abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:22 | Zajímavý software

    Navigace se soukromím CoMaps postavena nad OpenStreetMap je nově k dispozici v Google Play, App Store i F-Droid. Jedná se o komunitní fork aplikace Organic Maps.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    4.7. 19:33 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    4.7. 15:22 | IT novinky

    Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 43
    4.7. 02:33 | Nová verze

    Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    4.7. 01:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 16:33 | Zajímavý software

    Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 12:33 | Nová verze

    Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 03:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 02:33 | Nová verze

    Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.7. 01:33 | Komunita

    Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (60%)
     (27%)
     (7%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 356 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Naučte mě Perl 6, IV. Pole

    26.4.2016 16:11 | Přečteno: 1820× | Perl | Výběrový blog | poslední úprava: 29.4.2016 13:22

    Tento blog o Perlu 6 se bude věnovat polím, ukážeme způsoby jak je vytvořit, operace na nich, zmíníme se o lenosti a paralelismu, nakonec je použijeme (možná až příliš) k definici podprogramu, který bude počítat permutace podle požadovaného počtu inverzí.

    IV. Pole

    Perl 5 obsahuje základní prostředky pro tvorbu, filtraci a úpravu pole, ale některé operace nad poli se museli dělat buď pomocí knihoven nebo poněkud neohrabaně. Perl 6 přidává nové možnosti pro definici a práci s poli a přidává i nové způsoby využití.

    Definice pole

    Pro definici pole můžeme, kromě samozřejmého výčtu prvků my @a=(1,'a',3);, použít i range operátor .., tedy místo @a=('a', 'b', 'c', 'd') lze psát i @a='a' .. 'd';. Tento operátor má i formu bez krajních bodů, @a=0 ..^ 10 v @a jsou čísla 0 až 9, co ale jde zapsat zkráceně i jako @a=^10;. Ke zkrácenému zápisu lze i přičítat, tj. pokud budeme chtít do @a uložit 10 čísel od 121, tak můžeme použít i @a=^10+121.

    Další možností pro definici pole je konstrukce pomocí řídících struktur, která je podobná např. té z Pythonu.
      say ($_-1 if .is-prime for ^20);  #(1 2 4 6 10 12 16 18)
      my $a=1;
      say ( $a *= 2  while $a < 12 );    #(2 4 8 16)
    
    Nejzajímavější konstrukce pole je pomocí operátoru .... Který umí nejen aritmetické a geometrické posloupnosti, ale pomocí kódu si můžete definovat posloupnosti vlastní.
      say 11, 9 ...  1;                  #(11 9 7 5 3 1)
      say 1, 2, 4 ... 128;               #(1 2 4 8 16 32 64 128)
      say 0, 1, * + * ...^ * > 1000;     #(0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987)
      say { (^10).pick } ... 0;          #(2 4 4 8 4 6 1 8 2 3 7 4 8 3 5 5 5 2 7 9 0)
    

    Lenost je ctnost

    Pole se v Perlu 6 vyhodnocují od nultého prvku a až jsou potřeba, tak není problém mít pole jako nekonečnou posloupnost, 1, 2 ... * bude pole všech kladných čísel, (^10).roll(*) bude nekonečné pole s náhodnými čísly v rozmezí 0 až 9.

    Operace s poli

    V Perlu 6 je mnoho metod a operátorů pro práci s poli např. map, grep, first, reduce, Z, », … . Pro paralelní zpracování lze použít race, hype, ale zatím to často nefunguje.
      say ( 2, 4, 8 ...^ 2 ** 5000 ).race.map( { $_ if ($_ - 1).is-prime }).elems;     #20
      say ( 2 .. * ).grep({ !.is-prime }).head(12); #(4 6 8 9 10 12 14 15 16 18 20 21)
      dd  ( ([\*] (1 .. *)) ZR=> 1 .. * ).head(5);  #(1 => 1, 2 => 2, 3 => 6, 4 => 24, 5 => 120).Seq
    

