Do 17. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2024 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC24 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: svou umělou inteligenci pojmenovanou jednoduše Apple Intelligence, iOS 18, visionOS 2, macOS Sequoia, iPadOS 18, watchOS 11, …
Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.
Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
S časem je v jednotkových testech maličko problém. (Co když chci otestovat například funkci, která parsuje data s ohledem na aktuální datum?) V dynamičtějších jazycích se to naštěstí dá vyřešit snadno:
use Test::More 'no_plan'; use Test::MockTime 'set_absolute_time'; set_absolute_time('27/08/2009', '%d/%m/%Y'); # A jedeme.Základ Test::MockTime je přitom jednoduchý:
BEGIN { *CORE::GLOBAL::time = \&Test::MockTime::time; *CORE::GLOBAL::localtime = \&Test::MockTime::localtime; *CORE::GLOBAL::gmtime = \&Test::MockTime::gmtime; }
use Modern::Perl; use Perl6::Junction qw/any all/; my @numbers = 1..5; say "Yes" if any(@numbers) == 3; say "Nope" if not all(@numbers) == 5;Není to hezké? Viz Perl6::Junction a Exegesis 6.
Při mergování běžně narážím na problém s projektovými soubory Xcode, které jsou sice textové, ale automaticky se příliš mergovat nedají a ručně je to nereálné, protože jde o stovky řádek XML. Naštěstí se většinou dá jednoduše použít verze z novější větve. Chvilku jsem musel hledat, než jsem zjistil, jak při merge konfliktu přijmout celý soubor z mergované větve:
$ git merge spawner-rewrite … Auto-merging Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.mode1v3 CONFLICT (content): Merge conflict in Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.mode1v3 Auto-merging Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.pbxuser CONFLICT (content): Merge conflict in Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.pbxuser Automatic merge failed; fix conflicts and then commit the result. $ git checkout --theirs Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.{mode1v3,pbxuser} $ git add Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.{mode1v3,pbxuser} $ git commit -m "A je to."
Stejně by ale bylo pěkné, kdyby byl k dispozici nějaký specializovaný merge skript pro soubory Xcode.
Potřeboval jsem nějakou dobu pracovat offline, a když jsem hledal nástroje pro offline práci se Subversion, nakonec jsem skončil u gitu (konkrétně u git-svn
). Jsem nadšený, jen mi trochu chyběla tolerance Subversion při zadávání příkazů. Zatímco Subversion stačí říct svn co
a ono už si samo doplní co → checkout, git mě vždycky nechá vydusit. Nakonec jsem ale zjistil, že krátké varianty jdou nastavit pomocí aliasů:
$ git config --global alias.co checkout $ git config --global alias.st statusA jsem spokojený pantáta!
Psal jsem dneska jednoduchou třídu pro animované sprajty v OpenGL. Abych nemusel texturovací souřadnice počítat při každé změně snímku, předpočítal jsem si je všechny předem do bufferu. Když pak dojde na kreslení snímku, texturovací souřadnice zadám jednoduše jako offset do tohohle bufferu. V principu velmi jednoduchý kód, ale stejně se mi v něm podařilo vyrobit chybu, kterou jsem pak dlouho a nespokojeně hledal. Je to klasický přehmat v ukazatelové aritmetice – býval bych řekl, že takovou chybu bych neudělal, no ale zjevně ano:
A ještě jednou Perl, tentokrát REPL. REPL je praktická věc, zvlášť při ladění. Zvykl jsem si do některých svých modulů v průběhu vývoje a testování strčit malou funkci, díky které se dá modul v případě potřeby spustit jako běžný perlový skript a zobrazí REPL, ve kterém si s ním můžu hrát:
Včera vydal chromatic moc pěkný blogpost, ve kterém shrnuje některé moderní způsoby psaní v Perlu – Moose, výjimky a podobně. Příjemná drobnost je například psaní CLASS
místo ošklivého __PACKAGE__
nebo Modern::Perl, díky kterému by se podobné moduly časem mohly dát zapnout jedním řádkem kódu.
In fact, it’s far more common to go backwards: to see just the surface gloss of something and try to mimic that, with no understanding at all of the decisions that inform the rest of the work, and how they depend on each other. (…) Our equivalent is the UI “skin”, like the hackery that can make a Windows or Linux desktop look like Mac OS X, but can’t change the fact that everything below the surface is built up with the respective ideas of those operating systems.