abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 14:11 | IT novinky

    Společnost Jolla na akci s názvem Jolla Love Day 2 - The Jolla comeback představila telefon se Sailfish OS 5.0 Jolla Community Phone (ve spolupráci se společností Reeder) a počítač Jolla Mind2 Community Edition AI Computer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    22.5. 12:33 | Nová verze

    LibreOffice 24.8 bude vydán jako finální v srpnu 2024, přičemž LibreOffice 24.8 Alpha1 je první předběžnou verzí od začátku vývoje verze 24.8 v prosinci 2023. Od té doby bylo do úložiště kódu odesláno 4448 commitů a více než 667 chyb bylo v Bugzille nastaveno jako opravené. Nové funkce obsažené v této verzi LibreOffice najdete v poznámkách k vydání.

    ZCR | Komentářů: 0
    21.5. 23:33 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 141 (pdf) a HackSpace 78 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.5. 21:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 2.0.0 programovacího jazyka Kotlin (Wikipedie, GitHub). Oficiálně bude představena ve čtvrtek na konferenci KotlinConf 2024 v Kodani. Livestream bude možné sledovat na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    21.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 27.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (82%)
     (4%)
     (7%)
     (7%)
    Celkem 522 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Stavíme poštovní server: Nastavení správy ACL

    5. 3. 2010 | Lukáš Jelínek | Sítě | 19937×

    Nastavení správy ACL

    link

    Poslední ze tří kroků konfigurace je nastavení správy ACL. Informace o tom, jaká přístupová práva má kdo nastavena, je totiž potřeba někde ukládat – a to „někde“ se musí nastavit. Možností je více. V níže uvedeném řešení se ACL ukládají přímo v jednotlivých schránkách (jejichž uživatelé zapnuli sdílení), konkrétně v souborech nazvaných dovecot-acl. Je tu ale ještě jeden problém – sdílené složky se nezobrazují uživatelům, jimž byly nasdíleny (uživatelé musí přímo zadat jejich cestu, na výpisu složek je nemají).

    Tento problém lze vyřešit globálním úložištěm ACL, kde budou uloženy informace, kdo komu sdílí přístup (samotné ACL informace ovšem zůstávají uloženy u jednotlivých schránek). V jednoduchých případech (tj. když se sdílí jen málo složek a jen malému počtu uživatelů) si lze vystačit s obyčejným souborem:

    plugin {
      acl = vfile
      acl_shared_dict = file:/var/mail/shared/shared-mailboxes.db
    }
    

    První parametr říká, jak budou uloženy informace o ACL. V tomto případě se bude jednat o soubory pro jednotlivé složky; nevyužívají se globální přístupové seznamy, které by definoval administrátor a měly by přednost před tím, co si nastaví jednotliví uživatelé. Druhý uvedený parametr je cesta k souboru se seznamem nasdílených složek.

    Při rozsáhlejším využití takové řešení brzy narazí na problémy s výkonem. Pak je vhodnější, aby byly informace uložené v databázi. Lze použít různé databáze (samozřejmě podle toho, jak byl Dovecot zkompilován – viz starší díly seriálu). Jedna z možností je například použít SQLite, což je výhodné proto, že není třeba řešit žádný samostatný databázový server, přístup do databáze je přes knihovní funkce.

    plugin {
      acl = vfile
      acl_shared_dict = sqlite:/etc/dovecot/sqlite-acl.conf
    }
    

    Tím je vyřešena konfigurace na globální úrovni, teď je potřeba nakonfigurovat přístup k databázi. Uvedený soubor /etc/dovecot/sqlite-acl.conf musí obsahovat údaje potřebné pro správnou práci s databází SQLite:

    connect = /var/mail/shared/acl.sqlite
    
    map {
      table = acls
      pattern = shared/shared-boxes/user/$to/$from
      value_field = valid
      fields {
        mbfrom = $from
        mbto = $to
      }
    }
    

