Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Berkeley Humanoid Lite (Onshape, GitHub) je open source humanoidní robot. V amerických cenách jej lze sestavit do 5000 dolarů.
Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Měl jsem Alfa Romeo 156 Crosswagon, rok 2005, nafta 1.9, 110kW / 150 koníčků, permanentní 4x4, lehce vyvýšený podvozek (super věc, nijak jsem se nemusel bát nezpevněných cest atd.). Říkal jsem si, že tomu dám ještě 4 roky a pak si koupím Teslu. Čtyři roky proto, protože jsem se chtěl Alfy zbavit po 340kkm (mít nějaký rozumný nájezd), zároveň si počkat na nějaký vyspělejší model Tesly za rozumnější cenu. Nájezd cca 20kkm/rok (kupováno při 210kkm). Problémy se ale začaly hrnout dříve.
Alfička to nebyla vyloženě špatná (pojezd pěkný, 4x4 mě několikrát zachránilo atd.). Olej jsem měnil po 10kkm, cena 400,-Kč včetně filtru. Bohužel jsem asi dal důvěru ke koupi špatné osobě. Proč? Protože mi byla dodána celkem prožraná verze, byla z Itálie, nejspíše asi patřila někomu u moře. Horší ale bylo, že jsem si říkal, co je to za nápeky na konektorech na vstřikách. Až někdy v prosinci 2022 mi rodinný příslušník, co mi tu Alfu dotáhl z DE, řekl, že to nejsou nápeky, ale, že to je spálený, bo v motorovém prostoru hořelo. Úplně v klidu mi dotáhl auto, které prostě nebylo ok a mělo za sebou sakra špatnou historii. Když mi toto řekl, tak jsem pochopil, proč někde nejsou origo hadičky, proč se zjevně sere to a zase ono atd. pár týdnů poté, co mi to řekl, přesněji 24.12.2022, když jsem jel za svou drahou polovičkou, jsem dokázal to, co s náfťákem málokdo:
Vzhledem ke svátkům bylo na silnicích volno, na dálnici mi najednou skočila chyba motoru, snížil se výkon atd. Sjel jsem (byl to konec dálnice), motor vypnul, zkontroloval jsem motorový prostor, znovu nastartoval, výkon byl zpět, chyba motoru zůstala (PC neříkal odstavit, ale zajet do servisu). Myslel jsem si, že to bude asi turbo na odchodu, bo při té chybě jsem hodně točil a už jsem i po cestě cítil velmi nepatrné cukáníčko. No, když máte diesel bez DPF, tak jste zvyklí, že za sebou máte čoud :). Občasný obláček, co jsem za sebou měl mi tedy nepřidal nijak neobvyklý, možná byl jen trochu světlejší. Že se něco děje, mě upozornilo až první auto, co jelo za mnou. Jel jsem z kopce, chtěl jsem tedy zastavil, ale kapalina z brzd už byla v tahu, přístrojovka se rozblikala (abs a vše okolo), začal jsem podřazovat a uškrábal jsem to na ručku. Až když jsem začal zpomalovat, tak jsem zjistil, že hořím, protože se začal nahrnovat kouř do kabiny (do té doby vlivem proudění vzduchu nic).
V klidu jsem se rozhlédl, pobral věci, vystoupil, podíval se, že pod kapotou je čoud, na základě videí z netu, které jsem měl dávno nakoukané, jsem zhodnotil, že se pod kapotu vážně dívat nebudu, v poklidu jsem vytáhl telefon, zavolal 150 (tady jsem trochu časově selhal s vysvětlováním lokace, takže nakonec jsem řekl počkejte, podíval se do mapy v telefonu a potvrdil polohu).
Zavolal jsem si přes pojišťovnu odtah do depozitu, zjistil, zda někdo ze známých nechce auto na ND, pokecal se super policajtama, hasičema a pak šel pěšky na vlak (policie mi nabízela odvoz, ale bylo to blízko a časově mi to vycházelo, tak jsem dal jen pac a pusu a šel).
Jop, pan hasič vyšetřovatel říkal, že to vypadá na požár od pojistkové skříně v motorovém prostoru. Jinak interiér zasažen nebyl, resp. jen vodou :).
Kalkulace vozu byla následující: koupě včetně základních prací a nových pneu cca 85kkč, celkové opravy včetně běžné údržby byly cca 60kkč. Auto mě celkem vyšlo do 150kkč (vše kromě paliva), měl jsem ho 5 let, najel přes 80kkm a užil si spoustu zábavy, jak chtěné, tak nechtěné :).
Posledním třem autům, co jsem měl, odešel altík, mám na to vyloženě štěstí :D. A všichni o tom ví, takže mi auto už nikdy nikdo nepůjčí :). Tedy, jeden kamarád se nedávno odvážil a půjčil mi jedno auto ze svého vozového parku (Ford Focus, najeto přes 300kkm) s tím, že možná nebude řadit a má brzdy před servisem :). Dával mi ho s tím, že je statisticky nepravděpodobné, že bych zapálil dvě auta v tak krátkém čase :).
Už když jsem měl Alfu, tak jsem přestával jezdit, protože jsem měl zlatý lupen na vlak z práce. Takže první třída a tak, jen ukázat kartičku a jedu. Vzhledem k tomu, že jsem měl super přestupy a další věci (nově postavené nádraží v místě bydliště), tak naprostá výhra. Cesta autem mě naproti tomu začínala štvát víc a víc. Cesty lesy plných srnek, věčné zácpy, různé idiocie na silnici atd. Prostě mě to unavovalo, rezignoval jsem, přešel na vlak, sám v kupíčku, internet, notebook, pohoda.
Auto je ale na vesnici občas potřeba (někoho odvézt do nemocnice, něco odvézt do sběrného dvora, stavebniny, návštěva známých, kteří jsou 25km se špatnou dostupností / spoje nenavazují), servis pro známé, kdy sebou tahám kufr, 3x ročně povozit mamku po hřbitovech (aby věděla, do čeho jde :) ) atd. atd. atd. Takže co dál? Co koupit?
Tesla zlevnila a na bazaru jde koupit pár let starý long range za parádně přijatelných 800kkč (UPDATE: bylo v době, kdy jsem to řešil, teď jde sehnat za 700kkč). Jenomže k čemu, auto by vesměs stálo. Chvilku jsem zvažoval i Subaru Outback 2019 (cca 850kkč bazar). Nakonec jsem si řekl, že ne, že super auta, splněný sen, ale prostě bych je nevyužil. Nechtěl jsem znovu začít jezdit. Začal jsem přemýšlet o nejlevnějším EV, něčem malým, co dá 100km. Nechtěl jsem kupovat plečku spalovák, se kterým bych si užíval to samé, co s předchozími dvěma auty. Prostě servisní peklíčko (člověk musí mít štěstí, aby se 15 let staré auto s větším nájezdem nezačalo sypat). Někdo se v tom vyžívá, vyplatí se mu to, protože si to třeba sám servisuje, ale z toho jsem venku, nemám čas ležet věčně pod autem.
Lehce jsem se pro něj nadchl, navíc když jsem viděl, jak Dave Bautista do něj naskočil ve filmu My Spy, tak jsem si řekl, že tam se vejdu také :). Jenomže cena bazaru tohoto auta je přecijen dost vysoká. Řekněme 300kkč nějaký rozumný ks. A je to vyloženě prdítko, ve kterém odvést tři lidi a psa nemusí být příjemné.
Vypadá to jako levná a větší alternativa toho Fiatu. Prostornější, stejný dojezd, mnohem levnější a mnohem hnusnější :). Nicméně nejsem člověk, co jde po designu, ale po funkčnosti, takže mě to nijak netrápí :).
Chvíli jsem uvažoval i nad těmito vozy, ale upřímně, cenově začaly být blíž k bazarové Tesle a nějakých ušetřených třeba 200kkč jsem shledal jako drobné za to, že bych neměl Teslu, prostě Kona ani Ionic nepadaly v úvahu, ten cenový odskok od Tesly mi přišel pro koupi těchto aut prostě nerentabilní.
Nakonec zvítězila nejlevnější možnost, koupil jsem Nissan Leaf 2017 30kWh, najeto 23kkm, dotaženo do ČR z IT při 19kkm. Prohlídku vozu jsem absolvoval s kolegou, co nakupuje vraky :). Provedli jsme takovou tu běžnou kontrolu:
Vzhledem k tomu, že jsem byl pro Leafa rozhodnut, tak jsem si koupil i diagnostiku a sw do telefonu (Leaf Spy) na podrobnější diag baterie. Majitel s napíchnutím neměl problém. Bohužel, zdá se, že varianta ELM327, co jsem si pořídil, nebyla úplně ok, takže se diag nezdařila, nepřipojil jsem se na řídící jednotku :-/.
Věděl jsem, že baterie není úplně ok. Sám majitel mi říkal, že tyto baterie (30kWh) jsou u Leafů vyhlášeny jako nepovedené s docela rychlým úbytkem kapacity. Baterie měla 9 článků z 12. To odpovídá kapacitě cca 75% a dojezdu kolem 120-130km (bez topení, klimy a lehčí jízdy). Dlouhodobou spotřebu tam měl majitel necelých 14kWh. Auto měl asi 11 měsíců, takže evidenčka stále platila. Díval jsem se na tu baterii a údajně by na ní měla být záruka 8 let/160 000 km místo 5 let/100 000 u jiných variant. To mi dává i trochu naději, že možná, možná by v případě dalšího poklesu mohla jít reklamovat (reklamace je od 8 čárek, což odpovídá cca 66% kapacity).
Než jsem se vydal na 170km cestu do mé rodné vísky, tak jsem si vyzkoušel na menších vzdálenostech dojezd, rychlost nabíjení atd. Výsledek byl dle očekávání. Každopádně byla to moje první delší cesta, s nulovou zkušeností s EV, tak jsem byl posraný a raději jsem zvolil "bezpečnou cestu", což znamená, že jsem si 2x zastavil u rychlonabíječky na 15min a vždy došťouchnul z 60% na 95% a domu jsem dorazil s 80km.
Při baterii nabité na 100% to ukazuje dojezd něco kolem 150km. Vzhledem k tomu, že to nemá tepelko, tak v zimě to se zapnutým topením baští cca 1%/km.
Jinak nabíjím doma za 4Kč/kWh, nebo na rychlonabíkečkách přes app ČEZu za 11-15Kč/kWh. Při té spotřebě 12,1kWh vychází i ta šíleně drahá rychlonabíječka levněji, jak benzín / nafta.
Nejdřív jsem zkusil toto z Alzy: Mobilly OBD-II BT a nic moc. Informace z diskuse se rozcházejí, verze protokolů, které tam někdo postnul, mi to nedetekuje. Buď ten člověk lhal, nebo dodávané ks nejsou stejné. Každopádně Leaf Spy přes toto nefunguje. Ale sken šidítka od Kia proběhl ok, takže jsem to přeprodal kolegovi :)
Narazil jsem na info, že super cool nej ELM327, kterým je OBDLink MX+, prý také s Leaf Spy nefunguje, ale ze zvědavosti jsem ho asi za 4kkč koupil z Alíku. Kdyby nešel s Leafem, tak ho stejně použiji pro jiná auta.
Narazil jsem na toto:
LeafSpy compatible adapters (known working) Updated 14-03-2022
Car Scanner - Choosing OBDII adapter
a koupil tedy low cost osvědčený model pro Leaf Spy: HOT Mini OBD2 Eml327 V1.5 25k80 (bacha, je tam více modelů, chcete "25K80 V1.5 White")
Výsledek je, že fungují oba převodníky spojitosti. Koupil jsem si ještě Car Scanner a už mám za sebou asi tři, nebo čtyři servisní zásahy pro známé, takže se to už morálně zaplatilo :).
Jak je vidět z diagnostiky, stav baterie nic moc. Buď to už nebude klesat a pak mi to neva, nebo to klesne ještě o fous a pak uvidíme, jak to bude s reklamací.
No, s autem v poslední době zas tak moc nejezdím, takže co s tím? Nechat ho jen v garáži? To ne, tak jsem začal špekulovat. Nakonec jsem ho dal bráchovi, protože je bez peněz, odešel mu sup, co dostal kdysi zadara (a v rámci servisu do něj nalili asi 100kkč), a jeho žena potřebovala s něčím skákat po 2km (práce, zpět, školka, zpět, nákup, zpět), občas 15km někam a zpět. Řekl jsem si, že ideál a když auto budu na víkend potřebovat, tak prostě řeknu předem a bude. A tak to prostě funguje, jednou za dva měsíce řeknu, že potřebuji auto na víkend, tak mi ho přistaví domu a já si přes víkend vše vyřídím.
Bratrovi jsem ukázal, jak se nabíjí, jak funguje rychlonabíjení, že mohou klidně vyrazit dál, nakoupit si a než se vrátí k autu, tak mají 100% na nějakých 100km (sám to tak dělám, když jedu na objížďku a zastavím se u obchoďáku pro potraviny, za 20min je to na 100%). Ne, brácha by to asi dal, ale švagrová, když vidí 30% na baterce, tak chytí paniku. Ani po asi 6 měsících to nedává. Psychický blok je prostě pro ni strašně silný.
Výsledkem tedy je, že auto dostanu zpět, protože dostali od mámi asi 100kkč a pořídili si teď myši v buši. Tak snad měli štěstí a není to nějaký vrak. Byl pro to na druhé straně ČR, má to křídlo, laďák na výfuku atd. Aktuální info je, že do toho musí tak 30kkč nalejt. Táhne to k jedné straně (geometrie, podle servisáka to bourané není), všechny tlumiče, výfuk (je vysypaný a děravý), olej je jak mazut a ještě nějaké další věci. Každopádně své auto tedy ještě nemám zpět. I když měli nové auto, tak švagrová byla pro operaci a mačkat pedály a manuálně řadit byl pro ní problém. Stále tedy ještě jezdí s EV. Také zjistila, že už neumí spalovák ani nastartovat a rozjet se :D. Stačilo na to půl roku s EV :D. Reálně tedy nevím, jaký je jejich business plán s autama, rád se nechám překvapit.
Nemá to tepelko, když si člověk okoštuje topení, tak ty procenta jdou docela pěkně dolu. V létě s tím lze dát tak 120km, v zimě to vidím tak na 70km. Záleží, kdo s tím jede a jak. Jinak já s tím mám spotřebu asi 12.1 kWh/100km. I na rychlonabíječce za 15Kč/kWh to vychází na provoz levně. Ten Leaf je městské vozítko a do města super. Mezi město trochu horší, ale ještě to jde, dálnice pak velký špatný. No nic, uvidíme, jak to přežije zimu, toto je první :).
Jak jsem psal, do města super auto. Osobně ještě uvidím, zda za pár let neudělat upgrade, má vyjít Tesla Model 2, to zase s trhem trochu zacloumá, takže by se něco trochu lepšího mohlo naskytnout. Vše záleží na tom, jak moc se bude auto používat, zda zůstane v rodině, nebo jen mně atd. Pak je ještě možnost, že ho půjčím na ježdění sousedce, která také jen hopsá sem a tam a její současný košík začíná dožívat. Ta by si ale musela vytáhnout zásuvku k chodníku, aby to mohla došťouchávat (za velkými vraty mají vlka a je nereálné, aby každou chvíli zajížděla domu).
Finální možnost je, že bych koupil Teslu v nějaké LR verzi (bo 4x4), ale to jen v případě, že bych chtěl začít zase jezdit. Ještě se tedy traduje, že performance verze je lepší, než LR, protože lepší brzdy, chlazení bat apod.
A co máte vy? A přemýšlíte o EV?
Zdar Max
Tiskni
Sdílej:
Tak ono celkově cokoli dávat na střechu u EV není úplně nejlepší nápad.zacali sme jazdit na lyzovacky (benzinakom) tak my ma zaujimal dovod preco je strecha EV nepouzitelna
abych třeba v zimě ne(z)ničil vybitou baterii1. to nejsou NiMH, ale Li-ion, kterym je vybijeni v ramci specifikovaneho rozsahu uplne jedno, ty maji problem spis s plnym nabitim... a 2. zarizeni, ktere se necha znicit uzivatelem prostym uzivanim, si to docela zaslouzi
15 Kč/kWh je už docela hodně - to se určitě jedná o DC.Ano, ale presne to potrebujes, kdyz chces to auto normalne pouzivat i na stredni trasu. Tim spise, pokud je takova baterka, jak je popsano. I tak platis delsim casem oproti spalovaku.
Jenomže praxe je taková, že z 80-90% nabíjení klidně stačí ACAno, je to mozne, jenze baterka staci na par kilometru a platis snizenym komfortem (nutnost pripojit k nabijecce, manipulovat s kabelem, atd.). Nemuzes jen tak odjet, kdyz zrovna nutne potrebujes, atd. Jsem ochoten uznat, ze je to proste strasne subjektivni. Pro nekoho je to ok, pro nekoho (ja) je to neprijatelne.
zase téměř žádný servisJo jo, protoze auto, to je prece motor, palivova nadrz a chladic. Jinak vubec, ale vubec nic.
s tím spojený čas tam, zpět, cenu (600,-Kč / h je standard)Ciste jen tak ze srandy... plati i pro cas straveny na nabijecce?
Tak já na nabíječce s Leafem nestojím. Doma nabíjím z baráku a když už někdy jedu do města, tak to píchnu u nákupáku do nabíječky.Zadny kurvy jsem neplatil a ta castka taky nesouhlasi
Tak si do toho ještě můžeš připočítat problémy s egr, močůvkou, turbama, lambda sondama a další a další věciTo uz je v tom zahrnuto, byly to statistiky ze servisu.
Oni počítají s tím, že to auto po vypršení leasingu půjde pryč a ten chudák, co to koupí, to pak všechno zaplatí.Stejne tak u EV chudak zaplati baterku znicenou rychlonabijeckama/cyklama 0-100...
S tim, ze lze nabijet levneji doma za pripadneho vyuziti FVE souhlasim. Platis vsak za to snizenym komfortem (pro nekoho nic, pro nekoho velky opruz).Někteří lidé tohle naopak mají rádi - pokud jezdí do 400km (resp. obecně do dojezdu EV), tak už nikdy v životě nemusí na benzínku, protože vždycky z domova vyjíždí automaticky s „plnou“.
vždycky z domova vyjíždí automaticky s „plnou“.Pred timhle klobouk dolu. Fakt: Nizky dojezd => porad to musi byt na nabijece Prezentace: Je to porad nabity. Tohle musel vymyslet fakt dobrej Goebbels (bez ironie).
jo jo... kdyz nekdo zakazuje vsechno krome elektroKdo se ti v diskusi snaží zakázat všechno kromě elektra nebo tě nějak prudí??? Zrovna ten Jenda, jehož příspěvek jsi označil za géblsovskou propagandu, je pokud vím odpůrcem osobních aut obecně a neviděl jsem ho tady nikde propagovat zákaz ICEs, ty ano? Já si naopak vzpomínám na nějaké spíše skeptické komentáře v tomhle duchu. Jehovista seš protože jsi naběhl do diskuse, která původně vůbec nebyla politická (v Maxově blogu není o politice ani o tom oteplování pokud vidim dobře vůbec nic) a všem jsi tady začal vnucovat svůj politický názor a lidem s EV nadávat do goebelsů, nepoužívajících mozek, špatný řidičů atd. Prostě ignorantské a hulvátské chování a je úplně jedno, o jaké téma jde. Mimochodem, když už teda mermomocí chceš řešit tu politiku, i v tom seš mimo - "zakázat všechno kromě elektra" neměla a nemá v plánu ani EU, s vodíkem se jako s alternativou počítalo výždy vždy a nedávno Němci (ironicky) vyhádali také povolení spalováku jezdících na e-fuels. Takže to už máš 3 možnosti. Poznámka pro fanatiky: Toto nebylo vyjádření podpory EU ICE banu. Pouze píšu fakta, co ten zákaz (ne)zahrnuje.
vzhledem k moznemu vlivu ucastniku zdejsi diskuse na chod sveta by mohlo byt snad i kralykovi zjevne o kom je rec...Bohužel. Asi jsem neabsolvoval to stejné ideologické školení.
vzhledem k tomu, ze tu hlasku "furt nabito" jsem cetl uz milionkrat v drivejsi dobe tak nejak nepredpokladam, ze je Jenda jejim autorem, tudiz se ten Pepi jaksi nevztahuje k nemu, to by mohlo byt jasne i kralykoviNemám tušení, jakou hlášku "furt nabito" máš na mysli. Jenda napsal, že někteří vlastnící za nějakých podmínek (nájezd) vyjíždí od baráků s plnou, což nechápu, v čem má být propagandistické, v těch případech to tak funguje.
kterej prispevek s mym politickym nazorem to ma byt?Měl jsem na mysli ty příspěvky o zákazech.
