V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Berkeley Humanoid Lite (Onshape, GitHub) je open source humanoidní robot. V amerických cenách jej lze sestavit do 5000 dolarů.
Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Americká společnost OpenAI, která stojí za chatovacím robotem ChatGPT, by měla zájem o webový prohlížeč Chrome, pokud by jeho současný majitel, společnost Google, byl donucen ho prodat. Při slyšení u antimonopolního soudu ve Washingtonu to řekl šéf produktové divize ChatGPT Nick Turley.
Jedná se o pokračování z minulého zápisku "Půjčil jsem si novou Oktávku, WTF?", kde jsem si na úplně stejnou cestu půjčil novou Oktávii. Již ve zmíněném zápisku jsem nastínil, že své auto mít ještě nebudu, protože servis, takže co si půjčit na další cestu. Nakonec jsem se rozhodl, že tu Tesličku zkusím.
Proč model X? No, chtěl jsem nejdříve Model 3, pak Model Y, pak Model S a to X byla poslední možnost. Bohužel se sešlo několik událostí a půjčovna měla k dispozici jen Model X Performance Raven (2020) se 100kWh baterií. Nakonec jsem šel do zlevněné verze, což spočívalo v tom, že v ní byl locknutí režim Chill (stažená maximálka na 145km/h a výkon z 800 na 300 koní, čímž i zrychlení z 0-100 na cca 7s). Říkal jsem si, že to nechci na blbosti, chci si vyzkoušet ovládání, tempomat, autopilot, tankování, dojezd apod. Tudíž jsem usoudil, že zapnutý Chill mode mi nebude vadit.
Teslu jsem dostal s plnou baterií, která ukazovala dojezd asi 445km. Už jsem věděl o pár věcech z nějakých videí, takové ty základy, jak se ovládají dveře / falcony, že víko k nabíjecí zásuvce funguje na automatiku a nemělo by se na něj mačkat apod. Nejdříve jsem se musel zaregistrovat u Tesly, abych si mohl do telefonu dát app a od majitele jsem obdržel omezený přístup k vozu přes telefon. Po krátkém představení a ukázání, kde se co ovládá (nastartování, dopředu, dozadu, odstřikovače, stěrače, světla, ovládací panel apod.) jsem vyrazil směr parking v práci (přes celou Prahu). Hned na prvních 100m jsem to 2x za sebou zabrejknul. Majitel byl ještě v dosahu, takže jsem ze sebe hned na začátku udělal idiota. Ale ok, prostě nečekaně citlivá brzda v kombinaci s rekuperací to fakt zastaví jedna dva. Musím říci, že to bylo poprvé i naposledy, co se mi to stalo. Téměř hned jsem se s ovládáním sžil a už se mi nepovedlo podobnou situaci vytvořit.
Jezdím cca 310km na jeden zátah úplně v klidu (resp. v klidu 4h bez přestávky), takže jsem chtěl aspoň tam dojet bez problémů. Jel jsem s ženkou za tchánem, tchýní, stařečkama, synovcem, neteří apod. Chtěl jsem se k tomu chovat jako k mému autu, myslím rychlostním stylem jízdy. Nicméně k půjčeným věcem se chovám velmi opatrně, takže celou cestu jsem se snažil nepřekračovat 130km/h, ale občas ta noha klesla víc a ten limit 145km/h se tam párkrát objevil. Do cíle jsem dojel a měl jsem myslím nějakých 48km zbývající dojezd. Na cca 300km jsem tedy spálil počítačový dojezd 378km (vyrážel jsem s 426km). Topení nastaveno na 21C, půjčoval jsem si to v pátek, vyrážel druhý den v sobotu ráno, takže start s nevytopeným autem. Teplota venku byla asi 7C. Cestou tam i zpět byl silný vítr a jak jsem psal, moc jsem to auto nešetřil.
V cíli jsem se s tchánem domluvil a hodili jsme auto na nabíječku. Bohužel měl doma u třífáze jen čtyřkolíky a já měl redukce na pětikolíky. To mě ale netrápilo. Potřeboval jsem jen došťouchnout pár km, abych druhý den zajel do vedlejších dědin na návštěvu a pak dojel do Brna na supercharger (mohl jsem nabíjet i jinde na PRE a CEZ nabíječkách, ale chtěl jsem zkusil supercharger). Protože jsem měl obavy o rozvody a ještě jsme museli použít prodlužku, tak jsem omezil dobíjení na 10A (jak jsem psal, potřeboval jsem tam mít tak 110km na pár vesnic + na dojezd do Brna, takže rychlost jsem neřešil). Šťouchalo se tedy do auta 9km/h, za 24h se tam tedy našťouchalo přes 200km. Kdybych šťouchal na třífázi 16A, bylo by nejspíše za noc asi nabito. Nabíječku jsem nechal přes noc ležet venku, protože na sobě měla IP66:
Cesta zpět. I navigace v Tesle řekla, že supercharger v Brně je nutná zastávka. Chtěl jsem tam zastavit na 20min, zaskočit do OC, něco nakoupit a pak pokračovat v cestě. Jenomže přeci neošidím ženku o takovou tu klasiku, která je nejméně jednou nutná pro každého vlastníka Tesly. Takže jsme si s ženkou zaprděli, zahráli autíka, poskládali nějakou hudbu, ukázal jsem jí, že umím šachy, prověřil jsem nějaký menu a nabídky a najednou koukám, 30min v tahu.
Na začátku nabíjení jsem jen stihl zaregistrovat nabíjení 675km/h.
Nakopl jsem koníky a jeli tedy dál. Auto jsem předával zpět se zbývajícími cca 100km. Myslel jsem, že se vejdu se spotřebou do nějakých 22kWh, ale měl jsem nakonec nějakých 24kWh. Přebírající mi říkal, že to je ok, že 22kWh jen za tepla a se šetrnější jízdou. Nj., pořád jsem měl v hlavě ten Model 3, kde se jezdí za 18kWh. Snímek spotřeby z části cesty:
Měl jsem větší očekávání :-/. Choval se tedy mnohem lépe, než u Škodovky, ale bezchybný nebyl. Jednak to asi bude chtít vypilovat nějaký skill v používání adaptabilního tempomatu, myslím to teď obecně. Protože jak u Škody, tak u Tesly jsem měl problémy s plynulou jízdou. Tj. vychytat vzdálenosti při předjíždění, vzdálenosti od aut apod. Přišlo mi, že vzdálenost mám dobrou, Tesla nezpomalovala, dal jsem blinkr a přejížděl do levého pruhu a cítil jsem při přejíždění pruhu menší zpomalení, ale nepatrný a jen v době přejíždění do levého pruhu. Pokud jsem přejížděl do pruhu aniž by předemnou bylo auto, tak jsem to zpomalení nepozoroval. Asi věc, kterou by měl člověk dohnat nějakým skillem.
Co je ale horší, několikrát mi Tesla brzdila :-/. Jednou na rovince v levém pruhu, docela dost silně zabrzdila a pak znovu přidala. Pak se mi asi 2x stalo, že při adaptabilním tempomatu mi tam zničehož nic shodila maximálku třeba ze 130km/h na 80km/h, což vyústilo v brždění. Když jsem se podíval na display, tak ten ukazoval maximální povolenou rychlost na silnici 130km/h, ale tempomat byl na 80km/h. Toto se mi stalo asi 2x nebo 3x a mám pocit, že pokaždé, když jsme podjížděli nějaký most. Možná to ale nebyl problém mostu, ale problém toho, že v těch místech byl sjezd, navíc jednou se mi to stalo u sjezdu, kde most nebyl. Při těch incidentech jsem nikoho nevybrzdil, jelikož když to nastalo, tak jsem okamžitě zareagoval a přidal plyn a přetlačil tak tempomat.
Nebudu tedy zastírat zklamání, čekal jsem, že toto se už nestává :-/. Nebýt těch omylů tempomatu, tak bych ho hodnotil velmi kladně co se týče ovládání a plynulosti. Třeba Škodovka když se blížila k autu před námi, tak dlouho dělala jakoby nic a pak relativně blízko začala prudce zpomalovat. Nebo při předjíždění v levotočivé zatáčce silně brzdit. Tesla tohle nedělala, plynule zpomalovala apod. Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet chování systémů v horším počasí, zažil jsem deštík, ale to byl opravdu jen deštík. Chtělo by to slejváček i vánici.
Tady jsem zklamal svou nepřipraveností. Na autopilota jsem odjel tak 1/8 cesty, protože jsem nepřišel na to, jak měnit pruhy u Modelu X (má to jinak jak Model 3, který jsem měl víc načtený). Ptal jsem se na to při vrácení auta a přebírající nevěděl jistě (trochu se mu to plete mezi těmi modely), ale mělo by údajně stačit naznačit blinkrem a pak mírně zatáhnout za volant. Na to zatáhnutí za volant jsem nepřišel. Během jízdy jsem na to nepřišel a v cíli jsem to nějak už neřešil, párkrát jsem se jen podíval do mobilu a nic. Nj. moje blbost, mohl jsem si s tím vyhrát více.