    Počet permutací podle inverzí

    V této sekci použijeme práci s polem k napsání podprogramu count_permutation, který nám při zadání počtu prvků n a inverzí i vrátí počet permutací nad n-prvkovou množinou, které mají právě i inverzí. Při nezadání inverzí nám vrátí pole, kde nultý prvek bude odpovídat 0 inverzím, první 1 inverzi atd. Podobně při nezadání počtu prvků dostaneme pole, kde 2 prvek bude odpovídat permutaci na dvouprvkové množině, třetí na 3 prvkové atp. Při volání bez parametru podprogram vrátí (pole polí) triangle ne nepodobný Pascalovu, který bude odpovídat všem uvažovatelným kombinacím počtu prvků a inverzí.
    subset NaturalNumber of Int where * >= 0 ;
    
    sub rotate_sum ( @a is copy, NaturalNumber $n  ) {
        @a.prepend: 0 xx $n;
        [Z+]  @a, { .rotate } ... { .[0] != 0 } ;
    }
    
    multi count_permutation () {
        state @triangle = [], [1], {[ .&rotate_sum(++$) ]} ... * ;
        @triangle;
    };
    
    multi count_permutation ( NaturalNumber :$elements! ) {
        count_permutation.[ $elements ]
    };
    
    multi count_permutation ( NaturalNumber  :$elements!,  NaturalNumber :$inversions! ) {
        count_permutation( :$elements ).[ $inversions ] // 0
    };                                                             
    
    multi count_permutation ( NaturalNumber :$inversions! ) {
         { count_permutation( :elements( $++ ), :$inversions ) }  ... *
    };
    
    Použití:
    say "Počet permutací na 10 prvkové množině, které mají 8 inverzí je: ",
    count_permutation :10elements, :8inversions ;
    
    say "\nPočet permutací na nejvýše 9 prvkové množině, které mají 10 inverzí je postupně: ", count_permutation( :10inversions ).[^10];
    
    say "\nPrvních 11 řádků trianglu. Neviděli jste už někde tento triangle např. v kombinatorické knížce?";
    .say  for count_permutation.[^11]
    
    Výstup:
    Počet permutací na 10 prvkové množině, které mají 8 inverzí je: 8095
    
    Počet permutací na nejvýše 9 prvkové množině, které mají 10 inverzí je postupně: (0 0 0 0 0 1 71 573 2493 8031)
    
    Prvních 11 řádků trianglu. Neviděli jste už někde tento triangle např. v kombinatorické knížce?
    []
    [1]
    [1 1]
    [1 2 2 1]
    [1 3 5 6 5 3 1]
    [1 4 9 15 20 22 20 15 9 4 1]
    [1 5 14 29 49 71 90 101 101 90 71 49 29 14 5 1]
    [1 6 20 49 98 169 259 359 455 531 573 573 531 455 359 259 169 98 49 20 6 1]
    [1 7 27 76 174 343 602 961 1415 1940 2493 3017 3450 3736 3836 3736 3450 3017 2493 1940 1415 961 602 343 174 76 27 7 1]
    [1 8 35 111 285 628 1230 2191 3606 5545 8031 11021 14395 17957 21450 24584 27073 28675 29228 28675 27073 24584 21450 17957 14395 11021 8031 5545 3606 2191 1230 628 285 111 35 8 1]
    [1 9 44 155 440 1068 2298 4489 8095 13640 21670 32683 47043 64889 86054 110010 135853 162337 187959 211089 230131 243694 250749 250749 243694 230131 211089 187959 162337 135853 110010 86054 64889 47043 32683 21670 13640 8095 4489 2298 1068 440 155 44 9 1]
    

    Závěr

    Perl 6 díky lenosti, paralelního zpracování a např. operátoru ... dovoluje variabilitu při práci s poli a rozšiřuje jejich použití i v nových situacích.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.4.2016 20:58 kolcon | skóre: 15 | blog: kolcon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    jak mam Perl rad, tak se mi P6 moc nelibi... tohle fakt nekomu prijde citelne?

    sub rotate_sum ( @a, NaturalNumber $n ) { [Z+] ( [flat(0 xx $n, @a)], { .rotate } ... { .[0] != 0 } ); }
    wamba avatar 27.4.2016 23:14 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    Uvedu můj pohled proč je to nečitelné:
    • použil jsem hodně věcí typických pro Perl 6,
    • nenapsal jsem k tomu dokumentaci, ani příklady použití,
    • moje schopnost psát čitelný kód je omezena,
    • nebyla úplně moje priorita to napsat nejčitelněji jak to jde, a uznávám, že např. [flat(0 xx $n, @a)] by si asi zasloužilo rozepsat na více řádků (možná pomocí prepend).
    Pokusím se vysvětlit, co to dělá.

