abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | Zajímavý software

    TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Pozvánky

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:11 | Komunita

    Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 21:22 | Nová verze

    Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 24.5.1 Havier. Přehled novinek v Changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 19:44 | IT novinky

    Společnost xAI založena Elonem Muskem a stojící za AI LLM modelem Grok získala investici 6 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 15:44 | IT novinky

    Finálový zápas mistrovství světa v ledním hokeji přinesl nový rekord NIX.CZ (𝕏): "Dosavadní absolutní maximum našeho propojovacího uzlu bylo překonáno v čase 21:10, kdy jsme při přenosu dat dosáhli 3,14 Tbps. Je třeba také doplnit, že po deváté hodině večerní byly na maximu i ostatní datové přenosy nesouvisející s hokejovým šampionátem".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    27.5. 15:11 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 12. a 13. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. CfP poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a výběr přednášek.

    Petr Krčmář | Komentářů: 0
    25.5. 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (89%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 944 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Mám pro vás lístky na Mistrovství

    14.5. 13:58 | Přečteno: 1031× | Linux - IT | poslední úprava: 14.5. 14:00

    Telefonát ze skrytého čísla: Mám pro vás lístky na mistrovství. Jaké Mistrovství? V hokeji. Fakt v hokeji? A na kdy? Na dnešek. A zítřek taky? Taky. A proč voláte ze skrytého čísla? Za co se stydíte?

    Zavěsili. Ani jsem se nezeptal, jak to, že jestli je tohle je AI, že mluví pomalu a jako dítě, jak to dělali. A proč myslí že po zápase se Švýcarskem bych chtěl lístky ... ani jak to chtěj platit a předat a doručit. Tak snad příště.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.5. 14:08 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Proč máš tenhle post v kategorii Linux - IT a ne MeaningOfLife, nebo Bláboly, když jde o variaci na „social engineering”, který s linuxem nemá nic společného?
    vencour avatar 14.5. 14:15 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    To riziko AI je tam dost velké. Možná ne dnes ještě tak rozšířené, ale smrdí to. Ten hlas odpovídal celkem bez emocí. Kdo zná "Měsíc je drsná milenka", tak i tohle se tam řeší, počítač nejdřív mluví jen za sebe a pak si přidává šumy okolí, aby byl více důvěryhodný.
    A IT i smysl života mají průnik v systémovém přístupu.
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.5. 14:33 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Nic proti, ale slyšíš trávu růst. A i kdyby to byla nějaká AI, tak furt nevidím žádnou spojitost s linuxem. Maximálně se nějaký vykuk pokusil skloubit možnosti GPT-4o, s jednoduchým automatem, který vytáčí čísla ukradená bůhví odkud.
    14.5. 17:04 turing
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Po 123-te! Data se nedaji ukrast. Proste jenom vznikla dalsi kopie. Puvodni jsou nedotcena. Ledaze by byla smazana a taky jejich zalohy. Coz prakticky nehrozi. Ohanet se nejakym soukromim je blahove, vzdyt Buh vidi vse.
    vencour avatar 14.5. 17:33 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Data se dají zpřístupnit. Chucka Norrise i Bůh prosí, aby bylo světlo ...
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    vencour avatar 14.5. 17:32 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Je to "Linux - IT". Zatim nevim, odkud ten hovor šel a proč byl skrytý. A okolnosti potenciálního předání, nečitelnosti QR kódů apod, k čemuž jsem se vůbec nedostal, v tom taky smrdí, pokud naletí lidí mraky, nějaké pravidlo v tom bude, že se nechali nachytat.
    Sociálního inženýrství v tom zatim je prd.
    Asi jako když chce někdo druhému pomoci a hledá kde se chytit. To je skoro klasický příklad ajťákoviny. Nebo když se pokouším vcítit do nějaké role lovce (zde "prodejce") a nemám při tom čas se s ním bavit a pohrávat, tak to ukončím, vyplaším ho. (Jak někdo dřív zmiňoval, že při "hovoru z podpoy MS hledal na linuxu nějaké příkazy tak šikovně, že s ním strávili snad hodinu času marně")
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.5. 22:56 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Přesně tak, jenom diskless je ten pravý linux, ostatní jsou ubohé napodobeniny. A na disklessu žádný AI neběží, to ví přece každý!
    15.5. 08:56 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Neběží. Protože to čemu říkáte AI je typický buzzword.
    15.5. 09:49  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    víš, co znamená buzzword? protože to vypadá, že ne
    15.5. 11:15 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Buzzword, neboli módní slovo. Podobně jako svého času eko, bio, aj. Tak teď je v kurzu AI. Ve skutečnosti zatupuje tupý automat, který analyzuje vstupy, a na základě výsledku přiřazuje výstupy. O inteligenci nemůže být ani řeč, protože nic originálního výsledkem není.
    15.5. 11:20 Vicemistr Vesmiru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Navrhuji novy buzzword - "kapíčovina", pro detske ctenare staci variant "kapicovina".
    15.5. 11:44  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    tvl, nauč se vyjadřovat