    Tento soubor definuje jednak cestu k databázovému souboru (parametr connect) a dále pak mapování databáze na rozhraní programu Dovecot. Tabulka se bude jmenovat acls, vzorek pro dotazovací klíč odpovídá formátu používanému i při ukládání do souboru. Podle dotazovacího klíče se vrací hodnota, ta je u ACL dotazů vždy rovna 1 – v tomto případě to bude atribut valid. Atributy mbfrommbto jsou mapovány na proměnné fromto. Při použití této konfigurace bude SQL definice tabulky vypadat takto:

    CREATE TABLE acls (
      mbfrom VARCHAR(100) NOT NULL,
      mbto VARCHAR(100) NOT NULL,
      valid CHAR(1) NOT NULL DEFAULT '1',
      PRIMARY KEY (mbfrom, mbto)
    );
    

    Do této tabulky si bude Dovecot ukládat stejné údaje (tedy existující sdílení) jako v případě souboru. Databázi je samozřejmě potřeba vytvořit předem a nastavit jí přístupová práva pro čtení i zápis uživateli, pod kterým běží procesy pracující nad schránkami (tj. vmail).

    Další důležité informace

    link

    Při vytváření složek prostřednictvím protokolu IMAP se práva dědí v tom smyslu, že pro nově vytvořenou složku se zkopíruje kompletní ACL ze složky nadřazené. Při změně ACL u nadřazené složky se však už ACL u potomků nemění.

    Nepříjemnou vlastností využívání ACL (resp. nastavování ACL přes protokol IMAP) je špatná podpora u klientského softwaru. Například Mozilla Thunderbird (a to i ve verzi 3.0) podporuje ACL jen ve smyslu zobrazení – nastavovat nic nejde. KMail ve verzi 1.13 podporuje do určité míry i nastavování ACL (ve smyslu nastavování některých druhů práv), nicméně občas uživatele „odmění“ zhroucením celého programu. Lze však očekávat, že se podpora v blízké budoucnosti zásadním způsobem zlepší.

    Možnosti ohledně správy ACL jsou nesrovnatelně větší. Existuje možnost (pro správce) vytvářet skupiny, nastavovat jim práva a vkládat do nich uživatele. Další možností je přístup ověřeným uživatelům, případně všem uživatelům – to je však standardně z bezpečnostních důvodů zakázáno a pokud by ho někdo chtěl umožnit, je třeba v konfiguraci v sekci plugin nastavit acl_anyone = allow.

    Veřejné složky

    link

    V některých případech je výhodné mít na serveru i složky, které jsou veřejné a nejsou spjaty s žádným konkrétním uživatelem. Příkladem jsou složky se zprávami, které se týkají celé firmy. Jinou situací je využití IMAP složek k jiným účelům, tedy například pro uložení adresáře nebo kalendáře (toto využívají některá groupwarová řešení).

    Pro veřejné složky jsou určeny samostatné jmenné prostory (jeden či více, podle potřeby), přes které se tyto složky zpřístupní. Že jsou složky veřejné, vůbec neznamená, že by nešla nastavovat práva nebo že by měl automaticky každý oprávnění dělat tam cokoliv. Tak to samozřejmě není a běžná bude naopak situace, kdy uživatelé budou mít právo jen číst, případně přidávat, ale nikoli měnit a mazat. Rozdíl je však v tom, že tato oprávnění může nastavovat pouze správce.

    Základem veřejných složek je veřejný jmenný prostor. Jeho konfigurace může vypadat například takto:

    namespace public {
      prefix = public/
      separator = /
      location = maildir:/var/mail/public/Maildir:INDEX=/var/mail/virtual/%d/%n/public
      subscriptions = no
      list = children
      inbox = no
    }
    

    Od jmenného pro sdílení se to liší jen málo – typ jmenného prostoru je jiný, jiné je i úložiště (napevno definovaný adresář) a umístění indexů. Nyní je potřeba zajistit, aby měl Dovecot (resp. příslušný uživatel, tedy vmail) přístup k úložišti. Prefix je zde public/, ale není to žádné dogma, může být i jiný, podle potřeby.

    V úložišti se pak vytvoří potřebné složky (například pokud potřebujeme složku Abcd, vytvoří se adresář .Abcd a v něm nejlépe hned trojice adresářů new, curtmp, všechny samozřejmě se správným souborovým vlastníkem a právy).

