Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Nedávno jsem narazil na úžasný nový (pro mě), průmyslově ověřený funkcionální jazyk. Jmenuje se Erlang. Jeho vlastnosti mě přiměly říct wow! Posuďte sami. Za pozornost stojí například distributed (no on je to taky tak trochu komplet OS co se dokáže tvářit, že jede jako by jeden homogenní OS na heterogenním HW) a Hot code upgrade (viz example 14), nebo "Mnesia is a nice example of the power of Erlang: in how many languages could you write a fully-featured industrial-strength distributed DBMS in less than 20,000 lines of code?"
Napsal jsem, že je pro mě nový, ale on tak zas nový není, vznikl už kolem roku 1987 a stále se vyvíjí (4 release v roce 2006 a od začátku 2007 už stihl dva další - teda jedná se spíš o upgrade nadstaveb a nástrojů jako OTB). Má velmi lehké thready, například na AMD Athlon XP 2200+ má režii na vytvoření vlákna, přijetí zprávy a odeslání zprávy 2,1 us (včetně ukončení vlákna a garbage collectingu, testováno na 100 mil. vláknech, na samotnou zprávu padne asi 0,4 us)
Tak jsem si řekl, že si ho trošku ošahám. Jedna z prvních věcí, co mě zajímala (mimo jiné), byla existence nějakého dokumentačního systému. A měl ho tam, edoc. Takže jsem si napsal takový jednoduchý modulek a zkusil si ho v edocu zdokumentovat. Zároveň jsem si to chtěl troško o benchmarkovat a proto jsem si udělal takový malý generátor permutací. Tady je:
%% @copyright 2007 Hynek Vychodil
%% @author Hynek Vychodil <pichi@nekde.top>
%% [http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi]
%% @version 0.0.1
%% @end
%% =====================================================================
%% @doc perms - Permutation generator
%%
%% This module provides "simply" permutation generator with state support.
%%
%% == Usage ==
%%```
%%> perms:perms([a,b,c]).
%%[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]]
%%> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]).
%%[a,b,c]
%%[a,c,b]
%%[b,a,c]
%%[b,c,a]
%%[c,a,b]
%%[c,b,a]
%%ok
%%> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)).
%%3628800
%%> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]).
%%["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"]
%%> {_,FS} = perms:first([a,b,c]).
%%{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]}
%%> perms:next(FS).
%%{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]}
%%> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]).
%%{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]}
%%> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a]
%%'$end_of_table'
%%> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above
%%[c,b,a]
%%'''
-module(perms).
-export([first/1, next/1, perms/1, foreach/2, map/2, foldl/3, foldr/3]).
-export([firstState/1, perm/1, nextState/1]).
-import(lists, [reverse/1, reverse/2]).
%% @spec (list()) -> {L::list(), State::state()}
%% @type state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
%% stack_entry() = { Todo::list(), Done::list() }.
%% State is stack emulation of standard permutation generators
%%
%% @doc Makes first permutation (same as original `L') and `State' for next permutation.
%% @see next/1
first(L) -> next(firstState(L)).
%% @spec (state()) -> {P::list(), S2::state()}
%% @doc Makes permutation `P' from current `S' {@type state()} and next `S2' {@type state()}.
next(S) -> {perm(S), nextState(S)}.
%% @spec (list()) -> State::state()
%% @doc Makes first `State' ({@type state()}) for permutation of `L'.
%%
%% {@link perm/1} from this state makes original `L'.
firstState(L) -> firstState(L, []).
firstState([], Result) -> Result;
firstState([_|Rest] = L, Result) ->
firstState(Rest, [{L, []}|Result]).
%% @spec (state()) -> P::list()
%% @doc Makes permutation `P' from current `State'.
%% @see firstState/1
%% @see nextState/1
%% @end
%perm('$end_of_table') -> throw(beyond_end);
perm(State) -> perm(State, []).
perm([], Perm) -> Perm;
perm([{[H|_], _}|RestOfState], Perm) ->
perm(RestOfState, [H|Perm]).
%% @spec (State::state()) -> Next::state()
%% @doc Makes `Next' {@type state()} from current `State'.
%% @end
%nextState('$end_of_table') -> throw(beyond_end);
nextState([]) -> '$end_of_table';
nextState([{[_], _}|State]) ->
nextState(State);
nextState([{[H|[_|TT]=T], Rest}|State]) ->
firstState(reverse(Rest, [H|TT]), [{T, [H|Rest]}|State]).
%% @spec (list()) -> Permutations::list()
%% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations.
perms(L) -> perms(firstState(L), []).
perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
perms(State, Res) ->
{P, NS} = next(State),
perms(NS, [P|Res]).
%% @spec (F, list()) -> ok
%% F = (P::list()) -> any()
%% @doc Call `F' for each permutation `P' of `L'.
foreach(F,L) -> foreachState(F, firstState(L)).
foreachState(_, '$end_of_table') -> ok;
foreachState(F, State) ->
{P, NS} = next(State),
F(P),
foreachState(F, NS).
%% @spec (F, list()) -> Result::list()
%% F = (P::list()) -> Res
%% Result = [Res]
%% @doc Makes `Result' {@type list()} of `Res' results from calling `F' on each permutations `P' of `L'.
map(F, L) -> map(F, firstState(L), []).
map(_, '$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
map(F, State, Res) ->
{P, NS} = next(State),
map(F, NS, [F(P)|Res]).
%% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc
%% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut
%% @doc Folds permutations of `L'. Calls `F' on each permutation of `L'. `Acc0' is passed as `AccIn' to firts `F' call
%% and each `AccOut' is passed to next `F' call.
%% Last `F' call result is returned as `Acc'.
foldl(F, Acc0, L) -> foldlState(F, Acc0, firstState(L)).
foldlState(_, Acc, '$end_of_table') -> Acc;
foldlState(F, Acc, S) ->
{P, NS} = next(S),
foldlState(F, F(P, Acc), NS).
%% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc
%% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut
%% @doc Same as {@link foldl/3} but in reverse order.
foldr(F, Acc0, L) -> foldl(F, Acc0, reverse(L)).
Nic moc složitého, že? A přitom vygenerování 3 628 800 permutací desetiprvkové množiny a zavolání nějaké drobné funkce pro každou už tomu dá trošku zapotit, a taky že jo: cca 4,3 us na výše uvedeném Athlonu. Nic moc proti Alghoritm-Permute a 0,6 us (nejrychlejší = "call back" použití) na stejném stroji, ale to je psané přímo v C a vlastně nevím jestli jsem zvolil zrovna vhodný algoritmus. Snad mi vyjde čas zkusit totéž nativně v perlu, případně pythonu.
Copyright © 2007 Hynek Vychodil
Version: 0.0.1
Authors: Hynek Vychodil (pichi@nekde.top) [web site: http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi].
perms - Permutation generator
This module provides "simply" permutation generator with state support.
> perms:perms([a,b,c]).
[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]]
> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]).
[a,b,c]
[a,c,b]
[b,a,c]
[b,c,a]
[c,a,b]
[c,b,a]
ok
> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)).
3628800
> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]).
["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"]
> {_,FS} = perms:first([a,b,c]).
{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]}
> perms:next(FS).
{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]}
> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]).
{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]}
> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a]
'$end_of_table'
> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above
[c,b,a]
state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
State is stack emulation of standard permutation generators
| first/1 | Makes first permutation (same as original L) and State for next permutation. |
| firstState/1 | Makes first State (state()) for permutation of L. |
| foldl/3 | Folds permutations of L. |
| foldr/3 | Same as foldl/3 but in reverse order. |
| foreach/2 | Call F for each permutation P of L. |
| map/2 | Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L. |
| next/1 | Makes permutation P from current S state() and next S2 state(). |
| nextState/1 | Makes Next state() from current State. |
| perm/1 | Makes permutation P from current State. |
| perms/1 | Returns list() containing all L's permutations. |
first(L::list()) -> {L::list(), State::state()}
Makes first permutation (same as original L) and State for next permutation.
See also: next/1.
firstState(L::list()) -> State::state()
Makes first State (state()) for permutation of L.
perm/1 from this state makes original L.
foldl(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Folds permutations of L. Calls F on each permutation of L. Acc0 is passed as AccIn to firts F call
and each AccOut is passed to next F call.
Last F call result is returned as Acc.
foldr(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Same as foldl/3 but in reverse order.
foreach(F, L::list()) -> ok
Call F for each permutation P of L.
map(F, L::list()) -> Result::list()
Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L.
next(S::state()) -> {P::list(), S2::state()}
Makes permutation P from current S state() and next S2 state().
nextState(State::state()) -> Next::state()
Makes Next state() from current State.
perm(State::state()) -> P::list()
Makes permutation P from current State.
See also: firstState/1, nextState/1.
perms(L::list()) -> Permutations::list()
Returns list() containing all L's permutations.
Celkem to ujde a ještě se to nechá formátovat CSS a kvůli Abíčku jsem musel vyhodit nějaké ty atributy kolem tabulky. Kdyby jste si chtěli někdo obenchmarkovat thready a zprávy u sebe, tak ještě zdrojáky testů co jsem dělal
-module(ring).
-export([start/1, start/2, server/1, child/1]).
child(Parent) ->
receive
0 ->
Parent ! done;
N ->
Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]),
Child ! N-1
end.
start(N) -> start(N, 10000).
start(N, Timeout) ->
process_flag(trap_exit, true),
Parent = spawn_link(?MODULE, server, [Timeout]),
statistics(wall_clock),
Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]),
Child ! N,
receive
{'EXIT', Parent, ok} ->
{_, T} = statistics(wall_clock),
T/N/1000;
{'EXIT', Parent, Reason} -> Reason
end.
server(Timeout) ->
receive
done ->
exit(ok)
after
Timeout ->
exit(timeout)
end.
> c(ring).
{ok,ring}
> ring:start(pocet_opakovani)
trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačilo 10s
> ring:start(pocet_opakovani, timeout_v_ms)
trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačil zadaný timeout
-module(pingperf).
-export([start/1, pong/1]).
pong(P) ->
receive
ping ->
P ! pong,
pong(P)
end.
ping(P, 0) -> exit(P, kill);
ping(P, N) ->
P ! ping,
receive
pong ->
ping(P, N-1)
end.
start(N) ->
statistics(wall_clock),
PONG = spawn(?MODULE, pong, [self()]),
ping(PONG, N),
{_, T} = statistics(wall_clock),
T/N/2000.
> c(pingperf).
{ok,ring}
> ring:start(pocet_opakovani)
trvání zaslání jedné zprávy v sec.
Když už máme ten funkcionální jazyk, tak jde perms pěkně přepsat pomocí map (a taky nikam nespěchá, když chce vrátit všechny permutace
)
--- perms.erl.old 2007-04-16 11:05:12.000000000 +0200
+++ perms.erl 2007-04-16 11:04:42.000000000 +0200
@@ -87,12 +87,8 @@
%% @spec (list()) -> Permutations::list()
%% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations.
-perms(L) -> perms(firstState(L), []).
-
-perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
-perms(State, Res) ->
- {P, NS} = next(State),
- perms(NS, [P|Res]).
+perms(L) -> map(fun identity/1, L).
+identity(P) -> P.
%% @spec (F, list()) -> ok
%% F = (P::list()) -> any()
Tiskni
Sdílej:
(Trošku ve stylu Montyho Pythona - autoři na něj dodnes neradi vzpomínají
)
, právě takovýhle lidi by měli držet v laboratořích a v řetězech (s volnýma rukama na klávesnici), páč tam budou užitečnější než při dělání PR.
(-Ahoj, Michale! -Ahoj, Roberte! -Ahoj, Hynku! -Ahoj, Michale a Hynku! Ahoj, Jakube! -Ahoj všichni!
)
Jdu si to pustit ještě jednou
modul:foo místo jen foo a bum a běží v nové verzi, typicky se tak píšou loop smyčky serveru viz níže).
Samoupgradující server:
loop(State) -> receive
Msg -> NewState = do_some(State, Msg), ?MODULE:loop(NewState)
end.
Server s upgrade on demand:
loop(State) -> receive
upgrade -> ?MODULE:loop(State);
Msg -> NewState = do_some(State, Msg), loop(NewState)
end.
Pokud ten server má zpracovávat řádově stovky tisíc requestů za sekundu tak ten druhej kód bude o chlup rychlejší, ale zas musíš při upgrade zaslat ten signál.
Jen teď řeším problém, do kterého se pustit dřív
Jj, taky mám pocit, že bude první na řadě Scheme. Sice mě ze začátku mátly ty řeči o praktické nepoužitelnosti (v porovnání s Lispem), ale Scheme na mě na první pohled působil jaksi, hmm... kompaktněji
Zlé funkcionální jazyky by se sice osypaly při pomyšlení na možnost přiřazení, ale na to teď nehledím
Zatím jsem nepoznal jazyk, který by byl víc sexy než libovolný dialekt Lispu
A ty závorky, mmmmm...
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé
).
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé ).Největší frajeřina by byla dát jí ho k narozeninám...tím samozřejmě myslím napsat ho tak kompaktní, aby se – napsaný polevou – vešel na horní stranu dortu.
To je nápad!
To bych do konce příštího ledna mohl stihnout
foo, tak to všechno běhá uvnitř té binárky snad i včetně imported funkcí (přímé adresy do verze jiného modulu, která byla v okamžiku natažení volajícího modulu, ale tím si nejsem jistý, možná, že to rovnou sahá po aktuální verzi) a v okamžiku požadavku na module:foo se koukne do aktuálního slovníku (je to o chlup pomalejší) a skočí na nejnovější verzi (trošku to připomíná Debian a jeho větve
). Problém může nastat pokud by ta hloubka 3 verze zpět nestačila. Jenže ty funkce jsou celkem malé a pokud uděláš velké moduly, tak ti to celé pěkně samo migruje na novější kód. No apk je tam funkce, co ti zjistí jestli běžíš ve staré verzi kódu. Samozřejmě třeba migrace na novou verzi jádra a init modulu a dalších systémových věcí je trochu těžší, ale jak často měníš jádro, že
Asi jako jádro Linuxu, ale to pak nečekáš, že to samo přemigruje.
To by se ale chtělo kouknout přímo do implementace BEAMu, případně jádra, kompilátoru a loaderu. Zdrojáky jsou k dispozici