    > Protože to čemu říkáte AI je typický buzzword.

    "čemu říkáte /slovo/, je typický /slovo/"

    co asi chceš sdělit: "když říkáte AI, je to jenom buzzword"

    moc pěkný, ale to ke všemu demonstruješ vlastní neznalost oboru AI

    můžeš si stěžovat na lampárně, že matematika neznamená to samé, co v Řecku, a v lineárním programování se neprogramuje
    15.5. 12:40 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Polemizovat můžem až vylezeš ze své ulity. Z té zkratky se stal buzzword, se s tím smiř. Klíčové je slovo inteligence – z hlediska AI totiž vykazuje jistou dávku inteligence i houpací kůň, k němuž nemáš daleko, protože to, že slova získávají časem jiný význam, je zcela normální. Ostatně máme takových v našem jazyce spousty. A k oboru jako takovému jsem se nevyjadřoval.

    15.5. 12:40 future is now old man
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    old man yells at cloud AI
    15.5. 13:36 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Například neuronová síť není automat... Takže ve skutečnosti jediný tupý jsi tu ty, i se svým originálním výsledkem diskless linuxu.
    15.5. 14:51 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Neuronova sit samozrejme je automat :-)
    15.5. 18:12 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Kámo ano, ale u člověka je to úplně totéž, mozek je jenom automat co vstupům přiřazuje výstupy. Nedělej si iluze, že lidská inteligence je něco víc.
    Když porovnám co jsou schopní někteří lidé vyplodit, llm je s klidem strčí do kapsy. Krom toho poslední verze na stejné zadání reagují trochu jinak a odpovědi se liší. Takže invence, originalita, imaginace tam je taky.
    Viděls ty obrázky co to produkuje? Tvl, fotografický databanky jdou do kopru... každej si zdarma vygeneruje jakoukoliv píčovinu...
    Skládá to písničky, tvoří originální texty. Už to umí vidět a rozumí to řeči, smysluplně odpovídá...
    A jde to strašně rychle dopředu, ještě tak dva roky zpátky to byl primitivní textovej chatbot, dneska tě to poslouchá, mluví to s tebou a rozeznává tvoje emoce...
    15.5. 18:34 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Krom toho poslední verze na stejné zadání reagují trochu jinak a odpovědi se liší.
    Takže odpovídá metodou Monte Carlo? ;-)

    A o lidské "inteligenci" si iluze fakt nedělám...
    vencour avatar 15.5. 18:34 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Jo jo. A to navíc porováváme / popisujeme "perodukční engine", ne ten, co se někde testuje a výsledky ještě nejsou známe.
    Ono stačí sledovat, jak to, co je pro dnešní "skoro dědky" denní chleba, je pro mládež otrava nebo skoro magie. Tj.jak je pro ně nějaká "ajťákovina" země neznámá.
    Mimochodem samozřejmě nevylučuju, že si ze mne udělal srandu někdo z bývalých či současných kolegů nebo přátel :-) a já mu to "jen" zvoral a nesežral ...
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.5. 19:16 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ono stačí sledovat, jak to, co je pro dnešní "skoro dědky" denní chleba, je pro mládež otrava nebo skoro magie.

