abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:55 | IT novinky

    Do 20. října do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | říjen 2025 (YouTube) doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | IT novinky

    O zavedení nástroje na monitorování online konverzací v rámci boje proti dětské pornografii (tzv. Chat Control) měli ministři vnitra rozhodovat na úterním společném zasedání v Lucemburku. Plán dánského předsednictví Rady EU ale před pár dny ztroskotal, když se ukázalo, že Chat Control nemá dostatečnou podporu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 13:11 | Pozvánky

    Již toto úterý proběhne každoměsíční akce Virtuální Bastlírna, kterou pořádá projekt MacGyver. Jde o virtuální posezení u piva a volné klábosení o různých zajímavostech ze světa elektroniky, softwaru i techniky. V posledním měsíci se stalo nemálo zajímavostí týkajících se spousty bastlířů - kupříkladu Arduino nyní patří pod Qualcomm, Raspberry Pi vydalo nový počítač, ale potichu i miniaturní compute module. Pro AMS od Bambu Lab se

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 11:22 | IT novinky

    Google zpřístupňuje své AI nástroje českým univerzitním studentům prostřednictvím předplatného Google AI Pro na 12 měsíců bez poplatku. Platnost nabídky vyprší 9. prosince 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:55 | Zajímavý projekt

    MicroPythonOS je operační systém napsaný v MicroPythonu určený především pro mikrokontroléry jako ESP32. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:11 | Nová verze

    Byl vydán LineageOS 23 (Mastodon). LineageOS (Wikipedie) je svobodný operační systém pro chytré telefony, tablety a set-top boxy založený na Androidu. Jedná se o nástupce CyanogenModu. LineageOS 23 je založený na Androidu 16.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.10. 15:33 | Komunita

    Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.10. 05:33 | Nová verze

    Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    10.10. 14:22 | IT novinky

    V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    10.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (37%)
     (46%)
     (17%)
     (18%)
     (22%)
     (16%)
     (19%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 215 hlasů
     Komentářů: 14, poslední dnes 09:04
    Rozcestník

    Jak na sdílení pásma aka (traffic) shaping

    Sdílením pásma (dale jen shaping) se rozumí přidělení určité maximální rychlosti některým datovým tokům tekoucím přes router. Sepsal bych několik heslovitých poznámek, ostatní se dá dobře najít v dokumentaci (především v LARTC):

    * Vlastní shaping se provádí pomocí tzv. Queueing Discipline, zkráceně qdisc. Tyto se definují pomocí příkazu tc (zkratka od traffic control). Tyto qdiscy se nastavují pro každou síťovou kartu zvlášť, na každé síťové kartě jich může být hodně a různě uspořádaných.

    * Příkaz tc má poměrně složitou syntaxi a pro začátečníka není moc vhodný (nekamenovat, můj názor). Proto je dobré používát různé skripty, které shaping nastaví podle zadaného konfig. souboru (např. cbq.init, htb.init)

    * Pozornosti doporučuju qdisc HTB (Hierarchical Token Bucket) a SFQ (Stochastic Fair Queuing). Zatímco první slouží k (hierarchickému) rozdělení pásma mezi datové taky, druhý slouží k rovnoměrnému a spravedlivému rozdělení toku mezi několik spojení. Např: pomocí HTB se rozdělí pásmo mezi uživatele A,B a C a pomocí SFQ se každému uživateli zajistí spravedlivé rozdělení jeho pásma mezi všechny jeho spojení

    * HTB uspořádává třídy do stromu, v kořeni je celé síťové rozhraní, dál je to na vás. Jednotlivé sourozenecké uzly si navíc mezi sebou mohou půjčovat nevyužité pásmo. Na každém listu je pak potřeba pověsit nějaký qdisc, který zajistí rozdělení pásma přiděleného od HTB dané třídě mezi spojení, které ve třídě jsou. Většinou to bývá SFQ, případně FIFO.

    * Všechno popsané v minulém odkazu za vás nastaví htb.init, stačí mu jen předhodit několik konfiguračních souborů.

