abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 30
    včera 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    5.6. 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.6. 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Rubrika Programování

    plasma logo

    Jak se dělá Plasmoid – 1 (úvod, první plasmoid)

    KDE 4 přineslo mnoho revolučních změn, jednou z nich je celkový koncept plochy jako soustavy widgetů zvaných plasmoidy. V tomto krátkém seriálu si ukážeme, jak vytvořit widget na plochu i do hlavního panelu.

    8. 12. 2009 | Dan Vrátil | Programování | Komentářů: 37, poslední 21. 5. 2010


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 – 9 (prezentace dat – architektura model/view)

    Dnes se naučíme používat widgety, kterými programátor dokáže zobrazit související data: seznamy, tabulky, stromy. Jejich plnění, editaci, ale také přizpůsobení vlastním potřebám. Pořadem vás provází Úžasný Móric a krásná dívka.

    19. 11. 2009 | Petr Vaněk | Programování | Komentářů: 15, poslední 21. 11. 2009


    qt logo

    Konzolové programy v Qt 4 – 4 (UDP server a klient)

    V tomto díle si ukážeme, jak napsat jednoduchý UDP server a klient. UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Hodí se spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia).

    10. 11. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 6, poslední 2. 7. 2015


    Featherstitch: Zabij fsync() něžně

    Stehování [Featherstitch] je zobecnění systému závislostí zápisů a zpětného přehrání [rollback] dat měkkých aktualizací. Výsledný systém je dostatečně obecný na to, aby nad jeho rozhraním mohla být implementována většina (možná všechny) strategií zajišťujících konzistenci souborového systému (např. žurnálování).

    9. 11. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 9, poslední 11. 11. 2009


    openssl logo

    OpenSSL – použitie v aplikácii

    OpenSSL je knižnica implementujúca radu algoritmov z oblasti kryptografie. Jej súčasťou je utilita pre prikazovy riadok, ktorá umožňuje vyrobiť si vlastnú Certifikačnú Autoritu, šifrovať, podpisovať a podobne. Nedávno som ale potreboval použiť šifrovanie AES z programu, a tak som sa na OpenSSL pozrel trocha inak – a o svoje skúsenosti sa chcem s vami podeliť.

    20. 10. 2009 | Rastislav Stanik | Programování | Komentářů: 29, poslední 23. 10. 2009


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 – 8 (TCP klient)

    V tomto díle se naučíme, jak napsat síťového TCP klienta (k serveru s vlastním jednoduchým protokolem) s grafickým rozhraním.

    16. 9. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 3, poslední 21. 9. 2009


    qt logo

    Konzolové programy v Qt 4 – 3 (TCP server)

    V tomto díle si ukážeme, jak za použití modulu QtNetwork naprogramovat jednoduchý TCP server.

    16. 9. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 5, poslední 25. 12. 2015


    qt logo

    Novinky v Qt 4.6

    Animační framework. State Machine framework. Multi-touch a gesta. API pro přístup k DOM. Lepší podpora 3D. Výkonnostní optimalizace. Modul QtMultimedia a práce se zvukem. QtScript + JavaScriptCore z WebKitu. Qt for S60 aneb port Qt na Symbian.

    11. 9. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 25, poslední 18. 11. 2009


    qt logo

    Konzolové programy v Qt 4 – 2 (práce s HTTP a FTP)

    V dnešním díle se budu věnovat modulu QtNetwork, konkrétně si ukážeme nějaké základy práce s protokoly HTTP a FTP.

    1. 9. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 8, poslední 29. 6. 2023


    Tvrdý náraz do měkkých aktualizací

    Když souborový systém existuje dostatečně dlouho, dříve či později téma měkkých aktualizací [soft update] někdo nadhodí, obvykle v podobě „Pche, proč jste vy lidi od Linuxu tak hloupí? Prostě použijte měkké aktualizace jako BSD!“

    7. 8. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 50, poslední 10. 8. 2009


    Co se vlastně stalo s chunkfs?

    Chunkfs je princip návrhu souborových systémů, který má usnadnit a především zrychlit kontrolu a opravování diskových oddílů. Funguje tak, že souborový systém rozkouskuje a zabývá se jednotlivými částmi. Článek se zabývá popisem návrhu a implementací a popisuje měření výkonu.

    20. 7. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 5, poslední 13. 12. 2021


    Poke-a-hole (pahole) a přátelé

    Omezení otisku binárního kódu v paměti [memory footprint] je důležité pro zlepšení výkonnosti. Poke-a-hole (pahole) a další programy, které vyvinul Arnaldo Carvalho de Melo, pomáhají analyzovat binární objektové soubory a hledat v nich neefektivity, jako jsou díry v datových strukturách nebo funkce, které jsou deklarovány jako inline, ale v objektovém kódu jsou od-inlinovány.

    15. 7. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 10, poslední 27. 7. 2009


    qt logo

    Konzolové programy v Qt 4 – 1 (úvod)

    Tento seriál bude pojetím připomínat sérii článků o programování GUI programů v Qt 4 a lišit se bude v zaměření. Zaměřovat se budu na součásti, které k běhu nevyžadují modul QtGui a tedy ani X server. Některé věci je zbytečné předvádět graficky, zatímco jiné se do konzole přímo hodí.