    To, že je pro někoho staršího něco denní chleba, neznamená, že to není stejná otrava jako pro mladého. Rozdíl je v tom, že do toho vstupují faktory, které ten mladý ještě nezná, ale časem na ně také narazí. Kolegům v práci jsem vždy říkal: „Pánové, cestami kterými teprve půjdete, už jsem dávno prošel.” Tenkrát mi nevěřili, ale teď když už jsou o těch 10 let starší rozumí co jsem se jim snažil říct.

    S tím, jak přibývají roky, se mění priority. A to vše má vliv na rozhodování lidského mozku. Někdo si dává pozor a zbytečně neriskuje už od mládí, jiný třeba až poté, co ho vystraší nějaký zdravotní problém. Když jsi sám a mladý, nic neřešíš. Jenže čím jsi starší, narůstají problémy které dřív řešili jiní a to vše se podepisuje i na tom co vrací mozek. Někomu jede furt na plný plyn, jiný se pod vlivem okolností složí jako deštník.

    Po pravdě řečeno, celé to hype s AI je balancování na hraně. Jak to dopadá, když někomu střelí v kouli jsme viděli nedávno. Jak to dopadne, když tomu někdo svěří životně důležitou infrastrukturu, raději nedomýšlím.

    15.5. 18:46 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    .. a rozeznává tvoje emoce...

    Skládá k sobě v logickém sledu útržky informací. Nic víc. Je to jen automat, který pracuje s daty. Informace třídí, ale na rozdíl od lidského mozku nezapomíná. Ovšem taky to stojí nemalé množství energie. To že vygeneruje jakoukoliv píčovinu, ještě neznamená, že je ta píčovina dobrá a užitečná. Je to jen další kupka hnoje na tu hromadu, kterou musíš probrat, když opravdu něco validního hledáš. Onehda jsme jen tak z legrace zadali dotaz na osobnost jednoho ne příliš známého spisovatele. Výsledkem bylo, že to splácalo data vycucaná bůhví odkud. Kdyby to alespoň uvádělo zdroje. Jenže takhle je výsledkem jen hromada keců u kterých nemáš NIKDY jistotu, jsou-li validní nebo ne. Ano. Generuje to obrázky co vypadají jako skutečné, ale nejsou. Je to podobné jako bys spolupracoval s chorobným lhářem. A proto se ti zdá, že je ve srovnání s některými lidmi chytřejší. Jenže ti lidé umí zase jiné věci, které ten automat nikdy nedá, protože nemá cit. Jeho reakce, jsou jen natrénované výsledky, říznuté nějakým random generátorem aby to nebylo tak fádní.

    Nezpochybňuji užitečnost. Sám jsem nedávno využil whisper, ke zpracování audiozáznamů, které se mi válely mnoho let na disku. Ušetřilo mi to sice nějaký čas, jenže ten výsledek stejně musí projít kontrolou. AI totiž nikdy neporozumí obsahu bez příslušného kontextu. Stejně jako tomu neporozumí většina, kterou s výkonem AI porovnáváš. Jenomže pochopení je možné jen na základě porozumění.

    15.5. 23:36 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ale to samý dělá tvůj mozek. To čemu ty říkáš porozumnění je jenom zařazení informace do určitého kontextu a to ty LLM zvládají už celkem dobře. A s kupkou hnoje, no podle mě lidi produkují daleko větší hnůj, vždyť na tom jsou postavené všechny sociální sítě. Miliardy lidí na nich produkují né hnůj, ale doslova sračky. A ostatní lidi se na tom pasou...
    Taky jsem se smál, tak cca před rokem možná dvěma, jenže za tu dobu to celý udělalo neuvěřitelný krok vpřed... Ano nemáš jistotu že to co vyplodí je validní. ale to nemáš ani u člověka. spousta lidí krmí ostatní žvástama, politici, aktivisti, církve...
    Zkus ten dotaz položit teď... Obrázky, většina umělců produkuje něco co není skutečné...
    city... Je poměrně velká skupina lidí co jsou nadprůměrně úspěšní v životě. Sociopati. ti v podstatě, v mnoha případech, nemají city, nebo né alespoň tak hluboké, chybí jim často empatie. Při řešení problémů je to často výhoda.
    Ai má v podstatě za sebou pár let vývoje, co bys čekal od dvou, tří, pětiletého dítěte?
    Jukni tady na to nebo tady na to třeba jak mluví o research...
    16.5. 08:56 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Ano, mozek dělá to samé, ale kromě toho i řadu jiných věcí o kterých se zatím pouze teoretizuje. Když prozkoumali 1 kubický milimetr, došli k závěru, že jen datová kapacita odpovídá v současné době cca 1400x 1 TB disků. No a teď si vypočítej a srovnej energetickou náročnost. Objem mozku průměrného muže je 1.274 dm3 a průměrné ženy 1.131 dm3. A to se bavíme o „výpočetní jednotce”, kterou má v lebce kde kdo. Trénuje ji celý život a jaké jsou u většiny výsledky vidíš sám. Není tedy důvod se domnívat, že by tomu bylo u umělé inteligence jinak. A teď si vem kolik to ještě žere lidských mozků, které také potřebují svou dávku energie. Tu přepočítej na žrádlo a pak zkus zjistit kolik energetických a surovinových zdrojů schramstne zajištění potřebného objemu žrádla. A dostaneš se do obludných čísel.

    16.5. 09:56 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Když prozkoumali 1 kubický milimetr, došli k závěru, že jen datová kapacita odpovídá v současné době cca 1400x 1 TB disků.
    To je jako bys naskenoval 1 mm3 moderniho procesoru a rekl ze na popis potrebujes 1000 TB dat. Jako kdyz ho budes popisovat na dostatecne nizke urovni tak asi jo. Ale na tom procesoru bezi nejaky algoritmus a pro jeho popis je pravdepodobne nepodstatne kde jsou jake PN prechody.

    16.5. 10:36 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Tak spoustu prostoru v mozku zabírá infrastruktura udržování těla při životě.
    Vytrénovaná AI na lidskou úroveň bude podle mě energeticky úspornější než člověk. Ovšem to vytrénování bude mnohonásobně náročnější :)
    16.5. 10:45 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Fajn. Takže prostá otázka: „Co víš o LLM?” Co ti vypadne?
    16.5. 11:40 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    16.5. 16:55 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Nechci tě ranit, ale přesně tohle je dokladem omezené inteligence. Netroufám si odhadnout, kolik výpočetního výkonu by sežrala analýza všech možných výsledků, na jejichž základě bys reagoval otázkou: "Ptáš se na titul, model či organizaci?"

    Každopádně člověk disponující inteligencí by si v prvé řadě položil otázky: "Kdo se ptá?" a "Proč se ptá?" a zadáním do stupidního vyhledávače by měl velmi pravděpodobnou odpověď mezi prvními deseti výsledky. Ale protože by si všimnul i těch ostatních výsledků, nebyl by si jist a právě proto by položil onu otázku, s žádostí o upřesnění. Jenže AI žádné pochybnosti nemá a nejsem si jist, jestli vůbec někdy nějaké bude mít.

    A přesně o tom to je. Inteligence bez pochyb není možná. Bez emoční inteligence nikdy nezískáš odpověď na otázku: „Má mě ráda?”. A bez sociální inteligence zas nepochopíš, proč nemáš kamarády. A to jsou jenom dvě z mnoha otázek na které ti AI odpověď nikdy nedá. Ale někteří lidé ano, protože aplikují vlastní zkušenosti a natrénované modely, které jim umožňují analyzovat zdánlivě bezvýznamné a nesouvisející detaily, které ty sám vůbec nemusíš vnímat.

