Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.
Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.
Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Pomalu, ale jistě se z Linuxu stává zajetá herní platformaDovolim si nesouhlasit. Nebo spis trochu schladit to nadseni: Sice vychazi na Steamu(GOG.com, itch.io, atd...) uz dost her, ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru (vetsinou - Dota, nebo Witcher III je svetla vyjimka). Nevim, ze by Bethesda planovala dalsi dil The Elder Scrolls i s nativni podporou Linuxu. A nebo treba Dragon Age. O Linuxove verzi se kdysi davno mluvilo a ... nic. A kolik MMO klientu je vytvoreno nativne pro Linux? Bude nativni klient pro WOWko? A co Drakensang Online. Aion? ... atd. (Mimochodem, ironii je ze Drakensang i Aion je bud rovnou postaveny, nebo alespon vyuziva multiplatfomni GUI toolkit QT - jen tak naokraj) To ze hry rozjedete pod wine se nepocita, protoze - co vim - zadna ze jmnovanych her name oficialni podporu pro wine. A pokud nekde maji navod jak hru pod wine rozjet, je tam hned ze startu uvedeno, ze se jedna o neoficialni fanouskovskoy projekt. To ze se dost objevuje novych her od mensich ne tak uplne znamych ci proflaknutych studii, si vysvetluji dvema vlivy: 1) spis jako snahu vyuzit (prozatimni) opatrnosti velkych hernich spolecnosti a zajistit si misto na pripadnem pristim trhu, ci uz ted ziskat o nekolik stovek zakazniku (hracu/fanousku) vic. Proste vyuzivaji volneho mista na Linuxovych systemech v tomto smeru a taky toho, ze cisti Linuxari nejsou jeste tak "rozezrani" jako jejich Widloidni kolegove. Proto zde maji sanci se chytit i hry, ktere by na Widlich dneska uz jen zivorily... 2) A nakonec, priliv novych uzivatelu ( zasluhou tech tzv. "user friendly" dister, neutuchajici a neunavna popularizace Linuxu a lamani nesmyslu o Linuxu komunitou a jeho vyvoj, jak po technicke tak po te "art" strance) zvysil i poptavku a tlak na herni prumysl, ktery sice existoval uz driv, ale nebyl zas az tak vyrazny, ci pro nej vyvojove herni tymy nemely zas az takovy zajem. Znate ty kecy o tom jak se nevyplati vyvyjet pro system jehoz uzivatelska zakladna ma tak 1% a ze multiplatformni vyvoj se vubec nevyplati a linux je roztristeny a kdesi cosi... Myslim, ze jsme to vsichni slysely uz nescetnekrate. A uprimne SteamOS neni neco po cem dychti kazdy, stejne jako konzole (a nebo naopak hrani na PC). Asi tak. Zvysujici se nabidka her na Linuxovou platformu potesi a vede k jistym optimistickym vyhlidkam, ale nemyslym, ze je jeste cas slavit. Nezapominal bych, ze se vsechno muze jeste porad zvrtnout...
ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru
Tyhle AAA tituly od jedniček v oboru jsou AAA leda podle rozpočtu (a v důsledku tuposti obsahu, protože minimalizují rizika). S tím se taky pojí, že jsou to až na výjimky stejné hry jako na konzolích. Což je důvod, proč jsem s hrami před zhruba 10 lety sekl. Fakt nemám zájem podporovat ani trendy analogické holywoodským blockbusterům, ani ojebávání zákazníků.
Naštěstí nezávislí vývojáři a menší/střední studia jakžtakž navazují na diverzitu zvlášť z 90. let (v dobrém i zlém).
Tiskni Sdílej: