Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Ve středu jsem úspěšně složil maturitu - tři jedničky (čeština, angličtina, programování) a jedna trojka z fyziky. Celá maturita probíhala trochu jinak, než jsem čekal, a mám několik postřehů.
Společně s naší třídou (oktáva) maturovala ještě jedna ze tří tříd kvartánů. Bylo zajímavé pozorovat jaké rozdíly jsou mezi maturitami u lidí, co školu navštěvovali roků osm a roky čtyři. Těžko říci, jaké skutečně jsou odlišnosti mezi schopnostmi studentů těchto dvou skupin, ale z maturitní slohové práce u nás měla výbornou drtivá většina třídy (nejhorší známka byla 3), zatímco v kvartách byly jedničky spíše výjimkou a šlo se až ke čtyřkám. Překvapení se konalo například i u fyziky - my, oktávané, jsme vykládali pouze teorii, avšak lidé ze čtvrťáků museli ještě na potítku vypotit - či alespoň předem promyslet - výsledek zadaného příkladu. Ti učitelé prostě mají studenty z osmiletého studia radši - ono je to vidět nejen během maturity.
Všeobecně jsem zjistil, že s maturitami se (jak se často říká a člověk nevěří) přehnaně straší a ve výsledku je to zkoušení mnohem méně náročné než kupříkladu zkoušení při hodině. Velice se na tom ovšem odrazí to, jak člověk k danému předmětu přistupoval v minulých letech. Předsedkyně a místopředsedkyně komise do průběhu zkoušky nezasahují a přísedící tak maximálně napovídá, a to jak během zkoušky, tak v nouzi rychle poradí i na potítku. Zůstává to tedy hlavně mezi vámi a učitelem, který vás měl po ta léta na daný předmět. Mně k výborné z češtiny stačilo vypsat si autory z čítanky a vědět, co je to to baroko, umět mluvit a učitelka mě pak celou dobu držela a vedla to jakousi formou diskuze. Pokud se ovšem po osm let chováte jako lajdák, symbol vzdoru a odporu ke všemu řádu a nic vás nezajímá, učitelka vaše znalosti prověří důkladně a dojde i na gramatiku.
Na angličtinu jsem se téměř nepřipravoval, jen jsem se musel podívat na historii Spojeného království. Vytáhl jsem si pak téma Sports, na což učitelka zanadávala, že na ty slabší pak zbydou ty těžší otázky. I když jsem sepsal celou stránku věcí, o kterých bych mohl mluvit, ani se na ně nedostalo, protože opět zavládla rozvláčná diskuze.
Programování spočívalo pouze v napsání programu, který zjišťuje vlastnosti čtvercové matice získané ze stdin nebo ze souboru. Fyzika u mě byla slabá - dlouhé vzorce jsem se nazpaměť neučil, neboť jsem spoléhal na tabulky dostupné na potítku. Nejen, že jsem si vytáhl otázku mně nepříjemnou, dokonce daná věc ani nebyla v tabulkách. Spolehl jsem se tedy jen na svou hlavu, ve které nebylo vše a byl jsem tedy "dobrý".
Během maturity funguje jedna třída jako bufet. Tam to vypadá jako na jednom velkém rautu Je tam kávovar, plná lednička a plné stoly. Studenti, kteří už mají maturitu za sebou, se starají o to, aby se tento stav zachovával.
Z třiceti lidí nakonec neudělal maturitu jen jediný a pokud bych si měl předem vsadit, kdo od nás to neudělá, vsadil bych si po pravdě právě na něj. Musím říct, že na konci oktávy probíhají věci velmi rychle. Z dokončeného základního vzdělání se stane dokončené středoškolské, svaťák uteče jako voda a než se nadějete, zkouška je za vámi a už následující den se s vámi škola oficiálně loučí.
Tiskni Sdílej:
Ale ale, trojka, no teda, ty asi nikdy nebudeš dělat engine do her, že?No, termodynamiku nikam raději implementovat nebudu
To už by jsme tedy někam mohli zajít, co? Už si to říkáme dva roky a stále nic ... :). Jo, 5 km je nepřekonatelná vzdálenostTo jo, tak blízko, a přece tak daleko
Fyzika je nepodstatný, téměř zbytečný předmět.
LOL. Taky názor i když hloupý. V každém případě u někoho jako je pisatel je trojka velkým překvapením. Na druhou stranu, spolehl se na svou hlavu, takže může ještě být rád
Jak se správně obvodářsky připojuje zásuvka? Levá zdířka napětí, práva proud a na kolík cos(fí).
Na odvození nepravých sil vážně diferenciální počet nepotřebuješ.Napovíte, jak se to odvozuje bez něj? (Trochu pochybuji o tom, že to jde, jelikož odstředivá síla závisí na rychlosti a už na korektní definici rychlosti derivaci potřebuji.)
Nikdo by třeba nevěděl, proč v zimě zamrzá voda, proč věci padají směrem dolů, proč nemají skákat do zdi apod. Wow, to je nápad... :\Hmm, spousta generací před námi žila celkem spokojeně aniž by to věděla. Teda proč nemají skákat do zdi asi věděli... aby si neublížili.
Sice hry skoro nehraju a ty nejnovejsi uz vubec ne, ale domnivam se, ze termodynamika zrovna nepatri k vecem, co se v dnesnich hrach ve fyzikalnim engine pocitaji. Obavam se, ze dnes to ve vecine her nebude o moc slozitejsi, nez kdysi DOOM blahe pameti, kde vam lezeni po rozzhavene lave ubiralo zdraviAle ale, trojka, no teda, ty asi nikdy nebudeš dělat engine do her, že?No, termodynamiku nikam raději implementovat nebudu
Také se připojuji ke gratulaci (Dolimu, ne tobě ).
jsem maturoval za 3 (ci spis maturoval zkousejici) a stejne jsem si ji hezky zvolil jak v bakalarskem tak v magisterskem studiu a nikdo se nepohorsoval.
No naštěstí nemá výuka na střední škole nic společného s výukou na škole vysoké a zatímco na střední člověk potřebuje hlavně paměť, tak na vysoké potřebuje především rozum.