    16.5. 17:23 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Já se víceméně neurážím, chápu dost dobře, že moje inteligence je omezená. Stejně jako každého jiného člověka. Ale bavíme se v nějakém kontextu a ten i tomu LLM nastavuješ, takže by ti taky odpověděl nejspíš nějak takhle a na ligu lesní moudrosti nebo bůchvíco ještě by zapomněl. Anebo taky ne...
    Já bych byl (a jsem) poněkud zdrženlivý v tohle břitkém odmítnutí.
    AI respektive LLM jakože ty varianty chatgpt, vypadají fakt pokročile, jsou dokonce dle nějaké studie přesvědčivější než člověk. A na řešení většiny problémů žádné emoce, pochybnosti, ani sociální inteligenci nepotřebuješ.
    A dle těch videí tak poslední modely snad už dle marketingových informací pracují s emocemi, dokážou je odkoukat z videa nebo tónu hlasu (jestli jsem to dobře pochopil). ...ale možná to jsou zatím jen marketingový kecy...
    16.5. 17:50 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Jak vidíš, něco sis přece jenom dohledal. Pokud jde o omezenost. Každý máme své limity.

    A na řešení většiny problémů žádné emoce, pochybnosti, ani sociální inteligenci nepotřebuješ.

    Tak přesně tohle je tvrzení, se kterým zcela zásadně nesouhlasím.

    16.5. 18:16 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ligu znám od dětství, to sem si hledat nepotřeboval...
    16.5. 17:24 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Takze se tady celou dobu bavime o umele inteligenci, a podle tebe spravna odpoved na otazku 'Co vis o LLM?' je 'Ptáš se na titul, model či organizaci?'

    To myslis vazne?

    Z kontextu je naprosto logicke predpokladat ze se tim mysli jazykovy model
    16.5. 17:35 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Věříš tomu, že jsem v souvislosti s AI na tuhle zkratku narazil až teď? Jazykové modely jsou totiž téma které neřeším. Už sám fakt, že byla ta otázka položena je dostatečně jasným signálem, že odpověď asi nebude tak přímočará, jak by se dalo v kontextu diskuze očekávat.
    16.5. 19:22 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Doporucuju si precist neco o Reinforcement learning from human feedback.

    Funguje to tak ze se na stejnou otazku vygeneruje vic odpovedi. Ty se potom ukazuji dobrovolnikum, kteri vybiraji ktera odpoved je podle nich lepsi.

    Chatbot se tim da natrenovat tak aby daval typ odpovedi ktere chces.

    To ze se nepta na veci ktere dokaze odhadnout z kontextu je pravdepodobne tim ze uzivatele tohle chovani nepreferuji
    17.5. 20:18 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    To ze se nepta na veci ktere dokaze odhadnout z kontextu je pravdepodobne tim ze uzivatele tohle chovani nepreferuji

    Taky to podle toho vypadá.

    16.5. 09:51 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ale to samý dělá tvůj mozek.

    Co realne vime o mozku?

    - vime treba ze neurony ve V1 reaguji na orientovane hrany. To je vec ktera se da zmerit. Jestli na ty hrany reaguji i ve slozitejsim obrazu neni jiste protoze se to meri spatne.

    - pak vime ze nektere casti mozku asi delaji urcite funkce. To se da odhadnout podle toho ze pri poskozeni clovek ztrati urcitou schopnost

    A to je asi tak vse. Takze celkove vime houby :-)

    Jestli vis o nejakem paperu ktery rika ze mozek pracuje na stejnem principu jako LLM a nejde jen o domenku tak si ho rad prectu :-)
    16.5. 10:44 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Na to nepotřebuješ žádný paper. Tak to prostě je - člověk přijímá podněty svými smysly a na jejich základě se trénuje, reaguje.
    Oproti jiným tvorům má člověk ještě vyvinutou určitou vrstvu, která mu dovoluje přemýšlet - trénovat bez nutnosti přímých podnětů skrze smysly. Dokážeme tím automatem prohnat fiktivní podněty a odhadnout výsledek bez nutnosti fyzického pokusu.
    A ne, já netvrdím, že mozek pracuje na principu LLM, ale že LLM pracuje na principech podobných jako v lidském mozku. Ten automat je totiž pouze část lidského mozku.
    16.5. 11:05 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Na to nepotřebuješ žádný paper. Tak to prostě je - člověk přijímá podněty svými smysly a na jejich základě se trénuje, reaguje.
    To je dost vagni popis.