    V každé složce je pak potřeba vytvořit soubor dovecot-acl s vlastním ACL. Pokud soubor zůstane prázdný, nebude mít přístup nikdo. To ale obvykle nechceme, proto lze definovat potřebná práva – k tomu však musíme znát syntaxi souboru. Tady je jednoduchý příklad:

    user=admin@moje.domena lrwstipekxa
    user=franta@moje.domena lrwstipe
    authenticated lr
    

    Tento soubor definuje práva tak, že správce (admin@moje.domena) má všechna oprávnění, uživatel franta@moje.domena může jakkoli manipulovat se zprávami (nesmí však nijak manipulovat se složkami) a všichni ověření uživatelé mohou pouze zjišťovat existenci složky a číst obsažené zprávy. Použití authenticated samozřejmě předpokládá povolení této možnosti v konfiguraci – viz výše.

    Jak si můžete všimnout, syntaxe se vždy skládá z uvedení subjektu (obecně nebo s identifikací) a masky konkrétních práv tvořené znaky udávajících jednotlivá oprávnění. Přesný význam typů subjektů a písmen používaných v masce najdete v dokumentaci k programu Dovecot.

    Stejným způsobem lze v případě potřeby upravovat práva ke sdíleným složkám uživatelů (soubory dovecot-acl jsou stejné) nebo definovat globální ACL. Opět odkazuji na dokumentaci.

    Po změně souboru dovecot-acl je vždy potřeba smazat soubor dovecot-acl-list, změny práv totiž mohou mít vliv na to, co se bude předkládat jako seznam složek klientům.

    Na závěr ještě jednu důležitou informaci – pokud něco ohledně sdílení nebo ACL nefunguje správně, pak je to velmi pravděpodobně chyba v konfiguraci serveru nebo v implementaci klienta. Až teprve o hodně méně pravděpodobná je chyba serveru. Dobrým vodítkem při hledání chyb je sledování a záznam IMAP komunikace (například pomocí programů tcpdump nebo Wireshark) a porovnávání s tím, co to má podle specifikací dělat.

    Konfigurace záložního serveru

    link

    Příštím dílem se seriál vrátí zase trochu více do oblasti přenosu zpráv. Tématem totiž bude konfigurace záložního poštovního serveru. Na první pohled triviální věc skýtá některá úskalí, která pak (pokud nejsou včas rozpoznána a eliminována) zcela oprávněně vrhají na celou koncepci používání záložních serverů špatné světlo.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    5.3.2010 08:54 pet
    Rozbalit Rozbalit vše Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Jak se chová indikace nová / přečtená u sdílených složek? Je to tak, že když někdo přečte, tak je přečtená, nebo ji má každý jako novou dokud ji nepřečte? Nebo lze toto chování nastavovat?
    Luk avatar 5.3.2010 12:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Toto chování lze nastavovat. V té podobě, jak jsem to popsal, se stav přečtení uchovává pro každého uživatele samostatně. To zajišťuje ten parametr INDEX, který je definován pro každého uživatele specificky. Pokud by explicitně definován nebyl nebo byl definován jako společný, bylo by to společné pro všechny uživatele. Stav přečtení navíc může měnit jen uživatel, který má oprávnění "s" (teď si tedy nejsem úplně jist, jestli toto oprávnění není implikováno nějakým jiným, např. "w").
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    7.3.2010 21:16 Kamil
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Zdravim, mam nastaveno podle navodu, ale kdyz jeden uzivatel oznaci zpravu jako prectenou, maji ji prectenou i ostatni. Pritom kazdemu se ve slozce /shared vytvari vlastni index. Proc? Dik.
    Luk avatar 7.3.2010 21:45 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Takhle by se to chovat nemělo. Až budu mít čas, podívám se na to, co se tam přesně děje (a má dít).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    7.3.2010 21:54 Kamil
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    jj, budu rad. Dik.
    7.3.2010 22:20 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek

    Vypada to, ze podle tohoto musi byt jeste ve sdilene "slozce" vytvoren soubor dovecot-shared.

