Portál AbcLinuxu, 5. června 2024 14:04

GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)

25. 4. 2006 | Vítězslav Šmíd
Články - GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)  

Během dnešního dílu dokončíme naši mapu k pokladu. Nástrojem Text přidáme popisky k ostrovům, vyznačíme sever, papír necháme zestárnout a nakonec jej zmačkáme.

Text

Nástroj Text (Text) se zkratkou T je "povinnou" součástí snad všech grafických editorů a každý určitě ví, že je určen ke vkládání různých nápisů nebo i delších textů do obrázku.

Jakmile v GIMPu vložíme nějaký text, je mu vyhrazena vrstva zvláštního typu. Místo klasického náhledu má pouze ikonu "T" a text můžeme kdykoli znovu upravovat poklepáním na ni. Tento zvláštní textový typ ale vrstva ztrácí, jestliže je na ni použit nějaký filtr, je měněna její velikost (nebo i velikost celého obrázku!), je s ní rotováno nebo je pokreslena nějakým nástrojem apod. V tom případě se z ní stává klasická bitmapová vrstva a text v ní už nelze upravovat nástrojem Text. Bezpečné operace jsou jednak úpravy tímto nástrojem, jednak přesun textové vrstvy nástrojem Přesun (Move). Také nevadí změna Režimu (Mode) vrstvy a Krytí (Opacity). U vrstvy je samozřejmě možné měnit její pořadí a viditelnost.

Jakmile s nástrojem klikneme někam do obrázku, otevře se malé okno pro zadávání textu. Text do něj můžeme psát přímo, nebo použít tlačítko pro načtení ze souboru (Otevřít / Open). Dalším tlačítkem (Vymazat / Clear) lze text vymazat, a konečně dvojice přepínačů Zleva doprava (LTR) a Zprava doleva (RTL) umožňuje zadávat text i "v protisměru".

Tento dialog se znovu otevírá, když chceme už existující textovou vrstvu upravit a poklepeme na její ikonu.

Popisky na mapě

Vrátíme se k naší rozpracované mapě. Na popisky ostrovů se bude hodit nějaký "ruční" (handwritten) font. Textu bychom mohli dát červenou barvu, ať je lépe vidět mezi černými ostrovy a šipkami. Adekvátní velikost (stupeň) písma závisí na konkrétním zvoleném fontu i na velikosti mapy a ostrovů. Většina "rukou psaných" fontů mívá velký proklad mezi řádky, a proto, pokud vkládáte víceřádkový nápis, můžete posunout Rozestup řádků (Line spacing) i do negativních hodnot. S ostatním nastavením nástroje pravděpodobně není třeba manipulovat. Pro maličko lepší čitelnost textu je možné nechat "vyblednout" vrstvy Mapa a Šipky - nastavit jim Krytí (Opacity) na ∼ 70 %.

GIMP 13 Mapa s popisky

Jedno z posledních vylepšení mapy bude označení severu. Založíme si na to novou vrstvu Sever a někam do horního rohu mapy inkoustem nakreslíme malou šipku a písmeno S nebo N (nebo úplně jiné), podle jazyku na zbytku mapy. Kromě toho v náhlém rozmaru přidávám dvě díry do papíru, samozřejmě prostřednictvím masky vrstvy Papír:

GIMP 13 Mapa s vyznačeným severem

Do cíle už zbývají jen dva kroky: jemné zežloutnutí mapy a její pomačkání. Pro oboje je však nutné vykonat jeden krok do míst, odkud už není návratu: sloučení všech vrstev. Pokud máte v úmyslu obrázek ještě někdy upravovat, uložte si jej v současné podobě pod jiným jménem.

Všechny vrstvy tvořící mapu lze sloučit postupně po jedné příkazem Sloučit dolů (Merge down), ale to je zbytečné zdržování. GIMP nabízí ještě jinou funkci, a to je Sloučit viditelné vrstvy (Merge visible layers) se zkratkou Ctrl+M. Všechny vrstvy, které mají zapnutou viditelnost, jsou sloučeny do jedné přesně tak, jak vypadají. To znamená, že jsou zohledněny masky, krytí i režimy vrstev. Jako hrubá náhrada této funkce by se vlastně dal použít i obyčejný screenshot.

Před sloučením se otevře malý dialog nabízející tři možnosti pro velikost výsledné vrstvy:

Nejdříve musíme zneviditelnit vrstvu Pozadí, aby se nepřipletla do výsledku. Jakmile všechny vrstvy sloučíme, znovu její viditelnost zapneme. Výsledná vrstva je pojmenovaná podle té poslední, tedy Papír.

