Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Qt Designer nabízí vložení několika základních widgetů, ale co když si vytvoříme vlastní? Řekněme, že máme objekt Button založený na QPushButton – třeba tlačítko, které má reimplementované některé chráněné virtuální metody, jak jsme si ukazovali už v prvním díle – a teď jej chceme přidat do návrhu GUI.
Klikneme pravým tlačítkem myši do navrženého okna a poté na "Promoted widgets". Vyskočí (zatím) prázdný seznam upravených widgetů. U "Base class name" zvolte ze seznamu třídu, na které je váš widget založen, v tomto případě tedy QPushButton. Do "Promoted class name" pak přijde název vašeho objektu, což je Button. Automaticky se doplnil název hlavičkového souboru, který můžete v případě potřeby upravit. Asi není třeba zdůrazňovat, že vybraný hlavičkový soubor musí existovat a obsahovat třídu se zadaným názvem. Teď už stačí zmáčknout "Add" pro přidání a dialog zavřít.

Nyní si do okna přetáhněte Push Button, klikněte na něj pravým tlačítkem myši a zvolte z nabídky "Promote to..." položku Button.

A to je vše, tímto krokem jste klasické tlačítko "povýšili" (promote) na váš objekt "Button".
Signály a sloty mezi widgety lze propojovat rovnou v Designeru a je to velmi snadné, takže se podíváme, jak na to.
Nejjednodušší případ nastane, když chceme propojit dva standardní widgety. Přidejme si do návrhu Horizontal Slider (QSlider, horizontální posuvník) a Spin Box (QSpinBox, číselník). Přepneme se pomocí F4 do režimu editace signálů/slotů.

A nyní je propojíme tak, aby se změna hodnoty na jednom widgetu projevila i na tom druhém. Chytneme posuvník a přetáhneme jej na číselník.

Poté, co jsme pustili tlačítko myši, vyskočil dialog, ve kterém nastavíme, co vlastně chceme propojit.

Stejně pak propojíme i signál číselníku se slotem posuvníku, čímž vznikne toto spojení:

Pokud byste v Designeru chtěli propojit signály a sloty vlastních widgetů, tak vězte, že mu o nich nejdřív musíte dát vědět. Například kdyby výše uvedené tlačítko Button mělo signál exploded(int,int), tak při propojování s jiným widgetem stisknete tlačítko "Edit..." a signál si do seznamu přidáte:

Drag & drop (v doslovném překladu "táhni a pusť"), když je řeč o grafickém uživatelském rozhraní (GUI), odkazuje na akci, při které uživatel chytí nějaký widget kurzorem myši (například položku seznamu) a přetáhne jej na jiný widget (například jiný seznam) nebo na jiné místo ve widgetu původním. Například když v grafickém správci souborů přesouváte soubor tažením do jiného adresáře.
Nyní si ukážeme, jak pro něco takového přidat podporu do naší Qt 4 aplikace. Aby toto mohlo fungovat, je třeba mít implementovaný drag na widgetu, ze kterého se chceme přetahovat (což je v následující ukázce MyDirView) a drop na widgetu, na který tažená data pouštíme (MyListWidget).
mydirview.h
#ifndef MYDIRVIEW_H #define MYDIRVIEW_H #include <QTreeView> class MyDirView : public QTreeView { public: MyDirView(QWidget* = 0); private: QPoint dragStartPosition; protected: void mousePressEvent(QMouseEvent*); void mouseMoveEvent(QMouseEvent*); }; #endif // MYDIRVIEW_H
mydirview.cpp: Musíme widgetu implementovat drag, což obvykle obnáší minimálně 2 virtuální metody: mousePressEvent() a mouseMoveEvent().
#include "mydirview.h"
#include <QApplication>
#include <QDirModel>
#include <QDrag>
#include <QMimeData>
#include <QMouseEvent>
MyDirView::MyDirView(QWidget* parent) : QTreeView(parent)
{
	// zobrazí adresářovou strukturu
	setModel(new QDirModel(this));
}
// událost stisknutí tlačítka myši
void MyDirView::mousePressEvent(QMouseEvent* event)
{
	// nejdřív zavoláme std. implementaci této události
	QTreeView::mousePressEvent(event);
	// v případě stisknutí levého tlačítka myši
	// uloží aktuální pozici kurzoru
	if(event->button() == Qt::LeftButton)
		dragStartPosition = event->pos();
	event->accept();
}
// událost pohybu kurzoru myši
void MyDirView::mouseMoveEvent(QMouseEvent* event)
{
	// nezahájíme drag, pokud není drženo levé tlačítko
	if (!(event->buttons() & Qt::LeftButton))
		return;
	// nezahájíme drag, pokud se kurzor od stisknutí levého tlačítka
	// nepohnul alespoň o QApplication::startDragDistance()
	if ((event->pos() - dragStartPosition).manhattanLength() < QApplication::startDragDistance())
		return;
	// získáme index buňky pod kurzorem
	QModelIndex index = indexAt(event->pos());
	// nezahájíme drag, pokud pod kurzorem není buňka
	// tzn. pokud index není validní
	if(!index.isValid())
		return;
	// vytvoříme si objekt pro drag
	QDrag* drag = new QDrag(this);
	