    Nejdříve na příkladu, při zadání 1 2 2 1 a 3
    0 0 0 1 2 2 1
    0 0 1 2 2 1 0
    0 1 2 2 1 0 0
    1 2 2 1 0 0 0
    -----------------
    1 3 5 6 5 3 1
    
    vrátí 1 3 5 6 5 3 1.

    Teď ke kódu:
    • [flat(0 xx $n, @a)] nultý prvek bude pole @a a před ním $n nul,
    • { .rotate } další prvek získáme tak, že předešlí prvek rotujeme,
    • { .[0] != 0 } získávej nové prvky (pole) dokud nebude na začátku nula,
    • [Z+] sečti pole po prvcích.
    Z mého pohledu, toho dělá tento kód poměrně hodně. A po rozluštění toho nultého prvku se mi zdá i poměrně čitelný. A kdyby jsem tento podprogram napsal např. pomocí for, tak by to podle mě kód prodloužilo a čitelnost nezlepšilo. Doufám, že jsem tento kód alespoň částečně vysvětlil.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    28.4.2016 19:17 kolcon | skóre: 15 | blog: kolcon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    ok... chapu snahu o idiomaticky zapis, to je OK. Jen bych teda asi zmenil nazev zapisku na "co vsechno jde v P6". Protoze jestli si toto nekdo vygoogli jako tutorial pro P6, tak potes koste... (imho)
    wamba avatar 28.4.2016 22:08 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    Cílem blogu určitě není abych někoho učil Perl 6, první blog — Úvod odstavec Naučte mě Perl 6. Ten název měl evokovat, že bych se taky něco (nejen o Perlu 6) rád dozvěděl od čtenářů.

    Co se týká operátoru ..., tak je to věc, na kterou je potřeba si zvyknout. Mně nečitelný nepřipadá. Já na něj nahlížím jako na jakýsi druh koncové rekurze, kde se zaznamenávají i mezivýsledky. Ale je pro mě snadnější a přirozenější myslet pomocí operátoru ..., než používat přímo podprogramy s koncovou rekurzí.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    29.4.2016 13:28 kolcon | skóre: 15 | blog: kolcon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    aha, ja teda nazev " Naučte mě Perl 6, dil XX" chapu tak, ze se tu naucim Perl, a ne tak, ze ty chces naucit Perl od ctenaru :)
    wamba avatar 28.4.2016 00:12 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    Mírně jsem opravil kód v rotate_sum. Snad je to teď čitelnější.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    28.4.2016 01:32 lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    say 0, 1, * + * ...^ * > 1000
    Takze jestli to spravne chapu:

    Vyraz s hvezdickou vytvori lambda funkci. Takze treba * + * se prelozi na:
    def f1(a, b): return a + b
    Prvni hvezdicka je prvni parametr, druha druhy, ...

    Druhy vyraz s hvezdickou je druha lambda funkce:
    def f2(a): return a > 1000
    Potom pri pouziti:
    say 0, 1, f1 ...^ f2
    runtime nejak dynamicky zjisti ze jsou tam funkce misto hodnot a zavola je k vygenerovani hodnot.

    A jde nejak zapsat pomoci hvezdicek treba b - a ?
    wamba avatar 28.4.2016 02:21 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    Ano chápete to dobře. Co se týká hvězdičky tak první znamená první parametr a druhá druhý atd. Tak buď můžete použít místo whatever kódu blog { $^b - $^a } nebo v případě s infix operátor jako je - lze použít i hyper operátor R, který operátor obrací * R- *.
    say ( 0, 1, {$^b - $^a} ...^ * ).[^10];
    say ( 0, 1,    * R- *   ...^ * ).[^10];
    
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    29.4.2016 00:43 Yokotashi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole
    Klingoni!
    xsubway avatar 30.4.2016 08:43 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naučte mě Perl 6, IV. Pole

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.