    Me by zajimalo jestli zakladni algoritmus v neokortexu dela next token preditction. Myslim si ze je to mozne, ale kdyz chces k vecem pristupovat vedecky tak bys mel pochybovat i o vecech ktere ti prijdou zrejme.
    16.5. 12:02 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Proč vágní, myslíš že se člověčí mozek trénuje jinak než díky vnímání a smyslům? A že následně reaguje na základě něčeho jinýho než jsou vjemy a smysly?
    jako na základě čeho dalšího si představuješ by se měl ještě člověk učit a reagovat?
    A kam tím míříš?
    ..mmchdm na základě určité formy next token prediction jsou založené i některé psychologické testy, IQ test třeba, doplňování asociací apod... Podle toho jak ti to funguje pak určují, jestli jseš jenom trochu nebo úplně magor :)
    16.5. 12:34 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ja rad chapu jak veci funguji.

    To ze mozek ma nejake vstupy, nejake vystupy a uvnitr se dokaze neco naucit je sice pravda, ale nerika to nic o tom jak to cele funguje.

    A kdybychom napriklad vedeli ze mozek dela next token prediction, tak by to byla silna indikace ze LLM nejsou slepa ulicka, ktera treba dokaze inteligenci napodobit ale jen do urcite miry
    16.5. 13:33 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ano, mozek je black box a nečekal bych, že od někoho na fóru vyzjistím víc než je obecně známé. ;-)
    Za mě tedy LLM vůbec nejsou slepou uličkou. Podle mého úsudku o principu fungování mozku a LLM jsou si velmi podobné - hromada uzlů-neuronů propojených synapsemi vs matice s váhami k ostatním buňkám. Nabudíte neuron a on podle síly synapse vybudí napojené neurony vs identifikujete token a podle vah k ostaním tokenům vyhodnotíte další (zjednodušeně řečeno)...
    To prediktivní chování je IMHO také společné - jak jsem psal, na tom se dokonce testuje intelekt.
    Ale je to jenom můj názor, názor anonymního trola na bezvýznamném fóru pro několik desítek nadšenců...
    16.5. 14:42 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ano, mozek je black box a nečekal bych, že od někoho na fóru vyzjistím víc než je obecně známé. ;-)
    Muze se stat ze vyzkum nekdo sleduje vic nez ja a vi neco co ja nevim. Proto se radsi zeptam :-)
    16.5. 13:36 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    ... plus heuristika plus indukce plus predikce plus pár dalších věcí.

    Lidský mozek je sice také automat, ale o dost schopnější než LLM, pro jednoduchost a porovnání zkus třeba pár hodin pozorovat housenku putující na zahradě. Zjistíš že žádná dnešní AI se jí ani zdaleka nevyrovná. Myšlení je o dost složitější činnost než kompilace existujících zdrojů a jejich napodobování.
    16.5. 14:52 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Já si to nemyslím. Osobně vidím naprosto zřetelnou paralelu v "chování" LLM a chování lidí. I člověk je ti schopen lhát, fabulovat, jenom aby uspokojil tvoji touhu po odpovědi. Stejně jako ty první verze LLM.
    Heuristika, indukce i predikce to všechno v některých LLM snad je - buď ve fázi učení nebo při použití.
    Housenka je jenom opravdu primitivní automat co reaguje na podněty na svých smyslech - hledá žrádlo, jde tam co jí to voní, nebo je to zelený, plus k tomu má biologický program, který jí přepíná priority - žer víc a víc a teď vylez někam nahoru a se zakukli... a k tomu na určité podněty reaguje reflexivně - typicky ohrožení. Víc toho v ní není.
    V člověku je ovšem ta abstraktní vrstva, která umožňuje přemýšlení - virtuálně prožene určité podněty a zapamatuje si možné výstupy se kterými dál pracuje, nebo se na nich dokonce učí.
    Osobně si nemyslím, že současné modely se průběžně učí, ale nedělám si iluze, že lidská interakce se nezanamenávaná a dále se nevyužívá pro učení dalších verzí. To je imho důvod proč jsou ty modely dostupné široké veřejnosti a free.
    16.5. 15:57 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Tak jsem se zeptal ChatGPT co si o tom mysli :-D

    Ta odpoved je docela dlouha, takze jen posledni veta ktera odpovida moji intuici. Samozrejme se muzu mylit :-)

    Ja: Is next token prediction a way to get AGI?

    ChatGPT: ... Next token prediction is a step in the direction of AGI, but achieving true artificial general intelligence will likely require advancements in many other areas beyond just language processing.
    16.5. 16:29 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Pěkné ;-) Obecná AGI nejspíš bude potřebovat skloubit dohromady několik dalších "inteligencí", aplikování korekčního modulu, možná i něco jako svědomí... Nicméně cesta tím směrem je podle mě nastoupená...
    16.5. 18:37 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    svedomi, stejne jako vedomi, IMHO bude emergentni jev spravne zaloopovany architektury, tj. myslim, ze jediny, co to potrebuje, je proste vic vypocetni propustnosti
    16.5. 16:37 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Paralelu? Ano, stejně jako autodráha a autodrom.

    Máš o housenkách příliš nízké mínění a o jejich životě příliš málo informací. Běž je pozorovat, třeba jak migrují na větší vzdálenosti, jak dokáží mířit ke stovky vzdálenému cíli a hledat schůdnou cestu. To opravdu není primitivní automat který jenom žere na co přijde.

    Mimochodem, jako primitivní automat tady v diskuzi reaguješ ty, nejsi náhodou nějaký jazykový model? ;-)
    16.5. 17:03 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Ano protože čuchaj a odkud jim to voní, tam lezou... ízy... :-) A to některý housenky mám celkem rád...
    Co se mě týče, já tu jen trolím a fabuluju témata, kterýma se bavím ve snaze vytřískat nějaký pěkný reakce a tím zvýšit návštěvnost webu co mě baví už asi desítky let... ;-)
    a né, že by mě nenapadlo zkusit nějak propojit api k nějakýmu LLM a zdejší diskuze....
    To co by ale moh' nějakej zdejší admin udělat je navázat vložení dotazu a první odpověď z nějakýho LLM... myslim že by to byl pěknej nástroj, každýho potěší, že mu na jeho dotaz někdo hned odpoví :-)
    16.5. 17:26 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Aha, tedy olej a nafta jim asi voní nejlépe, když si to namíří přes buzerák do autodílny :-D

    Takže takhle ne, zkus to znovu. A vezmi v úvahu že ta housenka něco vidí i na dálku.
    16.5. 17:34 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Tak to je jasný, jakože čuchaj nebo viděj to je přece jedno, prostě jdou jako stroj za tím co je nějak pudí a kde si myslí, že se nejspíš nažerou...
    16.5. 17:27 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Řekl bych, že jedním z důvodů proč tu někteří chodí je mimo jiné i to, že tu nic takového nehrozí. Mimochodem, i to, že někdy působí diskutující jako blbec, je příznakem toho, že nejde o žádnou AI.

    myslim že by to byl pěknej nástroj, každýho potěší, že mu na jeho dotaz někdo hned odpoví :-)

    Nemyslím si, že by se každý těšil na to až mu někdo ihned odpoví. Nevím jakým způsobem čteš zdejší diskuze, ale mně při tom běží v hlavě: „Blábol.. Blábol.. To je zajímavé.. Zase ten kokot.. Hm, na tom něco je..”. A to zda odpovím záleží na mnoha faktorech. Kupř. doteď jsem si pokusničil s kontejnerama. Původně jsem měl na tohle téma rozepsaný blogpost, ale pak jsem usoudil, že ti, které by to mohlo zajímat a případně i poradit už tu stejně nechodí.