	// a sem uložíme informace, které potřebujeme přenést
	QMimeData* mime = new QMimeData;
	// přenášíme text obsažený v přetahované buňce
	mime->setText( index.data().toString() );
	drag->setMimeData(mime);
	// zahájíme drag
	drag->exec(Qt::CopyAction);
}
mylistwidget.h
#ifndef MYLISTWIDGET_H
#define MYLISTWIDGET_H
#include <QListWidget>
class MyListWidget : public QListWidget
{
public:
	MyListWidget(QWidget* = 0);
protected:
	void dropEvent(QDropEvent*);
	void dragEnterEvent(QDragEnterEvent*);
	void dragMoveEvent(QDragMoveEvent*);
};
#endif // MYLISTWIDGET_H
mylistwidget.cpp: implementace dropu na widget spočívá v samotném povolení dropu pomocí metody setAcceptDrops(true) a v následné reimplementaci virtuálních metod dragEnterEvent() a dropEvent(). U komplexnějších widgetů je třeba reimplementovat i dragMoveEvent() – zda je to třeba poznáte celkem snadno, protože drop zkrátka nebude fungovat.
#include "mylistwidget.h"
#include <QDropEvent>
MyListWidget::MyListWidget(QWidget* parent) : QListWidget(parent)
{
	// povolíme drop na tento widget
	setAcceptDrops(true);
}
// událost: drag najede na widget
void MyListWidget::dragEnterEvent(QDragEnterEvent *event)
{
	// pouze přijmeme navrhovanou akci
	event->acceptProposedAction();
}
// událost: drag se pohnul nad widgetem
void MyListWidget::dragMoveEvent(QDragMoveEvent* event)
{
	// opět jen přijmeme navrhovanou akci
	event->acceptProposedAction();
}
// událost drop (puštění dragu na widget)
void MyListWidget::dropEvent(QDropEvent* event)
{
	// získáme text z informací o události (event)
	QString text = event->mimeData()->text();
	// pokud text není prázdný, přidáme jej jako položku do seznamu
	if(!text.isEmpty())
		addItem(event->mimeData()->text());
}
main.cpp: Do okna vložíme naše dva widgety vedle sebe.
#include <QApplication>
#include <QWidget>
#include <QHBoxLayout>
#include "mydirview.h"
#include "mylistwidget.h"
class MainWindow : public QWidget
{
public:
	MainWindow()
	{
		// vytvoříme horizontální rozložení
		QHBoxLayout* layout = new QHBoxLayout(this);
		// a vložíme do něj naše widgety
		layout->addWidget(new MyDirView);
		// 1. widget se bude roztahovat
		layout->setStretch(0, 1);
		layout->addWidget(new MyListWidget);
		setLayout(layout);
	}
};
int main(int argc, char *argv[])
{
	QApplication app(argc, argv);
	MainWindow window;
	window.show();
	return app.exec();
}
Zkuste si tuto ukázku sestavit, spustit a pozměnit události dragu a dropu. Můžete také zkusit implementovat drag & drop jiným widgetům. Přetahovat nemusíte zdaleka jen text, ale prakticky jakákoliv data.
Tray ikona může být užitečná u programů, u kterých se očekává, že budou spuštěné delší dobu, jako třeba multimediální přehrávače či IM klienti. Následující widget je ukázkou toho, jak pro program vytvořit tray ikonu, jak této ikoně přiřadit kontextovou nabídku a jak volitelně skrývat okno do traye při jeho zavření.
widget.h
#ifndef WIDGET_H
#define WIDGET_H
#include <QCheckBox>
#include <QSystemTrayIcon>
// widget založený na zaškrtávacím poli
class Widget : public QCheckBox
{
	Q_OBJECT
public:
	Widget();
private:
	QSystemTrayIcon* tray;
protected:
	void closeEvent(QCloseEvent*);
private slots:
	void trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason);
};
#endif // WIDGET_H
widget.cpp
#include "widget.h"
#include <QApplication>
#include <QCloseEvent>
#include <QDebug>
#include <QMenu>
#include <QStyle>
Widget::Widget()
{
	// nastaví text vedle zaškrtávacího pole
	setText(tr("Hide on close"));
	// ve výchozím stavu bude zaškrtnuté
	setChecked(true);
	// nastavíme pevnou šířku na 200px
	setFixedWidth(200);
	// vytvoříme objekt tray ikony a jako ikonu nastavíme std. ikonu
	// domovského adresáře poskytnutou aktuálním stylem
	tray = new QSystemTrayIcon(style()->standardIcon(QStyle::SP_DirHomeIcon), this);
	// propojíme aktivaci tray ikony (kliknutí) s naším handlerem
	connect(tray, SIGNAL(activated(QSystemTrayIcon::ActivationReason)),
		this, SLOT(trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason)));
	// vytvoříme menu...
	QMenu* menu = new QMenu(this);
	// s položkou "Quit" pro ukončení programu
	QAction* actionQuit = menu->addAction(tr("Quit"));
	connect(actionQuit, SIGNAL(triggered()), qApp, SLOT(quit()));
	// nastavíme vytvořené menu tray ikoně
	tray->setContextMenu(menu);
	// zobrazíme tray ikonu
	tray->setVisible(true);
	// pokud není tray oblast dostupná, vypíšeme to do konzole
	if(!QSystemTrayIcon::isSystemTrayAvailable())
		qDebug() << "System tray is not available right now";
}
// slot propojený s kliknutím na tray ikonu
void Widget::trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason reason)
{
	// kliknutí na tray ikonu aplikaci zobrazí/skryje
	if(reason == QSystemTrayIcon::Trigger)
		isHidden() ? show() : hide();
}
// událost zavření okna
void Widget::closeEvent(QCloseEvent* event)
{
	// pokud je zaškrtávací pole zaškrtnuté a tray ikona zobrazená
	if(isChecked() && tray->isVisible())
	{
		// zobrazíme na 1000 milisekund bublinu s informací, že program stále běží
		tray->showMessage(tr("Message"), tr("The application has been hidden, not closed!"),
				     QSystemTrayIcon::Information, 1000);
		// okno skryjeme a událost ignorujeme
		hide();
		event->ignore();
	}
	// jinak se provede std. akce a okno se zavře (a program se ukončí)
}
Jednoduchý program:

Tray ikona s informativní bublinou, která říká, že program nebyl ukončen.

Tohle je pro dnešek vše. V příštím díle si mj. povíme něco o regulárních výrazech (a o kontrole vstupních polí s jejich pomocí), vláknech a ukážeme si použití ukazatele průběhu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 )
)
             6.4.2009 18:56
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        6.4.2009 18:56
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        Vsiml jsem si, ze tento serial ma jenom 4 dily a bohuzel neodpovedel na otazku, na niz dosud neznam odpoved :( Obracim se proto na ctenare v nadeji, ze nekdo z vas dokaze poradit:
Mam graficke uzivatelske rozhrani v QT a databazi v SQLite (pravdepodobne UTF-8). Kdyz vytahnu data z databaze, prekoduji je pomoci prikazu "fromLocal8Bit" a vypisu do pole typu PlainTextEdit, diakritika se zobrazi spravne. Kdyz vsak chci data prekodovat zpatky (pouziji prikaz toLocal8Bit), data se jiz spravne neprekoduji :(
Priklad: V databazi je ulozeno slovo "kočka", kdyz to vytahnu z databaze a vypisu, tak se vypise "koeka" (nad "e" je obracena carka), kdyz slovo prekoduji opmoci "fromLocal8Bit" a vypisu, do GUI se mne vypise "kočka". Jakmile tohle slovo opet nactu a prekoduji pomoci "toLocal8Bit", tak bych mel opet dostat "koeka" (s obracenou carkou nad "e"), ne? Ale ja ziskam slovo "ko?ka".
Poradite mne nekdo, prosim? PS: testuji to pod XPckama.
Kdyz nactu text ze souboru, tak v pripade slova "kočka" se v TextEditu objevi "koeka" (s obracenou carkou nad e), pokud nepouziju "fromLocal8Bit" a az pak to nevypisu.
Kdyz mam v TextEditu napsano "koeka" (s obracenou carkou nad e) a tohle slovo nactu a predam databazi, tak se mne vyhleda v databazi jeho ekvivalent. Pokud je v TextEditu slovo spravne (kočka) a ja toto spravne zapsane slovo predam databazi, tak se jeho ekvivalent nevyhleda.
A je nekde k dispozici? Prip. nedala by se nejaka funkce pouzit uz pro existujici textEdit?
a kdyz pouziji "fromLocal8Bit", tak do ceho se to prekoduje? Do UTF-8 nebo UTF-16 nebo do neceho jinyho? A kdyz budu chtit pouzivat i jine abecedy nez jen ceskou (napr. azbuku), tak budu muset vyuzivat UTF-16, ze?
vyborny serial 
chel by so msa spytat, ci bude aj nejaky sample na jednoduchu komunikaciu s DB ci uz mysql alebo sqllite
 6.4.2009 20:17
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        6.4.2009 20:17
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
         Ještě nevím přesně kdy ho zařadíme. Nicméně dočkáš se.
 Ještě nevím přesně kdy ho zařadíme. Nicméně dočkáš se.
            vyborne, tesim sa 
 7.4.2009 08:07
Petr Bravenec             | skóre: 43
             | blog: Bravenec
        7.4.2009 08:07
Petr Bravenec             | skóre: 43
             | blog: Bravenec
            
         Qt je skvělá knihovna a jsem rád, že se někdo věnuje její propagaci.
Qt je skvělá knihovna a jsem rád, že se někdo věnuje její propagaci.
            este ma tak napadlo, nepamatam sa ci uz si to v tomto serialy nespomenul.
ladenie aplikacie, debugovanie (mozne nastroje), logging, optimalizacia (da sa niekde sledovat pamatova narocnost, pripadne odhalit memory leaks ? )
doplnujuca otazka este (mozno bude fakt blba  ale kdyz jsem blbej tak se zeptam
 ale kdyz jsem blbej tak se zeptam  ), naco vlastne dve verzie kazdek kniznice (release a debug) ?
 ), naco vlastne dve verzie kazdek kniznice (release a debug) ?
 7.4.2009 21:16
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        7.4.2009 21:16
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        naco vlastne dve verzie kazdek kniznice (release a debug) ?To si vybereš který verze chceš stavět. Debug má debugovací symboly (binárka se nestripne) + zahrne debug kód, tzn. různý asserty a takhle. Když debuguješ, tak to použij. Release je rychlejší, ale když to pustíš v gdb, dozvíš se celkem prd.
a ten logging ?
 7.4.2009 21:42
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        7.4.2009 21:42
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        logovanie (zapisovanie napriklad do suboru, db... alebo co), co sa deje v aplikacii
priklad pokazi sa nieco, napriklad kdesi vyskoci exception, tak ju "zaloggujes", aby si vedel ze sa nieco posralo
 7.4.2009 21:53
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
        7.4.2009 21:53
David Watzke             | skóre: 74
             | blog: Blog...
             | Praha
         ]).
Předpokládám, že nebude problém zpětně dešifrovat, jak se nahradila odvozená třída za původní (via položka v menu promote_to...), na Inetu návodů JakNATO je docela dost.
Hodně úspěchů.
J.
 ]).
Předpokládám, že nebude problém zpětně dešifrovat, jak se nahradila odvozená třída za původní (via položka v menu promote_to...), na Inetu návodů JakNATO je docela dost.
Hodně úspěchů.
J.