Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Programming stuff. And stuff.
JTrace adaptér v Ozone umí zaznamenat do 10 milionů posledních vykonaných instrukcí, takže víte, kudy přesne kód jel. JTrace je bohužel jediný multiplatformní JTAG/SWD adaptér, který funguje i pod Linuxem a Mac OS (Keil Ulink a Lauterbach jen pod Windows a ty nástroje vůbec neumí pracovat s nějakými Makefile nebo ELF souborama).
Především s interrupty je to neocenitelný debugovací nástroj, protože na interruptech nelze dělat breakpointy bez toho, že se to komplet rozbije.
Proti další ukázce z ITM trace (z orbtop je méně presná, statistický sampling) to neumí měřit spánek procesoru (ITM trace to umí), ale to až tak moc nevadí:
Zde je např. celkem jasně vidět, kde se pálí čas procesoru, i když se tak trochu předpokládá, že každá instrukce trvá stejně dlouho. A neumí to počítat do celkového času sleep (WFI a podobné instrukce).
Pokud se budete snažit rozběhnout ETM na vývojových deskách STM Discovery, budete velmi sklamáni. Nemají správně vyveden ETM port (zlé časování, zlé kapacity, ... - ETM běží na 200+ MHz na 4 linkách + hodiny). Prý se to samým inženýrům z ST povedlo max na 8 MHz clock speed procesoru. Tudíž to rozhodně chce správnou desku.
void TargetReset (void) {
unsigned int AIRCR;
unsigned int SCB_AIRCR_VECTKEY;
unsigned int SCB_AIRCR_VECTRESET;
AIRCR = 0xE000ED0C;
SCB_AIRCR_VECTKEY = 0x5fa0000;
SCB_AIRCR_VECTRESET = 0x1;
*AIRCR = SCB_AIRCR_VECTRESET | SCB_AIRCR_VECTRESET;
//
// unsigned int SP;
// unsigned int PC;
// unsigned int VectorTableAddr;
//
// VectorTableAddr = Program.GetBaseAddr();
//
// if (VectorTableAddr != 0xFFFFFFFF) {
// SP = Target.ReadU32(VectorTableAddr);
// Target.SetReg("SP", SP);
// } else {
// Util.Log("Project file error: failed to get program base");
// }
//
// PC = Elf.GetEntryPointPC();
//
// if (PC != 0xFFFFFFFF) {
// Target.SetReg("PC", PC);
// } else if (VectorTableAddr != 0xFFFFFFFF) {
// PC = Target.ReadU32(VectorTableAddr + 4);
// Target.SetReg("PC", PC);
}
void AfterTargetReset (void) {
unsigned int SP;
unsigned int PC;
unsigned int VectorTableAddr;
VectorTableAddr = 0x8000000; //boardloader vector offset
if (VectorTableAddr != 0xFFFFFFFF) {
SP = Target.ReadU32(VectorTableAddr);
Target.SetReg("SP", SP);
} else {
Util.Log("Project file error: failed to get program base");
}
PC = Target.ReadU32(VectorTableAddr + 4);
Target.SetReg("PC", PC);
}
Špatná indentace i ten komentář tam musí zůstat, jinak se z toho rozbije parser z nějakého důvodu. Don't ask. No idea why.
Nespoléhejte se na to, co je napsáno v obecné ARM dokumentaci nebo dokumentaci ke konkrétnímu procesoru. Např. System Control Block by měl být writable, ale není writable zevnitř procesoru, jenom přes JTAG adaptér. (Důvod této nekonečné srandy je že hledám úplne jiný hack na úplně jinou blbost, kde je user přílíš líný vytáhnout kabel).
Tiskni
Sdílej: