abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:33 | IT novinky

    Dnes ve 12:00 byla spuštěna první aukce domén .CZ. Zatím největší zájem je o dro.cz, kachnicka.cz, octavie.cz, uvycepu.cz a vnady.cz [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 13:22 | Nová verze

    JackTrip byl vydán ve verzi 2.3.0. Jedná se o multiplatformní open source software umožňující hudebníkům z různých částí světa společné hraní. JackTrip lze instalovat také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Patnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 4. – 6. října 2024 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytváří všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Nová verze

    Program pro generování 3D lidských postav MakeHuman (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 1.3.0. Hlavní novinkou je výběr tvaru těla (body shapes).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 23:11 | Bezpečnostní upozornění

    Intel vydal 41 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20240514 mikrokódů pro své procesory řešící INTEL-SA-01051, INTEL-SA-01052 a INTEL-SA-01036.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | IT novinky

    Společnost Raspberry Pi patřící nadaci Raspberry Pi chystá IPO a vstup na Londýnskou burzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Google na své vývojářské konferenci Google I/O 2024 představil řadu novinek. Keynote byl věnován umělé inteligenci (DeepMind, Gemini, Responsible AI).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Bezpečnostní upozornění

    V Gitu bylo nalezeno 5 zranitelností. Opraveny jsou ve verzích 2.45.1, 2.44.1, 2.43.4, 2.42.2, 2.41.1, 2.40.2 a 2.39.4. Útočník může připravit repozitář tak, že při jeho klonování (git clone) může dojít ke spuštění libovolného kódu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | IT novinky

    Virtualizační softwary VMware Workstation Pro a VMware Fusion Pro jsou nově pro osobní použití zdarma. Softwary VMware Workstation Player a VMware Fusion Player končí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:11 | Nová verze

    Linuxová distribuce Endless OS (Wikipedie) byla vydána ve verzi 6.0.0. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu, poznámkách k vydání a také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (74%)
     (6%)
     (10%)
     (10%)
    Celkem 290 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).

    Banner - grafika

    Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.

    Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.

    Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!

    Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit

    Bez registrace

    Kategorie zápisků
    Aktuální zápisy

    Úvod do gimpu dle Quetzala

    19.11.2007 21:11 | Přečteno: 3313× | Zatím nezařazené | Výběrový blog | poslední úprava: 20.11.2007 14:20

    GIMP, toť název grafického editoru oblíbeného u široké skupiny uživatelů. Následující článek, chcete-li úvodník vám editor představí a pokud možno navnadí, byť jen k jeho průzkumu.

    Článek chápejte jako můj smělý výkřik proti všem zákonitostem, jež mne svazují a uvrhají do víru velikého psaní, v němž se právě ocitám.

    Dobrý den, tady GIMP

    Drazí čtenáři. V tomto mini článku, který jak doufám nebude poslední, mám v plánu vám nastínit grafický editor GIMP. Ano, ten nepřátelský, nelogický a škaredý program. Ukážeme si jeho výhody, nevýhody, jeho klady i zápory. Podíváme se, k čemu všemu se dá využít a v čem vyniká, ale i v čem hrubě zaostává.

    GIMP jako open-source

    GIMP byl již od začátku vyvíjen jako tzv. opensource Open source aplikace je aplikace, která je vydávána společně se zdrojovými kódy. Prakticky každý uživatel má pak možnost do kódu nahlédnout, zkontrolovat jej kvůli chybám. Může si kód vylepšit a tím i samotný GIMP nebo jen reportovat bugy, jako například já. Na jednu stranu z toho vyplívá skutečná svoboda při vývoji programu, ale na druhou stranu to v něm dělá dost nepořádku. Pokud se programem zabývá jen specializovaný tým (dejme tomu u komerční aplikace), všichni spolu projednávají, co bude nejlepší, co naopak a co nakonec udělají. Funguje tak „naprostá komunikace“. U open-source je to trochu jiné. Například u našeho GIMPU, který je ryzí svobodný software, spravuje aplikaci také hlavní tým, ale vyvýjí ho několikatisícová komunita hlášením bugů, dopisováním pluginů, skriptů, modulů. Vyplývá z toho variabilita, která se u jiných programů opravdu jen těžko hledá, ale zapříčiňuje nepořádek. Neexistuje řád, podle kterého by se natvrdo jelo ve vývoji. Proto se může říct, že v GIMPU verze 3.x bude jistá funkce, my čekáme jako hlupáci a ona tam nakonec není.