Bohužel. Asi jsem neabsolvoval to stejné ideologické školení.Pokud jsi nejake absolvoval, tak urcite...
Nemám tušení, jakou hlášku "furt nabito" máš na mysli.Dobre, polopate... tohle je odhadem tak dva, tri roky uderny argument pouzivany ve prospech EV. Je "porad nabity", protoze si ho nabijes pres noc, pokazde vyjizdis s plnou. Pro pomalejsi: Neni to schopne akumulace vetsiho mnozstvi energie => casteji se to musi nabijet Nejaky marketingovy guru z toho udelal doplnek ... =>vlastne je to furt nabity. Pripadne pro jeste pomalejsi jeden fousaty vtip: Konsky handlir se snazi prodat starou, slepou herku. Kupci ji vychvali, nebylo pry nikdy lepsiho kone. Kupec skepticky kouka na vzhled, nicmene je nahlodany, jeste tedy poprosi, aby ten kun na dvore popobehl. Kun se tezce rozbehne a samozrejme vinou toho, ze nic nevidi, trefi zed. Handlir zachranuje situaci vykrikem "On tu zed videl, ale je hrozne odvazny!".
Měl jsem na mysli ty příspěvky o zákazech.Konkretne?
Dobre, polopate... tohle je odhadem tak dva, tri roky uderny argument pouzivany ve prospech EV. Je "porad nabity", protoze si ho nabijes pres noc, pokazde vyjizdis s plnou.Aha. Jenda sice nenapsal nic o tom, že by to EV bylo "pořád nabité" a to, co napsal, obalil těmi příslušnými podmínkami, kdy to je pravda... ale tobě to přesto taknějak přišlo podobné jako nějaký "úderný argument" někoho někde jinde několik let zpátky, a tak jsi to označil za géblsovskou propagandu. Jo, to vůbec nezní vyšinutě...
Neni to schopne akumulace vetsiho mnozstvi energie => casteji se to musi nabijet Nejaky marketingovy guru z toho udelal doplnek ... =>vlastne je to furt nabity.Přijde mi naprosto neuvěřitelný, že to musim napsat, ale asi musim: Nikdo v diskusi nenapsal, že EV je furt nabité. Jenda napsal "vyjíždí automaticky s „plnou“." Víš, co znamená slovo vyjíždí? Zkus si myšlenkový pokus: Představ si, že bys měl doma zařízení, který bys píchnul do 3F zásuvky a na druhý straně by ti z toho lezl benzín (nebo diesel) a celé by to cenově vycházelo levněji než tankovat na benzínce. Předpokládejme také, že rozdíl v hmotnosti mezi prázdnou a plnou nádrží je v řádu jednotek mikrogramů [1], a tedy ho ignorujeme. Jaký důvod bys měl neudělat přesně to, co popisuje Jenda? I s velkou kapacitou nádrže mi přijde racionální zpravidla vyjíždět s plnou, protože může nastat nenadálá situace a také odebírat tu elektriku průběžně je velmi pravděpodobně lepší než nárazy. To, že EV mají nízkou kapacitu/dojezd v porovnání s ICE, a tedy musí častěji tankovat, tady přece nikdo nijak nepopírá, stejně jako jejich vyšší cenu.
Konkretne?#132, #95, #329
Přijde mi naprosto neuvěřitelný, že to musim napsat, ale asi musim: Nikdo v diskusi nenapsal, že EV je furt nabité. Jenda napsal "vyjíždí automaticky s „plnou“." Víš, co znamená slovo vyjíždí?Bozinku a tys to fakt pochopil, jako ze si myslim, ze se to vubec nevybiji? V tom ti opravdu nedokazu pomoci... Co se tech mych "politickych" prispevku tyce... jak by vypadal "nepoliticky" prispevek na dane tema?
A k te krkolomne konstrukci s 3F pripojkou... vzdyt si i dnes muzu doma udelat (za urcitych podminek) nadrz na PHM a kazdy vecer si tam dolit. Jen proste nebudu mit hadicku do rafinerie, ale jednou za roku prijede cisterna.ROFL, jasně, protože ~500L nádrž na benál, ke které musí jezdit cisterna, je co do pohodlnosti, tržní dostupnosti, snadnosti instalace (kolaudace???) srovnatelná s nabíječkou... pro Kristovy fusekle.
Podstatne je, ze NE MU SIM. Protoze i kdyz to nedoplnim, mohu tak ucinit v radech minut na mistech k tomu urcenych.S tou 'nabíječkou' bys prostě při příjezdu zapojil a před odjezdem odpojil, to je všechno. Opravdu bys místo toho jezdil někam na benzínku a ještě za to platil víc? Jaký by k tomu byl důvod? Hele, já ti to nevěřim. IMO lidi nenabíjejí doma spalováky pouze proto, že ta možnost prostě rozumně neexistuje. Existují domácí plničky na CNG, stojí o řád víc než EV wallbox (a plynová přípojka je komplikovanější než dráty).
Ta podstatna infomace je pomer casu nabijeni/jizdy.Není pokud se nabíjí „samo“ když dělám něco jiného.
Ale nezakazujte jine zpusoby a nechtejte to po ostatnich zaplatit. Az se to skutecne ukaze pro nadkriticke mnozstvi lidi vyhodne, prosadi se to samo. Do te doby je to je promrdavani penez. A nejen vasich (to je by byla jen vase vec).Tak až se budou spravedlivě platit externality i za ostatní druhy dopravy, od spalovacích aut přes MHD po cyklistiku, tak klidně… ;)
Ono ale taky záleží, jestli to 'něco jiného' děláš proto, že to dělat chceš nebo proto, že máš prostoj, kterej musíš nějak vyplnit.Ta podstatna infomace je pomer casu nabijeni/jizdy.Není pokud se nabíjí „samo“ když dělám něco jiného.
Je to klasika. Ja to mam takhle, takze to musi fungovat vsem.Ano a proto to tvrdíš jako etalon nepoužitelnosti BEV. very funny
Tim myslis EV pro ktere deti tezi v dolech vzacne kovy?Boomerům už zase ujel vlak, přešlo se na LiFePO (z LiMnNiCo, a prvky už snad porovnat zvládnete).
aktuálně je vytížení ČR veřejných nabíjecích stanic v ročním průměru kolem 2%Jiste nejake rezervy budou vzdy. Treba tady je krasne volno pokazde mezi 22.30 a 08.00, tak na co si stezujete?
na nějaké frekventované čerpací stanici může celý proces včetně zaplacení klidně trvat 20 i více minutJo, to jsem jednou zazil. Za tricet let.
A pokud si řidič chce odskočit na WC tak i déle, protože auto musí přeparkovat.No a kdyz se rozhodne v motelu benzinky prespat, tak to muze trvat i nekolik hodin!
Jeste by bylo zajimave zjistit, kolik diskutujicich, kteri se hlasi, ze maji EV, bydli na sidlisti v panelaku. Bez vlastni zasuvky to dnes skutecne jeste nedava smysl.Tak já se hlásím. Mam TM3LR, bydlím na sídlišti ve 100k městě (HK). Dobíjení z veřejných stanic je bez problému, asi 2 nebo 3 nabíječky jsou v docházkové vzdálenosti, větší počet v krátké dojezdové. Která nabíječka je/není volná vidím v aplikaci nebo na internetu. S delšími vzdálenostmi jsem také nezaznamenal problém, LR dojede celkem daleko a když ne, tak se prostě dobije. Vy tady neustále vyhrožujete, že pokud/až bude mít EV víc lidí, bude na těch nabíječkách plno. To je možné, ale vy nevíte, jak moc se mezitím síť stanic rozroste, stejně jako to nevěděli lidi o benzínových pumpách kolem roku 1900. Vaříte z vody. Jasně, já to taky nevim, jenže uvědomte si, že ta časová škála, na které by nějaký masivnější nárůst počtu EV mohl probíhat, je pravděpodobně dělší než doba vlastnictví konkrétního auta u lidí, kteří ho dnes vlastní (mnozí ho vlastní už několik let a/nebo je ojeté). Proč bych se měl trápit tim, že za třeba 10-15 let by teoreticky mohlo být v mojí ulici 20 elektroaut na jednu malou nabíječku, když tou dobou nejspíš to auto už vůbec nebudu vlastnit?
Na nějaký základ chceš 7 panelůTo je divné prvočíslo. Typicky chceš zapojit 2 nebo 3 sériově, takže panelů celkem 6, 8, 9.
pokud jezdí do 400kmToto je udaj z rise snu. Nesmi byt vedro ani zima. Baterie musi byt v top stavu. A i tak to zatim plati jen pro vyssi model tesly. ;)
Baterie měla 9 článků z 12.Jak to funguje, když v tom sérioparalelním packu nějaké náhodné články umřou, klesne kapacita podle pravidla „řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek“, nebo to umí (ne nutně Leaf, ale třeba dražší EVs) nějak obcházet a optimalizovat? Jde jednotlivé vadné články vyměnit? 30kWh degradované na 22 mi přijde na dnešní dobu už dost tragické, když uvážím jaké jsou i běžně dostupné levné čínské baterky. Je reálné udělat nějaký samodomo repas - nahrazení třeba LiFePočkama?
Len tak ma napadlo ak je slaby dojazd je problem rozsirit kapacitu nejakou lacnou bateriou, ktora ma vystup na 230V a to pripojit na zasuvku v aute?Některá auta prý při nabíjení používají cívky v motorech jako indukčnosti měniče, takže nemůžou jet a současně se nabíjet. Ale to nevadí, chceš se připojit přímo na těch 400V palubních. On v tom není rozdíl, protože na výrobu 230V síťových potřebuješ taky 400V (špičkové napětí).
Dáča symbolem sociálního dnaPro mne jsou spise EV symbolem debilniho prosojuzskeho jasankovstvi. Proti tomu je zlate byt socialni dno
Za mě to vidím úplně jinakTo je prave ono! Je to subjektivni!
sem se svět postupně ubíráSvet se ale neubira sam. Ubira se z politicke vule a hlavne z politickeho a urednickeho diktatu!!! (Dotace na EV, zdanovani spalovaku, zakaz prodeje spalovaku, emisni a jine normy na spalovaky, atd). To je ten totalitni pruser! Az k tomu dojde trzne, nereknu ani popel!
Podle mě špatně, z několika důvodů - třeba probíhajících klimatických změn, nebo politické situace v evropě, potřebujeme snížit spalování fosilních paliv. To je obecně jedna z nosných myšlenek pokračující elektrifikace, se kterou jsou elektromobily v souladu. Samozřejmě, že vývoj těchto technologií a infrastruktury stojí enormní množství peněz, v porovnáním s tím nedělat nic a používat co je dostupné (benzín/uhlí/plyn) nestojí skoro nic.S touhle argumentací mám trochu problém. Tlačí se tu falešné dilema, že možnosti jsou dvě, elektrifikace osobní dopravy nebo nedělat nic. Investují se tu ohromné prostředky. Mě by zajímalo, jestli je to z globálního hlediska skutečně optimální strategie v boji s klimatickou změnou. Neboli, nebylo-li by účinnější investovat tyto prostředky do nějakého alternativního projektu. Při pohledu na podíl osobní automobilové dopravy v evropě na celkové produkci skleníkových plynů za současného pohledu na energetický mix jsem k optimálnosti tohoto řešení trochu skeptický.
Německo má přibližně stejnou uhlíkovou stopu jako ČR...Po tech bilionech narvanych do Energiewende byt srovnatelny s ostudou Evropy a navic cisty dovozce... nic ve zlem, ale tady jasne vitezi ostuda Evropy. Aspon je videt kam to dovedly mozky vymydlene (protentokrat zelenou) propagandou.
U nás vychází 430 kg CO2 na MWh, to je 430g / kWh. Na kWh ujede BEV řekněme 6km, to dělá 72g C02 na km, to je řekneme plus mínus polovina obvyklé hodnoty ICE.Nekontroloval jsem ty počty, ale pozor, že režie okolo benzínu (těžba, doprava, rafinerie) bývá větší než okolo uhlí na elektřinu.
a pak prijde evropsky stat ktery ze 2 korun udela 40korun…a přesto to sotva stačí na budování a údržbu silnic a už ne na jakékoli další náklady a externality.
kdy člověk koupí LEDku a nemusí na to sáhnout hafec let a spotřeba je jindeJak se vybírá LEDka do E27? Aby jí neumřel za chvíli zdroj. Já aktuálně používám, kde to jde, LED pásky, napájené průmyslovým zdrojem pro automatizaci/robotiku - ani „LED zdroj“ člověk nesmí použít, protože to je sračka ve stylu „nejlevnější šunt aby to ještě nějak svítilo“, a když to za chvíli umře, tak je to zalité a neopravitelné.
U všeho ostatního mi kdysi vždy něco odešloCo si pod tim mam predstavit casove? Vybavil jsem tim loni hromadne barak... Pasek jsem si delal pred 10+ lety do kychyne v byte, drzi dodnes.
Kolik jsi najezdil v EV a v jakém? Že je komfort u spalováku horší mi právě došlo po přesednutí z Toyoty do toho Mustanga. Tady ti sepíšu věci, které mi přišly zajímavé:
Kolik jsi najezdil v EV a v jakém?Dohromady nekolik tisic km v tesle.
Nástup výkonu je v EV okamžitýAno, to je fajn i v te tesle, to uznavam. Ale je to spise pocit rozjizdejiciho metra. O osmivalcovou atmosferou se to neda srovnat. Subjektivni.
Toyota má díky nezávislému pohonu náprav lepší kontrolu trakce a umí líp zvládat různé svízelné situace.Nekdo chce bankomat s koly, nekdo chce ridit sam. Subjektivni.
Díky elektrické trakci a tomu, že Toyota neřadí, je zcela potlačeno jakékoli cukání.Opet - zazitek z jizdy, skills ridice... U dnesnich automatu take nepoznas, ze to radi. Subjektivni.
Dávkování výkonu je mnohem plynulejší v libovolné rychlosti. Je mnohem jednodušší jet třeba 20 km/h, 30 km/h, popojíždět v zácpě, manipulace na parkovišti... To je v Mustangu fakt pruda.Nizka rychlost je pruda v kazdem aute.
Toyota celkem hodně "brzdí motorem" (= rekuperuje) a tento "tah" je stejný v libovolné rychlosti, takže člověk nemusí moc šlapat na brzdu. Jak moc je brždění motorem ve spalovacím autě protivné (slabé a v různých situacích různé) působí na člověka zvyklého na elektriku někde mezi "směšené" a "protivné".Jiste, rekuperuj si, ale nenut k tomu ostatni. Subjektivni.
Klima a topení fungují pořád stejně - ať auto jede nebo stojí. Není připojená k motoru, má vlastní elektromotor. Dá se spustit nezávisle.S dalkovym startem je to na stejne urovni + topeni a klima mi nesnizuji dojezd (klima minimalne). Subjektivni vyznam.
I když se musí nechat, že zvuk motoru je u Mustanga pěkný, zejména při pomalé manipulaci je ticho příjemnější.Toto je naprosto subjektivni. Nemusis mit mustanga nebo dodge, muzes mit ticheho japonce, ktery sumi jak ten tvuj EV.
Volný trh nijak neřeší znečišťování životního prostředí ani nebere v úvahu zdraví lidí.Toto je absolutni zvast. Lide delaji na trhu proste to, co chteji. Realizuje se to, po cem je poptavka. Ne to, co si vymysli ourednicek v sojuzu/bruselu.
Uvědom si, že aby existoval trh, musí existovat autorita co dohlíží aby se alespoň základní pravidlo - že za něco vůbec dostaneš něco jiného dodržovalo - tedy provádí to co nazýváš regulace a o čem ty tvrdíš že není potřeba.Ne ty hlupaku, pro existenci volneho trhu opravdu toto neni zadna prerekvizita.
Už jenom tahle jediná podmínka tu tvoji ideu volného trhu diskvalifikuje. Chápeš?Ani omylem. To, co nazyvas volnym trhem, opravdu neni volny trh. Podej si ruku s kolibacem a bezte se treba uregulovat.
Kmeny a klany tam mozna byly, ale jsou stale. Take tam jsou pirati a mafie.Jak ti ty kmeny, mafie nebo piráti regulují trh? Jak dotují? Jak ti zakazují dělat to po čem je poptávka? Podle mě se chovají naprosto volnotržně - dělají to chtějí
Volný trh nijak neřeší znečišťování životního prostředí ani nebere v úvahu zdraví lidí.Toto je absolutni zvast. Lide delaji na trhu proste to, co chteji. Realizuje se to, po cem je poptavka. Ne to, co si vymysli ourednicek v sojuzu/bruselu.Uvědom si, že aby existoval trh, musí existovat autorita co dohlíží aby se alespoň základní pravidlo - že za něco vůbec dostaneš něco jiného dodržovalo - tedy provádí to co nazýváš regulace a o čem ty tvrdíš že není potřeba.Ne ty hlupaku, pro existenci volneho trhu opravdu toto neni zadna prerekvizita.Už jenom tahle jediná podmínka tu tvoji ideu volného trhu diskvalifikuje. Chápeš?Ani omylem. To, co nazyvas volnym trhem, opravdu neni volny trh. Podej si ruku s kolibacem a bezte se treba uregulovat.
Ne, já tvrdím, že volný trh nikde neexistuje a nikde existovat nemůže a ani nebude.Existuje například na různých darknetech, když vynechám různé divné fyzicky existující komunity.
Tak těch příkladů se dá najít víc, i když uznávám vesměs v systémech co z principu regulovat nejde (darknety/cryptoshit/hry a tak podobně).Kromě toho že to regulovat nejde mají tyto příklady jeden další významný aspekt: jsou čistě virtuální a odpadá tak klasický problém s exploity v meatware. Jak říká přísloví: když nejde o život, jde o hovno. Nejzajímavější jsou ty hry. Když pominu survivor simulators (schválně, bude někdo tvrdit že je tam volný trh?), tak herní postava nemůže trvale zemřít. Typickým příkladem je Eve Online, skutečný simulátor anarchokapitalismu... kde můžu přijít o všechno a skončím na orbitální stanici s holým zadkem. Nicméně můžu začít znova, protože nemusím platit jídlo ani kyslík. Jinými slovy, majít tam UBI
A ty obchody samozřejmě lze dělat bez autority, ale otázkou je co se stane když tě nějaká strana podvede a ty nemáš jak si vynutit kompenzaci. Zbyde ti jen napsání kometáře a hodnoceníŘešení je použít na tohle pojišťovnu, nebo escrow. Což není jen teorie, takhle to přibližně na darknetu funguje, ale i to aukro funguje dost podobně. PS: Ne, nekupoval jsem tam kokeš, jen mě zajímalo proč a jak to vůbec funguje. Zjistil jsem že tam jsou často systémy velmi podobné aukru, kde jednak používáš ten escrow. Neposíláš peníze přímo prodávajícímu, ale aukčnímu portálu, který je pošle prodávajícímu potom co odsouhlasíš dodání. Pak to pojištění, kde prodávající musí složit zálohu, aby mohl prodávat. Když vzneseš námitku, tak eshop zaplatí z prodejcovo zálohy škodu. Celé je to samozřejmě komplikovanejší, protože to musí fungovat i naopak a tak dál.
A ty obchody samozřejmě lze dělat bez autority, ale otázkou je co se stane když tě nějaká strana podvede a ty nemáš jak si vynutit kompenzaci. Zbyde ti jen napsání kometáře a hodnoceníTo se v principu samozřejmě může stát, ovšem jak se ukazuje v praxi, když je úschovna zároveň aukční / prodejní portál, tak má mnohem lepší a míň riskantní vývar z transakčních poplatků, než ze snahy najít jednoho hejla. Nehledě na to že to co jsi popsal je nestabilní, potom co se to párkrát zopakuje vznikne potřeba mít úschovnu co tohle nedělá, čím ty ostatní přestanou být používany. Když samozřejmě vynechám principy jako že si někdo objedná tvojí uříznutou hlavu, protože jsi ho nasral.Typický příklad - Objednáš kokeš za půl míče éček, zaplatíš do úschovy, a nepříde ti nic, páč úschovna právě "zkrachovala". ...Další den si ta zkrachovalá úschovní entita otevře další úschovnu čistou jak lilie a čeká na dalšího hejla co jí pošle půl míče éček. Volnotržní princip v praxi.
Jo, ale to neznamená, že neukazují funkční konkrétní věci, které karkar tvrdil, že ve volném trhu nemůžou fungovat. Například to jak lze dělat obchody bez centrální autority, nebo vynucování dodržování podmínek.No právě, všechno to nějak jde, za určitých podmínek. A určitě je dobré se poučit. Nicméně je empiricky ověřeno, že za reálných podmínek jsou tyhle teorie extrémně nestabilní a konvergují k nějaké formě centrální autority (ať už je to klan, mafiánský boss nebo kníže). Možná kdyby se podařilo vychovat nové, uvědomělé anarchokapitalistické lidi, pak by to fungovalo. Jenomže to by pak fungoval i ten komunismus, jaký je v tom rozdíl? Disclaimer: Já obecně beru libertariánství (dokonce jsou témata kde k libertariánským řešením inklinuji, i když shodou okolností jsou to témata kde tak opravdoví libertariáni vesměš nečiní). Ale "anarchokapitalismus" prostě považuji za směšnou, komiksovou verzi.
tyhle teorie extrémně nestabilní a konvergují k nějaké formě centrální autorityVelke instituce (ruzne autority garantujici kvalitu ci neco jineho, profesni sdruzeni a komory) mohou existovat i v ankapu. Spotrebitel se pak muze rozhodovat dobrovolne i na zaklade toho, kdo plni jakou certifikaci. Vtip je vtom, ze to je proste dobrovolne podrizeni se autorite - konzument dobrovolne vyhleda ci nevyhlada nekoho s nejakym certifikatem, nabizejici strana dobrovolne bude ci nebude plnit nejaky certifikat. Stat vam tyto a jine veci nuti silou, coz je podstatny rozdil.
Jenomže to by pak fungoval i ten komunismus, jaký je v tom rozdíl?Komunismus je z definice zlo, nesvoboda a nerespekt k majetkovym pravum.
Ty instituce/autority to samozřejmě také budou nutit silou. Vždy to tak bylo a zatím jsem neviděl jediný argument proč tomu tak nebude v ankap společnosti. Vtip je v tom, že kdo se nepodrobí dobrovolně, ten se podrobí nedobrovolně. A kdo se bude ohánět puškou, tomu přistane doma dělostřelecký granát.tyhle teorie extrémně nestabilní a konvergují k nějaké formě centrální autorityVelke instituce (ruzne autority garantujici kvalitu ci neco jineho, profesni sdruzeni a komory) mohou existovat i v ankapu. Spotrebitel se pak muze rozhodovat dobrovolne i na zaklade toho, kdo plni jakou certifikaci. Vtip je vtom, ze to je proste dobrovolne podrizeni se autorite - konzument dobrovolne vyhleda ci nevyhlada nekoho s nejakym certifikatem, nabizejici strana dobrovolne bude ci nebude plnit nejaky certifikat. Stat vam tyto a jine veci nuti silou, coz je podstatny rozdil.
No vždyť to píšu: musíš mít ty správné uvědomělé lidi kteří jsou z podstaty dobří a mají respekt k majetkovým právům a svobodě ostatních, i na úkor vlastního zisku a vlastní svobody.Jenomže to by pak fungoval i ten komunismus, jaký je v tom rozdíl?Komunismus je z definice zlo, nesvoboda a nerespekt k majetkovym pravum.
musíš mít ty správné uvědomělé lidi kteří jsou z podstaty dobří a mají respekt k majetkovým právům a svobodě ostatníchToto je blbost. Vzdy budes mit realne lidi a na volnem trhu se jim proste vyplati, a to z ruznych duvodu, dodrzovat tva majetkova prava.
Proc by te nekdo mel do volnotrzni interakce nutit silou? Od toho si budes platit ochranu...Vždyť si sám odpovídáš. Jakmile nebudeš mít na to platit ochranu, tak dobrovolnost volnotržního obchodu mizí.
Proc by te nekdo mel do volnotrzni interakce nutit silou?Protože může a vyplatí se to.
Od toho si budes platit ochranu, aby te nenutil. Neboj, on si to rozmysli.Jo, tohle byl princip feudalismu a s tím rozmýšlením to zas tak úplně nefungovalo.
Za určitých okolností se to vyplatí, ale jindy se naopak vyplatí tvá majetková práva pošlapat. Vyzkoušeno praktickly.musíš mít ty správné uvědomělé lidi kteří jsou z podstaty dobří a mají respekt k majetkovým právům a svobodě ostatníchToto je blbost. Vzdy budes mit realne lidi a na volnem trhu se jim proste vyplati, a to z ruznych duvodu, dodrzovat tva majetkova prava.
chce demontovat státAno, je to muj utopicky cil, ktereho se jiste nedoziji. Na druhou stranu kazde omezeni statu je dobre - jako stripek do mozaiky.
odmítá soudy, policiiTo, ze na ceske zakony drzkuji, neznamena, ze je nedodrzuji. Naopak. Dodrzuji a vyuzivam je na stoprocent.
chce volně šířit dezinformace a propagandu, nakupovat zbraně, drogyNe, ja nic sirit a ani kupovat ci prodavat drogy nechci. Chci, aby kazdy mohl si rikat, co uzna za vhodne, aby si mohl koupit zbrane bez vedomi a povoleni statu a aby mohl konzumovat, co chce.
Oni tihle volnotržní utopisté berou některé věci jako samozřejmé - a to že třeba tržní strany jednají pravdivě, v dobré víře, že jsou ochotni dobrovolně plnit závazky.Co to meles? Tak to prece vubec neni. To je jen tvuj dementni dohad. Proste ucastnik trhu prizpusobuje sve jednani tomu, s kym jedna. Podle toho ma dohodnute podminky smlouvy. Nebo se treba zadna smlouva konat nemusi...
Blábol. Co brání účastníkovi trhu neplnit závazky? Tedy nedodat zaplacené zboží/službu nebo za dodanou službu neplatit?Například reputace, která vede na to že od něj už nikdo nic nekoupí. Případně nějaká další forma nátlaku, typu že mu přijde někdo dát přes držku. Jinak tohle jde řešit i přes escrow a pojišťovnami.
Tak reputace ani pojištění obecně nebrání ničemu. Reputace nemá obecně vliv na poptávku nebo nabídku.K tomu jsi dospěl jak? Vždyť jsou na tom založené portály ala aukro a ebay. Konkrétně přesně na reputaci a pojištění, v posledních pár letech i escrow. Ostatně stejně to funguje v tom darknetu - máš třetí stranu, co ti něco garantuje, ať už že peníze se vymění potom co obě strany potvrdí že obchod proběhl, a/nebo pojištění, a/nebo reputaci.
Když jsem větší hráč než ten kdo byl podveden, žádná forma nátlaku menší protistrany nic nezmůže.Tak záleží jak si definuješ "větší hráč", ale vesměs vůbec nevidím důvod, proč by tohle měla být pravda. Například i na volném trhu ti vůbec nic nebrání použít třetí firmu, která bude fungovat jako ten escrow, či pojišťovna, nebo jako vymahač dodržování. Dokonce je pro všechny zúčastněné profitabilní tam něco takového mít, rozdíl je v podstatě jen v tom, že to nemusíš použít z principu.
Prostě trh musí být regulovaný aby fungoval, ta regulace spočívá v tom že někdo nastaví pravidla a dokáže je zajistit jejich dodržování. Jenže pokud existuje jenom tahle regulace a autorita, trh už není volný ve smyslu, že funguje jen na principu poptávky vs nabídky.Volný trh může tyhle principy implementovat použitím volnotržních mechanismů. Pak se to moc neliší od toho regulovaného trhu, kde máš akorát místo smluv zákony, což je vesměs to samé, jen ti je určuje někdo jiný a nedá se z nich opt-outnout. Celkově mi ta tvoje argumentace přijde dost zběsilá. Například úplně pomíjíš, že v regulovaných trzích taky pravidla dodržována nejsou, centrální autorita ti negarantuje vůbec nic a stejně tak bych mohl říct, že regulovaný trh nefunguje. Dokážu najít příklady, kdy někdo nezaplatí dodavateli za barák a nic se nestane (o něčem takovém jsem slyšel zrovna včera, protože prý je super těžké se zbavit lidí co se ti tam nastěhují, i když neplatí, protože centrální autorita ti to zakazuje).
Ne, aukro a ebay jsou založené na tom, že těch co se nechovají korektně je výrazná menšina. Kdyby neexistovala žádná regulace, žaloba, hrozba trestu, tak se nekorektně bude chovat výrazně větší procento účastníků.Já s tím mám osobní zkušenosti, viz můj starší blog. Konkrétně rozdíl mezi facebook marketplacem, a aukrem je v té reputaci, escrow a tom že ti aukro vrátí prachy, když tě někdo podvede. To že policie možná něco vyšetří za dva roky od události ti fakt vůbec nepomůže, ani to nijak nebrání páchat další škody. Například ten feťák co podvedl mě podvedl další stovky lidí hned potom co ho odsoudili, a vůbec nic mu v tom nebránilo. Nedávno mi přišlo jeho druhé odsouzení a je to fakt počtení za všechny prachy, kde si s původním rozsudkem vůbec hlavu nelámal a dál vesele pokračoval. Hádej proč nepokračoval na aukru (dostal banán po několikátém negativním hodnocení). To že je tam minimum lidí, co se takhle chová není něco na čem by aukro bylo založené, ale důsledek toho že aukro má mechanismy kterými to vynucuje. Ty mechanismy jsou naprosto volnotržní.
Implementace "volnotržních" mechanismů = eufemismus pro nastavení pravidel, sankce za nedodržování = regulace. Volný trh končí.To jako proč? Například součást smlouvy prodeje může být souhlas s tím že se můžeš podrobit vymáhání (necentrální) externí firmou, která bude mít větší klacek. Zbytku volného trhu se to vůbec nedotýká, a funguje to úplně stejně jako vymáhání pohledávek v systému s centrální autoritou.
Vy volnotržní utopisté prostě pořád ignorujete fakt, že trh tu funguje jenom díky regulaci nekorektního chování. Pokud tuto regulaci odbouráš - viz příklad toho somálska, veškerý "trh" natož volný jde do háje.To je nějak moc předpokladů, které mi cpeš a které jsi vůbec nijak nedokázal. Například můžeš začít tím že jsem volnotržní utopista. To že se zapojím do diskuze a tvrdím že ve volném trhu funguje něco o čem tu kategoricky tvrdíš, že nejenom nefunguje, ale fungovat nikdy nemůže vůbec neznamená, že mám snahu nějak zavádět volný trh.
Pokud neexituje autorita, která dohlíží na dodržování pravidel trhu, trh se zhroutí. Viz to somálsko, nebo třeba jar.To pořád tvrdíš dokola, a pořád jsi to nijak nedokázal. To že do textu hodíš "somálsko" není důkaz. Například bych si rád početl o tom jak se tam volný trh zhroutil. Podle všeho co zatím vím tam volný trh pořád docela funguje, co se tam zhroutilo je zbytek sociální organizace. Což uznávám, může různě souviset, a může stát úplně za hovno, co tu řeším je ovšem úplně jiné tvrzení.
Kdo má větší klacek, bere. To je výsledek toho tvého "volného" trhu.Tak to dokaž. Nějak jinak než "somálsko" prosím. Jinak mi podruhé cpeš že je to můj volný trh, což asi těžko, že. Taky můžeš přihodit jak je to horší než regulace centrální autoritou (ta má taky větší klacek a bere).
A to vůbec pomíjím, že volný trh nijak neřeší zdroje, udržitelnost, životní prostředí, zdraví lidí. atd..Já jsem vůbec netvrdil že něco z toho řeší, reagoval jsem na tvoje nepodložené tvrzení, že fungovat obecně nemůže z principu.
Já s tím mám osobní zkušenosti, viz můj starší blog. Konkrétně rozdíl mezi facebook marketplacem, a aukrem je v té reputaci, escrow a tom že ti aukro vrátí prachy, když tě někdo podvede. To že policie možná něco vyšetří za dva roky od události ti fakt vůbec nepomůže, ani to nijak nebrání páchat další škody. Například ten feťák co podvedl mě podvedl další stovky lidí hned potom co ho odsoudili, a vůbec nic mu v tom nebránilo. Nedávno mi přišlo jeho druhé odsouzení a je to fakt počtení za všechny prachy, kde si s původním rozsudkem vůbec hlavu nelámal a dál vesele pokračoval. Hádej proč nepokračoval na aukru (dostal banán po několikátém negativním hodnocení). To že je tam minimum lidí, co se takhle chová není něco na čem by aukro bylo založené, ale důsledek toho že aukro má mechanismy kterými to vynucuje. Ty mechanismy jsou naprosto volnotržní.Facebook, aukro, cojávim dalšího nejsou žádné příklady volného trhu. Jsou to případy kde se ve větší míře aplikují některé volnotržní mechanismy.
Implementace "volnotržních" mechanismů = eufemismus pro nastavení pravidel, sankce za nedodržování = regulace. Volný trh končí.
To jako proč? Například součást smlouvy prodeje může být souhlas s tím že se můžeš podrobit vymáhání (necentrální) externí firmou, která bude mít větší klacek. Zbytku volného trhu se to vůbec nedotýká, a funguje to úplně stejně jako vymáhání pohledávek v systému s centrální autoritou.Jenže v principu volného trhu, bez vnější autority, tě nic neochrání od toho že za tvůj mrzký peníz dostaneš co sis koupil. Tzn nic nedonutí většího hráče chovat se k tobě korektně. Prostě tě dotlačí tam kam bude chtít, nebude plnit pokud nebude chtít a tobě zůstane jediná možnost se s tím smířit. Na volném trhu nemáš jako slabší strana žádnou obranu. Volný trh by mohl fungovat, pokud by v něm fungovali pouze rovnocenné entity. Ale to se díky jeho principům prostě velice rychle mění.
Úkrok stranou. Ok tak nejsi volnotržní utopista. Potom tedy chápeš, že lidská společnost nemůže fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) ergo volný trh nemůže existovat. Pokud si myslíš, že tomu tak není a zastáváš názor, že lidská společnost může fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) bez další regulace, jsi podle mě volnotržní utopista.Vy volnotržní utopisté prostě pořád ignorujete fakt, že trh tu funguje jenom díky regulaci nekorektního chování. Pokud tuto regulaci odbouráš - viz příklad toho somálska, veškerý "trh" natož volný jde do háje.To je nějak moc předpokladů, které mi cpeš a které jsi vůbec nijak nedokázal. Například můžeš začít tím že jsem volnotržní utopista. To že se zapojím do diskuze a tvrdím že ve volném trhu funguje něco o čem tu kategoricky tvrdíš, že nejenom nefunguje, ale fungovat nikdy nemůže vůbec neznamená, že mám snahu nějak zavádět volný trh.
Případ toho somálska je naprosto korektní. Neexistence regulace ani externí autority (základní podmínky pro volný trh) zde nevede ke korektnímu fungování trhu, tak jak si představují ti utopisté.Pokud neexituje autorita, která dohlíží na dodržování pravidel trhu, trh se zhroutí. Viz to somálsko, nebo třeba jar.To pořád tvrdíš dokola, a pořád jsi to nijak nedokázal. To že do textu hodíš "somálsko" není důkaz. Například bych si rád početl o tom jak se tam volný trh zhroutil. Podle všeho co zatím vím tam volný trh pořád docela funguje, co se tam zhroutilo je zbytek sociální organizace. Což uznávám, může různě souviset, a může stát úplně za hovno, co tu řeším je ovšem úplně jiné tvrzení.Kdo má větší klacek, bere. To je výsledek toho tvého "volného" trhu.Tak to dokaž. Nějak jinak než "somálsko" prosím. Jinak mi podruhé cpeš že je to můj volný trh, což asi těžko, že. Taky můžeš přihodit jak je to horší než regulace centrální autoritou (ta má taky větší klacek a bere).
Ne, základní důvod proč volný trh (tedy společnost založená pouze na principu nabídka vs poptávka) nemůže fungovat je ten, že se lidé vždy nechovají správně a pokud k tomu mají důvod, je-li to pro ně výhodné, jakákoliv nastavení, ujednání poruší.A to vůbec pomíjím, že volný trh nijak neřeší zdroje, udržitelnost, životní prostředí, zdraví lidí. atd..Já jsem vůbec netvrdil že něco z toho řeší, reagoval jsem na tvoje nepodložené tvrzení, že fungovat obecně nemůže z principu.
Facebook, aukro, cojávim dalšího nejsou žádné příklady volného trhu. Jsou to případy kde se ve větší míře aplikují některé volnotržní mechanismy. Tyhle potrtály využívají toho, že lidé se díky vnějším autoritám chovají korektně. Protože, pokud by nebylo těhle jiných, větších autorit a nastavených pravidel mimo tyhle portály, jediné co by mohly tak odepřít podvodníkovi přístup. Což je přesně to, co v tvém případě udělali. A co v případě volného trhu by bylo jediné co by se událo. Policie, soudy, zákony jsou regulace a ovlivňují tedy poptávku a nabídku, a tedy ve volnotržním světě nemají co dělat.Dá se to tak říct, pokud ignoruješ celou pointu toho proč jsem to psal, tedy ten rozdíl mezi aukrem (které aplikuje některé mechanismy samo o sobě bez vnější autority a problémy řeší) a marketplace (který na všechno sere a neaplikuje nic a podvodníci tam jen kvetou).
Jenže v principu volného trhu, bez vnější autority, tě nic neochrání od toho že za tvůj mrzký peníz dostaneš co sis koupil. Tzn nic nedonutí většího hráče chovat se k tobě korektně. Prostě tě dotlačí tam kam bude chtít, nebude plnit pokud nebude chtít a tobě zůstane jediná možnost se s tím smířit. Na volném trhu nemáš jako slabší strana žádnou obranu. Volný trh by mohl fungovat, pokud by v něm fungovali pouze rovnocenné entity. Ale to se díky jeho principům prostě velice rychle mění.Jenže tohle není pravda. Ta autorita naprosto nemusí být vnejší, ostatně co asi tak dodává autoritě autoritu? Klacek. A ten klacek klidně může mít i nestranná vnitřní autorita, klidně i úplně tržně, klidně i v darknetu, kde nemá možnost nic vymáhat silou, jen specifickými mechanismy. Trochu mi přijde že se pořád opakujeme, protože vůbec nereaguješ na ty ukázky (které nejsou žádná teorie, je to prakticky fungující systém) co jsem ti poskytnul.
Úkrok stranou. Ok tak nejsi volnotržní utopista. Potom tedy chápeš, že lidská společnost nemůže fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) ergo volný trh nemůže existovat. Pokud si myslíš, že tomu tak není a zastáváš názor, že lidská společnost může fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) bez další regulace, jsi podle mě volnotržní utopista.Se dostáváme někam do hrozně ezoterických konceptů. Souhlasím s tím, že lidská společnost bude obtížně a absurdně fungovat pouze na principu volného trhu. Už jen protože lidi potřebují mnohem víc než jen volný trh, například sociální hierarchii a tak podobně. Nesouhlasím s tím závěrem, že volný trh nemůže existovat. Volný trh může klidně fungovat úplně paralelně k lidské společnosti a klidně i mimo ní (představme si, že tak obchodují třeba boti, což je realita mnoha trhů, třeba crypto, nebo akcie). Mimo jiné taky může existovat mnoho různých volných trhů, ne jen jeden. Například můžeš mít volný trh s tulipány (nebo NFT) úplně paralelně existující k jiným trhům. Pokud to bereš jako politické zřízení volného trhu, který se postará o všechno, tak souhlasím, že to asi nebude stačit k fungování lidské společnosti, a bude to mít potenciál různě degradovat.
Případ toho somálska je naprosto korektní. Neexistence regulace ani externí autority (základní podmínky pro volný trh) zde nevede ke korektnímu fungování trhu, tak jak si představují ti utopisté. Naprosto křiklavý je plně implementovaný volnotržní princip prodeje lodí a posádky zpátky majiteli. To je prostě pregnantní případ, jak by ten utopický volný trh fungoval v normální lidské společnosti pokud by byl důsledně aplikován. Pokud tohle uznáváš za důkaz fungování volného trhu, tak Ok, dokážu akceptovat, že věříš, že volný trh funguje. Já tenhle a další podobné případy - práce dětí v dolech atp. právě za fungující trh nepovažuji a nechci akceptovat, že by někdo tohle chtěl aplikovat na naši evropskou společnost.Podle mě mícháš dvě různé věci - jestli volný trh funguje a jestli se ti líbí jak funguje. Mně se to teda taky nelíbí, ale netroufám si tvrdit, že nefunguje.
Ne, základní důvod proč volný trh (tedy společnost založená pouze na principu nabídka vs poptávka) nemůže fungovat je ten, že se lidé vždy nechovají správně a pokud k tomu mají důvod, je-li to pro ně výhodné, jakákoliv nastavení, ujednání poruší. Nastavená regulace a pravidla (zákony) a autorita co je schopná je vymáhat, tyto výhodné podmínky/důvody zásadním způsobem omezují. No a pokud tady je ta autorita, regulace, není tu už volný trh.V několika příspěvcích jsem imho názorně ukázal, že tohle není pravda. Můžeš mít autoritu i ve volném trhu, jen není globální a je možné jí nepoužít. Ty celou svojí myšlenku zakládáš na předpokladu, že bez centrální autority neexistuje způsob, jak cokoliv vymoct. Což není pravda.
Promiň nesnažím se ignorovat, ale z mého pohledu není rozdíl v těch platformách - pouze jedna používá silnější regulační mechanismy. Ovšem na volném trhu by měl být jedinec zodpovědný sám za sebe, takže výběr platformy by měl být svobodný.Facebook, aukro, cojávim dalšího nejsou žádné příklady volného trhu. Jsou to případy kde se ve větší míře aplikují některé volnotržní mechanismy. Tyhle potrtály využívají toho, že lidé se díky vnějším autoritám chovají korektně. Protože, pokud by nebylo těhle jiných, větších autorit a nastavených pravidel mimo tyhle portály, jediné co by mohly tak odepřít podvodníkovi přístup. Což je přesně to, co v tvém případě udělali. A co v případě volného trhu by bylo jediné co by se událo. Policie, soudy, zákony jsou regulace a ovlivňují tedy poptávku a nabídku, a tedy ve volnotržním světě nemají co dělat.Dá se to tak říct, pokud ignoruješ celou pointu toho proč jsem to psal, tedy ten rozdíl mezi aukrem (které aplikuje některé mechanismy samo o sobě bez vnější autority a problémy řeší) a marketplace (který na všechno sere a neaplikuje nic a podvodníci tam jen kvetou).
Jasný, takže se třeba komunita dohodne, že budou platit desátek několika ranařům, co maj ty klacky, že pro ně budou vymáhat pohledávky a trestat ty co porušují volnětržní dohody, vyberou mezi nima jednoho kdo jim bude šéfovat, aby bylo na koho se obrátit, pak si vyberou mezi sebou myslitele, kteří jim ty pravidla obchodování sepíšou a vymyslí ty tresty... Pak aby to bylo spravedlivé, vyberou nějakého jiného myslitele a o tom prohlásí že jako bude nezávislý arbitr co spravedlivě posoudí zda ten onen ty pravidla porušil....Jenže v principu volného trhu, bez vnější autority, tě nic neochrání od toho že za tvůj mrzký peníz dostaneš co sis koupil. Tzn nic nedonutí většího hráče chovat se k tobě korektně. Prostě tě dotlačí tam kam bude chtít, nebude plnit pokud nebude chtít a tobě zůstane jediná možnost se s tím smířit. Na volném trhu nemáš jako slabší strana žádnou obranu. Volný trh by mohl fungovat, pokud by v něm fungovali pouze rovnocenné entity. Ale to se díky jeho principům prostě velice rychle mění.Jenže tohle není pravda. Ta autorita naprosto nemusí být vnejší, ostatně co asi tak dodává autoritě autoritu? Klacek. A ten klacek klidně může mít i nestranná vnitřní autorita, klidně i úplně tržně, klidně i v darknetu, kde nemá možnost nic vymáhat silou, jen specifickými mechanismy. Trochu mi přijde že se pořád opakujeme, protože vůbec nereaguješ na ty ukázky (které nejsou žádná teorie, je to prakticky fungující systém) co jsem ti poskytnul.
Ano, tak tady musím souhlasit, v určitých specifických případech určitého zboží forma volného trhu může skutečně nějak existovat - třeba když si kluci vyměňujou kuličky... Ta paralela s tulipány je pěkná a hezky demonstruje, proč volný trh nemůže obecně fungovat. Právě absence regulace, spekulativní kapitál vytvářející ty větší hráče co dokážou manipulovat s trhem - to jsou ty příklady, kdy to nefunguje a proč ty tulipány krachly. To samé akciový trh. Tam je tolik regulace, že se to volnému trhu nepodobá ani z rychlíku. Pravidla kdo a jak může na trh vstoupit, kolik můžou určité entity nakoupit, prodat, vytisknout nových akcií...... mimochodem to NFT je také (jestli už teda nesplasklo) předurčeno ke krachu, stejně jako BTC s konečným počtem a neznámým držitelem většiny... Otázkou není jestli, ale kdy. Plus tady může zapracovat regulace a krach oddálit/urychlit. Tohle je můj dlouhodobý názor.Úkrok stranou. Ok tak nejsi volnotržní utopista. Potom tedy chápeš, že lidská společnost nemůže fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) ergo volný trh nemůže existovat. Pokud si myslíš, že tomu tak není a zastáváš názor, že lidská společnost může fungovat pouze na principu volného trhu (nabídka vs poptávka) bez další regulace, jsi podle mě volnotržní utopista.Se dostáváme někam do hrozně ezoterických konceptů. Souhlasím s tím, že lidská společnost bude obtížně a absurdně fungovat pouze na principu volného trhu. Už jen protože lidi potřebují mnohem víc než jen volný trh, například sociální hierarchii a tak podobně. Nesouhlasím s tím závěrem, že volný trh nemůže existovat. Volný trh může klidně fungovat úplně paralelně k lidské společnosti a klidně i mimo ní (představme si, že tak obchodují třeba boti, což je realita mnoha trhů, třeba crypto, nebo akcie). Mimo jiné taky může existovat mnoho různých volných trhů, ne jen jeden. Například můžeš mít volný trh s tulipány (nebo NFT) úplně paralelně existující k jiným trhům. Pokud to bereš jako politické zřízení volného trhu, který se postará o všechno, tak souhlasím, že to asi nebude stačit k fungování lidské společnosti, a bude to mít potenciál různě degradovat.
Ono to souvisí - zastánci volného trhu tvrdí, že pokud by se tento aplikoval, přineslo by to prosperitu (všem). Což, dle příkladů co jsem uvedl, není pravda. Volný trh nepřináší prosperitu všem, proto podle mě nefunguje. Ano, ono to tedy nějak funguje ale když něco chodí, třeba i výborně ale neseje to....Případ toho somálska je naprosto korektní. Neexistence regulace ani externí autority (základní podmínky pro volný trh) zde nevede ke korektnímu fungování trhu, tak jak si představují ti utopisté. Naprosto křiklavý je plně implementovaný volnotržní princip prodeje lodí a posádky zpátky majiteli. To je prostě pregnantní případ, jak by ten utopický volný trh fungoval v normální lidské společnosti pokud by byl důsledně aplikován. Pokud tohle uznáváš za důkaz fungování volného trhu, tak Ok, dokážu akceptovat, že věříš, že volný trh funguje. Já tenhle a další podobné případy - práce dětí v dolech atp. právě za fungující trh nepovažuji a nechci akceptovat, že by někdo tohle chtěl aplikovat na naši evropskou společnost.Podle mě mícháš dvě různé věci - jestli volný trh funguje a jestli se ti líbí jak funguje. Mně se to teda taky nelíbí, ale netroufám si tvrdit, že nefunguje.
Nene, já o žádné globální/centrální autoritě vůbec nepíšu. Já píšu o autoritě obecně. Autoritě která stanovuje pravidla a dokáže vymoct jejich plnění. Z hlediska definice volného trhu by žádná autorita neměla být vůbec potřeba, vše by měl uregulovat vztah nabídka vs poptávka. Což goto 1 je podle mě utopie, protože ten vztah nefunguje v případě že lidi jsou lidi a nehrajou fér. Proto potřebuješ tu autoritu a pak už není trh volným. (ty boty pomíjím, protože ty budou hrát jak je člověk naprogramuje, alébrž lidi jsou lidi, tak i ty boti budou pravděpodobně podvádět pokud to bude výhodné)...Ne, základní důvod proč volný trh (tedy společnost založená pouze na principu nabídka vs poptávka) nemůže fungovat je ten, že se lidé vždy nechovají správně a pokud k tomu mají důvod, je-li to pro ně výhodné, jakákoliv nastavení, ujednání poruší. Nastavená regulace a pravidla (zákony) a autorita co je schopná je vymáhat, tyto výhodné podmínky/důvody zásadním způsobem omezují. No a pokud tady je ta autorita, regulace, není tu už volný trh.V několika příspěvcích jsem imho názorně ukázal, že tohle není pravda. Můžeš mít autoritu i ve volném trhu, jen není globální a je možné jí nepoužít. Ty celou svojí myšlenku zakládáš na předpokladu, že bez centrální autority neexistuje způsob, jak cokoliv vymoct. Což není pravda.
Pokud hodláš argumentovat nějakou fabulací ohledně "přizpůsobení" jednání tomu s kým jednáš, tak to zase nijak nesouvisí s volným trhem.Nechapes volny trh. Prizpusobeni podminek tomu s kym jednas je naprosto normalni bezna zalezitost. Treba urokova mira - podle rizika klienta vypocteme urok, pojistku, nebo i najem, atd.
Znova, ty smlouvy a dodržování těch smluv, sankce fungují, jen a pouze když existuje autoritaMate naprosto trzni motivace a mechanismy, ktere vas k dodrzovani smluv donuti. Jak jsem popsal vyse.
když existuje autorita, která je dokáže vymáhat = regulace = trh už není volnýNe, to neni pravda, nebo nechapes, co znamena volny trh. Pokud se k necemu dobrovolne zavazes podpisem smlouvy, zavazujes se i k pripadnym sankcim, a samozrejme zpusob plneni tve smlouvy urcuje dale tvou povest a dalsi pozici na trhu.
A znova, ten utopistický volný trh nijak neřeší zdroje, udržitelnost, životní prostředí, zdraví lidí atd..Toto je naprosty zvast vychazejici z tveho nepochopeni trhu.
Jako monopolizaceNa volnem trhu prave je tendence ke vzniku monopolu daleko mensi... A predstav si, ze ten nejhorsi monopol je dnes sam stat...
ale důsledky si nikdo nepřipouští a ani podmínky ve kterých to chtějí provozovat si nikdo neuvědomujeJen at uz ty dusledky zde jsou
Žádný mechanismus ani smlouva nefunguje, pokud je porušení toho mechanismu nebo smlouvy výhodné pro toho kdo ji poruší.Znova, ty smlouvy a dodržování těch smluv, sankce fungují, jen a pouze když existuje autoritaMate naprosto trzni motivace a mechanismy, ktere vas k dodrzovani smluv donuti. Jak jsem popsal vyse.
1) Volný trh se řídí jenom poptávkou a nabídkou. 2) Fakt si uvědom, že pokud není žádná autorita co bude trh regulovat a případné sankce dokáže vymáhat, žádný podpis nic neznamená. Pověst mi je putna, to s nabídkou ani poptávkou nehne. Chápeš? Udělám si jinou identitu, pošlu náhradu, když budu mít v ruce samopal, prodáš mi zadarmo cokoliv...když existuje autorita, která je dokáže vymáhat = regulace = trh už není volnýNe, to neni pravda, nebo nechapes, co znamena volny trh. Pokud se k necemu dobrovolne zavazes podpisem smlouvy, zavazujes se i k pripadnym sankcim, a samozrejme zpusob plneni tve smlouvy urcuje dale tvou povest a dalsi pozici na trhu.
Ano neřeší zdraví lidí. Neřeší práci dětí a neřeší nic z toho dalšího co jsem psal . Podívej se do afriky, běžně v dolech v otřesných podmínkách pracují nezletilé děti. Proč tam pracují, proč nejdou volnotržně třeba do školy?A znova, ten utopistický volný trh nijak neřeší zdroje, udržitelnost, životní prostředí, zdraví lidí atd..Toto je naprosty zvast vychazejici z tveho nepochopeni trhu.Zdravi lidi, ze trh neresi? To uz je na mne opravdu moc
![]()
Naopak, pokud nějaká entita na volném trhu překročí určitou velikost, zajistí si monopol a to jakýmkoliv způsobem, dumpingem, nekalými praktikami, násilnými převzetími apod.. Jakmile získá monopol, nepustí na trh žádný další subjekt. Pouze antimonopolní regulace - komise apod. zajišťují v normálním trhu, že se monopolizace koná jen ve velmi omezené míře. Na volném trhu taková regulace nemůže z principu být.Jako monopolizaceNa volnem trhu prave je tendence ke vzniku monopolu daleko mensi... A predstav si, ze ten nejhorsi monopol je dnes sam stat...Ale to etatista nepochopi, na to je prilis omezeny.
Jasný, takže chceš nakupovat drogy, zbraně, obchodovat s lidmi, beztrestně likvidovat planetu a bůchví jaký další svinstva chceš provádět. Tak to jsi opravdu skvělý člověk. Gratuluji.ale důsledky si nikdo nepřipouští a ani podmínky ve kterých to chtějí provozovat si nikdo neuvědomujeJen at uz ty dusledky zde jsouPROSIM!
Žádný mechanismus ani smlouva nefunguje, pokud je porušení toho mechanismu nebo smlouvy výhodné pro toho kdo ji poruší.Stat se jiste muze, ze bude smlouva porusena. Ostatne tak, jako se to stava i za existence toho tveho statniho dozoru.
Chápeš? Udělám si jinou identitu, pošlu náhraduS novou identitou patrne nebude nikdo, kdo by s tebou uzaviral smlouvy, jelikoz nebudes mit historii. Uvedom si, ze jednas s ucastniky, kteri dobre vnimaji prostredi, ve kterem se pohybuji.
když budu mít v ruce samopal, prodáš mi zadarmo cokoliv...To je mozne, akorat bez existence statu bude daleko vice ozbrojenych lidi, takze mas vyssi sanci, ze dostanes kulku do palice. Stat naopak dnes dava lidem iluzi falesneho bezpeci, ale jak to muze dopadnout, kdyz jsou lide neozbrojeni, jsme videli nedavno, ze? Stat je jaksi neochranil.
Podívej se do afriky, běžně v dolech v otřesných podmínkách pracují nezletilé děti. Proč tam pracují, proč nejdou volnotržně třeba do školy?Neni to tak davno, co bylo bezne i ve zdejsich krajich, ze deti od utleho veku pomahaly na poli. Take to byla detska prace. Ale dnes to neni potreba. Proc? Protoze jsme bohatsi a tuto praci nepotrebujeme...
Naopak, pokud nějaká entita na volném trhu překročí určitou velikost, zajistí si monopol a to jakýmkoliv způsobem, dumpingem, nekalými praktikami, násilnými převzetími apod.. Jakmile získá monopol, nepustí na trh žádný další subjekt. Pouze antimonopolní regulace - komise apod. zajišťují v normálním trhu, že se monopolizace koná jen ve velmi omezené míře. Na volném trhu taková regulace nemůže z principu být.Krasne si popsal to, co dela stat. Ja uprimne budu mit radeji komercni oligopol nez statni monopol
Jasný, takže chceš nakupovat drogy, zbraně, obchodovat s lidmi, beztrestně likvidovat planetu a bůchví jaký další svinstva chceš provádět. Tak to jsi opravdu skvělý člověk. Gratuluji.Ty chces zase vse ostatnim diktovat tak, aby tancovali podle toho, jak piskas. Jsi opravdu skvely clovek, gratuluji
Auto co ma viac ako 200 000 km je za plánovanou životnostou.Hehe... Zalezi ,co je to za auto. Nektere jsou teprve v tomto najezdu poradne zajete...
A jak se s takovým autem jezdí v takovém ledovém státě?Mezitím v Norsku
Tak odpovědi od ZdarMaxe jsem se překvapivě nedočkali.Tak já nějakou napíšu, když už tudyma procházim. Prošel jsem si to vysvětlení Hertzu a nějak tam tu údajnou záludnou problémovost EV nevidim. Stěžují si na drahé opravy - ano, elektroauta jsou drahá. To už jsme ale věděli dávno, ne? Nějak tam marně hledám jakoukoli novou užitečnou informaci.
"Likvidace 20 tisíc elektromobilů z flotily Hertzu hýbe celým trhem. Dál devastuje jejich ceny i důvěru v ně".
Bez dotace by ty prodeje byli patrne jine.No a co? V době, kdy byly na masivním vzestupu prodeje spalováků v minulém století, vlády států zároveň masivně investovaly do rozvoje infrastruktury, na které ta auta jezdila, a dotovaly fosilní průmysl, který ta auta napájel. Bez toho by ty prodeje taky byli patrně jiné. Vy se tady tváříte, že spalováky a jejich vzestup se konaly na nějakém čistém volném trhu bez jakéhokoli státního plánu a podpory, ale to je fikce. Ten rozvoj se děl za součinnosti státu a firem, kde obě strany mají svou úlohu. A ta úloha trhu není vždy jen pozitivní. Nevidím rozumný důvod, proč by mi měly vadit dotace, samozřejmě pokud je to v rozumné míře a pokud jsou správně cílené (což se nedá říct o mnoha případech v Evropě). Argumenty pro čistě tržní řešení mi přijdou dost slabé.
Přestaň prosím šířit výmysly.Ono když do diskuze o EV dám odkaz - k tématu - z jiného webu (kurzy.cz nevím jestli jsou bulvár), a přidám důvod z článku, proč se toho zbavují, tak je to šíření nesmyslů? Nejsi trochu přetaženej? Možná by bylo fajn, si o dva posty níže přečíst víc k tomu tvému zdroji a ten okomentovat. Je jaksi v rozporu s tím, co tvrdíš.
Co s ní udělám? Můžu ji rekuperovat, tedy přes hnací soustavu dostat do motoru-generátoru, přeměnit na elektriku a přes nějaký ty měniče a regulátory nacpat do baterie. Minus ztráty na tom všem. A pak pod kopcem zas z těch baterií to tahat do motoru aby to jelo dál.Achjo, tyhle teoretické úvahy lidí, kteří s danou technologií nemají reálnou zkušenost... V autě jako je Tesla při sjezdu z kopce na volné silnici se typicky stane to, že prostě jedu víceméně rychlostí toho volnoběhu. Jistě, samozřejmě, ta rychlost není úplně totožná s rychlostí volnoběhu - netrefim, resp. to ani nutně nechci trefovat úplně přesně, takže tu a tam to bude třeba trochu rekuperovat nebo trochu spotřebovávat, ale pokud nebudu nějak prudce měnit rychlost, tak ten rozdíl oproti volnoběhu bude minimální. IMO ten rozdíl je dostatečně malý na to, že naprosto nemá smysl pokoušet se to optimalizovat přidáním spojky, to by byla poměrně značná technická komplikace navíc (a také komplikace údržby) za velmi pochybný benefit. Když už byste chtěli tohle nějak optimalizovat, tak mnohem větší smysl by dával nějaký chtrý režim tempomatu určený na spotřebu, tzn. místo konstantní rychlosti by se nastavil nějaký rozsah nebo tolerance v rámci které by tempomat držel rychlost optimální pro spotřebu v dané situaci (tzn. z kopce rychleji, do kopce pomaleji).
Krom takovych tech vsude omylanych srovnani EV/spalovaky mam jeden zasadni postreh: EV rekuperuje (=brzdi) jak debil i kdyz chci volnobeh (rozjezd z kopce do protikopce, doplachteni k zavodicim kamionum). Uplne pusteni plynu nestaci, takze spojka by se fakt hodila (nebo rekuperovat jen pri aktivnim seslapnuti brzdy).A máš s tim zkušenost i v čistém EV? Já jsem si také původně myslel, že volnoběh musim mít a z toho důvodu jsem očekával, že mi bude vyhovovat něco jako Enyaq, kde se dá rekuperace "řadit", naopak u Tesly jsem čekal, že mě to bude vysírat. Reálně to dopadlo přesně naopak, jednopedálové řízení je super věc a už nechci nic jinýho. Volnoběh na nic nepotřebuju. On ten pedál je prostě principielně něco jinýho, u (manuálního) spalováku pedálem mikromanažuješ otáčky motoru, u EV nastavuješ rychlost jakou se chceš pohybovat a jestli to zrovna rekuperuje, je na nule nebo spotřebovává energii je otázka aktuálního terénu, setrvačnosti, větru apod. No a když nechceš držet pedál, tak nahodíš tempomat.
gratuluju, jezdíš na uhlí :D :D :P ;D
gratuluju, jezdíš na uhlí :D :D :P ;DJistě, z asi 40%. Pak z nějakcých 36% na jádro, 9% plyn, 12% OZE,... Mám taky dohodu s příbuznými na nabíjení z jejich FVE, ale teprve to rozjíždíme, tak uvidim, kolik procent to bdue dělat.
to nový rači jako už nezapaluj :D