Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Americká společnost OpenAI, která stojí za chatovacím robotem ChatGPT, by měla zájem o webový prohlížeč Chrome, pokud by jeho současný majitel, společnost Google, byl donucen ho prodat. Při slyšení u antimonopolního soudu ve Washingtonu to řekl šéf produktové divize ChatGPT Nick Turley.
Po roce vývoje od vydání verze 1.26.0 byla vydána nová stabilní verze 1.28.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.28.
Byla vydána nová verze 10.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 211 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 800 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.
42 svobodných a otevřených projektů získalo finanční podporu od NLnet Foundation (Wikipedie).
Dnes tu mám další bod ze seznamu zmíněný v tomto blogu : Co vše je náplní vaší práce a co vše spravujete?. Je to celkem zajímavá problematika a pro nás je to zase nějaká ta práce navíc + pro firmu nějaká ta ušetřená koruna navíc za support.
Mno, měli jsme dřív telefonní ústřednu Ericsson + k ní připojeny digitální telefony (Dialog 3212, Dialog 3213, Dialog 4222). Co uživatel, to dvě využité RJ45 zásuvky ve zdi, jedna pro PC, druhá pro digitální telefon (klasický 4 žílový tel. kabel). Toto byla technologie snad z roku 1998 a moc se do ní neinvestovalo. Poté se řešilo připojení nějakých poboček, což se řešilo IP telefony, vesměs H323 protokolem + IP kartou do takto obstarožní ústředny. Mělo to však značné limity, protože IP karta v ústředně zvládala jen určitý počet IP spojení v jeden čas. My jsme měli IP kartu pro 8 spojení. Do tohoto počtu se počítaly i trunky (většinou H323 trunk, později SIP trunk) mezi ústřednami. Bylo rozhodnuto, pořídí se nová ústředna a půjde se cestou IP/SIP telefonů. Nová ústředna by nám vyřešila toto :
Vzhledem k tomu, že jsme měli asi cca 200ks digitálních telefonů, tak byl požadavek, aby nová ústředna byla kompatibilní s těmito telefony s tím, že všechny nové telefony, co budeme nakupovat, budou už jen IP. Ono totiž obměňovat 200 telefonů, to by nebylo nějak extra levné. Průměrná cena rozumného IP telefonu je cca 3000,-Kč, takže by to byl sakra masakr.
Jak jinak, Aastra koupila Ericsson, takže to byl pořád Ericsson, tudíž kompatibilní. Současný dodavatel nám nabídl celkem solidní cenu na migraci.
Ústředna je plně SW záležitost. Je to systém založený na SLES, kde běží aplikační server jboss a v něm java aplikace od Ericsson. Oficiálně je podporována virtualizace jen v rámci ESXi, žádná další virtualizační řešení nejsou oficiálně podporována (resp. tak to bylo v době migrace, nevím, jak je to nyní). Dodavatel nám dodal server, kde rozjel ESXi a na něm VM s ústřednou. V tomto případě jsem firmu donutil ke změně, protože server dodali s jedním diskem, žádný raid. To jsem samozřejmě odmítl, takže dodali jiný server, který měl HW řadič podporovaný ESXi, kde už šel nastavit RAID1.
Tato ústředna je dostačující jen v případě, že se použijí jen IP telefony, ale my jsme měli i digitály. Aby šlo připojit i digitální telefony, tak se musí pořídit MGU (Media Gateway Unit).
Nová ústředna běžela, nastavení se do ní přeneslo, vše odzkoušeno. Migrace trvala skoro celý víkend, protože bylo potřeba přecvakat všech 200 linek (ve finále spíš ještě víc) a provést v tel. upgrade fw. Zprovoznil se tedy základ a postupně začaly během víkendu fungovat různá čísla.
Jako vždy, vyskytne se nějaký problém. Nebylo jich málo.
Reálně tedy migrační proces dobíhal pár měsíců. Musím říci, že to zas tak strašné nebylo, i když je pravda, že člověk postupem času ztrácí tu míru objektivity a vše vypadá růžověji.