    Luk avatar 7.3.2010 23:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Jak jsem se na to teď díval, tak bude opravdu ještě potřeba vytvořit tento soubor (když se vytvoří v kořeni Maildiru uživatele, bude se automaticky kopírovat do nově vytvářených složek), Dovecot ho bohužel sám nevytváří. Pozor na práva - vlastníkem musí být uživatel, který pracuje na úložištěm pošty (např. vmail) a práva mají být 0640 nebo 0660. Ještě zbývá vyřešit problém, jak zajistit, aby se u nově vytvořeného uživatelského účtu soubor sám vytvářel (aby se to nemuselo dělat ručně).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    8.3.2010 08:58 Kamil
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Tak, to funguje. Stav precteni je uz u kazdeho individualni. Jen ale pro zmenu nemuzu prijit na to, jestli lze (a jak) nastavit, aby si kazdy mohl tu postu smazat jen u sebe. Ten kdo ma zakaz mazani, postu vidi porad, pokud ji smaze nekdo s pravy mazani. Nejak se v tom neorientuju..
    Luk avatar 11.3.2010 14:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz: nová / přečtená u sdílených složek
    Teď tomu trochu nerozumím. Jsou dvě operace mazání - označení za smazané (příznak \\Deleted) a úplné smazání. Kromě toho existuje ještě přesunutí do koše, které se standardně (např. v Thunderbirdu; pozor, například Outlook Express to neumí!) realizuje jako zkopírování do složky koše (Trash) a označení za smazané.

    Pokud se zpráva smaže úplně, pak je prostě smazaná a nikdo ji nemůže vidět. Pokud se označí za smazanou, pak by ji tak měli všichni uživatelé vidět (nebo ji nevidět vůbec, podle nastavení klienta - Thunderbird takové zprávy standardně nezobrazuje). Nevím o tom, že by se označení zprávy za smazanou v Dovecotu rozlišovalo podle uživatele (i v případě, že se rozlišuje označení zprávy za přečtenou). Nicméně dokumentace o tom mlčí a nezkoušel jsem to, takže to není úplně jisté.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.3.2010 09:21 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše dotaz možnosti nastavení ACL
    Dobrý den,

    užitečný článek, sdílení e-mailu více uživateli se pokouším uspokojivě vyřešit už delší dobu, zatím bez výsledku :-(

    O ACL ve spojení s poštou jsem dosud nevěděl, takže mám další námět pro pokusy.

    Mám dotaz - je možné nastavit ACL tak, aby skupina uživatelů měla přístup k poštovnímu účtu s několika složkami, všichni by mohli zprávy číst, označovat za přečtené a přesunovat mezi jednotlivými složkami (např. doručené/vyřízeno/spam/smazat). Nebylo by ale možné e-maily smazat, resp. to by směli jen někteří pověření uživatelé.

    Cílem je, aby se žádný e-mail nemohl "ztratit", protože běžný uživatel by jej mohl nanejvýš přesunout do chybné složky (spam/smazat), ale skutečně smazat by mohl jen pověřený uživatel.

    Dá se to pomocí ACL provést?

    Díky za odpověď

    Martïn
    5.3.2010 12:26 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz možnosti nastavení ACL
    Zkus KOLAB ... pravda, je to spise nahrada exchange, ale tohle tam funguje, vcetne kalendaru a jejich sdileni.
    13.3.2010 20:39 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz možnosti nastavení ACL
    díky za tip; ještě to zkusím, jestli nebude stačit jenom ACL ;-)
    Luk avatar 5.3.2010 12:52 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz možnosti nastavení ACL
    Dá se to pomocí ACL provést?
    To se dá provést poměrně jednoduše, a to například tak, že se definuje veřejný účet, v něm potřebné složky a definují se k nim ACL pro dvě skupiny, např. users a admins. První skupina bude mít všechna práva kromě "a" (administer) a "e" (expunge, tj. skutečné smazání), druhá bude mít i tato práva. Pak budou moci uživatelé ve skupině admins dělat všechno a uživatelé ve skupině users nebudou smět měnit práva a mazat zprávy (budou je moci označit za smazané, což je potřeba k tomu, aby šla zpráva přesunout - přesun = zkopírování + označení za smazané). Členství ve skupinách je třeba řešit ve správě uživatelů - seznam skupin oddělených čárkou se vrací v atributu acl_groups.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.3.2010 20:40 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz možnosti nastavení ACL
    super, mockrát děkuji
    5.3.2010 17:49 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    V prvni rade moc diky za prinosny serial:-) Chtel bych se ale zeptat, umisteni schranek mam v teto strukture:
    /home/vmail/domains/domena1/user1/mail
    /home/vmail/domains/domena1/user2/mail
    /home/vmail/domains/domena1/user3/mail
    
    /home/vmail/domains/domena2/user1/mail
    /home/vmail/domains/domena2/user2/mail
    /home/vmail/domains/domena2/user2/mail
    atd..
    a v konfigu jsem tedy vyplnil:
    location = maildir:/home/vmail/domains/%%d/%%n/mail/Maildir:INDEX=/home/vmail/domains/%d/%n/shared/%%d/%%n/mail
    Je to dobre?

    Musim vytvaret jeste rucne nejake dalsi adresare do mailboxu uzivatelu?

    diky diky
    Luk avatar 5.3.2010 18:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Jak na to koukám, tak mi není jasné, proč je pod adresářem uživatele adresář mail a pod ním ještě Maildir. Není to zbytečné? Jinak nic dalšího by nemělo být potřeba vytvářet - Dovecot si potřebné adresáře vytvoří sám.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.3.2010 18:21 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Pravda, je to zbytecny, ale duvod je historicky z dob, kdy jsem dovecot nastavoval podle nejakeho navodu, kde to tak bylo. Jeste jsem pridal databazi zdileni do vfile, podle navodu a v thunderbirdu uz je vypsano, ze slozka je osobni a neni sdilena. Jak ale ted to sdileni zapnu (kdyz to nejde primo v TB 3.x)?
    Luk avatar 5.3.2010 18:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Jak ale ted to sdileni zapnu (kdyz to nejde primo v TB 3.x)?
    Zapnout sdílení (resp. přidělovat práva - jakmile jsou přidělena nějaká práva, složka je sdílena) lze například přes KMail nebo Mulberry. Možná to bude umět i Evolution, ale nepoužívám ho, tak nevím.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.3.2010 18:37 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    aha, a co to napsat primo do toho konfiguraku nekam (snad do toho vfile), ale nevim jak.. abych to mohl aspon vyzkouset.
    Luk avatar 5.3.2010 20:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Dá se to nastavit i ručně, způsobem popsaným u veřejných složek. Stačí vytvořit ve složce soubor dovecot-acl a do něj vložit nějaký seznam práv, třeba něco jako toto:
    user=franta@moje.domena lrs
    Tím se uživateli franta@moje.domena přidělí uvedená práva (zjištění složky, čtení, nastavování příznaku přečtení). Pak je potřeba smazat ve schránce soubor dovecot-acl-list (Dovecot si vytvoří aktualizovaný) a ještě aktualizovat seznam sdílení. Pokud je tento v souboru, přidají se tam dva řádky tohoto typu (sdílená složka patří uživateli sdilejici@moje.domena):
    shared/shared-boxes/user/franta@moje.domena/sdilejici@moje.domena
    1
    Ta jednička na druhém řádku je důležitá, střídají se totiž řádky klíč-hodnota (a hodnota je tady vždy 1).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    7.3.2010 16:46 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    diky moc, funguje
    7.3.2010 17:58 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Tak bych mel jeste jeden dotaz. V clanku se pise, ze nasdilene slozky nejdou vylistovat (k odberu), pokud neni vytvoren seznam sdileni shared-mailboxes.db. Me se ale vytvori (s obsahem, jak pisete), ale Thunderbird nevidi ve "spravci odebirani" tyto nasdilene slozky. Kde delam chybu?
    7.3.2010 18:21 pee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    vyreseno:-)

    v configu dovecotu jsem mel tu cestu spatne, to co je tucne neni soucasti meho umisteni, takze jsem odstranil (myslel jsem spatne, ze se NEjedna od podadresar /Maildir):

