Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Potřebujete-li získat prvky seznamu, které odpovídají jistým vámi definovaným pravidlům je tato funkce to pravé. Prvním parametrem je funkce, která přejímá jeden parametr - prvek pole a vrací True nebo False. Ta porovnává prvky posloupnosti. Druhým je seznam, n-tice, řetězec nebo jiný objekt, který podporuje procházení pomocí iterátorů. Je-li druhý parametr n-tice nebo řetězec, vrací filter stejný typ. Jinak vrací vždy seznam. Předá-li se jako první parametr None, budou vráceny všechny prvky, které mají hodnotu True.
Jestliže se vám líbí krkolomnější zápisy, můžete také použít příkaz [item for item in list if function(item)]. Vypadá to sice úděsně, ale je v tom jistá logika: "do seznamu ulož item pro každý prvek item v posloupnosti list, pokud funkce function(item) vrací pravdu". Pro parametr None můžete použít velmi podobný příkaz: [item for item in list if item]. A místo posledního item můžete napsat i logický výraz, což při volání funkce filter() nelze (můžete však použít lambda funkci).
Funkce jednoduše převádí parametr x na reálné číslo. Parametr může být celé číslo (případně i dlouhé celé č.), reálné číslo nebo řetězec. Není-li předán žádný parametr, vrací 0.0.
Od verze 2.4 jsou v Pythonu k použití dva nové datové typy. Set - množina a frozenset - konstantní množina. Množiny mohou obsahovat jakýkoliv hashovatelný (neměnný) typ - proměnné, n-tice, třídy a jejich instance. Nemohou však obsahovat seznamy. Každá množina může obsahovat pouze jeden objekt určité adresy. Předáte-li tedy nějaké množině např. číslo 7 třikrát bude tato množina obsahovat jen jednu sedmičku. Množiny jsou neřazené kolekce objektů - nelze tedy získat indexy prvků množiny a přistupovat k nim náhodně. Můžete však procházet množiny pomocí cyklu for použitím iterátorů.
Hlavní rozdíl mezi typy set a frozenset je, že frozenset je neměnná množina, kdežto set můžeme po vytvoření dále upravovat. Protože je frozenset konstantní, můžeme vypočítat hashovou hodnotu objektu funkcí hash(). Objekt typu set má definovány metody pro přidávání a mazání prvků množiny.
| mnoz.add(x) | Přidá prvek x do množiny mnoz. Pokud jej množina už obsahuje, nebude přidán. |
| mnoz.remove(x) | Z množiny mnoz vymaže prvek x. Nebude-li nalezen, vyvolá výjimku KeyError. |
| mnoz.discard(x) | Pokud množina mnoz obsahuje prvek x, vymaže jej. Jinak nic nedělá. |
| mnoz.pop() | Vyjme prvek z množiny mnoz (bude vymazán). Vyvolává výjimku KeyError, pokud je množina prázdná. |
| mnoz.clear() | Vymaže všechny prvky množiny mnoz. |
Oba typy množin - konstantní i nekonstantní - dále obsahují metody pro práci s množinami. Pro tyto metody jsou přetíženy některé operátory. Vše naleznete v následující tabulce:
| m.issubset(n) nebo m <= n | Kontroluje, zda je množina m podmnožinou n. |
| m.issuperset(n) nebo m >= n | Kontroluje, zda je v množině m obsažena množina n - tj. zda je m nadmnožinou n. |
| m.union(n) nebo m | n | Vrátí sjednocení množin. |
| m.intersection(n) nebo m & b | Vrátí průnik množin. |
| m.difference(n) nebo m - n | Vrátí rozdíl množin. |
| m.symmetric_difference(n) nebo m ^ n | Symetrická diference. Pracuje podobně jako XOR. |
| Vrací novou kopii objektu množiny m. Jedná se o mělkou kopii. |
Objekty typu set navíc obsahují metody, které umožňují přímo aktualizovat volající metodu.
U všech druhů množin můžete také používat funkci len() a klíčové slovo in.
Tato funkce vrací hodnotu hashe objektu argumentu. Vrácenou hodnotou může být pouze celé číslo. Argumentem může být pouze konstantní objekt. Používá se k rychlému porovnávání klíčů slovníků při vyhledávání. Předáte-li jako argumenty čísla různého typu, ale se stejnou hodnotou, budou mít vždy stejnou hodnotu hashe.
>>> hash(7) 7 >>> hash(7L) 7 >>> hash(7.0) 7 >>> hash(7 + 0j) 7 >>>
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Matrix: až vyhrajou stroje, bude konečně klid.Oni už dávno vyhráli, ale že by byl klid jsem si nevšiml. Ani tady v Matrixu ani v reálném světě
Sorry za OT.