Zežloutnutí a celkového ztmavení mapy dosáhneme překvapivě snadno: nad vrstvu Papír vložíme novou černou vrstvu s režimem Překrytí (Overlay). Tento režim je podle nápovědy kombinací Násobení (Multiply) a Obrazu Screen, takže výpočet zahrnuje znásobení, inverzi, znásobení a ješte jednu inverzi barev. Těžko si to lze jen tak představit, takže s režimy je nejlepší experimentovat. V tomto konkrétním případě bude papír vypadat tmavší, žlutější a hrubší. Překrývající černou vrstvu ihned sloučíme s Papírem [Vrstva -> Sloučit dolů (Layer -> Merge down)]. Efekt ztmavení jsme tak "zachovali navěky" - barvy vrstvy Papír byly opravdu fyzicky ztmaveny. Dřevěná vrstva Pozadí je nedotčena.

Trochu žluti ještě mapě dodáme v dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance) posunutím třetího posuvníku směrem ke žluté (yellow).

GIMP 13 Zažloutlá mapa

Pomačkání

Přichází závěrečný dotek: pomačkání mapy, které pro nás vykoná filtr Bump map. Vložíme novou vrstvu Elevační mapa a vyplníme ji vzorkem (pattern) jménem Crinkled paper, který pro nás představuje ideální vzor pro zmačkání. Tuto vrstvu ihned zneviditelníme, ať nám nepřekáží.

Vybereme hlavní vrstvu Papír a spustíme filtr Bump map [Filtry -> Mapa -> Mapa vyvýšení (Filters -> Map -> Bump map)]. V políčku Mapa vyvýšení (Bump map) vybereme vrstvu Elevační mapa. S ostatním nastavením není třeba hýbat, pouze Hloubka (Depth) je pro nás zajímavá. Měla by se pohybovat mezi 5.0, kdy je papír jen lehoučce zvrásněný, až po 15.0, kdy už je pořádně pomačkaný a text místy nemusí být čitelný.

GIMP 13 Hotová pomačkaná mapa

Tím jsme úspěšně zakončili práci na mapě k pokladu. Pro dokonalé zabezpečení doporučuji si mapu perfektně zapamatovat a pak napsat do terminálu:

$ shred -u <jmeno-souboru-s-mapou>.xcf

Budete mít jistotu, že nikdo jiný nezná cestu...:-).

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

První díl: GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha), poslední díl: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3).
Předchozí díl: GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
Následující díl: GIMP v příkladech - 14 (psí známky)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech - 5 (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing

Diskuse k tomuto článku

Josef Kufner avatar 25.4.2006 07:46 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Fíha, ta mapa vypadá celkem dobře, akorát mi nesedí ten rozostřený okraj :-)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
25.4.2006 10:06 Milan Vančura | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj,

tak musim rict, ze serial je sice ctivy, ale vysledky (tim myslim obrazky) mne o GIMPu nepresvedcily. Mapa je totalne umela, vubec nevyvolava dojem realneho objektu. Myslim tim neostre okraje papiru, totalne umele pozadi, obrazek lode (pirati pouzivaji hlavickovy papir? :-) ), totalne nerealisticke pomackani papiru, co vypada spis jako textura kamene...

A to ta mapa dopadla v porovnani s jinymi pokusy jeste dobre. Napr. v porovnani s tim semaforem.

A protoze ja mam cele ty roky s GIMPem stejny problem, tak se ptam: nebyl by nejaky kurs, serial, odkaz na knihu atd. JAK DELAT NENASILNE REALISTICKE UPRAVY V GIMPU? Nemusi to zacinat hned vyrobou "ala fotky" ze zelene louky, stacily by pro zacatek upravy fotek (retuse, prace s barvami...) takove, ze nejsou pak pro pozorovatele videt, nevsimne si jich, vidi jen vysledne dilko...
25.4.2006 10:25 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Řekl bych, že cílem seriálu je představit nástroje a možnosti. Co který filtr dělá, jak ho aplikovat, co můžeš očekávat za výsledek. A to tyto články beze zbytku splňují. Realističnost a konečný vzhled jsou věci, které každý posuzuje jinak.

Autor článků volí pro jednotlivé "úkoly" postupy, se kterými chce čtenáře seznámit. Že se výsledek liší od tvého očekávání, je z tohoto hlediska v podstatě bezpředmětné, protože po přečtení budeš každopádně vědět, jak dosáhnout různých efektů, po kterém nástroji sáhnout, chceš-li něco udělat atp.
obrazek lode (pirati pouzivaji hlavickovy papir? :-) )
Přesně o tom mluvím. Každému je snad jasné, že jde pouze o způsob, jak upozornit na zajímavé možnosti a funkce editoru.
25.4.2006 11:32 Milan Vančura | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Promin Roberte, to jsme si nerozumneli: ja nekritizuji clanek/serial - a tudiz ho nemusis obhajovat :-)

Ja uz mnoho let patram, jak v GIMPu delat takove upravy, aby byl vysledek nenasilny a realisticky. A priznavam, ze jsem permanentni zacatecnik. A tak jsem hledal, jestli by pro me tento serial nebyl to, od ceho se odpichnu.

