Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Potřebujete-li získat prvky seznamu, které odpovídají jistým vámi definovaným pravidlům je tato funkce to pravé. Prvním parametrem je funkce, která přejímá jeden parametr - prvek pole a vrací True nebo False. Ta porovnává prvky posloupnosti. Druhým je seznam, n-tice, řetězec nebo jiný objekt, který podporuje procházení pomocí iterátorů. Je-li druhý parametr n-tice nebo řetězec, vrací filter stejný typ. Jinak vrací vždy seznam. Předá-li se jako první parametr None, budou vráceny všechny prvky, které mají hodnotu True.
Jestliže se vám líbí krkolomnější zápisy, můžete také použít příkaz [item for item in list if function(item)]. Vypadá to sice úděsně, ale je v tom jistá logika: "do seznamu ulož item pro každý prvek item v posloupnosti list, pokud funkce function(item) vrací pravdu". Pro parametr None můžete použít velmi podobný příkaz: [item for item in list if item]. A místo posledního item můžete napsat i logický výraz, což při volání funkce filter() nelze (můžete však použít lambda funkci).
Funkce jednoduše převádí parametr x na reálné číslo. Parametr může být celé číslo (případně i dlouhé celé č.), reálné číslo nebo řetězec. Není-li předán žádný parametr, vrací 0.0.
Od verze 2.4 jsou v Pythonu k použití dva nové datové typy. Set - množina a frozenset - konstantní množina. Množiny mohou obsahovat jakýkoliv hashovatelný (neměnný) typ - proměnné, n-tice, třídy a jejich instance. Nemohou však obsahovat seznamy. Každá množina může obsahovat pouze jeden objekt určité adresy. Předáte-li tedy nějaké množině např. číslo 7 třikrát bude tato množina obsahovat jen jednu sedmičku. Množiny jsou neřazené kolekce objektů - nelze tedy získat indexy prvků množiny a přistupovat k nim náhodně. Můžete však procházet množiny pomocí cyklu for použitím iterátorů.
Hlavní rozdíl mezi typy set a frozenset je, že frozenset je neměnná množina, kdežto set můžeme po vytvoření dále upravovat. Protože je frozenset konstantní, můžeme vypočítat hashovou hodnotu objektu funkcí hash(). Objekt typu set má definovány metody pro přidávání a mazání prvků množiny.
| mnoz.add(x) | Přidá prvek x do množiny mnoz. Pokud jej množina už obsahuje, nebude přidán. |
| mnoz.remove(x) | Z množiny mnoz vymaže prvek x. Nebude-li nalezen, vyvolá výjimku KeyError. |
| mnoz.discard(x) | Pokud množina mnoz obsahuje prvek x, vymaže jej. Jinak nic nedělá. |
| mnoz.pop() | Vyjme prvek z množiny mnoz (bude vymazán). Vyvolává výjimku KeyError, pokud je množina prázdná. |
| mnoz.clear() | Vymaže všechny prvky množiny mnoz. |
Oba typy množin - konstantní i nekonstantní - dále obsahují metody pro práci s množinami. Pro tyto metody jsou přetíženy některé operátory. Vše naleznete v následující tabulce:
| m.issubset(n) nebo m <= n | Kontroluje, zda je množina m podmnožinou n. |
| m.issuperset(n) nebo m >= n | Kontroluje, zda je v množině m obsažena množina n - tj. zda je m nadmnožinou n. |
| m.union(n) nebo m | n | Vrátí sjednocení množin. |
| m.intersection(n) nebo m & b | Vrátí průnik množin. |
| m.difference(n) nebo m - n | Vrátí rozdíl množin. |
| m.symmetric_difference(n) nebo m ^ n | Symetrická diference. Pracuje podobně jako XOR. |
| Vrací novou kopii objektu množiny m. Jedná se o mělkou kopii. |
Objekty typu set navíc obsahují metody, které umožňují přímo aktualizovat volající metodu.
U všech druhů množin můžete také používat funkci len() a klíčové slovo in.
Tato funkce vrací hodnotu hashe objektu argumentu. Vrácenou hodnotou může být pouze celé číslo. Argumentem může být pouze konstantní objekt. Používá se k rychlému porovnávání klíčů slovníků při vyhledávání. Předáte-li jako argumenty čísla různého typu, ale se stejnou hodnotou, budou mít vždy stejnou hodnotu hashe.
>>> hash(7) 7 >>> hash(7L) 7 >>> hash(7.0) 7 >>> hash(7 + 0j) 7 >>>
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Matrix: až vyhrajou stroje, bude konečně klid.Oni už dávno vyhráli, ale že by byl klid jsem si nevšiml. Ani tady v Matrixu ani v reálném světě
Sorry za OT.