Portál AbcLinuxu, 5. června 2024 21:02

GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)

18. 1. 2006 | Vítězslav Šmíd
Články - GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)  

Dnes dojde na kometu. Kromě toho si ukážeme dvě metody pro generování mraků.

Kometa

Malování komety je velmi podobné meteoru, ale je jednodušší. Opět začneme otevřením nového obrázku, může stačit 800x300 (čím širší, tím více místa na ohon komety => tím lépe). Tentokrát už, narozdíl od meteoru, nevadí použití hvězdné oblohy jako pozadí. Stejně tak se ale můžeme spokojit s prostou černou. Vrstva Pozadí je tedy vaší volbou.

Celou kometu si vlastně rozmažeme stejným způsobem jako jsme vytvářeli meteorickou stopu. Štětcem si naneseme "materiál" na jádro komety a ohon a pak s nástrojem Šmouha (Smudge) kometu vytvarujeme. Je to jednoduché, chce to jen trpělivost. Kde už jsem to jenom slyšel?

Vložíme si novou průhlednou vrstvu a pojmenujeme ji Ohon. Na nanesení materiálu budeme přirozeně potřebovat bílou barvu. Na nastavení dvou používaných barev (popředí a pozadí) existují dva malé triky: klávesou D (od slova Default) si nastavíme výchozí barvy - černé popředí a bílé pozadí. Další klávesa, X (eXchange), zase vymění barvu popředí a pozadí. Pokud tedy chceme štětcem (se zkratkou P) malovat bílé skvrny, stačí popořadě stisknout D X P.

Podklad ohonu komety uděláme stopou Circle Fuzzy (76) s Krytím (Opacity) nastaveným na 40 %. Pro samotné jádro komety si založíme novou průhlednou vrstvu se jménem Jádro. Podklad nám zajistí malá kresba stopou Circle (19) s Krytím 100 %.

GIMP 6 Podklad ohonu a jádra
komety

Následující postup je stejný jako u meteoru - špinit si prsty... Je také potřebné manipulovat s hodnotou Krytí (Opacity) vrstvy Ohon.

Náš bílý ohon komety je tzv. ohon prachový. Obvykle se odvrací směrem od Slunce a může být zakřivený. Kdo chce jít ještě dál, může vytvořit také sekundární ohon, zvaný plazmový. Ten je vždy rovný a má modře fluoreskující barvu. Postup je analogický.

GIMP 6 Kometa

Posledním krokem je naprostá ignorace realističnosti :-). U skutečné komety má vlastní pevné jádro velikost řádově kilometrů až desítek kilometrů a v porovnání s ohonem ho tedy nemůžeme vůbec vidět. Celá ta bílá skvrna, kterou jsme si naivně nazvali Jádro, je ve skutečnosti jenom tzv. koma, oblak plynů a prachu, který se z jádra vypařuje. Protože obrázek může, ale nemusí vypadat lépe i s nějakým náznakem kometárního jádra, berte prosím následující návrh jako volitelný doplňek.

Zkusme si do zmíněné komy přidat cosi jako stín samotného jádra, který bude kometě dodávat jakýsi "hmotnější" dojem. Někde ve druhém obrázku si připravíme malý kámen (dle návodu ve třetím dílu - GIMP v příkladech - 3 (kámen)), lze použít i malé upravené jádro meteoru z dílu čtvrtého - GIMP v příkladech - 4 (meteor)). Ten vložíme jako novou, nejvýše umístěnou vrstvu a uděláme z něj slabý přízrak nastavením toho správného Režimu vrstvy (Layer mode) a Krytí (Opacity).

Vhodným režimem je v tomto případě Odlišnost (Difference). Tento mód (režim, chcete-li) funguje podobně jako Rozdíl (Subtract), o němž jsem se krátce zmínil v prvním dílu (GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)). U obou módů je výsledkem odečtení vrchní vrstvy od spodní. Oba režimy se ale liší:

Já jsem nastavil Krytí na 30 %, výsledek pak může vypadat třeba takto:

GIMP 6 Kometa s jádrem

Mraky

Ukážeme si dvě metody generování mraků - pomocí filtrů Plazma (Plasma) a Pevný šum (Solid noise). Výsledky mají maličko odlišné.