Ale byl spis o predstaveni zakladnich vlastnosti tech filtru. Vysledky jsou hrozne umele. Vem si treba ten semafor - jestli pamatujes taky eru osmibitu - nepripomina Ti to tehdejsi vytvory? Mne silne, proste to krici do sveta: "ja jsem circle vyplneny popredim a ty tri carky jsou domalovany pastelkou z menu". To je jako by Tvuj dojem z obrazu na platne byl v prve rade "to je anilinka cislo 47, tady krizne tazena stecem 13" a teprve po nemalem usili z hlavy tohle vypudit bys mohl premyslet o tom, co na tom obraze vlastne je (o nejakych pocitech a nalade nemluve).

A proto (at je serial dobry nebo spatny - ja myslim, ze je pro ledacos dobry) pro me to znamena, ze jsem opet nenasel. A (logicky) kdyz jsem nenasel, se ptam: "nevite prosim nekdo, kde bych nasel?"

Milan
25.4.2006 21:44 Václav Hlobil | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
To je jednoduche. Pokud chcete vytvorit realneji vypadajici vysledek, musite mit talent, cit a spoustu trpelivosti a casu. Pak muzete vysledek nakreslit a pouzivat pri tom i nastroje predstavene v serialech podobnych tomuto.

Obavam se, ze vetsina autoru podobnych tutorialu ma mozna nejakou snahu predstavit nastroje, ale to je vse. Nemaji ani talent, ani trpelivost.

Pokud hledate v Gimpu nejake tlacitko "udelej mi realnou mapu", nic takoveho neexistuje. Budete si muset sednou nejdrive nad papir, nacrtnout skicu, pohrat si s tim a dalsi krok mozna bude Gimp. Muzete s takovou mapou hrat cely den.

Troufnu si tvrdit, ze podobne tutorialy jsou jen zaplacnutim mista, aby se na serveru jako neco delo. Zakladni tutorialy uz existuji spoustu let. Vse ostatni je jen zbytecne kopirovani kopirovaneho, na sto zpusobu. Zbytecne.

Gimp muze byt jednim z nastroju, jak projevit svuj talent, ale nedokaze vam talent dat.
26.4.2006 08:21 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Obavam se, ze vetsina autoru podobnych tutorialu ma mozna nejakou snahu predstavit nastroje, ale to je vse. Nemaji ani talent, ani trpelivost.
Jak snadné je plivnout jedovatou slinu...
Troufnu si tvrdit, ze podobne tutorialy jsou jen zaplacnutim mista, aby se na serveru jako neco delo.
Ale ovšem. Takové jsou z principu všechny články. Nebo bys chtěl, aby seriály vyřešily chudobu rozvojových zemí a globální oteplování?
Zakladni tutorialy uz existuji spoustu let. Vse ostatni je jen zbytecne kopirovani kopirovaneho, na sto zpusobu. Zbytecne.
Tak teď nevím, jestli bych neměl vyházet všechny kuchařské knihy a nechat si jen Dobromilu...

Já naopak - a podle ohlasů pod jednotlivými díly i čtenáři - považuji podobné návody za dobrý způsob, jak zajímavým způsobem přiblížit možnosti, které program nabízí. Ale pokud můžeš doložit, že jde o kopii, budeme to řešit. Nemyslím však, že by to tak bylo. Spíš máš potřebu to úsilí trochu shodit. Proč, to nevím.

Vím však, že talent máš. Pojď se tedy podílet na tutoriálu, který budeš ty považovat za hodnotný.
26.4.2006 22:28 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Ano, tyhle řeči fakt žeru. Ať už jde o článek na jakékoliv téma, vždycky se najdou experti, kteří umí všechno líp a taky to vždycky řeknou. Na tom by ostatně nebylo nic závadného, ba naopak. Jenže ono to obvykle u toho mluvení i skončí.

Díky všem, kdo píšou články. Ať už to jsou profíci nebo "jen" začátečníci, kteří rádi s nečím seznámí i jiné začátečníky.
25.4.2006 10:49 pic | skóre: 30 | blog: Perdido_Street_Station
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
celý hodně rozsáhlý seriál je na linuxsoftu
27.4.2006 16:00 Stepan
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Ahoj, mne jako uvod do GIMPu velmi dobre poslouzila kniha Grokking the GIMP. Je volne dostupna na

http://gimp-savvy.com/BOOK/

Obrazky co tam jsou sice taky nejsou nijak oslnive, ovsem je tam vse pekne vysvetleno od zakladu, vcetne drobneho uvodu do barevnych prostoru. Pokud se o GIMP opravdu zajimate, muzu vrele doporucit. Je to navic dost ctive.
25.4.2006 10:14 Murděj Ukrutný | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jestě by to chtělo stín pod mapou takto to vypada jako by byla mapa "přilepená" na podkladu
22.12.2006 21:40 hafik
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja chcem len dodat je dobry cesky manual je na http://docs.gimp.org/cs
30.1.2011 01:08 MalejDoom
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kde je Terminal? :D dík za odpoved xD

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.