    16.5. 17:40 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Přésně, nicméně já nepíšu o někom kdo čte ty dotazy, já píšu o tom kdo ten stupidní dotaz položí.
    Ten je rád, že mu někdo hned odpověděl... A pak se sem třeba vrátí, až se něco naučí a bude tu psát o housenkách a sociální inteligenci a rád si přečte i ten tvůj blogpost o kontejnerech... Mě by to třeba zajímalo :-)
    16.5. 17:09 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Osobně vidím naprosto zřetelnou paralelu v "chování" LLM a chování lidí. I člověk je ti schopen lhát, fabulovat, jenom aby uspokojil tvoji touhu po odpovědi.

    Položil sis někdy otázku proč někdo lže? U AI je odpověď jednoduchá – protože se učil mimo jiné i na vylhaných datech, a sám není schopen rozlišit co je a není pravda. U lhářů je to jiné. Pro ty klíčový profit a ti, co lžou i když z toho žádný profit je to obvykle příznak duševní poruchy.

    16.5. 17:30 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    ehm. Když se pořádně zamyslíš, tak si uvědomíš, že všichni lžou. Lidi si navzájem lžou v podstatě permanentně a praktikují to už od batolat.
    A ve své dedukci jsi zapomněl že existuje ještě jedna velmi velká skupina co apriori lže (a nemusí mít žádný profit ani duševní poruchu) a to ta, co o tom o čem mluví nic neví a nemá duševní kapacitu na to si uvědomit že nic neví. ;-)
    16.5. 17:38 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Mýlíš se. I ti z toho mají profit. Nebo si alespoň myslí že ho mají.
    16.5. 18:08 karkar | skóre: 4 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    :-) Pocit vlastní důležitosti jako profit neberu...
    18.5. 07:34 Alternator
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Pak mame alternativy. Izraelsti vedci vyvinuli JewPT - na kazdou otazku odpovi protiotazkou. A prazaci vyvinuli PindamPT - vzdy musi mit posledni slovo a nikdy nepouzije "ano, mas pravdu".
    15.5. 11:59 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Nefandim teamu prislusnemu k lockdownovemu statu. Neni to muj stat, jen muj drab, kteremu platim berni.
    16.5. 11:08 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství

    Toto ešte niekto sleduje ? Myslel som, že covid to značne utlmil. Namiesto užitočnej veci sa podporuje šport, ktorý aj tak už nemá zmysel.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    16.5. 20:53 Zelenka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Chybeji ti tam putinovi sokolici zejo?
    vencour avatar 20.5. 09:57 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mám pro vás lístky na Mistrovství
    Jedna perlička k možnostem komunikace ze života ...

    V callcentru AURES Holdings pracují stovky lidí. Podle Vaněčka byla společnost dříve přesvědčená, že člověk je alfou i omegou úspěchu, že je kreativní, že jedině on dokáže v průběhu telefonického hovoru se zákazníkem správně reagovat. Ale nástup umělé inteligence v minulém roce pohled firmy hodně změnil. První testy ukazují, že umělá inteligence má výsledky na úrovni těch nejlepších lidí.

    „Výsledky AI jsou nadprůměrné. Jen určitá část hovorů vedených umělou inteligencí, zhruba do čtyř procent, končí u skutečného operátora. Stává se to v případě, že volající má specifické požadavky a otázky. Autonomní AI agent využívající generativní AI modely pro přirozený hlas nám významně pomáhá při komunikaci se zákazníky a při plánovaní dalších kroků, a to zcela bez zásahu živého operátora. To uvolňuje ruce živým lidem, kteří se mohou věnovat komplexnějším úkolům, a zároveň díky AI oslovíme více zákazníků a vykoupíme více vozů,“ říká Petr Vaněček.
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.