    location = maildir:/home/vmail/domains/%%d/%%n/mail/Maildir:INDEX=/home/vmail/domains/%d/%n/shared/%%d/%%n/mail
    11.3.2010 13:58 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Reknete mi nekdo (pro inspiraci), jak nastavujete prava uzivatelum napr. na schrance info@example.net?
    Luk avatar 11.3.2010 14:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    V jakém smyslu? Jako jak se to udělá, nebo jaká práva má kdo získat? Jak se to udělá, to záleží na klientovi. Např. v Mulberry kliknu pravým tlačítkem na složce, dám Details..., přejdu na kartu Access Control List, tam stisknu Add user..., napíšu jméno uživatele a naklikám potřebná práva. Pokud potřebuji změnit práva některému existujícímu uživateli, na té kartě kliknu u daného uživatele na příslušná zaškrtávátka. To je celé.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.3.2010 14:49 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Ve smyslu, jaka prava ma kdo ziskat :-)
    Luk avatar 11.3.2010 16:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Vždyť to vyplývá z toho, jakou má kdo roli. V článku jsem uvedl i konkrétní příklad. Požadovaná práva pro konkrétní IMAP operace jsou uvedena v části 4 v RFC 4314.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.3.2010 20:39 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    No zatim jsem v tom nejak zamotanej. Jednomu "adminovi" jsem dal vsechny prava (resp. lrwstipekxa). Userovi jsem chtel dat jen pravo na zmenu priznaku precteni (resp. lrs). Kdyz ale neco user smaze (napr. ve squirrelmailu), mail tam zustane (protoze nema prava - to je ok), ale zaroven se mu jeste presune do kose (takze user, kterej nebude vedet, ze nemuze mazat, bude 100x mackat smazani zpravy a 100x se mu vytvori v kosi). Potom, jakmile nema pravo mazat ze serveru (parametr e), email mu nezmizi ani kdyz ho smazne admin (vytvori se u nej priznak D). To jen tak pro zacatek (jestli budete ochotny dal radit) :-)
    Luk avatar 11.3.2010 21:12 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Kdyz ale neco user smaze (napr. ve squirrelmailu), mail tam zustane (protoze nema prava - to je ok), ale zaroven se mu jeste presune do kose (takze user, kterej nebude vedet, ze nemuze mazat, bude 100x mackat smazani zpravy a 100x se mu vytvori v kosi).
    Tohle je proto, že klient maže právě tak, že zprávu zkopíruje do koše a pak označí jako smazanou. Jsou dvě cesty, jak to vyřešit. Čistší je dát uživateli právo "t", které umožňuje označit zprávu jako smazanou (to není destruktivní, není důvod toto právo zbytečně odpírat). Druhou možností je použít plugin (vytvořený kvůli OE), který změní chování Dovecotu (teď si ale nejsem jistý, jak interaguje s právy).
    Potom, jakmile nema pravo mazat ze serveru (parametr e), email mu nezmizi ani kdyz ho smazne admin (vytvori se u nej priznak D).
    To je vlastnost. Klient se musí nastavit tak, aby nezobrazoval smazané zprávy, tj. ty s příznakem \Deleted (např. Thunderbird je nezobrazuje, Roundcube v defaultu ano, ale jde to vypnout, u OE je bohužel zobrazuje vždy; u Squirrelmailu si už nepamatuji, jak to je).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.3.2010 21:23 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    No dejme tomu, ze Squirrelmail nejak presvedcim, aby ty oznackovane D zpravy nezobrazoval. K cemu pak ale ma admin to pravo e, kdyz zpravu se serveru stejne fyzicky nesmaze? Nechci, aby mi tam "smazane" zpravy zabiraly misto a opravdu zmizly :-)
