Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Chceme-li vytvořit balík pro konkrétní verzi Debianu, např. wheezy, a chceme-li build provést na čistém systému (či jiné verzi), máme kromě chrootu, pbuilderu, dedikovaného virtuálu atd. možnost právě přes docker.
Návod cílím na build pro debian wheezy, který máme na serverech.
Nejprve si stáhneme či připravíme image s požadovaným systémem. Pokud důvěřujeme připravenému obrazu, stačí:
$ sudo docker pull debian:wheezy
Za dvojtečkou je uveden tag. Neuvedením se stáhne tag latest. Snadno můžeme mít připraveny image pro více různých verzí systému.
$ sudo docker images REPOSITORY TAG IMAGE ID CREATED VIRTUAL SIZE debian wheezy 3b5671666ac3 11 days ago 84.89 MB
Image chci doplnit o kompilátor a další utility, které nechci pokaždé nechávat instalovat znovu. Spustím tedy kontejner:
$ sudo docker run -ti debian:wheezy /bin/bash root@1ec31c9983e3:/$
Nainstaluji základ pro build (případně další dle potřeb - cmake, autotools atd.).
root@1ec31c9983e3:/$ apt-get update root@1ec31c9983e3:/$ apt-get install build-essential devscripts debhelper
Vytvoříme entrypoint pro build - jde o jednoduchý skript, který vleze do baleného adresáře, vytvoří z debian/control seznam závislostí, nainstaluje je (chce pořešit jinak, pokud je vyžadován neinteraktivní režim) a poté spustí build.
root@1ec31c9983e3:/$ mkdir /mnt/package root@1ec31c9983e3:/$ cat <<EOF > /root/dpkg-buildpackage.sh #!/bin/bash cd /mnt/package/"\$PACKAGE_NAME" && mk-build-deps -i && dpkg-buildpackage \$@ EOF root@1ec31c9983e3:/$ chmod +x /root/dpkg-buildpackage.sh
Ukončím práci v kontejneru a zapíšu výsledek do image. Hash je z promptu root@1ec31c9983e3
.
Protože base systém dále nepotřebuji, nechám přepsat image debian v tagu wheezy, ale je možné zapsat i nový image a původní debian:wheezy si ponechat.
root@1ec31c9983e3:/$ exit $ sudo docker commit -m 'Build and dev utils.' 1ec31c9983e3 debian:wheezy
Poté uvažujme situaci, že chci balit ~/sources/projekt/
. Adresář ~/sources/projekt/debian/
tedy obsahuje control, rules apod. Build nechává hotové balíky v nadřazeném adresáři, mountujeme do kontejneru tedy ten. Název baleného adresáře předáme v proměnné PACKAGE_NAME
, se kterou počítá skript /root/dpkg-buildpackage.sh.
Poznámka: Volba -v ~/.gnupg:/root/.gnupg
je zbytečná, nechcete-li hotový balík podepisovat.
$ cd ~/sources $ sudo docker run -ti -v $(pwd):/mnt/package -v ~/.gnupg:/root/.gnupg -e PACKAGE_NAME=projekt --entrypoint=/root/dpkg-buildpackage.sh debian:wheezy
Po skončení buildu by na nás měl čekat balík projekt-verze.deb (zjednodušeno).
Postup tvorby image lze zjednodušit Dockerfilem, viz [1].
No a zbývá jen promazat ukončené kontejnery - nechci je commitovat, ale zahodit.
$ sudo docker rm `sudo docker ps -aq --filter 'status=exited'`
Zdroje:
[1] https://github.com/stevenjack/dpkg-buildpackage
Tiskni Sdílej:
chroot
, akurat to moze byt jednoduchsie ak je niekto familiarnejsi s Dockerom.
Ak kompilujes balicky castejsie ako raz za uhorsky rok, tak je urcite lepsie obzriet sa po niecom inom, ale zas zvycajne ide o trosku vacsiu casovu investiciu.
RUN apt-get update
RUN apt-get install build-essential debhelper -y
za:
RUN apt-get update && apt-get install build-essential debhelper -y
Jinak hrozi automaticke vyuziti cache dockeru pro layer a dost zvlastni chovani. Obecne plati, ze v Dockeru je dobre co nejvice prikazu spojit, protoze kazda RUN instrukce vytvari vrstvu a soubory v ni uz nejdou odstranit (image bobtna).