Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Nejprve se ponořme do dávné historie, doby středověku linuxového desktopu. Tehdy vznikla dnes již klasická hra Tux Racer. Původně šlo o školní projekt studenta Jasmina Patryho, který usiloval o kariéru v herním průmyslu. Nedlouho poté se Patry společně s několika bývalými spolužáky — říkali si Sunspire Studios — začal věnovat Tux Raceru intenzivněji. Ještě v roce 2000 hru nejen vydali jako svobodný software pod GNU GPL, ale začali pracovat také na její uzavřenou, komerční verzi pro několik platforem včetně herních konzolí. Ta sice šla v roce 2002 na trh, ovšem v roce následujícím Sunspire Studios přestali existovat. Tím by příběh mohl skončit (a asi bych ho zde nevyprávěl), projevila se však síla open source…
Prvním forkem Tux Raceru byl projekt Open Racer, který ale neměl dlouhého trvání a upadl do zapomnění. Zastoupil ho ovšem jiný fork, pojmenovaný PlanetPenguin Racer… tedy alespoň na nějaký čas, protože i jeho vývoj ustal. To už jsme se posunuli do roku 2005. Stagnace trvala dva roky, než světlo světa spatřil další fork, tentokrát Extreme Tux Racer (dále jen ETR). Ten je stále s námi, ačkoliv se již více než rok taktéž nerozvíjí. Kdo se chopí otěží jako další? Určitý potenciál by se mohl ukrývat v projektu Bunny Hill, ale kdo ví…
Pokud se vám nechce překládat ze zdrojových kódů nevydanou vývojovou verzi 0.5, která obsahuje především opravy některých chyb, jež dále zmíním, budete se muset spokojit se starší verzí 0.4 — právě tu pravděpodobně najdete v distribučních repozitářích. Samotná hra má zhruba 30 MiB, přitom už budete muset mít v systému již funkční 3D akceleraci (ETR používá OpenGL). Není problém zahrát si ve vysokém rozlišení (FullHD) na poměrně moderní integrované grafické kartě, jestliže máte korektně funkční ovladače — v mém případě jde o AMD Radeon HD 6310 s fglrx
(výkon s open-source ovladači je zatím ve 3D diskutabilní). Rozlišení (a zda má hra běžet v okně), grafické efekty a zvuk si samozřejmě můžete poměrně detailně nastavit.
Nakousl jsem grafiku. Pokud hra běží plynule, vypadá docela hezky, zvláště se zapnutými odlesky a mlhou. Jinak jsou textury velmi jednoduché, což (aspoň mně) vůbec nevadí, vyhnete-li se bližším pohledům např. na stromy. Postavička Tuxe působí taktéž poněkud minimalisticky, ale co už… Zvuk jsem rychle raději vypnul, a to z toho prostého důvodu, že hudební doprovod je velmi specifický — a po jisté době také neskutečně otravný. Asi nejlepší představu získáte z obrázků nebo některého videa na YouTube.
ETR není přeloženo do češtiny, nejbližší překlad je slovenský — nebo možná raději zůstanete u angličtiny…?
Cíl hry je prostý: v co nejlepším čase se přemístit z horního konce svahu na ten spodní a sebrat přitom co nejvíce sleďů. ETR má dva herní režimy, totiž „kampaň“ a trénink. Zatímco v případě závodu, který je součástí kampaně, budete muset splnit požadavky na čas a počet posbíraných ryb, trénink žádné takové požadavky neklade, navíc si na něm můžete nastavit počasí, resp. hlavně část dne, což ovlivňuje viditelnost (v noci nebo v mlze toho není vidět tolik jako za slunečného dne, překvapivě). Nejlepší výsledky se ukládají v podobě jakéhosi skóre, které zahrnuje jak čas, tak sebrané ryby.
Sjezd komplikují kromě překážek (především stromů, do nichž není radno narážet) rozdílné povrchy. Na holé zemi Tux zpomaluje, na sklovitém ledě naopak značně zrychluje (stejně jako v letu — ne že by tučňáci uměli sami o sobě létat, ale terénní překážky k tomu mohou pomoci). Ve vysoké rychlosti se pochopitelně hůře zatáčí, takže v závislosti na tvaru trati a povrchu budete muset brzdit, nebo naopak se odrážet křidélky (čímž se dá i tak trochu brzdit, protože při rychlostech nad 60 km/hod je roztahování končetin na překážku). Ovládání je velmi snadné. Jsou to šipky (do stran pro zatáčení, dopředu/dozadu pro odrážení/brzdění) a tři další klávesy pro skok, přesun zpět na trať (pokud někde uváznete) a trik ve vzduchu (praktický význam to nemá žádný, ale ve skoku se můžete pro zábavu různě točit). V nabídce se ovšem bohužel bez myši obejít nejde. Alternativně je možné použít joystick.
Tratí je přes čtyřicet. Neoficiální tratě (např. na Ubuntu extremetuxracer-extras
) toto číslo mohou zvednout o nejméně pětadvacet, ale jejich kvalita je vesměs pochybná, ba až zoufalá. Můžete se na ně podívat, třeba vás některá zaujme, nicméně zde se budu věnovat tratím oficiálním.
Každá trať má něco specifického, co ji odlišuje od ostatních. Bývá to specifický tvar a délka „sjezdovky“, četnost ryb, míra znepříjemnění života překážkami, zastoupení skoků aj. Některou sjedete za minutu, jinou za minuty čtyři. Tu pojedete pomalý slalom mezi stromy, tam zase Tux poletí ohromnou rychlostí po něčem, co by mohlo být zamrzlé jezero, kdyby to náhodou bylo vodorovně. Občas budete muset sledovat vytyčenou dráhu se sledi. Ovšem společné všem tratím je to, že jsou velmi dobře zpracované a často do cíle vede více cest, mezi nimiž jde občas i přejíždět.
Výše jsem zmínil jakési kampaně. ETR skutečně obsahuje několik turnajů, nebo jak to nazvat. Skládají se z několika tratí, které budete muset postupně sjet tak, abyste splnili zadané požadavky (časový limit, počet sebraných ryb), přičemž máte omezený počet pokusů. Bohužel většinou (snad s výjimkou kampaně Herring Run) jsou požadavky nastaveny velmi mírně, takže jsem téměř všechny tratě projel na první pokus.
Toužíte-li po vyšší obtížnosti, budete si muset kampaně ručně upravit, resp. v případě ETR 0.4 vás taková úprava čeká v každém případě, protože v jednom případě jsou požadavky na projetí tratě nastaveny zcela absurdně. Takový zásah je poměrně snadný, stačí v souboru /usr/share/games/extremetuxracer/courses/events/název_kampaně/event.tcl
upravit parametry herring
a time
dané tratě, zde příklad s opravou tratě Ice Pipeline:
-course events/c-mountain_mania/ice_pipeline \ -name "Ice Pipeline" \ -description "A short, slippery ice-trough with herring scattered throughout." \ -herring { 30 30 30 30 } \ -time { 0 120 0 0 } \ -score { 0 0 0 0 } \ -mirrored no -conditions sunny \ -windy no -snowing no
Taková úprava se vám bude také hodit, pokud se projeví jiná, tentokrát těžko předvídatelná chyba — při předčasném ukončení závodu se občas trať označí jako úspěšně projetá, načež není možné ji opakovat, aniž byste zahájili celý turnaj odznova.
Extreme Tux Racer je velmi příjemná, propracovaná hra s jednoduchým principem a ovládáním. Rozhodně má potenciál nabídnout několik desítek hodin hraní. Bohužel dojem kazí stagnující vývoj — bylo by žádoucí, aby se do stabilního vydání dostaly alespoň opravy chyb v kampaních; některé grafické prvky (namátkou model Tuxe nebo animace nárazu do stromu) by si zasloužily vylepšení… prostor pro novinky by se také jistě našel. Škoda.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
~/.etracer/options
, já tam mám
# fullscreen # # If true then the game will run in full-screen mode. # set fullscreen false # x_resolution # # The horizontal size of the Tux Racer window # set x_resolution 800 # y_resolution # # The vertical size of the Tux Racer window # set y_resolution 600
+1 , hra spíše jako demoverze
nevyvážené tratě, někdy zcela šílené a nehratelné
Co si pod tím představit? Ve starších verzích byla v kampani nabízena hned ze začátku namátkou třeba Mt. Satan. Ano, tyto trati jsou velmi obtížné a vyžadují trénink. Já to však nevidím jako nevýhodu, jak píšu výše.
Pokud si dobře vzpomínám, demo komerční verze jsem také hrál, ovšem zdá se mi zpětně spíše barvité, leč snadné.