    * Pokud se na daném rozhraní provádí i NAT, je potřeba si uvědomit, že packety prochází shapingem až po provedení NATu, takže přicházíme o interni zdrojovou adresu u odeslaných packetů a nemůžeme tedy podle ní přímo rozlišovat provoz. Provoz je dobré rozlišovat pomocí FWMARK, které si ve firewallu pomocí iptables -j MARK můžeme nastavit jak chceme (a případně je můžeme využít i třeba pro statistiky přenosu)

    * Shaping se z principu dá provádět pouze na odchozím interface (na příchozím rozhraní se musí data přijímat takovou rychlostí, jakou je vysílající strana posílá). Toto je poměrně často nemožné (provider vám většinou provoz shapeovat nebude a i kdyby chtěl, tak pokud používáte NAT, tak z principu provider nemůže mít k dispozici dostatek informací). Většina používaných protokolů má naštěstí nějakou detekci rychlosti, takže je možné pomocí shapeování na odchozím interface do LOKÁLNÍ sítě nepřímo rychlost posílání omezovat. Při dodržení některých pravidel to funguje i docela spolehlivě. Především není možné moc dobře používat půjčování nevyužitého pásma, protože může dojít k situaci, kdy u providera packety z jedné třídy hlavičkami umlátí packety z druhé třídy. Příklad: Máme dvě lokální třídy A (max 1Mbit/s) a B (max 1Mbit/s). Celkem máme linku 1,5Mbit/s. Obě třídy chtějí využít maximální rychlosti, takže u providera "čeká" na doručení 2Mbit/s packetů. Protože linka má jen 1,5Mbit/s musí se proto router u providera rozhodovat, které packety pošle. Pokud není poměr packetů z obou tříd vyrovananý (jedna má např. hodně malých packetů a druhá málo velkých), tak na náš router přijde například 0,9MBit/s z jedné třídy a 0,6Mbit/s z druhé třídy. Router si ověšem myslí, že druhá třída nevyužívá plně svoje pásmo a proto "volné" pásmo přidělí první třídě. Takže místo aby se obě třídy spravedlivě rozdělily 0,7 vs 0,7, tak budou hodnoty různě oscilovat. Dále samozřejmě není možné shapeovat provoz určený pro router.

    * Je dobré udělat speciální třídu pro malé packety (iptables -m length), cca do 80-100B a ty pouštět prioritně. Zrychlí se tak odezva SSH, pošty a spol. Je to velice vhodné i pro síťové hry. Také se tak upřednostní potvrzovací packety, takže se vyřeší známý problém DC++, kdy velké packety odchozích spojení (cca 1500B) vůbec nepustily k lince malé potvrzující packety pro příchozí data a download tak klesl třeba na 20%.

    * Není jednoduché shapeovat služby jako DC++ a spol., protože používají různá čísla portů. Nejúčinější řešení je použít moduly pro iptables, které tyto spojení poznají (většinou ale jen úvodní packet) a rozšíření Connection Marking (řeší problém poznávání, které packety patří do spojení, které jsme podle úvodního packetu označili jako např. DC).

    * Do modemu se většinou doporučuje posílát o pár procent menší datový tok, než kolik máme od providera. Efektivně se tak z činnosti vyřadí buffer modemu, který je poměrně hloupý, a náš router získá lepší kontrolu nad řízením toku linky.

    * Papír a tužka nejsou nepřátelé a pěkný diagrámek často pomůže rozmyslet situaci a/nebo vyřešit problém.

    Související dokumenty

    HTB Home (externí dokument)
    htb.init (externí dokument)
    LARTC - Linux Advanced Routing and Traffic Control Howto (externí dokument)
    IPP2P - poznávání peer-to-peer spojení (externí dokument)

    Dokument vytvořil: Radek Hladik, 9.12.2005 23:23 | Poslední úprava: Käyttäjä 11133, 24.4.2007 21:23 | Historie změn | Zobrazeno: 2386×

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.