Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
my $a = '121'
tak na něj lze použít číselný operátor a naopak číslo můžeme přímo vypsat jako řetězec say $a + $a
.
my @a = ( 1, 2, 5, ); dd @a.Str; #"1 2 5" dd @a.Numeric; #3 -- počet prvků dd @a.so; #Bool::True dd @a.gist; #"[1 2 5]" dd @a.perl; #"[1, 2, 5]" my Str $a = '234'; dd $a.list; #("234",) dd $a.Numeric; #234 dd $a.so; #Bool::True dd $a.gist; #"234" dd $a.perl; #"\"234\"" my Rat $r = 22/7; dd $r.Str; #"3.142857" dd $r.perl; #"<22/7>" say ( '', 0 )>>.so, ().so; #(False False)False say @a + $a; #237 say @a ~ $r; #1 2 53.142857Zastavil bych se u
.gist
, který by měl reprezentovat řetězec v dobře čitelné formě pro lidi, a idea .perl
by měl být v řetězci Perl kódu, pomocí kterého přes EVAL
dostaneme původní hodnotu.
⊕
na celých číslech
sub infix:<⊕> ( Int $a, Int $b ) { $a + $b + 1; }Tento operátor vrátí požadovanou hodnotu, pokud oba parametry budou typu
Int
a jinak vyhodí chybu. Tedy můžeme použít 12 ⊕ 10
, ale už ne '12' ⊕ 23/12
. Perl 6 ale umí snadno řetězec '12'
i racionální číslo 23/12
interpretovat jako Int
. Náprava je snadná
multi sub infix:<⊕> ( Int $a, Int $b ) { $a + $b + 1; } multi sub infix:<⊕> ( Any $a, Any $b ) { $a.Int ⊕ $b.Int }(Použili jsme další mocnou zbraň Perlu 6 a to
multi
pro definici podprogramů.)
my $c = class { method Numeric { 42 }; method gist { 'čtyřicetdva' }; method Str { sprintf " %.2f ", self.Numeric }; }; say $c; #čtyřicetdva say $c + 12; #54 say $c ~ 'CZK'; # 42.00 CZKPokud bude chtít pouze pozměnit některý kontext můžeme to udělat pomocí
but
.
role length { method Numeric { self.chars } } my $s = 'ahoj' but length; say +$s; #4 my $m = '123'; say +$m; #123 my $n = '123' but length; say +$n; #3 my @p := []; say ?@p; #False my @q := [] but True; say ?@q; #True #pro zajímavost, berte prosím s rezervou, jednak je to šílenost a závisí to na implementaci my $o = 123 but length; say +$o; #3 say 0 + $o, -$o; #123-123
graph
, pomocí které budeme reprezentovat orientované grafy. (Třídu budu vypisovat po částech a nakonec uvedu kompletní definici třídy i s příklady a výstupem.)
Třída bude mít 2 atributy uzly a hrany,
class graph { has @.vertices; has @.edges;kde uzly budou bude pole názvů, např.
1, 2, 3
a hrany bude pole párů např. 1 => 2, 3 => 1,
. Definice pak bude vypadat, např. pro kompletní orientovaný graf na pěti uzlech, takto
my graph $k5 .= new: :vertices(^5), :edges( ^5 X=> ^5 );Všimněte si jak se lze v Perlu 6, pomocí
.=
vyhnout opakovanému napsání názvu třídy. Operátor X
je cross operátor, něco jako kartézský součin.
Dále definujme metodu gist
, pro lidsky vřelý řetězec. Vypíše 10 náhodných hran.
method gist { my @ge = @!edges.map({ .key ~ '→' ~ .value }); join ', ', @ge.elems <= 10 ?? @ge !! ( @ge.pick(10), '…' ); };Místo
@ge.elems <= 10
by jsme mohli napsat i @ge <= 10
, pamatujete na numerický kontext pole.
Nyní můžeme použít na objekt naši třídy say
say $k5; #2→3, 0→0, 0→3, 4→4, 4→2, 3→4, 2→4, 1→3, 0→4, 4→0, …A také definujme metody
Str
pro operace s řetězci a metodu perl
pro replikaci třídy pomocí Perlu 6.
Celý příklad
class graph { has @.vertices; has @.edges; method gist { my @ge = @!edges.map({ .key ~ '→' ~ .value }); join ', ', @ge.elems <= 10 ?? @ge !! ( @ge.pick(10), '…' ); }; method Str { join "\n", 'Vertices:', @!vertices.Str, 'Edges:', @!edges.join( "\n" ); }; method perl { [~] 'graph.new( ', :vertices( |@!vertices ).perl, ', ', :edges( |@!edges ).perl, ' )'; }; }; my graph $k5 .= new: :vertices(^5), :edges( ^5 X=> ^5 ); say 'gist:'; say $k5; say 'Str:'; put $k5; say 'perl:'; say $k5.perl; say 'Ověření perl:'; use MONKEY-SEE-NO-EVAL; say EVAL( $k5.perl );Výstup:
gist: 2→4, 2→3, 2→1, 3→1, 0→4, 1→4, 4→4, 0→3, 3→0, 0→0, … Str: Vertices: 0 1 2 3 4 Edges: 0 0 0 1 0 2 0 3 0 4 1 0 1 1 1 2 1 3 1 4 2 0 2 1 2 2 2 3 2 4 3 0 3 1 3 2 3 3 3 4 4 0 4 1 4 2 4 3 4 4 perl: graph.new( :vertices(slip(0, 1, 2, 3, 4)), :edges(slip(0 => 0, 0 => 1, 0 => 2, 0 => 3, 0 => 4, 1 => 0, 1 => 1, 1 => 2, 1 => 3, 1 => 4, 2 => 0, 2 => 1, 2 => 2, 2 => 3, 2 => 4, 3 => 0, 3 => 1, 3 => 2, 3 => 3, 3 => 4, 4 => 0, 4 => 1, 4 => 2, 4 => 3, 4 => 4)) ) Ověření perl: 0→1, 0→0, 0→2, 1→2, 3→2, 3→4, 0→3, 0→4, 2→0, 4→4, …
Tiskni Sdílej:
+
použijeme jako operátor pro vlastní objekty. To jde v Perlu 6 snadno
multi sub infix:<+> ( graph $a, graph $b ) { $a.gist~ "\n" ~ $b.gist; } say $k5 + $k5;ale na to, když bychom chtěli předefinovat
+
, např. na Int
,
to mě Perl 6 vyhodil chybu s tím, že jsem příliš abiciózní.
Na Rat
to kupodivu prošlo
multi sub infix:<+> ( Rat $a, Rat $b ) { $a * $b } my Rat $a = 1/1; my Rat $b = 2/1; say $a + $b + 5; #7ale není těžké přijít na to, že to není dobrý nápad. Mimochodem původně jsem tam na místo
$a * $b
měl $a + $b + 1
a úspěšně jsem se dostal do nekonečné rekurze. Ten výsledek $a + $b + 5
, který je 7
, může být pro leckoho také překvapivý.
+
se vyjadřuji níže. Děkuji za ocenění. Já jsem zase rád, že někoho moje blogy potěšili.
Co se týká unicode, tak jsem zatím neplánoval udělat o něm díl. Nějak hlouběji jsem do toho zatím nepronikal. Samozřejmě jsem občas na to narazil např. prezentace Normal from grapheme. Za mě je zatím přínos o proti Perlu 5 to, že se vyhnu encode
a decode
. Na to, že bych se na některé věci s unicode (nejen v Perlu) neměl spoléhat, jsem se dozvěděl v diskuzi pod minulým článkem.
Co se týče smyslu Perlu 6, tak bych zkrátka řekl, že tvůrci a komunita (nebo alespoň část) Perlu, měla pocit, že je potřeba nový jazyk. Otázka je co znamená "pomoci dělat věci správně", jestli to znamená umožnit snadno dělat tyto věci, i třeba přesto, že půjdou snadno děla i věci špatně, nebo nějakým způsobem je vynucovat. Pro mě Perl 6 není jeden z mnoha.
tak bych zkrátka řekl, že tvůrci a komunita (nebo alespoň část) Perlu, měla pocit, že je potřeba nový jazyk.Byl to Tim O’Reilly, ktery potreboval dalsi knihy o Perlu (nejlepe novou verzi) a Larry Wall mu to slibil. Jenom se nejak nedohodli, jak dlouho to bude trvat.
X=>
, nebo ?? !!
. Budu rád, když to upřesníte, abych případně mohl reagovat.
⊕
jako binární operaci v různých strukturách a netušil jsem, že si to někdo bude automaticky spojovat s xor. Tak pokud je to matoucí, tak se omlouvám. Kdyby to bylo příliš matoucí tak to můžu v blogu změnit, popř. na to upozornit, ale to já nedokáži posoudit.
Nahradil jsem definici operátoru na celých číslechza
definici operátoru ⊕ na celých číslechtak snad už to bude jasnější.
',-,_
(ne samostatně) a nějaký druh mezer (ne na začátku).
Pro operátory taková omezení neplatí, přesně se mi to nepodařilo najít.
Raději pro představu ukáži pár příkladů co funguje
sub postfix:<γ> ($ ) { say "hi" }; my $απ='aa'; ($απ)γ; 'aa'γ; my \δ = 21; say δ; sub infix:<.⊕.> ( $α, $β ) { $α + $β; }; my $ĥoroj=12; my $ℵ=10; say $ĥoroj.⊕.$ℵ;
my $ℏ = 1.054571800e-34; # Funguje, jak má say $ℏ; my $μ̂ = 'zdar'; # Ostuda – nefunguje. Perl sucks, python rulez. say $μ̂ ;
my $ĉ=2; my &term:<μ̂> = { 'ahoj' }; constant aμ̂ = 'ahoj'; say $ĉ; say μ̂; say aμ̂;
my \μ̂ = 12; say μ̂; my $μ̂ = 13; say $μ̂;PS. čím ten znak píšeš zkoušel jsem compose i tex mod v emacsu a nepodařilo se :). Šipka nad písmenem se dá vypsat taky?
===SORRY!=== Error while compiling test2.pl6 Term definition requires an initializer at test2.pl6:1 ------> my \μ⏏̂ = 12; expecting any of: scoped declaratorAle možná to bude tím, že mám nějakou archaickou versi perlu6 (stabilní debian)
$ perl6 -v This is perl6 version 2014.07 built on parrot 6.6.0 revision 0Přiznám se, že vzhledem k častotě používání nemám žádný effektivní způsob psaní – většinou si to kopíruji myší z nějakého svého seznamu (na nějž jsem to dostal pomocí kcharselect).
perl6 -v This is Rakudo version 2016.03-86-g0e95cde built on MoarVM version 2016.03-84-g4afd7b6 implementing Perl 6.c.to funguje. Ale moc se v Unicode nevyznám, tak ti neřeknu zda to má jít podle té Sinopse.