V minulém zápisku jsem totálně vyhejtil Citróna, Koktu pak vyhejtil mírněji. Tesla má podle mě v tomto ohledu ideální nastavení.
Ten podvozek je super, váha pak už moc ne (Model 3 má 1,8T, tohle má 2,5T). Velikost šílená, je to fakt velký auto, na mě až příliš. To je spíše pro nějakou rodinu. Kufr monstrózní (update: kolega mi říkal, že se tam nevejde 5 kol pro jeho rodinu, takže není tak velký). Světla jsem nijak nezkoušel, protože jsem nejel v noci. Ovládání super, rychle jsem si zvykl jen na plyn a skoro nikde nebylo třeba brzdy. Jízda maximálně plynulá, žádný pozorování menšího výkonu v jiných situacích, pořád to táhne, pořád plynule. Bytostně nesnáším ty automaty u ropáků (je jedno, zda audi, bmw, škoda apod.), prostě chybí tam u nich ta plynulost, kterou jsem snad zažil jen jednou, a to u Chrysleru 300C. Tj. mě vyhovuje manuál, nebo pak ten automat v podání EV. Falcony působí parádně a to nastupování a vystupování super. Výška auta je ideální pro starší lidi, prostě výstup / nástup nemění výškovou polohu osoby :). Sedačka u řidiče mi přišla úzká. Seděl jsem u dveří hodně na kraji. Ano, jsem hroch, takže pro hrochy ta sedačka není. Dobrá je aplikace do telefonu. Velmi kladně hodnotím možnost si uložit nastavení řidiče (sedačka + volant + zrcátka). Slýchával jsem hejty na problémy s ergonomií ovládání, které jsem ale u Modelu X nezažil (možná se týkají jen Modelu 3, nevím). Naprosto parádní je čelní sklo, které je protáhlé až nad hlavy předních cestujících a z půlky je ztmavené. Je to super kochací řešení, ale hlavně, když člověk přijede na křižovatku a stojí jako první, tak vidí všechno, aniž by se krčil.
Průser je, že 3 dny jsou šíleně málo. Zjistil jsem, že Tesla nejde odzkoušet za tři dny. Prostě není čas si s tím vyhrát, pomazlit se se vším apod. Co je horší, při vrácení auta se mě týpek zeptal, zda si nechci vyzkoušet plnou akceleraci. Chvilku jsem se nechal přemlouvat jak ženská (nechci lidi zdržovat a otravovat) a pak jsem tedy naskočil na sedadlo spolujezdce. Týpek vypnul Chill mode a dali jsme akceleraci z 0 na 80. Řeknu to takhle, částečně nijaký pocit jsem měl z Xka právě kvůli tomu Chill mode. Věděl jsem, že Tesla táhne a těch 7s u Chill mode táhlo slušně, ale bez něj je to o 10 levelů jinde. Nezbývá, než pokračovat a udělat si větší radost, tentokrát Tesla Model 3 na týden. Jen to musím spojit s dovolenou, protože když chodím do práce, není čas na nic a navíc auto nijak nevyužiji.
Půjčoval jsem si u teslicka.cz a mohu jedině doporučit. Našel jsem si je na google, dále je linkoval i Tesláček, takže proto u nich. Nejrychlejší Tesla není Praha, takže tam smolík.
Mé vlastní subjektivní rozhodnutí ohledně Tesly a autopilota tedy až po skončení zápůjčky Modelu 3 :-/, která bude zatím nevím kdy.
Zdar Max
PS: Zápisek není recenze, jen subjektivní kopička pocitů a dojmů
Tiskni
Sdílej:
Ještě to potrvá tak dalších 10 let (veeeelmi optimisticky) než začne být poměr u osobních aut 50:50 a dobíjecí infrastruktura to dožene.No to nevim, pro rozvážku po městech a přilehlém okolí se EV vyplatí IMO už teď, i přes vysokou nákupku. Je to celkem jasná volba, tohle je pro fosilní auto ten nejhorší možný případ použití. CNG pomůže, ale ten use-case je pořád pro spalovák těžce neoptimální. IMO různé rozvážkové firmy zatím odrazuje relativně vysoká počáteční investice (přestože by se relativně rychle vrátila).
Myslím že auto které má 1/10 zásoby energie ropného auta a přitom váží o tunu víc není nějaký zázrak.Souhlasim, ta váha EVs je fakt celkem děsivá :) Na druhou stranu je dobré mít na paměti, že spalovák z té zásoby energie 70% zahodí, protože ji není schopen využít...
Jasne, ekoterorcar zahodi 30% energie uz na nabijecce ze?To je relativně pesimistický odhad.
Stejne jako kdybys na 50l nadrzi 20l nalil do kanalu.No u toho spalováku to je obráceně, 50l do kanálu, 20l na pohyb...
Jasne, ekoterorcar zahodi 30% energie uz na nabijecce ze? To je to, co zaplatis, ale vytece to pod auto. Stejne jako kdybys na 50l nadrzi 20l nalil do kanalu.30% z 50l je 15l, ne 20l. Pokud to chceš takhle přepočítávat, tak benzínová auta vylejou do kanálu (resp. do okolí) tepelným cyklem a jeho chlazením 35l* z těch 50. *Některé odkazované studie uvádějí, že u reálných aut na silnici je to spíš kolem 40l (80%). Google, carnotův cyklus a jeho efektivita, nebo prostě klikni na ten odkaz, tam jsou další linky na studie a teoretické výpočty maximální efektivity.
30% z 50l je 15l, ne 20l.On to asi myslel tak, že vytočíš 70 a z toho 50 půjde do auta a těch 20 cca odpovídá 30% (resp. něco jako 28%). IMO těch 30% bude nějaká situace typu nízká teplota + postarší nabíječka apod., reálně to IMO bude lepší, i když čísla teď po ruce nemam...
Pritom stačilo sledovať ukazateľ hladiny paliva.
BTW: Schvalne, jakej je pomer domkaru, co maj sekacku elektrickou a motorovou? Rek bych ze tak 1:3. Proc? Protoze ta elektricka za sebou vlaci kabel, coz je se zahradkou vetsi nez 2x2m napicu. Urcite uz se tesej, az ten problem bude slavne vyresen - dostanou na zada 20kg baterek.BTW: Schválně jaký je poměr lidí, kteří mají smartphone na elektřinu a benzín. Já jen když už jsme u těch nesmyslných BTW, které používáš pro ilustraci.
Internet je naprosto plný článků o tom, že vodík je nesmyslA stejně tak je plný článků že elektrická auta nejsou budoucnost
Internet je naprosto plný článků o tom, že vodík je nesmysl (hlavně ekonomický). Jedno zajímavé zde Prakticky žádná automobilka auta na vodík nevyrábí (pomineme-li Toyotu, která to dělá jen proto aby neztratila tvář, je ale otázka času než je přestane bavit tento nesmysl dotovat).Česky jsem sepsal něco třeba tady: Paromobilita je budoucnost. Je to takový populární meme, který se nějak nekontrolovaně šíří už asi 20 let.
Ne-fosilauta zadnou kvalitativni vyhodu nemajiMají*, ale taky mají o hodně těžší pozici, protože se musí prosazovat něčemu navzdory. Například to co píšeš o tom že "nakonec vyhrály" je úplně mimo, protože to nikdy nebyl moc souboj, myšleno že prostě v tu dobu to vůbec nebyla praktická technologie a trvalo to století a baterky to pořád úplně nedotáhly. Ovšem ten důvod proč jsem to posílal je spíš že tam mam na konci kapitolu o vodíku a o těch memech jak je to budoucnost, i když z technického pohledu je to dost dementní technologie (hlavně to zkapalňování to úplně zabíjí). *Poruchovost, menenší nutnost údržby (výměna oleje třeba), tichost, bez-emisnost v místě provozu a tak podobně. Taky afaik cena provozu (vyvážená samozřejmě tou nákupní).
Mají*, ale taky mají o hodně těžší pozici, protože se musí prosazovat něčemu navzdory.Klikove hridele proti konim, civky proti klikovkam. Byl to souboj technologii, akorat ze ucinnost kone tehdy vylepsovat neumeli a dneska by to neproslo pres GMO regulace. Dneska uz neumime zlepsovat ucinnost spalovaciho motoru a nadsenci maji neco s dalsim potencialem, ta situace je uplne stejna.
Ovšem ten důvod proč jsem to posílal je spíš že tam mam na konci kapitolu o vodíku a o těch memech jak je to budoucnost, i když z technického pohledu je to dost dementní technologie (hlavně to zkapalňování to úplně zabíjí).Dokud budeme mit drahou elektrinu, tak vodikove motory mit nebudeme no.
*Poruchovost, menenší nutnost údržby (výměna oleje třeba), tichost, bez-emisnost v místě provozu a tak podobně. Taky afaik cena provozu (vyvážená samozřejmě tou nákupní).To je zase stejna paralela. Motory mely mensi poruchovost nez kun, nutnost udrzby (podkovy, hrebelcovani,...), tichost asi ne, bezemisnost v miste provozu (kone serou kam prijdou) a tak podobne. A taky asi byla cena_provozu*usetreny_cas vyvazena cenou nakupni. Ja proste vidim tu paralelo kun--spalovak a spalovak--elektro jako hodne blizkou.
Ja proste vidim tu paralelo kun--spalovak a spalovak--elektro jako hodne blizkou.Skoda ze tu neni EDIT: Az na to, ze elektro nema zadnou killer feature jako meli pred sto lety motoriste proti kocim - rychlost pohybu.
Zápach máš len z aut, ktoré majú poruchu motora, nefunkčný katalyzátor alebo iný typ poruchy. Ak motor má všetky záležitosti v poriadku nemal by vypúšťať škodlivé látky HC,CO, PM2.5 a PM10 možno ďalšie.
Hluk bude vydávať aj ospevované elektroauto. A hádaj z čoho bude. Predsa od pneumatik.
Zrýchlenie je v mestách k ničomu. Jedine, že dosiahneš maximálnu povolenú rýchlosť a to je asi tak všetko. Ja si myslím, že vedomie vyššieho zrýchlenia povzbudzuje riskatné správanie vodiča. V prípade častého javu, môže vzniknúť legislatíva stanovujúca maximalnú akceleráciu. Iné riešenie je dať povinnú prevodovku, ktorá by riešila zrýchlenie pri rôznej záťaži.
Choď si umyť tu modlu z oči.
Ja proste vidim tu paralelo kun--spalovak a spalovak--elektro jako hodne blizkou.Tak tady záleží člověk od člověka. Třeba mě by se elektrické auto jednoznačně vyplatilo a co se technologie týče, tak s tím nemám nejmenší problém (většina cest do pár desítek km, jednou za čas třeba 200km někam za příbuznými), jediný důvod proč jsem si ho nekoupil je že jsou zatím relativně drahá a že staré dieselové pořád funguje dobře. Už teď když se podíváš třeba na ty ceny nových Oktávek s lepší výbavou než totální holota, tak tam zas takový rozdíl není.
Dokud budeme mit drahou elektrinu, tak vodikove motory mit nebudeme no.Ty nebudeme mít ani s levnou elektřinou, protože se to prostě nevyplatí a máš tam mnohem víc ztrát všude možně od výroby po zkapalňování a transport, než když to nacpeš do baterie. Británie a EU teď prý koketují s tím že by z offshore větrných elektráren šla trubka z vodíkem, což by se asi dalo a v něčem by to mohlo být jednodušší než vysokonapěťové vedení, ale chtěli to používat na vytápění domácností, tak nevím.
většina cest do pár desítek km, jednou za čas třeba 200km někam za příbuznýmiTo je presne ten usecase kde elektro ma smysl - caste a kratke trasy mezi nabijeckama. jakmile chces jet nekam mimo perimetr, tak se ti brutalne prodluzuje dojezdova doba kvuli doslova hodinam stravenym na nabijecce nekde v prdeli kde jsi vubec nechtel byt. https://dfens-cz.com/enyaqem-do-berlina-kein-problem/ To ze muzes mit rezervni 10l kanystr v kufru ale ne rezervni baterku zanedbam.
máš tam mnohem víc ztrát všude možně od výroby po zkapalňování a transport, než když to nacpeš do baterie.Pomale nabijeni a dalsi problemy baterii je mozna horsi, nez ztraty na efektivite. To si musi kazdy rozmyslet sam.
Británie a EU teď prý koketují s tím že by z offshore větrných elektráren šla trubka z vodíkemCool.
Za současné situace tam uhlíkově závadným způsobem dojedu asi za 7 hodin s jedním natankováním. V případě dopravy s nulovými emisemi budu potřebovat celkem třikrát nabíjet, což cestu prodlouží v nejlepším případě o 3 hodiny.tak nepotřebuje tři nabíjení, ale dvě (na 250. a na 500. ujetém kilometru), a ještě k tomu to na 500. kilometru určitě nebude trvat hodinu, protože potřebuje dobít jenom 90km. Prostě klasický dfens, ještě k tomu po lobotomii která proběhla někdy na začátku 2020.
ještě k tomu po lobotomii která proběhla někdy na začátku 2020Bohužel mi přijde, že tady máte off-by-one vy. Možná i o víc... Na druhou stranu to, že vám elektromobilita při cestě do dálky bere čas, kterého nemáte neomezeně, je fakt.
Na druhou stranu to, že vám elektromobilita při cestě do dálky bere čas, kterého nemáte neomezeně, je fakt.Ano, je, ale ne tolik, jak je prezentováno v článku.
To ze muzes mit rezervni 10l kanystr v kufru ale ne rezervni baterku zanedbam.Tak v kufru máš prostě kabel na elektřinu, kterou dneska mají i v poslední dědině, ba dokonce i na samotě a většině chat. Když jsem byl malý, tak můj táta měl trabanta. Ten měl jednu úžasnou vlastnost, že neměl ukazatel stavu nádrže. Takže jsem zažil tuhle situaci, kdy ti dojde benzín (včetně rezervy, a rezervního kanystru) několikrát. Typicky to skončilo tak, že jsme zůstali trčet někde na silnici v horoucí prdeli, kde to bylo X kilometrů k nejbližší vesnici. Takže táta se sebral, zašel někam poprosit o trochu benzínu, což se typicky zkomplikovalo zase tím, že ho není jak dostat z nádrže, takže později s sebou vozil takovou tu vycucávačku s pumpičkou. Myslím že napojení na elektřinu by v tomhle bylo o dost jednodušší.
Pomale nabijeni a dalsi problemy baterii je mozna horsi, nez ztraty na efektivite. To si musi kazdy rozmyslet sam.Posílal jsem tu odkaz na svůj blog, kde je přesně tohle rozepsané. Ve zkratce; ani omylem. U baterek vyhodíš něco jako 30% v pesimistickém odhadu, kde je úplně všechno (přenos, nabíjení, vybíjení, invertory, konvertory, ohejbáky, narovnáváky, krouťáky, ..). U vodíku vyhodíš něco jako 70% předtím než to vůbec začneš pálit v motoru.
Cool.Osobně mi to právě cool moc nepřišlo, protože ta technologie je překomplikovaná. Tam třeba potřebuješ odsolování a tak dál. To bude všechno, jen ne bezúdržbové.
Tak v kufru máš prostě kabel na elektřinu, kterou dneska mají i v poslední dědině, ba dokonce i na samotě a většině chat.A maji tam i cloveka ochotneho pripojit si >10A spotrebic nahodneho kolemjdouciho do site? S chytrou domacnosti to dostava i bezpecnostni rozmer.
Ty porat ignorujes v nakladech ty hodiny propalene na nabijecce (coz nevadi u pojizdeni mezi vyhrazenyma stanima domov-prace-(kseft-)domov, ale vsude jinde jo). Efektivita t_nabijeni/t_cestovani je u soucasnych elektroaut naprosto tragicka a v nasi platove kategorii cena za hodinu zbytecneho cekani mozna prekonava usporu na pohonnych hmotach - u profesionalnich obchodaku to bude jeste horsi.Pomale nabijeni a dalsi problemy baterii je mozna horsi, nez ztraty na efektivite. To si musi kazdy rozmyslet sam.Posílal jsem tu odkaz na svůj blog, kde je přesně tohle rozepsané. Ve zkratce; ani omylem. U baterek vyhodíš něco jako 30% v pesimistickém odhadu, kde je úplně všechno (přenos, nabíjení, vybíjení, invertory, konvertory, ohejbáky, narovnáváky, krouťáky, ..). U vodíku vyhodíš něco jako 70% předtím než to vůbec začneš pálit v motoru.
Osobně mi to právě cool moc nepřišlo, protože ta technologie je překomplikovaná. Tam třeba potřebuješ odsolování a tak dál. To bude všechno, jen ne bezúdržbové.To je argument ktery muzu vytahnout na cokoli slozitejsiho nez lopata. Technologie baterek je prekomplikovana. Tam treba potrebujes clankypod zatezi chladit a v zime ohrivat, hlidat kapacity a tak dal. To bude vsechno jen ne bezudrzbove.
A maji tam i cloveka ochotneho pripojit si >10A spotrebic nahodneho kolemjdouciho do site? S chytrou domacnosti to dostava i bezpecnostni rozmer.Tak asi jako s tím benzínem, prostě poprosíš a dáš jim za to nějakou kompenzaci (třeba stovku / dvě).
Ty porat ignorujes v nakladech ty hodiny propalene na nabijecce (coz nevadi u pojizdeni mezi vyhrazenyma stanima domov-prace-(kseft-)domov, ale vsude jinde jo). Efektivita t_nabijeni/t_cestovani je u soucasnych elektroaut naprosto tragicka a v nasi platove kategorii cena za hodinu zbytecneho cekani mozna prekonava usporu na pohonnych hmotach - u profesionalnich obchodaku to bude jeste horsi.Jo, to je pravda, na to jsem se moc nezaměřil. Řešil jsem to z pohledu výroby / přenosu, ne z pohledu koncových zákazníků (i když pro ně to prostě bude vyšší cena, v řádu násobků oproti elektřině). Já neříkám, že vodík je úplně nepraktický, naopak má pár výhod (třeba to že se dá pumpovat, relativně vysoká energetická hustota). Ale co se týče výroby, tak má o hodně víc nevýhod, než elektřina. Hlavně to zkapalňování, i když výroba samotná je taky dost ztrátová.
To je argument ktery muzu vytahnout na cokoli slozitejsiho nez lopata. Technologie baterek je prekomplikovana. Tam treba potrebujes clankypod zatezi chladit a v zime ohrivat, hlidat kapacity a tak dal. To bude vsechno jen ne bezudrzbove.Je to komplikovaná technologie, ale vesměs solid-state (nic se tam nehýbe, kromě proudu přes to nic neteče). Prostě to tam nacpeš a jednou za X let to vyměníš. Oproti tomu různé odsolovače, membrány, elektrody na štěpení vody, to je něco co budeš muset udržovat pořád.
Je to komplikovaná technologie, ale vesměs solid-state (nic se tam nehýbe, kromě proudu přes to nic neteče). Prostě to tam nacpeš a jednou za X let to vyměníš. Oproti tomu různé odsolovače, membrány, elektrody na štěpení vody, to je něco co budeš muset udržovat pořád.Souhlas v tom, ze vodik je peklo. Mel jsem moznost neco s tim pracovne delat, konkretne tedy ten hydrogen storage v nanomaterialech, a jsou obrovske technicke a inzenyrske problemy pri zkapalnovani, izolaci, skladovani, krehnuti kovu, prostup materialem, degradace nekovovych materialu, ohledne te komplexity by vam mohlo napovedet, ze to nepouziva dokonce ani nekdo tak hi-tech, jako raketovy prumysl, i spaceX ve falcon9 ma radeji methan a kyslik. Jediny, kdo ma nejake naznaky vodikove infrastruktury je japonsko, kde ho meli zdarma, trochu nepochopitelne, jako nejaky vedlejsi produkt vyroby neceho jineho, a bud ho vypousteli nebo jen palili na vodu a teplo. A i tam je to spis politicka manifestace nez realne reseni.
falcon9 ma radeji methan a kyslik.Ve Falcon 9 maji radeji RP-1. Metan ma pouzivat az Starship.
Je to komplikovaná technologie [baterek], ale vesměs solid-state (nic se tam nehýbe, kromě proudu přes to nic neteče).Je užitečné rozlišovat solid-state obecně a solid-state baterky. Souvisí s tím např. využití lithia do baterek jako toliko přechodová technologie.
Řešil jsem to z pohledu výroby / přenosu, ne z pohledu koncových zákazníků (i když pro ně to prostě bude vyšší cena, v řádu násobků oproti elektřině).A prave koncaci jsou ti, kdo se rozhoduje jake priblizovadlo si poridi, pripadne jak rychle ho (a s jakou zkusenosti) zbavi. Efektivita vyroby, prenosu, zabezpeceni a vyuziti je vyjadrena v CZK za ujetou vzdalenost - rozpocitavani na jednotlive kroky je jen hezke akademicke cviceni. Za me treba dava pro osoni mobilitu nejvetsi smysl hybrid - maly jednoduchy spalovak v optimalnich otackach (=minimalni spotreba) prubezne dobiji UPS, ze ktere se bere vykon k pohonu kol. Spalovak doda "zadarmo" vytapeni v zime a chlazeni v lete a zustane vyhoda existujici infrastruktury a tankovani behem peti minut. Navic se nekolik metraku baterek redukuje na treba na nizke desitky kilogramu, win-win situace. Muzeme se ptat, proc jsou hybridy relativne vzacne. Je spojeni obou technologii opravdu tak komplikovane (lokomotivy to maji desitky let)? Je to umele udrzovane jako exkluzivni vec s exkluzivni cenou? Je to neperspektivni protoze vladne ideologie 0 CO2?
Je to komplikovaná technologie, ale vesměs solid-state (nic se tam nehýbe, kromě proudu přes to nic neteče). Prostě to tam nacpeš a jednou za X let to vyměníš. Oproti tomu různé odsolovače, membrány, elektrody na štěpení vody, to je něco co budeš muset udržovat pořád.Prostě to tam nacpeš a jednou za X let to vyměníš. Dokud to nezkusime ve vetsim meritku (cena klesa s poctem kusu) tak neuvidime.
Muzeme se ptat, proc jsou hybridy relativne vzacne.Já je teda v okolí vídám asi víc než EVs...
Je to umele udrzovane jako exkluzivni vec s exkluzivni cenou? Je to neperspektivni protoze vladne ideologie 0 CO2?Nemyslim si, dostatečně elektrický hybrid (ie. PHEV) je považován za "zelený" a dostane i SPZtku EL. IMO problém plugin hybridů je, že typicky nemají rychlé nabíjení (kromě nějakého Merdecesu), což z nich nedělá moc praktickou volbu do města, kde kromě vilových čtvrtí nebo domů na periferii moc není možnost kontinuálně nabíjet třeba půl dne. Takže zatímco s EV se dá dojet "natankovat", s hybridem to jde hůř... Případně když pojedeš z jednoho města do jiného aspoň trochu vzdáleného, tak po cílovém městě budeš muset jezdit na ropu, protože cestou ti dojde elektrika a v cíli ji nedobiješ (trvalo by to dlouho).
taky moc nevěřim, že malá centrála uživí elektromtor standardně velkého auta, už jen podle zákona zachování energie by ten motor musel být nejmíň tak velký jako běžný spalovák.S nezavodnim autem prece nejedes nonstop na plny plyn, ale rozjedes se a +- udrzujes rychlost. Takze spalovaci motor muze dlouhodobe dodavat mnohem nizsi vykon kterym prubezne dobiji (+ rekuperace) baterku, ze ktere se bere spickovy vykon na akceleraci.
S nezavodnim autem prece nejedes nonstop na plny plyn, ale rozjedes se a +- udrzujes rychlost. Takze spalovaci motor muze dlouhodobe dodavat mnohem nizsi vykon kterym prubezne dobiji (+ rekuperace) baterku, ze ktere se bere spickovy vykon na akceleraci.Ok, to je dobrá poznámka, nicméně asi by to chtělo reálná data. Na delších mimoměstských trasách může běžné auto nebo běžný hybrid taky jet v poměrně úsporném režimu, menší motor sice bude potenciálně asi úspornější, ale zase je tam za ztráta při konverzi energie. Ve městě si umim představit, že to bude výrazně lepší, ale zas je otázka, jak rychle se ta baterka vybije, úplně malinká taky nemůže být... a nedává mi moc smysl, aby to nebyl PHEV (proti kterým ses vymezil, jestli jsem to dobře pochopil), koneckonců viz link od jozky. Máš nějaká čísla o spotřebě?
A prave koncaci jsou ti, kdo se rozhoduje jake priblizovadlo si poridi, pripadne jak rychle ho (a s jakou zkusenosti) zbavi. Efektivita vyroby, prenosu, zabezpeceni a vyuziti je vyjadrena v CZK za ujetou vzdalenost - rozpocitavani na jednotlive kroky je jen hezke akademicke cviceni.To není, protože si budeš moct vybrat mezi autem, které jede za (plácnu) 100kč na 100km, nebo autem, které jede za 400kč na 100km. Vyplatí se ti auto, které jede za 400kč, když jediná jeho výhoda je, že ho natankuješ rychlejc? Pokud jo, tak v pohodě. Jen mi netvrď, že je to akademické cvičení. To na co jsem chtěl poukázat je právě to, že vodík není míň efektivní o pár procent, ale pokud se bavíš, že z něčeho vyrábíš elektřinu a jestli to dát do baterek, nebo do vodíku, tak vodík vychází hůř něco jako 4x, ne-li víckrát (4x je teoretický odhad, v praxi to bude horší).