    Luk avatar 11.3.2010 21:37 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Právo "e" dává možnost provést operaci EXPUNGE (což není totéž jako "smazání" formou nastavení \Deleted operací STORE, případně při operacích APPEND nebo COPY). Tato operace se standardně neprovádí při smazání zprávy (ať už administrátorem nebo kýmkoli jiným), nýbrž buď explicitně nebo při zavírání schránky. Např. v Thunderbirdu je na to funkce Provést údržbu složky, v Roundcube je to funkce Zmenšit. EXPUNGE při zavírání schránky lze nastavit v konfiguraci.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.3.2010 21:52 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    No, zkousel jsem ten pouze ve squirrelmailu. User smaze zpravu, oznaci se mu jako D, pak se prihlasi Admin a tim, ze ma pravo e Squirrelmail automaticky zpravu smazne. To mi prijde trosku spatny, protoze Admin se timto zpusobem vubec nedozvi o zprave, kterou eser smaznul :-(
    11.3.2010 22:05 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    jinak ten Delete flag je aplikovan pro vsechny usery vc. admina, takze timto user muze zpravy jakoby mazat, respektive je skryt ostatnim uzivatelum, pouzivajici napr. Thunderbird. Nemelo by toto byt taky "lokalni" jako ten Read flag?
    Luk avatar 11.3.2010 22:35 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Protože jsem o tom psal už v jiné části diskuse, překopíruji to sem:
    Nevím o tom, že by se označení zprávy za smazanou v Dovecotu rozlišovalo podle uživatele (i v případě, že se rozlišuje označení zprávy za přečtenou). Nicméně dokumentace o tom mlčí a nezkoušel jsem to, takže to není úplně jisté.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.3.2010 22:41 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Jo, omlouvam se, nevsiml jsem si toho. Nicmene takovyto styl sdileni Vam osobne vyhovuje? Me ty prava pak prijdou takova konfliktni. Nakonec nam vsechno smazne beznes user s pravem t (i kdyz diky adminovi s pravem e) a ostatni useri neuvidi postu s priznakem D v Thunderbirdu, i kdyz jeste nebude smazana fyzicky. Kdyz zase uzivatelovi odeberu pravo t, muze brutalne zacit zaplnovat kos porad jednou a tou samou zpravou. Omlouvam se jeste jednou za to, jak jsem otravnej, ale prave z techto duvodu jsem chtel namet, jak mate nastavena prava ku spokojenosti :-)
    Luk avatar 11.3.2010 22:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Začnu od konce.
    prave z techto duvodu jsem chtel namet, jak mate nastavena prava ku spokojenosti
    Tuto funkcionalitu k ničemu praktickému nepoužívám. Mám jednoho zákazníka, u kterého by to mohlo mít smysl, ale protože se sdílení muselo řešit už před x lety (kdy v Dovecotu ještě nebyla dodělaná podpora), řešilo se to společným využíváním speciálního účtu více uživateli. Dnes by se to dalo změnit, ale protože současný stav plně vyhovuje, není k tomu důvod.
    Nicmene takovyto styl sdileni Vam osobne vyhovuje? Me ty prava pak prijdou takova konfliktni
    Na tomto způsobu sdílení mi nic konfliktního nepřijde.
    Nakonec nam vsechno smazne beznes user s pravem t (i kdyz diky adminovi s pravem e)
    Pokud nebude mít admin nastaveno, aby se automaticky provádělo EXPUNGE (nebo nebude mít debilního klienta, u kterého to bude natvrdo nastaveno tak, aby se to provádělo), nic se nesmaže. Kromě toho, jak jsem už říkal, právo "t" je potřeba i k přesunu zprávy do jiné složky, protože toto probíhá pomocí překopírování a označení za smazané.

    Čili - pokud bude mít uživatel právo "t", může zcela bezpečně zprávy "mazat" (kdy se zpráva označí za smazanou a u některých klientů se ještě před tím zkopíruje do koše) a přesouvat. Žádná zpráva nemůže zmizet. Administrátor si musí ohlídat, aby nedělal operaci EXPUNGE jindy, než když ji udělat chce. Pak bude všechno fungovat ke spokojenosti.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.3.2010 09:12 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Diky za trpelivost:-) Skoda, ze ten delete je globalni, ale to uz jsme resili. Tzn. ze pokud nebude mit admin pravo e, tak nemuze provest "udrzbu slozky" v TB?
    Luk avatar 12.3.2010 16:45 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Tzn. ze pokud nebude mit admin pravo e, tak nemuze provest "udrzbu slozky" v TB?
    Přesně tak.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.3.2010 09:57 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Thunderbird dělá expunge při otevření schrány (respektive možná pouze při prvním otevření). Při zavření nikoliv.
    12.3.2010 10:55 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    A to same dela Squirrelmail, proto si diky tomuto (mozna jen vychozimu nastaveni) smazu maily, co User oznacil jako deleted. Proste at je to s pravy a posloupnosti ukonu jak chce, diky userovi muze admin o zpravy prijit :-(
    Luk avatar 12.3.2010 16:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Thunderbird dělá expunge při otevření schrány (respektive možná pouze při prvním otevření).
    Toho jsem si nevšiml. Nikdy mi to při spuštění neudělal. Možná pokud je zaškrtnuté Provést údržbu složek, pokud se tím ušetří...
    Při zavření nikoliv.
    Při zavření to dělá (tedy přinejmenším pro inbox), pokud je zaškrtnuté Při ukončení provést údržbu složky s doručenou poštou.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.3.2010 19:02 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Já nevím, ale mně po Thunderbirdu pravidelně na serveru zůstávají správy označené na smazání. Rovněž v Bugzille je na to vlákno.
    12.3.2010 10:15 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Ja bych se chtel pro zmenu zeptat, jak tuhle posloupnost sdilenych slozek muzu zmenit v Thunderbirdu. Treba ta slozka example.net je jakoby aktivni, presto, ze se neodkazuje na zadnou IMAP slozku a proto by mela spis byt zasedla stejne jako ta info nebo shared, jen nevim jak to nastavit.
    12.3.2010 10:34 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Příloha:
    jeste prikladam tu mou strukturu slozek
    Luk avatar 12.3.2010 16:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    S tím jsem se také setkal. Jde téměř jistě o chybu Thunderbirda, protože když jsem to tehdy testoval přímo z konzole proti serveru, choval se server tak, jak měl (tj. vracel v seznamu složek jen ty, které jsou skutečně složkami, nikoli jen úrovněmi hierarchie).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.3.2010 09:48 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Dekuji za odpoved. Da se ta struktura nejak zmenit? Jedna se mi o inbox info, ktere jsem mel drive reseny symlinky a proto podslozka Info byla krasne v rootu firemni postovni schranky. Ted musi uzivatel naklikat tri urovne, aby se na ni dostal. Vim, je to hloupost, ale zvyk je zvyk.
    Luk avatar 13.3.2010 13:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Samozřejmě, že se dá struktura změnit. Nastavuje se to tím parametrem prefix.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.3.2010 20:32 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    aha, a jak to zadam, aby sdilena slozka byla primo v rootu emailove schranky?
    Luk avatar 13.3.2010 22:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Tohle bohužel nejde (ve jmenném prostoru shared, tj. složky sdílené jednotlivými uživateli). Jde, aby byly složky ve druhé úrovni, pod identifikací uživatele - a to tak, že první úroveň je např. %%u (to se nastaví do prefixu) a pod tím už jsou jednotlivé složky. Dovecot nesežere žádný prefix, který by neobsahoval buď %%u nebo %%n. Čili lze nastavit něco jako toto:

    prefix = %%u/

    Pak pokud bude uživatel třeba franta@moje.domena a bude sdílet složku Projekty, složka se objeví jako franta@moje.domena/Projekty. Sdílet složky tak, aby se objevovaly v kořenu, lze jedině přes veřejné jmenné prostory (public) - tam už se dá nastavit prakticky cokoliv. Viz příklad v článku.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.3.2010 13:34 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 15 (sdílení, ACL)
    Ano, tohle ( prefix = %%u/ ) je zrejme to co hledam, ale mam nekde chybu, protoze se mi zacnou Shared slozky vytvaret na serveru uplne jinde, nez kam odkazuje location. A napr v me bezne IMAP slozce napr. Projekty vytvori podslozka INBOX atd.. Proste to nejak neposloucha.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.