    Funkcionalita GIMPU

    GIMP je v tomto směru poněkud zvláštní, protože samotné jádro GIMPU neumí skoro nic. Veškerou jeho funkcionalitu přebírají na svá bedra pluginy, kterých je v adresářích programu neskutečně mnoho. Jeden plugin zajišťuje funkci křivek, druhý umožňuje otevírání nativního formátu Adobe Photoshopu. Někdo to může chápat jako jistou rozhozenost a tím i nevýhodu GIMPU, avšak já v tom vidím skrytou sílu. Program obsahuje přesně to, co já potřebuji. Pokud bych chtěl (vím, je to hloupost), mohu z programu vyházet veškeré součásti, které mi nevyhovují. Samotné jádro GIMPU má jen několik málo MB, proto se jeho funkce doplňují pluginy či skripty. Spoustu těcho pluginů můžete najít v centrálním repozitáři http://registry.gimp.org/ .

    Něco málo k vývoji

    Jak všichni víme, GIMP je vyvíjen primárně pro operační systém LINUX. Například v prostředí GNOME, které je součástí distrubucí jako Ubuntu, je předinstalován jako základní grafický editor. Ve Windows máme malování, v Linuxu GIMP. Nešťastné to přirovnání, ale už jsem to plácl. Protože GIMP má za nativní (domácí) prostředí právě linux, je mu plně uzpůsoben jak svým rozpracováním, tak i svým GUI. O tom ale až později. Ve své 1.x verzi se dočkal portace pro Windows, kdy ho naportoval jeden zahraniční GIMPař.

    My se tu však budeme zabývat novějšími verzemi a ne kdejakými vykopávkami z roku RAZ DVA. Současná verze nese číslo 2.4 (linux) a 2.41 (windows). Verze 2.4 byl v Oknech poněkud nespolehlivá a mnoha uživatelům se ani nechtěla spustit, proto byla vydaná opravná verze. Od 2.x verzí je totiž GIMP oficiálně podporován i pro tento operační systém.

    Předurčení editoru

    Podívejme se společně, k čemu byl GIMP stvořen původně. Ve svých počátcích byl GIMP ideální program pro úpravu a retuši fotek a tato nálepka mu zůstala dodnes. Je to tedy velmi dobrý program pro fotografa, která právě v nových verzích obsahuje silné nástroje pro retuši. Například Healing brush tool.

    Ale máme tu i spoustu nástrojů, které program posunují do jiné roviny grafických prací. Staví ho na úroveň komerčních aplikací, která mají dobrý předpoklad pro grafické práce spadající pod webdesign, digital painting aj.. Abych uvedl příklad, našel jsem namátkou jeden tutoriál pro digital painting, konkrétně malbu svíčky. Toto je však pouze slabý odvar toho, čeho všeho je GIMP schopen.

    GIMP v grafických studiích

    Zdá se to neuvěřitelné, ale i GIMP je z velké části využíván v profesionálních grafických studiích a to především k potřebě automatizace. Je totiž plně skriptovatelný a přizpůsobitelný akci, kterou je potřeba provést.

    Komunita GIMPU

    Gimp si za léta svého působení získal celou řadu uživatelů a to jak mezi profi grafiky, tak mezi fotografy. Hlavně však mezi grafickými nadšenci. Obrovskou základnu tvoří společnost na http://www.gimptalk.com/ . Na těchto stránkách naleznete stovky návodů. Stačí si ale zajít na strýčka gůgla a ten nám již vysype další hromadu odkazů na stránky, které se GIMPEM zabývají.

    GUI GIMPU

    Zahoďme předsudky, vykašleme se na to, že jsme si GIMP prohlédli pouze v několika málo minutách a podívejme se na grafické zpracování GIMPU. Ano, plně s vámi souhlasím, když řeknete, že je neintuitivní a špatně uzpůsoben vaší práci. Ano a ještě jednou ano. Ale pokud si mohu dovolit poznámku, bude to nejspíše tím, že jste zvyklý na práci s Windows-like aplikacemi, dále však jen W-L aplikace. Linux a Windows jsou dva zcela odlišné systémy, které mají společného jen velmi málo a grafické uživatelské prostředí (dále jen GUI) mezi to rozhodně nepatří. Mohu proto říct a zcela bez překážek a výčitek svědomí, že GIMP je intuitivní a dobře ovladatelný editor grafiky ve svém domácím prostředí. Nebudu zbytečně hovořit o podrobnostech, který skoro nikoho nezajímají a podívejme se na praktické příklady. K tomu budeme potřebovat nainstalovaný GIMP. Odkazy ke stažení instalačních souborů a balíčků najdete níže. Pokud se rádi probíráte anglicky psanými zdroji, můžete využít služeb oficiální stránky GIMPU.

    Budu tedy předpokládat, že máte GIMP již nainstalovaný. Pokud si nechcete hnusit registry, na serveru stahuj.centrum.cz (http://stahuj.centrum.cz) je k dispozici i portable (win) verze (přenosná verze, jež nevyžaduje instalaci). Ale pozor. Je vystavěna na starší verzi jádra GIMPU!

    Vzhled po spuštění

    Hned po spuštění nás přivítají dva hlavní dialogy (doky), která nás dozajista překvapí.

    Miniatura obrázku

    Máte pravdu, nejprve bude potřeba GIMP trochu nakonfigurovat. K tomu můžeme využít funkce Dokování, kterou jistě znáte již z Adobe Photoshopu CS3, kdy k sobě jednotlivé bloky přilínají. Jak ale na to v GIMPU? Je to jednoduché.Omrkněte si můj gimp zde. Výtky typu nepřehlednosti neberu v potaz, protože jsem si GIMP uzpůsobil právě pro své účely.

    Dokování palet do doků

    Nejprve si ujasněme, co je to dok a co je to paleta. DOK je soubor palet, které jsou seřazeny právě v něm. Příklad můžeme vidět například na obrázku níže.

    Miniatura obrázku

    Tento DOK obsahuje dvě palety a tedy paletu nástrojů a paletu nastavení nástroje. Jak můžete vidět, v paletě nastavení nástroje je zobrazeno nastavení nástroje štětec, protože právě tento nástroj máme aktivovaný. To však jen na okraj.

    Nám jde totiž o to, jak do jednoho doku vložit nejpoužívanější funkce tak, abychom minimalizovali počáteční problémy s adaptací k tomuto programy či chcete-li, migraci. Musím se předem omluvit, protože dokovat budu podle svého vkusu, jde mi však pouze o to, jak na to. Podívejte se na následující obrázek.

    Miniatura obrázku

    Vidíte ty zabarvené plochy? Tak jsem se pokusil označit hlavní místa, ve kterých je možné libovolně dokovat.

    1) Hned na začátku si ukážeme sílu dokování a to je rozšiřování doku. Podívejte se k bodu 2, kde přesouváme paletku k již existující komplexní paletce. Ikonu vrstvy ale nepřesuneme na místo do komplexní paletky, ale na modře zobrazenou oblast. A hle! Jak vidíme, celý dok se nám rozšířil o další komplexní paletku.

    Miniatura obrázku

    2) Červená část. Paletky můžeme i přesouvat a umísťovat dle libosti. Už na obrázku výše jsme si mohli prohlédnout, že GIMP je ve výchozím nastavení sestavený do dvou doků. Všimněme si druhého doku, ve kterém máme zobrazeno několik palet. Je tam zobrazena i paleta vrstev. My si ji nyní pomocí myši uchopíme a přesuneme do nám již známé červené oblasti.

    Miniatura obrázku

    Paletka se nám přidala.

    3) Pokusme se nyní klepnout na šipku ve žluté části. Otevře se nám nabídka, ve které můžeme přidat paletku libovolné povahy k již existující. Dále můžeme aktivní paletku (odrážku) zavřít. Zkusmo si přidáme paletku navigace.

    Miniatura obrázku

    Jak jste si všimli, přidala se nám paletku navigace k paletce nastavení nástroje.

    To by bylo dokování a jeho možnosti. Pokud si pohrajeme, nastavíme si celý dok a tím i GIMP, abychom veškeré nejpoužívanější funkce měli v jednom okénku.

    Miniatura obrázku

    Jak ale víme, jsou na světe i takový exoti jako já, kteří si dokují jako prasata (http://img5.imgup.eu/Gimp.png).

    Vnitřní nastavení programu

    Program dovoluje široká vnitřní nastavení a my si je hned vyjmenujeme.

    Hlavní rozšíření GIMPU

    GIMP nemusíme považovat pouze za ryzí rastrový (bitmapový) editor, obsahuje totiž i funkce pro 3D grafiku a animace (GAP), jakožto základní vektorové nástroje (cesty a pero). Není toho moc, ale dá se s tím vyžít.

    3D

    O této funkci se nebudu příliš rozepisovat, moc ji totiž nepoužívám. Když si chci něco vymodelovat, spíše sáhnu po Blenderu. Je ale důležité vědět, že tato funkce v GIMPU existuje.

    Animace a GAP

    GIMP již sám o sobě obsahuje podporu pro práci s animacemi, avšak tato funkce se dá znatelně vylepšit pomocí přídavného balíčku nesoucí název GAP. Toto rozšíření GIMPU je velmi neintuitivní a to i pro mě. Ale zvyknout se dá na ledasco a i na tohle, doufejme, že se to časem zlepší. Kdo máte zájem otestovat tento balíček animací, nechť prosím přejde na http://carol.gimp.org/gimp2/animation/gap/ a podívá se na návod: http://www.gimp.org/tutorials/Using_GAP/ .

    Vektorové nástroje

    GIMP má opravdu pomálo vektorových nástrojů, ale máme k dispozici například pero a paletku cest pro precizní výběry a jiné vektorové práce.

    Lehká dynamičnost fotografie

    Nyní si ukážeme jednoduchý postup, ve kterém si předvedeme praktickou práci bv GIMPU. Bude to dodání lehké dynamičnosti fotky. Provádět to budeme výběrem pomocí rychlé masky a rozostření.

    1. Otevřeme si libovolnou vhodnou fotografii. Já jsem si zvolil fotografii Porsche, kterou můžete vidět níže.

    Miniatura obrázku

    2. Fotku již máme otevřenou a tak ji můžeme přepnout do rychlé masky (Vybrat > Přepnout do rychlé masky). Obrázek se nám pokryje maskou červené barvy. Do této masky můžeme libovolně kreslit jakýmkoli kreslícím nástrojem. My si zvolíme nástroj Štětec a barvu popředí změníme na bílou. Pamatujte si, že bílá barva masku maže a černá ji zase přidává.

    Štětec si taktéž nastavíme jako na obrázku. Protože GIMP neumožňuje měnit stopy realtime, klikneme na ikonku vytvoření nové stopy v dialogu stop (Soubor > Dialogy > Stopy) a vytvoříme si nový. Touto stopou a bílou barvou ugumujeme z masky část jako na obrázku.


    Miniatura obrázku Miniatura obrázku Miniatura obrázku

    3. Snížíme ostrost stopy a lehce zprůhledníme masku ve spodní části u podvozku auta.

    Miniatura obrázku

    4. Masku si přepneme zpět (Vybrat > Přepnout do rychlé masky) a invertujeme výběr (Vybrat > Invertovat). Výběr se nám promítne do okolního prostoru, kde ho již jen rozmažeme pomocí filtru Gausovského rozostření (Filtr > Rozostření > Gausovské rozostření) a voalá:

    Miniatura obrázku

    Byl to jen jednoduchý postup, ale doufám, že jako představení programu postačí.

    Virtuální plochy a GIMP

    GIMP jako takový je plně uzpůsoben práci při více monitorech nebo virtuálních plochách. Taková povaha má svůj smysl a za sebe musím říct, že mi to zcela vyhovuje. Vyhrazením celé plochy získáte přehlednost a značnou efektivitu při práci.

    GIMPSHOP

    Na stránkách http://gimpshop.com vzniká projekt vystavěný na samotném GIMPU. Cílem tohoto projektu je přizpůsobit GUI GIMPU pro uživatele, kteří preferují vzhled určený pro W-L aplikace. Dle mého se jedná o velmi zajímavý projekt, který by mohl editor přiblížit širšímu okolí. Program však zažívá porodní bolesti. Je to zcela pochopitelné, je novinka. Jako hlavní nedostatky bych viděl padání, neschopnost otevření souboru, který má v cestě nebo v názvu souboru diakritiku, jakožto fakt, že je vystavěn na starší verzi jádra GIMPU. Naopak snaha přepracovat nabídku a hodit všechna okna na jedno pozadí je jistě záslužná práce. Sledujme tedy situaci Gimpshopu a s napětím očekávejme nové, opravně verze. Zmínka stačí.

    Pohled obyčejného uživatele

    Dovolil jsem si oslovit zcela obyčejného uživatele, který s GIMPEM právě začíná. Myslím, že by bylo zcela příhodné vypsat jeho posouzení jak článku, tak i samotného editoru. Předávám slovo uživatelce Marii:

    „Ahojky všichni, kterým se dostane do rukou tento článek. Nejsem zrovna nejmladší, a proto se již hůře učím novým věcem. Syn se často rozčiluje nad mým pomalejším chápáním věcí kolem PC. Je to pochopitelné, ale mně to leze na nervy. Proto velmi oceňuji, že se najde někdo takový, co mi dokáže vysvětlit to, co potřebuji k tomu, abych se vyznala v GIMPU a tak si mohla zpříjemnit chvíle u PC. Je příjemné přesvědčit potom mladší generaci, že i střední má na to, aby s tímto programem mohla pracovat a za to díky . Všichni, co teď pročítáte tento návod na ovládání GIMPU přejí, aby i oni všemu porozuměli a mohli využívat všech možností, které nabízí a že jich není málo. Až si budete potom prohlížet svoje nová dílka, budete sami se sebou spokojeni a o to asi autorovi tohohle článku šlo především.“

    Marie, 51 let

    Shrnutí

    V GIMPU vidím silný bitmapový nástroj s několika funkcemi navíc, který budu velmi rád používat i nadále. Má spoustu nedostatků, jako je špatná práce s textem, neseskupování vrstev, ale přes to přes to všechno v něm vidím jistý příslib do budoucna, který bude více než zajímavé sledovat. Pokud vás zajímá více odkazů na zdroje, stažení programu a jiné informace, věnujte prosím pozornost mé stránce o gimpu na http://www.quetzal.yc.cz/gimp/.

    Klady editoru

    Zápory editoru

    Na klady a zápory by se dalo jistě psát ještě velmi dlouho, ale je to spíše individuální záležitost.

    To by byl konec takového mého malého úvodu pro GIMP. Jelikož nejsem žádný pisálek a nikdy mi to nešlo, uvítám jakékoli věcné postřehy k tomuto článku, ať už se ho budou týkat sebeméně. Pro příště si pro vás připravím již nějaký praktický tutoriálek.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    19.11.2007 21:42 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Protože GIMP má za nativní (domácí) prostředí právě linux
    jsou k dispozici zdrojaky, takze nejen linux

    je mu plně uzpůsoben jak svým rozpracováním, tak i svým GUI
    Spis Ubuntu (GNOME) je "uzpusoben" GIMPu, viz
    Quetzal avatar 19.11.2007 21:45 Quetzal | skóre: 8 | blog: Quetzal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Oůvodně byl vyvíjen právě pro linux a já ho budu mít za "lixácký program" pořád :).

    Pravda, gnome bylo vestavěno na GTK+, které byly vytvořeny pro GIMP, omlouvám se, ale nejspíš to je pouhý překlep.
    Kdo chce kam, nechť si tam pomůže sám. Já nemám čas.
    juraj-bit avatar 19.11.2007 22:05 juraj-bit | skóre: 14 | blog: X BLOG X | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Vďaka za pekný a zrozumiteľný článok, tomuto na rozdiel od knižky Gimp - Grafický editor pro Linux a Windows rozumela už aj manželka :D Na nete je tých tutorálov pre začiatočníkov už pomerne dosť ale je vidieť že nový uhol pohľadu môže byť prínosom a to dosť markantným. Ak by som mohol známkovať, dávam 1*.
    Quetzal avatar 19.11.2007 22:11 Quetzal | skóre: 8 | blog: Quetzal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Jsem rád, že pomohl. Jen bych si ho přál lépe zformátovat, hrozně se na něj kouká :(.
    Kdo chce kam, nechť si tam pomůže sám. Já nemám čas.
    Isah avatar 19.11.2007 23:41 Isah | skóre: 4 | blog: SF | Matička stověžatá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala

    Jj, přidávám se s pochvalou. Je to srozumitelné a zrovna se mi to moc hodí. Díky :-)

    Omnia mea mecum porto. Dubito ergo cogito, cogito ergo sum
    19.11.2007 22:54 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Technická poznámka: bylo by vhodnější vkládat obrázky přímo k zápisku na abclinuxu, aby byly vždy dostupné (a nebylo by nutné je udržovat někde na hostingu).
    Quetzal avatar 19.11.2007 23:04 Quetzal | skóre: 8 | blog: Quetzal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    Jejda, o té fci jsem nevěděl, jsem tu skoro nový. Děkuji za upozornění pro příště, současné články v mezích možností (časových) opravím.
    Kdo chce kam, nechť si tam pomůže sám. Já nemám čas.
    19.11.2007 23:30 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úvod do gimpu dle Quetzala
    A hlavne nevyrabat obrazky 800x600, ktore maju 500kB! To nie su satelitne snimky pre armadu, ale iba ilustracie v blogu.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.