    10. 7. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 37, poslední 17. 7. 2009


    Sjednocující souborové systémy: Implementace, část 2.

    V tomto článku se blíže podíváme na dva sjednocující souborové systémy pro Linux: unionfs a aufs.

    15. 6. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 3, poslední 13. 12. 2021


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 – 7 (lokalizace a data programu)

    V dnešním díle se dozvíte, jak program lokalizovat a jak k němu korektně přibalit nějaká data - třeba obrázky, ikony nebo zvuky.

    29. 5. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 37, poslední 18. 6. 2009


    Sjednocující souborové systémy: Implementace, část 1.

    Tento týden popíšeme několik implementací sjednocujících souborových systémů v technických detailech. V tomto článku jsou popsány sjednocené adresáře Plan9, sjednocující připojení v BSD a sjednocující připojení v Linuxu.

    27. 5. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 3, poslední 12. 6. 2009


    smalltalk-80

    Vývojové prostředí dávnověku – Smalltalk-80

    Dnešní nejpoužívanější integrovaná vývojová prostředí (IDE) jsou většinou neobyčejně komplexní aplikace, které programátory hýčkají automatickým doplňováním, zvýrazňováním syntaxe, vnořenou nápovědou, propracovaným debuggerem, průvodci, refactoringem, návrhovými nástroji a celou řadou dalších užitečných funkcí. Určitě ale neuškodí se od současných přepychových IDE na chvíli odpoutat a podívat se pár desetiletí zpět do historie, jak vypadala a co uměla vývojová prostředí tenkrát.

    7. 5. 2009 | Pavel Křivánek | Programování | Komentářů: 28, poslední 15. 5. 2009


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 6 (WebKit, Phonon, taby, modálnost oken)

    V tomto díle si ukážeme použití WebKitu ve webovém prohlížeči s taby a použití Phononu v jednoduchém přehrávači zvuku. Také si řekneme, jak z programu vyvolat další okno a co je to modálnost oken.

    30. 4. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 8, poslední 30. 4. 2009


    Sjednocující souborové systémy: Architektura, vlastnosti a návrhové volby

    Sjednocující souborový systém (unioning filesystem) kombinuje jmenné prostory dvou či více souborových systémů a vytváří tak jediný spojený jmenný prostor. Vhodné například pro živá CD/DVD nebo NFS. Existují již dvě desetiletí, ale Linux ještě implementaci přijatou nemá. Tato série článků zkoumá, jaké jsou možnosti.

    29. 4. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 9, poslední 1. 5. 2009


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu)

    V tomto díle se dozvíte, jak kontrolovat vstupní textová pole pomocí regulárních výrazů, jak a kdy používat vlákna a jak zobrazovat průběh nějaké déle trvající operace.

    20. 4. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 67, poslední 28. 4. 2009


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 4 (Qt Creator podruhé)

    V dnešním díle si ukážeme, jak na vlastní widgety, signály a sloty v Qt Designeru. Kromě toho se naučíme přidat našim programům tray ikonu a používat v nich drag & drop.

    6. 4. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 31, poslední 1. 8. 2016


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    Když je řeč o GUI v Qt 4, nelze se nezmínit o Qt Designeru, který slouží k rychlému návrhu uživatelského rozhraní. V tomto díle se budeme zabývat relativně novým programem Qt Creator, který do sebe integruje Qt Designer, ale hlavně poslouží jako plnohodnotné IDE.

    23. 3. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 42, poslední 11. 12. 2012


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 2 (hlavní okno programu)

    V tomto díle si ukážeme, jak vytvořit hlavní okno, jak uložit a načíst nastavení a nakonec, jak by mohl vypadat program pro jednoduché malování.

    12. 3. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 49, poslední 15. 12. 2012


    qt logo

    Grafické programy v Qt 4 - 1 (úvod, hello world)

    Qt 4 je svobodná multiplatformní knihovna sloužící primárně (ale nejenom) k vývoji grafických programů. Jejím nativním jazykem je C++, a tím se také v tomto seriálu budeme zabývat.

    3. 3. 2009 | David Watzke | Programování | Komentářů: 125, poslední 25. 6. 2016


    Sémantické patchování pomocí nástroje Coccinelle

    Všichni jsme to zažili: hledáte nějakou ošklivou chybu a najednou s hrůzou zjistíte, že musíte úplně změnit enormní kus kódu, abyste ji mohli opravit. Spustíte rychlý grep nad základnou kódu a orosíte se: stovky řádků kódu, které je potřeba změnit! A změna je příliš složitá na to, aby se dala udělat skriptem, protože závisí na kontextu, ve kterém je volána, nebo vyžaduje do každého volajícího přidat novou proměnnou.

    25. 2. 2009 | Jirka Bourek | Programování | Komentářů: 19, poslední 1. 3. 2009


    Novější článkyStarší články

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.