V obou případech začneme založením obrázku o rozměrech 800x600 a vyplněním vrstvy Pozadí nějakou "oblohovou" barvou, například #6969bf. Pro mraky pak vložíme ještě novou, průhlednou vrstvu, zvanou Mraky. Na ni budeme aplikovat filtry.

Plazma

Filtr Plazma najdeme v menu Filtry -> Vykreslení -> Mraky -> Plazma (Filters -> Render -> Clouds -> Plasma). Okno možnostmi zrovna neoplývá:

Pro naše mraky je přiměřená hodnota Turbulence asi 2.0, na náhodném čísle až tak nezáleží. Až filtr vykoná svou práci, zbavíme se těch strakatých barev příkazem Vrstva -> Barvy -> Odbarvit (Layer -> Colors -> Desaturate).

GIMP 6 Výstup filtru Plazma GIMP 6 Plazma po odbarvení

K vytvoření mraků nám teď zbývá jen zprůhlednit černou barvu v obrázku, čehož dosáhneme příkazem Vrstva -> Průhlednost -> Barva do alfy (Layer -> Transparency -> Color to alpha) a následným zvolením černé barvy. Ještě předtím je však možné mraky doladit známou funkcí Úrovně (Levels), kde můžeme ovlivnit poměr černé (budoucí oblohy) a bílé (mraků).

Vhodným zakončením je pak použití filtru Gaussovo rozostření (Gaussian blur) s Poloměrem rozostření (Blur radius) nastaveným (shodně u X a Y) na 3.0 nebo 4.0 pixely (s filtrem jsme se setkali ve druhém díle (GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)) seriálu). Je vidět, že mraky vytvořené "plazmovou" metodou možná připomínají spíše mlhu. No, s trochou snahy by se tímto filtrem dala vykreslit i plíseň.

GIMP 6 Mraky vytvořené metodou Plazma

Šum

Filtr Pevný šum najdeme v menu Filtry -> Vykreslení -> Mraky -> Pevný šum (Filters -> Render -> Clouds -> Solid noise). Okno nabídne maličko větší repertoár nastavení než jeho konkurent Plasma. Nebudeme se již zabývat hnízdy náhodných čísel:

Mraky připomínající obraz nám filtr může vysypat například s následujícím nastavením: Turbulentní: Ano, Detail: 9, Velikost X: 3.0, Velikost Y: 4.0. Výsledek má ovšem daleko ke vzhledu mraků. Nejenže budeme muset zprůhlednit černou barvu, ale také zlomit nadvládu barvy bílé, jenž v obrázku dominuje. Zbraní budiž nám důvěrně známá funkce Úrovně (Levels). Je vhodné pohrát si se všemi trojúhelníčky, například takto: bílý na 65, šedý na 1.1 a černý na 230. Závěrem Mraky opět zahladíme filtrem Gaussovo rozostření s Poloměrem rozostření 5.0 pixelů.

GIMP 6 Mraky vytvořené metodou Solid
noise

S každým výsledkem si ovšem lze hrát dál a dál, třeba upravováním jasu a kontrastu, barevným tónováním, rozostřováním, atd.

Co příště?

Na začátku následujícího dílu si krátce představíme malý trik, jak přidat do fotografie mlhu. To nám doplní dva důležité střípky znalostí, jenž ihned upotřebíme v druhém tématu, kterým bude kreslení planety.

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

První díl: GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha), poslední díl: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3).
Předchozí díl: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
Následující díl: GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech 5 - (blesk)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Odkazy a zdroje

GIMP

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing

Diskuse k tomuto článku

GandY avatar 19.1.2006 19:23 GandY | skóre: 3 | blog: Zo života | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Čo dodať, snaď len ďakujem a čakať na ďalší článok. :)
môj fotoblog
27.1.2006 22:51 black - aka pol | skóre: 19 | blog: Ze_sveta
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
Tohle zrovínka umím, spíš by mě zajímalo jaké nové kouzla přibydou s Gimpem 2.3.6 ;)
2.6.2008 13:57 Roman Schulz | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Další hezké návody pro gimp jsou třeba zde: focení proti slunci, a opravení světlé oblohy. Popřípadě obecné informace o Gimpu 2.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.