Za me treba dava pro osoni mobilitu nejvetsi smysl hybrid - maly jednoduchy spalovak v optimalnich otackach (=minimalni spotreba) prubezne dobiji UPS, ze ktere se bere vykon k pohonu kol. Spalovak doda "zadarmo" vytapeni v zime a chlazeni v lete a zustane vyhoda existujici infrastruktury a tankovani behem peti minut. Navic se nekolik metraku baterek redukuje na treba na nizke desitky kilogramu, win-win situace.Jasně, já proti tomu nic nemám. Ostatně jak píšu, za mě teď v tenhle okamžik dává největší smysl dieselová oktávka. Původně jsem psal, že by mi vyhovovalo elektrické auto, kdyby byla cena nižší, ne že všichni musí přesedlat na elektrická auta.
Prostě to tam nacpeš a jednou za X let to vyměníš. Dokud to nezkusime ve vetsim meritku (cena klesa s poctem kusu) tak neuvidime.To je sice pravda, ale některé věci vidíš hned. Třeba to že jedna technologie reálně existuje a je s ní spousta zkušeností, zatímco ta druhá neexistuje, a i podle ideálních představ bude vyžadovat spoustu věcí, jako pumpy, zkapalňování, odsolování a tak dál, což jsou všechno mechanické záležitosti s pohyblivými součástmi. To znamená, že to někdo musí fyzicky udržovat, měnit filtry, elektrody, a tak podobně, protože se to prostě opotřebovává. Jinak to "cena klesa s poctem kusu" nedává moc smysl. Já se tu nebavím o ceně zařízení, bavím se tu o různých fundamentálně fyzikálních věcech, jako že samotná výroba i v ideálních podmínkách má prostě relativně nízkou efektivitu, zkapalňování má nízkou efektivitu a tak dál. To prostě neobejdeš škálováním, tu energii tam musíš vložit ať chceš, nebo nechceš. Co by třeba dávalo velký smysl je štěpení vodíku teplem v jaderných reaktorech, místo toho to dělat v elektrodách. Ale to je zase politicky nepřijatelné.
Vyplatí se ti auto, které jede za 400kč, když jediná jeho výhoda je, že ho natankuješ rychlejc?Zalezi na usecase, jak tu omilam porat dokola. Nekdy je proste usetreny cas cennejsi nez rozdil cen. A zakaznici zjevne porat nova auta se spalovacim motorem chteji - maji k tomu nejaky duvod. I ty pises ze ti nejlip vychazi dieselova oktavka.
To je sice pravda, ale některé věci vidíš hned. Třeba to že jedna technologie reálně existuje a je s ní spousta zkušeností, zatímco ta druhá neexistuje, a i podle ideálních představ bude vyžadovat spoustu věcí, jako pumpy, zkapalňování, odsolování a tak dál, což jsou všechno mechanické záležitosti s pohyblivými součástmi. To znamená, že to někdo musí fyzicky udržovat, měnit filtry, elektrody, a tak podobně, protože se to prostě opotřebovává.Konesprezka realne existuje a je s ni spousta zkusenosti, zatimco parni lokomotiva neexistuje, a i podle idealnich predstav... Proste to musime zkusit. Proslapat ruzne koncepty a pak treba vitezoslavne rict: tudy ne pratele.
Co by třeba dávalo velký smysl je štěpení vodíku teplem v jaderných reaktorech, místo toho to dělat v elektrodách. Ale to je zase politicky nepřijatelné.Urcite myslis stepeni vody na vodik a kyslik, ze jo? To je hlavne neprijatelne technicko-bezpecnostne. Fakt nechces pri shit-happens explozi vodiku vzit s sebou i reaktor, to radsi natahnu HVDC linku sto metru mezi barakama.
Zalezi na usecase, jak tu omilam porat dokola. Nekdy je proste usetreny cas cennejsi nez rozdil cen. A zakaznici zjevne porat nova auta se spalovacim motorem chteji - maji k tomu nejaky duvod. I ty pises ze ti nejlip vychazi dieselova oktavka.Tady dochází na úplně základní nepochopení v psaném textu. To co jsem napsal je filosofická otázka, či otázka k zamyšlení, která doslova má přesně ty samé implikace, o kterých tu píšeš. Takže nevím, proč na to reaguješ tak jak na to reaguješ, jak kdybych se tě na to subjektivně ptal, a i kdyby jo, tak pořád nechápu, proč na to reaguješ zase filosoficky, ale zároveň ti vadí, že to omíláš pořád dokola. Jakože .. píšu že to bude záležet na lidech, jestli je pro ně ok platit minimálně čtyřikrát víc. A ty mi píšeš že to bude záležet na lidech. No však ano.
Konesprezka realne existuje a je s ni spousta zkusenosti, zatimco parni lokomotiva neexistuje, a i podle idealnich predstav... Proste to musime zkusit. Proslapat ruzne koncepty a pak treba vitezoslavne rict: tudy ne pratele.Však já nepíšu že to nemáme zkusit (lidi si můžou dělat co chtěj, nijak jim v tom nebráním), já jen píšu, že vím jak to dopadne. Naopak většina vodíkově-nadšeně-blábolících lidí, které jsem potkal v diskuzích s tím typicky nemá žádnou zkušenost, což je ok, ale co ok není, tak ani neznají základní parametry, jako kolik má co účinnost a kolik toho vyrobíš, když to nacpeš do vodíku. Což je retardované a po deseti letech kdy to vidím opakovat pořád dokola i úplně otravné. Převedeno na trochu blbou analogii, tak jednou technologií vyrobíš z X jednotek elektřiny čtyři jednotky pohonu, druhou technologií míň než jednu. Většina lidí nad tím nebude vůbec přemýšlet, i když to znamená, že budou muset čekat půl hodiny na nabíjecí stanici, pokud teda do té doby nepřijde něco jako hotswapping baterií do dvou minut. Lidi dneska řeší jak ušetřit na benzínu/naftě/lpg i když je ten rozdíl o pár procent. Ostatně proto u nás jezdí tolik dieselů.
Urcite myslis stepeni vody na vodik a kyslik, ze jo? To je hlavne neprijatelne technicko-bezpecnostne. Fakt nechces pri shit-happens explozi vodiku vzit s sebou i reaktor, to radsi natahnu HVDC linku sto metru mezi barakama.Nejsem chemik, ale z toho co jsem pochopil, tak se to štěpí vlivem teploty. To znamená, že můžeš vytáhnout tu teplotu sekundárním okruhem někam jinam, klidně kilometr od reaktoru. Z toho co jsem pochopil, tak by to ale vyžadovalo molten-salts reaktory, které fungují na vyšší teplotě.
Nadrz nemela ukazatel, delalo se to tak, ze jste nadrz otevreli, strcili tam plastikovou merku a vedeli jste presne kolik mate.Jasně, a ještě vodováhu.
Cast nadrze byla vyclenena jako rezerva a kdyz se stav k te rezerve priblizil, benzin prestal tect (Trabi nemel cerpadlo, slo to samospadem), clovek se musel ohnout pred spolujezdce a prestavit packu na rezervu.Ano, to si pamatuju. Samozřejmě to co popisuji se stalo až při té rezervě.
S tatikem musela bejt koukam sranda.Mno moc ne. Jeden z důvodů proč se to stalo byla akutní chudoba (ostatně proto měl trabanta), to co popisuju se stalo někdy kolem roku 2002, kde často nebylo moc co do nádrže (=> táta neměl prachy, ale stejně nás chtěl vzít někam na výlet, když jsme tam byli na prázdniny), takže třeba těch 7 litrů jako rezerva byl tak nějak standard na který jezdil každou chvíli. Mentalitu za tím dodneška nechápu, asi mu bylo líto to brát prostě jako base line. To mělo taky jeden zabavný efekt, že trabant občas nejel do kopce a nebo z kopce (už si nepamatuju co z toho), protože jak se naklonil, tak tam bylo tak málo benzínu, že ho to neteklo z nádrže*. Asi to bylo spíš z kopce, když nad tím přemýšlím, protože si nepamatuju že bysme to tlačili, zato si pamatuju jízdy s vypnutým motorem. * Mělo to nádrž vepředu, teklo to z ní spodem, ale když se to hodně naklonilo, tak nebylo kudy, viz fotky v příloze.
Spalovaci motory nakonec u spotrebitelu vyhraly proti konim diky rychlosti prepravy.Taky tím byla odvrácena jedna ekologická katastrofa... okolo velkých měst (New York např.) ten koňský hnůj už nebylo kám dávat a auta přišla jako záchrana.
rychlé nabíjení správně navrženým baterkám vůbec neškodí - když jsem si koupil před dvěma lety telefon s 40W rychlonabíjením, bylo i tady plno lidí, co tvrdili, že rychlonabíjením baterku dojebu. NIkdy jsem ji nenabíjel jinak než na rychlonabíječce a ještě ani po dvou letech nepociťuju pokles kapacity. A to nabíjím velmi často, mobil hodně využívám včetně aplikací s vysokou spotřebou. S tesla baterkami to nebude jine.
Pro vsechny aku pak PRIBLIZNE plati, ze ten optimalni proud zhruba odpovida 10% jeho kapacity.To záleží na tom jak je řešená ta elektroda. Třeba tesla afaik přesně tohle řeší právě tím, že tu elektrodu v těch nově vyráběných bateriích (tabless) používá jakoby na šířku a né na délku. Jinak viz How Long Does a Tesla Battery Last?, tam máš reálná data z měření taxíků.
Udávaná hodnota počtu nabíjecích cyklů je ti k prdu, protože se z toho smrtelník vůbec nic nedozví.No on hlavně udává hausnumera :)
BTW: Kolikrat asi tak ten akumulator vydrzi nabijeni stovkama amper? 100x? A pak chcipne.Proč si před komentováním do diskuse neudělá krátkej googling k oveření týhle informace? Zabralo by ti to míň času než tady X lidem nadávat, že jsou blbci. TL;DR opět jsi řádově mimo, ten počet cyklů je v řádů tisíců a i po tisících je ta baterie stále použitelná (byť s redukovanou kapacitou). Rychlé nabíjení sice degraduje baterii o něco rychleji, ale ten rozdíl není velký [1].
Budeme mít z oken 800 prodluzovacek?Ano, klidně i 1600, v čem je problém?
V kterém roce to chcete zakázat normalni auta?Včera jsme se sešli s Davkolem, Alžbětkom a Grétou na Klinice a dohodli jsme se u šálku sojového latté*, že je zakážeme už příští rok. *) Doufám, že jsem to napsal správně a že to fakt je pití, já to reálně asi nikdy neviděl.
Ano, klidně i 1600, v čem je problém?(Nevim, jak moc to je poznat, ale tohle byl samozřejmě taky sarkasmus...)
predstava, ze si silnym pranim nagretujeme nabijecky pro cele 50 let stare sidliste je uplne mimo realituTo je ale představa, kterou jsi do diskuse přinesl ty. Nikdo tady nic takového neřešil, nikdo neprohlašoval, že jižák bude mít příští radpi charging pro každé auto nebo tak něco. Moc nerozumim, co se vlastně snažíš říct. Že sídliště na jižáku nebude elektrifikováno nikdy? Opavdu to není možné? Nebo že to bude trvat dýl, než předpokládá EU nebo nějaký jiný subjekt? Ano, to je možné, a co jako my s tím? Máme se kvůli tomu vykašlat ne elektroauta? Nebo máš pocit, že někdo tady z nás je europoslanec? To asi pláčeš na špatném hrobě.
Moc nerozumim, co se vlastně snažíš říct. Že sídliště na jižáku nebude elektrifikováno nikdy?Ze prosazovat silou zakazy, v okamziku, kdy jeste nemam vymyslenou ani postavenou alternativu se muze nedostatecne zlomenemu obyvatelsvu jevit jako zhovadila zvule?
Ze prosazovat silou zakazy, v okamziku, kdy jeste nemam vymyslenou ani postavenou alternativu se muze nedostatecne zlomenemu obyvatelsvu jevit jako zhovadila zvule?To co se snažil říct krályk je imho; a co my s tím? Popisuješ tu dost očividné pozorování, které souvisí jen velmi volně s tím na co reaguješ. EU něco přikazuje no. Jsou to kreténi no. Imho tady nikdo z mocipánů není, takže tohle dožadování se kategorického odsouzení je vesměs úplně zbytečné, a lehce otravné, hlavně tím jak se to objeví pokaždé když je diskuze o technologii elektro-aut. Jak kdyby lidi měli problém chápat, že se lze bavit o nějaké technologii, vyměňovat si informace a postřehy bez toho aniž by se hned bylo nutné bavit zároveň i o politice, která s tím nějak souvisí. Pokud fakt mermomocí chceš stádní hospodské ujištění, že stojíme na tvojí straně, tak ano. Taky si myslím že je nahovno něco rozkazovat z pozice moci. Spokojen?
Na baráku s el. topením mám 25A jističBylo by dobré dodat slovo "třífázový", ne? Přece jenom 25 a 75 ampér je trochu rozdíl
6382030 MWh, Jakým že ekozdrojem se to teda nahradí?To je jeden blok Temelína, takže to je docela easy, ne? Když postavíme dva, tak rovnou můžeme vypnout i nějaké uhelky. (problém je už jen politický)
K těm prodlužkám z okna pak ještě bude potřeba posílit distribuční soustavu, která samozřejmě nepočítá s tím, že si každý v obytné oblasti pustí nabíječku 3x16A (či víc) přes celou noc.Naopak přes noc je to v pohodě, protože nemá další spotřebu, a distribuční soustava pro domácnosti musí být předimenzovaná na podvečerní špičky. A 3x16A (11kW) celou noc (10 hodin?) je 110kWh, což je úplně plné nabití high-endového elektromobilu (~400km), takže to asi nebude mít každý celou noc a už vůbec ne „či víc“ (to by najel 150 tisíc za rok a za pět let by auto vyhodil s tři čtvrtě milionem -- což neodpovídá pozorování).
Všiml jste si, že tento problém bylo možné snadno vyřešit pomocí v dané době již velice dobře známého a prověřeného zařízení, které se jmenovalo hadice? Toto zařízení umožnilo snadno a bez nutnosti dalšího vývoje (a hlavně bez nutnosti, aby ten vývoj byl úspěšný) vámi popsaný problém vyřešit.Sloupky se zásuvkou jsou taky velice dobře známá zařízení, už jsou jich v ČR (deseti?)tisíce.
A to bez nutnosti rozsáhlých stavebních úpravJako postavit ty tisíce benzínek?
Elektřinu ve velké plechovce nedovezete a čerpání trvá desítky minut„Benzín po drátech nedotáhnete.“ Délku nabíjení si uvědomuji a opakovaně jsem i v této diskuzi na ni upozorňoval.
Sloupky se zásuvkou jsou taky velice dobře známá zařízeníJenže ten sloupek nemůže - narozdíl od té čerpací stanice - existovat sám o sobě.
Jako postavit ty tisíce benzínek?Benzínka není rozsáhlá stavební úprava, vyžaduje stavbu pouze v místě, kde stojí ta benzínka. Ne široko daleko.
Benzín po drátech nedotáhneteAle dotáhnu ho po existující ifrastruktuře.
To je jeden blok Temelína, takže to je docela easy, ne?Moc bych za to nedal, že nepočítáte fakt, že se nenabíjí průběžně přes celý den, ale nárazově. Někde jsem viděl výpočet, kde to do úvahy vzato bylo, a těch bloků Temelína vyšlo asi tak "chce to druhý Temelín"
tak tam ten přes den necelý blok Temelína navíc prostě neníTo jsme se nepochopili: já přece neříkám, že tu teď ten nadbytek je (naopak -- myslím, že je jaderné energie nedostatek, jinak by se mohly zavřít uhelky). Říkám že kdyby se postavily další dva bloky Temelína (a pokud bychom chtěli zavřít všechny uhelky a/nebo nekupovat ruský plyn, tak ideálně upgradovat Dukovany na 4x880), tak tu ten nadbytek bude.
Jak dlouho trvá stavba čehokoli? Jak dlouho trvá vyřídit třeba jen stavební povolení? Nepřijde ti to jako blbost?Jak se podařilo během ~deseti let roztahat po sídlištích koaxy kabelovek a pak optiku ("UPC"), přes což tam teď mají všichni internet? A to všechno kvůli službě za pár stovek měsíčně.
jedna vec je tahat optiku, druha vec je tahat silove kabely pro ucely nabijeni. Cenove je to jinde, technicky je to jindeV čem? Myslel jsem, že nejdražší je ten výkop.
a vzhledem k tomu, ze se nebude jednat o nejakou vymenu 1:1 se stavajicim vedenimTo kabelovka/FTTx taky nebyla.
bude to mit i administrativni dopad. Ale rekneme, ze jsme vyhrali ve sportce, mame kudy natahnout kabely a mame po ruce sikulu, ktery vybeha papiry.Já to celé uvažuji za předpokladu, že to stát nebude blokovat -- koneckonců ten přechod na auta na baterky si vymysleli sami.
Trafacka. Pobere zvetseny odber? Ne? Dalsi prachy. Kde bere trafacka proud? Staci ten privodni kabel? Nestaci?Trafačka má v noci volno, ne?
Mýlíš se v tomto, mýlil ses v hodně jiných věcech, poučil ses z toho nějak?Tady cítím že asi odkazuješ na nějaké starší diskuze o vakcínách, kde jsi pak vyfabuloval nějaké věci co nikdo neřekl a/nebo se nestaly a z nich jsi odvodil že se mýlím a měl bych se poučit?
Pokud chceš vědět v čem je problém natažení stovek metru silových kabelu pro připojení desítek nabijecich míst, na vyřešení jediného parkoviště, pro jediny panelák, zkus se zeptat nějakého právníka, co děla pro developery. Nebo stavbyvedouciho. Nebo projektanta. Proč asi trvá stavba apartmanoveho domu 5 a víc let, i když mažeš každého zmrda s razítkem, který stoji v cestě? Proč myslíš?Já to celé uvažuji za předpokladu, že to stát nebude blokovat -- koneckonců ten přechod na auta na baterky si vymysleli sami.
Já to celé uvažuji za předpokladu, že to stát nebude blokovat
J:Hej, co tu delate s tim bagrem na me zahrade? L:Kopem vykop pro kabely. J:To je moje moje zahrada, tady nemate co delat, nic jsem vam nepovolil! L:Vy nic povolovat nemusite, to je pro nabijeni elektromobilu, stat pro tyhle pripady upustil od verejnopravniho projednavani, nechce tomu hazet klacky pod nohy. J: (otevrena huba, celist az na zem, konecne mu dochazi, jaky nesmysly tuhle placal v diskusi)
Jak to podle tebe bude vypadat někde v Praze na jižním městě? 1 Panelák má 8 pater (a jsou jich tam stovky), má 4-6 bytu v každém patře, rodina klidně 2 auta. Budeme mít z oken 800 prodluzovacek?
Já to celé uvažuji za předpokladu, že to stát nebude blokovatMoje zkusenost je priblizne takova:
D.J.: Hej, chceme si tu udelat pripojku na plyn, pujde to pres pozemky X/Y.
O.U.: V pohode, jen to posobe zahrabte.
D.J.: Hej, chceme si tu udelat pripojku na plyn, pujde to pres pozemky X/Y.
CEZ: V pohode, jen se drzte metr od nasich kabelu. Tady mate planek.
D.J.: Hej, chceme si tu udelat pripojku na plyn, pujde to pres pozemky X/Y.Asi deset vyjadreni v tomto duchu... Vzhledem k tomu, ze Jenda uvazuje sidliste, kde pozemky patri typicky obci, tak nejake kopani na zahrade je docela hloupy slamenny panak.
SPT: V pohode, jen se drzte dal od nasich kabelu. Tady mate planek.
Vzhledem k tomu, ze Jenda uvazuje sidliste, kde pozemky patri typicky obci, tak nejake kopani na zahrade je docela hloupy slamenny panak.Taky tam typicky jsou kolektory, kam se to prostě jen natáhne.
rodinny dum vcetne pripojek pet mesicu od zacatku vybehavani k podani, tech papiru je vic nez deset, v mem pripade cca dvacet)Dovolim si upozornit, ze rodinny dum je neco malinko jineho nez kabel v zemi. U takoveho kabelu nemusis resit vyjadreni odboru zivotniho prostredi, zda bude kabel spravne nakladat s odpady, atd.
pet mesicu od zacatku vybehavani k podani, tech papiru je vic nez deset,Samozrejme, narocnost stavby muze byt odlisna dle konkretni situace. Laskavy ctenar si povsimne, ze kdyz srovnam me dva mesice nebo tvych pet mesicu na vyrizeni, neni to zase tak velky rozdil. Je potreba dodat, ze vetsinu casu clovek stejne ceka, nez mu dojde odpovidajici papir. Pet mesicu neni neco, co by neslo vydrzet a v zasade nijak nebrani vybudovani pripojky, cf. JiKovych 5+ let. Ten rozdil je doslova radovy! Dekuji, ze jsi potvrdil, ze tu JiK blaboli. Zajimalo by me, jestli bude mit koule se Jendovi omluvit, jak ho k tomu, paradoxne, sam vyzyva.
Hezky jsi obtancil tu vetsi cast meho prispevku, ktera se rodinneho domu netyka. Kolikrat ses ucastnil tehle povolovaci taskarice? Az s jednou plynovou pripojkou? Gratuluji.Je to dulezite? Zatim jsem nevidel argument, proc by to melo trvat opravdu tech 5+ let, jak tu tvrdi JiK.
Hergot, tak se aspon podivejte na ten prazsky projekt "nabijecich lamp". Na to jak dlouho to trva a kolik to stoji. A to se bavime jen o blbych lampach.Jak je toto relevantni? Praha je naprostou legendu v nesmyslnych a predrazenych projektech, kdy cilem neni udelat neco smysluplneho, ale hlavne podojit erar. Jako neprazaka me hned napadnou podobne uspesne projety treba openCard nebo chytre lavicky...
No ja hlavne to jeho "nehazeni klacku" jako reakci na administrativni stranku veci pochopil jako nejakou formu upusteni od stavebniho rizeni, jinak to totiz smysl nedava.…protože neexistuje žádný mezistav mezi byrokratickým absurdistánem a anarchií.
Bystroushakova predstava o kolektorech je sice zajimava, ale ve velke casti sidlist mylna.S tím souhlasím, osobně jsem vyrůstal na sídlištích bez kolektorů. Proto jsem taky viděl, jak byl klidně každý rok-dva rozkopaný chodník - přesně podél obrubníku u parkujících aut - a jak pokládali do toho výkopu kabely. Úplně to vypadalo jako kdyby stačilo nasázet tam patníky se zásuvkama.
Mýlíš se v tomto, mýlil ses v hodně jiných věcech, poučil ses z toho nějak? Nějaká zvýšena míra pokory a sebepochybnosti není moc vidět. Dobře placeni lidé v nějakém úzkém technickém oboru často propadnou idolizaci sebe sama a přesvědčeni, ze jsou renesanční osobnosti.
Pokud chceš vědět v čem je problém natažení stovek metru silových kabelu pro připojení desítek nabijecich míst, na vyřešení jediného parkoviště, pro jediny panelák, zkus se zeptat nějakého právníka, co děla pro developery. Nebo stavbyvedouciho. Nebo projektanta.Me by to zajimalo. Nedavno jsme staveli plynovou pripojku, pres obecni pozemek, krizeni se vsim moznym, voda, elektrika, kanalizace, telco, ... Od prvniho zamereni, kdy se prisel projektant podivat, jak co povede, do schvaleni ohlasky, to trvalo cca dva mesice. Nepredpokladam, ze se silovym el. vedenim to bude vyrazne odlisnejsi, osobne bych si tipl, ze normy pro plyn budou jeste prisnejsi.
Mýlíš se v tomto, mýlil ses v hodně jiných věcech, poučil ses z toho nějak?Už jste si dostudoval rozdíl mezi slovy "nevíme o možnosti" a "není možné"?
Stejne tak zcela zjevne nemas paru o tom, kolik cyklu vydrzi aku protoze ty pocty jsou maximalne ve stovkach cyklu. Tzv rychlonabije to klidne snizi 10x.Dokaž to.
Kufr monstrózní (update: kolega mi říkal, že se tam nevejde 5 kol pro jeho rodinu, takže není tak velký)Kufr není tak velký, protože nemá kapacitu jako dodávka
navigace v Tesle řekla, že supercharger v Brně je nutná zastávka
Konečně víme, proč ty Tesly v ČR nikdo nekupuje!
Co s tím má co dělat nastavení rekuperace? Rekuperace je, když motor funguje jako generátor a vyvíjí při tom brzdnou sílu.Záleží na autě a nastavení. Při nastavení agresivní rekuperace rekuperuje EV už při puštění plynu. Ale nemusí, může taky plachtit. V některých se dá tohle měnit za běhu podobně jako brždění pedálem - viz Hyundai Kona, který na to má páku/pádlo na volantu. Nevim, jak moc je/není tohle rozšířeno u jiných značek, ví někdo?
Nevim, jak moc je/není tohle rozšířeno u jiných značek, ví někdo?Bohužel to moc rozšířeno není (zdroj tvrzení: jel jsem Teslou a Ionicem a viděl jsem pár videí na youtube kanálu Electro Dad, takže mě třeba někdo opraví že to jde běžně zapnout příkazem přes CAN).
Rekuperace je, když motor funguje jako generátor a vyvíjí při tom brzdnou sílu.Přesně tak. Pustíš plyn a auto rekuperuje a tím brzdí. Mazda MX-30 to nastavení má na padýlkách u volantu, takže ovládání je stejné jako podřazování a chová se to dost podobně. Brzdový pedál pak ovládá tradiční brzdu a možná má na začátku agresivnější rekuperaci než to začne skutečně tahat za kotoučové brzdy (nezkoumal jsem to až tak moc – půjčené jsem to měl chvíli, ale já bych to tak udělal).
A taky mám podezření, že část z toho jevu, že se mi v některých autech dělá špatně, je způsobená tímhle -- že se třeba na okreskách do zatáček jede „pod plynem“ nebo „s rekuperací“ a ne setrvačností a tak to tak jinak houpá.To se mi spíš nezdá. Zatáčky na okreskách ve spalováku obvykle projíždím se spojkou nahoře a přibržďuju motorem + dle potřeby brzdama. Tomu by měla zhruba odpovídat ta rekuperace + případně taky brzdy... Možná to prostě řidič jen moc řezal nebo nejel plynule...
Začne brzdit (tj. simuluje nedokonalost auta se spalovacím motorem), nebo pokračuje výběhem a pro zpomalení je cíleně nutno použít brzdu?Tvl tady se najdou odbornici...
Gratuluji pane "u automatu když pustíte brzdu, on se sám rozjede! :-o"Tady nerozumim stížnosti, máš pocit, že to není pravda, nebo naopak že to má být zřejmé? (Řídil jsem automaty všehovšudy dva, jeden tohle dělal zcela určitě, u druhého se nepamatuju.)
můžete si podat ruku s panem "do zatáčky se musí plachtit na volnoběh, jinak se mi z toho zvedá kufr". Oba dva jste dementi, kteří by neměli mít volební právo.Můžeš se podělit o tu technologii, kterou přes internet diagnostikuješ, kdy jsem jel v jakém autě a jestli mi bylo špatně, nebo je to embargované a plánuješ to prodat CIA? Jinak jsem napsal mám podezření, že část. Je to závislost co jsem vypozoroval, ale autem nejezdím moc často, takže nemám velký vzorek a mohlo to být klidně něčím jiným - obecně řidičským skillem, nebo nějakým způsobem odpružení podvozku třeba.
lokální rozvoz se nevyplatí nebo nedá řešit přes vlakCož o to, leccos by se dalo, pokud teda budeme za lokální rozvoz považovat třeba větší okresní města. Ale základ potřebné infrastruktury - nákladiště na nádražších - se zlikvidoval v devadesátých letech. Zejména proto, že zaměstnanci ČD tehdy dělali vše pro to, aby nákladní dopravu po železnici co nejvíc lidem co nejvíc znechutili. Tj. obecně dá a může vyplatit, ale v našich podmínkách už ne.
Když máš malou vzdálenost, tak se ti vyplatí vypravit tahač, který to za 2h sfoukne, než plánovat naložení a vypravení vlaku, který musíš mít plně naložen a mít volné sloty na trase.Když máte malou vzdálenost, tak se vyplatí vypravit osobní auto, které to za 2h sfoukne, než plánovat naložení a vypravení dodávky, kterou musíte mít plně naloženu. Provozovat firmy jako PPL tedy není možné. Q.E.D.
Jinými slovy, zelený žvásty o tom, jak se zbavit kamionů a hodit je na železnici, to jsou kecy člověka, který vůbec nemá páru jednak o tom, kolik procent nákladní dopravy ve skutečnosti na železnici je a nemá ani páru o tom, jak funguje jednak železniční doprava, dále logistika jako taková.No hlavně že vy jste na to určitě odborník. Jak to asi dělají spediční firmy, které mají limity, podmínky, rezervaci slotů a vše okolo, co s tím souvisí, na silnicích...? Jestli ono to všechno nebude záležitost logistiky a plánování. Co je tak složitého na tom, aby kamion přijel v Praze na terminál v určený čas, jeřáb přehodil kontejner na vagón, to celé krát 20, za dvě hodiny je naloženo a za další hodinu to jede společně s věcmi, co už se vozily vlakem teď (a můžou se naložit dřív a čekat - jako doteď.) Jasně, asi to nebude na přepravu z Prahy do Ústí nad Labem, ale Praha - Ostrava už by mohla vyjít +/- nastejno. Samozřejmě by to vyžadovalo naučit se věci dělat s tím, že na všechno není čas +/- 3 hodiny tolerance, ale to nejde ne proto, že by to nebylo možné, ale proto, že by to byla práce navíc a nikomu se ji nechtělo vynakládat. "Nechtělo se" != "nejde".
Pokud jde o osobní přepravu a nákladní, tak status je jasný, osobní má přednost,To se mýlíte. Přednost je dána předpisem a předpis říká, že některé typy nákladní dopravy (např. nákladní expresy) mají přednost před některými typy osobní dopravy (např. osobní vlaky, spěšné vlaky.) Akorát SŽ nedodržuje vlastní předpis, což se vzájemně ovlivňuje s tím, že dopravci/strojvedoucí nákladních vlaků nedodržují jízdní řád.
Každopádně tím koridorem jezdím a kde má být ta padesátka?Možná někde těsně u Budějovic? Jinak maximálně dočasné pomalé jízdy související s tím, že se okolo té trati kope.
To ale prodraží nákladní přepravuProč? Lokomotivu na posuny už máte, tak prostě ten posun popojede o kousek dál - teda za předpokladu, že se pohybujeme v prostoru jedné stanice, jinak holt jako vlak. Což ta posunovací lokomotiva na krátkou vzdálenost zvládne taky. Furt to vyjde levněji, než ji provozovat celou cestu. Disclaimer: tím neříkám, že je dobrý nápad spojovat nákladní dopravu s osobní
Ano, směr jih je velký problém, jak jsem psal, na mnoha místech je stále jedna kolej. Nicméně dostavují, ale nevím, jak rychle a v jaké je to fázi. Už toho zrekonstruovali opravdu hodně, ale začali prostě pozdě. Každopádně tím koridorem jezdím a kde má být ta padesátka?Odpověď na otázku ohledně té padesátky je nikde. Na pár krátkých úsecích okolo Budějovic je 60. To je tak všechno. Odpověď ohledně jak rychle a v jaké fázi je nejezděte tím koridorem
Každopádně já ani nevím, zda je vůbec možné (a pokud ano, tak za jakých podmínek) připojit nákladní vagon k osobnímu vlaku.Tak tohle si nepamatuju a ani si nepamatuju, jestli je co si pamatovat. Ale mám pocit, že by to dokonce mělo jít bez větších omezení a určitě se to dělávalo ještě v ~ 90. letech. Samozřejmě teoreticky, prakticky vám do toho vstupuje to, jak ten nákladní vůz brzdí a jestli vám kvůli němu nespadnou brzdící schopnosti celého vlaku pod limit daný jízdním řádem.
...mám pocit, že by to dokonce mělo jít bez větších omezení a určitě se to dělávalo ještě v ~ 90. letech.Slo by k tomu neco dohledat? Nejak si na to nevzpominam (nemusi byt ohodujici). Nepocitam, ze osobak mel pripojeny hytlak na postu a vetsi zavazadla, to bylo bezne, parkrat jsem takhle vezl kolo.
Od kdy mam povinnost byt na abicku 24/7? Mezi CB a Sevetinem je jednokolejny usek, jestli je tam 50 nebo 60 je v podstate irelevantni - na to ze je to koridor je to naprosta tragedie.Ano, směr jih je velký problém, jak jsem psal, na mnoha místech je stále jedna kolej. Nicméně dostavují, ale nevím, jak rychle a v jaké je to fázi. Už toho zrekonstruovali opravdu hodně, ale začali prostě pozdě. Každopádně tím koridorem jezdím a kde má být ta padesátka?Odpověď na otázku ohledně té padesátky je nikde. Na pár krátkých úsecích okolo Budějovic je 60. To je tak všechno.
Od kdy mam povinnost byt na abicku 24/7?To nevím, proč se ptáte mě? Ptejte se toho, kdo vám tu povinnost uložil.
Mezi CB a Sevetinem je jednokolejny usek, jestli je tam 50 nebo 60 je v podstate irelevantni"Je to v podstatě irelevantní" a je to 80 kromě cca jeden kilometr dlouhého úseku, kde je 70 ... oproti vašemu původnímu tvrzení o padesátce, kterou jste si zjevně naprosto vybájil, dost rozdíl, že?
Pokud si někdo myslí: "Naložím kontejner na vagon a jedu, no problemo", tak ano, ale musí tomu předcházet spousta kroků.Tj. velice složitě napsáno, že to jde...
co ti na tom tak vadí.absolutne neprimerana cena