Docela nemilý je upgrade ústředny na novější verzi (sw aktulizace). První nasazená verze měla strašně líný webmgmt, prostě čekačka jak kráva, nešlo to. Naštěstí byla venku nová verze, která uměla i líp videohovory, takže hurá na ní. A ono ejhle, ze supportu nám řekli, že upgrade udělají tak, že v ESXi rozjedou novou, čistou verzi, do ní přenesou nastavení a pak jen v malém časovém horizontu přehodí provoz na novou VM. Je to prý kvůli tomu, že upgrade jako takový jde, ale trvá dlouho, takže by byla delší odstávka, navíc by pak mohl nastat nějaký neočekávaný problém a další věci. Toto je prý nejčistší řešení.
Mno, migrace proběhla, ale problémy s nastavením tu byly znova, protože se na pár věcí zapomnělo a navíc, některé hodnoty u starší verze systému měly negaci v novější verzi systému. Nechápu, jak toto výrobce může udělat, idiocie.
Máme v Německu pobočku, kde mají i státní linku. Mohlo by se tam nasadit jen MGU, ale pak by měli problém s tím, že kdyby vypadl internet, tak jim nepůjde nikam volat, protože veškerý provoz řídí SW. Z toho důvodu se tam rozjela VM ústředny, jakoby další nod. Cenově/licenčně to vychází nula nula nic. Navíc nám to umožňilo nastavit, že veškeré volání na externí čísla směrujeme přes německé číslo / nod / pobočku. Tím voláme do Německa jakoby za místní tarif, né jako do ciziny. Má to tedy výhodu v ceně, nevýhoda je taková, že volanému se zobrazuje německé číslo, takže se nedovolají zpět.
S kolegama jsme vždy něco nastavili, třeba nové číslo, nebo jsme dali člověka do skupiny, nebo si někdo naprogramoval nějakou klávesu na telefonu a druhý den to tam nebylo, nastavení v čudu. Tohle nám motalo hlavu pěkně dlouho. Nakonec jsme se dozvěděli, že pokud dojde k odpojení nodu ústředny (třeba vlivem výpadku internetu), tak se po opětovném připojení z ústředny obnový poslední záloha nastavení. A hádejte co, zálohy dělal jen support, když něco měnil, my ne, protože nám to nikdo neřekl. Pokaždé, když tedy něco v ústředně měníme, tak zároveň ťukáme na backup. Taktéž jsme donutili support, aby nastavili backup v nějakých intervalech, aby když si uživatel něco nastaví, tak aby to nastavení neztratil. Voser, fakt jsem tomu nevěřil, když nám to po roce běhu ústředny z podpory řekli.
Jako SIP telefony jsme začali nasazovat Aastra 6731i. Nyní koupil Aastru Mitel, takže kupujeme nástupce Mitel 6863i. Osobně myslím, že tento nový SIP telefon je pro uživatele blbuvzdornější, stojí asi o 200,-Kč míň, v sadě chybí oproti původnímu typu UTP 2m kabel + programovatelná tlačítka + lépe stavitelný stojan (u tohoto Mitelu má jen dvě polohy). Každopádně je podle mně uživatelsky jednodušší. Webmgmt má shodný jako předchozí model.
Větina levnějších telefonů má v sobě jen 100Mbit switch, podporují tedy VLANy a vše okolo, ale 1Gib podpora je jen u vyšších/dražších verzí. Nás to zatím moc netrápí, ale kdyby potřebovali uživatelé mobilní profily a další věci a tahali více dat, už by to problém mohl být.
Globální změna již nastavených SIP telefonů je možná jen úpravou nastavení konfiguráku na ústředně (to může udělat jen support) + jejich restartem, v dalším případě je na to komerční nástroj za nějaký many.
Uživatelé mají problémy u SIP telefonů asi se čtyřmi věcmi :
Všechny problémy jsou vychytaný, nyní se neřeší žádný problém a vypadá to na plnou spokojenost (resp. tento stav trvá už celkem dlouho, blog má zpoždění ...).
Jak bych to řekl, migrace a poznání byl dlouhý proces, práce kupa, ale ve finále se dá říci, že spokojenost. Návody na telefony, které jsem vypracoval, dávám do prvního komentáře, ať je přehled, co se používá a jak (nejsou plně aktuální, např. DTMF již uživatelé řešit nemusí apod.). Něco může vypadat složitě, ale vesměs jde jen o pár věcí, které se musí uživatel naučit.
Postřehů ohledně SIP telefonů mám několik. Přijde mi, že pro koncové uživatele je to až na pár věcí krok zpět. Pro adminy a správu je to obrovský skok vpřed s tím, že je u nich i větší variabilita a člověk tolik není vázán na výrobce ústředny, protože ta komunikace je oproti digitálům přecijen universálnější.
A jaké telefonní řešení používáte/spravujete v jobu vy?
Zdar Max
Tiskni
Sdílej:
A jaké telefonní řešení používáte/spravujete v jobu vy?
Sice ne v „jobu“, ale tak nějak obecně pouטžívám Asterisk. Holt si tam člověm může naprogramovat všechno, co chce...
ale 1Gib podpora je jen u vyšších/dražších verzíPropána, to fakt nechápu, k čemu má být 1Gbit ethernet u SIP telefonu dobrý. Ještě jsem neviděl, že by někdo použil kodek s větší bitrate než 64kbit/s, tj. i s RTP overheadem ca. 80kbit/s. Na to ti stačí 10Mbit ethernet i kdybys nechtěl! Dokonce i latence jsou u 100Mbit ethernetu tak malý, že to nemáš šanci poznat...
Výš, jak je drahý port na switchi?
Záleží na tom, jaký switch použiješ. Ale SIP telefony klidně můžeš všechny píchnout do jednoho (resp. vícero) 100Mbit nemanagovaných switchů s POE a ty už dnes nejsou zas tak drahý... (P.S. "víš" a ne "výš"...). Jo, jasně ve firmě se 100 telefony už to asi bude jiná. Ale na druhou stranu jsou HW telefony s Gbitem o kus dražší...
Ono je toho víc, ušetří se zásuvky v kanclu, kde jich bývá docela málo. Dále, každé zařízení (třeba switch) navíc, to je něco ošklivého, protože ti to zabírá místo, víc patch kabelů v racku (menší přehlednost), spotřebovává více energie, takže je potřeba přizpůsobit ups a víc hřeje (takový normální switch HP ProCurve 2810, to je snad 80W),No, tak tam nemusíš dávat zrovna největšího žrouta. Existují i docela úsporné switche, zvlášť 100Mbit...
takže je třeba přizpůsobit klimatizaci. Když se pak koupí nějaký hloupý 100Mbit POE switch, tak zase, nemáš jednotnou síťovou infrastrukturu, když je hloupý, tak nemáš ani rozumnou možnost monitoringu.Ping ti nestačí?
Podle mně je téměř vždy výhodné využít jen jeden port a táhnout komunikaci přes telefon.No, jenomže to má zase tu nevýhodu, že když chcípne telefon (nebo ho někdo hackne), tak máš v čoudeli i PC...
Samozřejmě se tu bavíme už o nějaké infrastruktuře, né o malém podniku o 20 uživatelích.No, tak zrovna ten problém, že ti telefon potenciálně může ohrozit PC, bude existovat při 20 stejně jako 1000 pracovních míst...
Zdar Max
Jinak teď jsem řešil nahrávání jedné analogové linky. Nakonec zvítězila cena a i to, že je to jen minorita, jen kdyby. Šli jsme do ReDat, základní verze pro win ,co nahrává do mp3 a má jednoduché indexační a filtrační win okénko pro snadnější hledání konkrétní komunikace.No, vidíš a s asteriskem bys měl nahrávání spíchnuto za půl hodiny...
Kdyby jsme to řešili ve větším, tak hodně dobře vypadá řešení od firmy Doradus, linuxová mašinka s web ksichtem, vše přehledný atd.
Na druhou stranu, mělo by něco existovat i přímo pro naší ústřednu, zase za těžký many. Mno, je to jedno, zatím nenahráváme :)
Zdar Max