abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Zajímavý software

    Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | Nová verze

    HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    23.5. 23:22 | Zajímavý software

    BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.5. 16:55 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    23.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 23:44 | Pozvánky

    V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.5. 14:11 | IT novinky

    Společnost Jolla na akci s názvem Jolla Love Day 2 - The Jolla comeback představila telefon se Sailfish OS 5.0 Jolla Community Phone (ve spolupráci se společností Reeder) a počítač Jolla Mind2 Community Edition AI Computer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (82%)
     (4%)
     (7%)
     (7%)
    Celkem 524 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)

    30. 6. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 14742×

    Dnes se naučíme, jak do kovu vyvrtat otvor, vyrazit text a jak připravit řetízek z kovových kuliček. Při umisťování plíšků na řetízek se seznámíme s novým nástrojem – Rotace.

    Vyvrtání otvoru

    Než na plíšek přidáme text, musíme do něj ještě vyvrtat otvor na pověšení. Provedeme to prostým zneviditelněním kruhu v jeho povrchu – samozřejmě maskou vrstvy. Tady musím vzít zpět svoje slova z minulého dílu – po dosažení trojrozměrného efektu jsem napsal, že je třeba obě vrstvy (tmavou a světlou) sloučit.

    Je třeba nejprve do (existující) masky plíšku nakreslit otvor, a teprve potom vrstvu zduplikovat, posunout, ztmavit a sloučit. Plíšek tedy bude vypadat takto:

    GIMP 15 Plíšek i s otvorem

    V našem vzorovém obrázku vytvoříme dva plíšky s různými texty. Společná práce pro oba plíšky skončila, nyní už musíme vytvořit i druhou kopii. Vrstvu Plíšek nejprve přejmenujeme na Plíšek #1 a pak zduplikujeme. Hle, duplikát je konzistentně pojmenován Plíšek #2. Nástrojem Přesun (Move) jej přemístíme někam vedle originálu.

    Přidání textu

    Protože s nástrojem Text už jsme se seznámili, jistě nebude problém nad každý z plíšků vložit samostatnou textovou vrstvu a vyplnit ji nějakým textem, pro který použijeme bezpatkový font, adekvátní velikost a černou barvu.

    Tyto textové vrstvy použijeme k bump-mappingu vrstev Plíšek. Abychom však u písmen získali vzhled vyražení do kovu, je třeba je ještě trochu rozostřit - jak jinak než našim starým známým filtrem Gaussovo rozostření (Gaussian blur). Ještě než to provedeme, je třeba obě textové vrstvy zarovnat na velikost obrázku příkazem Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size). Rozostřovací filtr je totiž (jako všechny filtry) omezován rozměry vrstvy, na kterou je aplikován, a pokud bychom je nerozšířili, mohlo by se stát, že na hranicích vrstvy rozmazání náhle skončí.

    GIMP 15 Rozmazaný text
připravený k použití jako elevační mapa
    Rozmazaný text připravený k použití jako elevační mapa

    Gaussovo rozostření aplikujeme s oběma poloměry rozostření 1.0 px až 3.0 px. Čím vyšší bude tento poloměr, tím tupější bude nástroj, kterým se písmena razí do plechu. Obě textové vrstvy (které už jsou teď převedeny na obyčejné bitmapové) pak zneviditelníme, ať nám nepřekáží.

    Vyražení textu do plechu

    Použití bump-mapovacího filtru je velmi přímočaré – není třeba měnit téměř žádné výchozí nastavení. Zvolíme pouze správnou vrstvu jako elevační mapu a hloubku vyražení nastavíme posuvníkem Výška hladiny (Waterlevel). Nepotřebujeme (ovšem můžeme) manipulovat s Hloubkou (Depth), protože elevační mapa obsahuje průhlednost. To znamená, že na celkové hloubce vznikajícího reliéfu se spolupodílí dvě hodnoty – Hloubka a Výška hladiny (Depth & Waterlevel). Je tedy zbytečné měnit obě, stačí jedna z nich.

    Pomocí checkboxu Invertovat mapu vyvýšení (Invert bumpmap) nastavíme, z které strany se na plech vlastně díváme, zdali jsou písmena vytlačena směrem k nám, nebo vtlačena směrem od nás.

    GIMP 15 Oba plíšky
s vyraženým textem
    Nahoře: invertovaná elevační mapa; dole: normální elevační mapa

    Filtr aplikujeme na oba plíšky a pak smažeme původní elevační mapy s rozmazaným textem. Tímto jsme ukončili práci na samotných plíšcích. Zbývá nám jen stvořit řetízek z kovových kuliček a plíšky na něj pověsit.

    Kovová kulička

    Založíme si úplně nový obrázek o rozměrech 40×40 pixelů s průhledným pozadím a vyplníme jedinou vrstvu Pozadí (Background) šedým gradientem (stejně jako při vytváření broušeného kovu). Z této vrstvy vytvoříme kuličku známým filtrem Mapovat objekt (Map object).

    Na záložce Volby (Options) je třeba zvolit mapované těleso – kouli (sphere) a zaškrtnout Průhledné pozadí (Transparent background).

    Na záložce Světlo (Light) je pro nás důležité nastavit pozici bodového světla tak, aby se kov leskl „na správném místě“, podle toho, odkud má na kuličku svítit světlo. Filtr používá tyto 3D souřadnice:

    GIMP 15 Schéma
souřadnicového systému

    S polohou světla je třeba chvíli si pohrát. Já jsem použil tyto souřadnice: X = 3.0, Y = −2.0, Z = 1.80.

    Poslední nastavování se odehrává na záložce Materiál (Material), kde ovlivníme lesk vznikajícího kovu. Opět to vyžaduje trochu pokusů. Já použil tyto hodnoty:

    • Úrovně intenzity (Intensity levels):
      • Okolí (Ambient): 0.40
      • Difúze (Diffuse): 0.80
    • Odrazivost (Reflectivity):
      • Difúze (Diffuse): 0.70
      • Odraz (Specular): 300.0
      • Odlesk (Highlight): 27.0

    S výše uvedeným nastavením filtr vygeneruje tuto malou kuličku:

    GIMP 15 Malá kovová kulička
vygenerovaná filtrem Map Object

    A teď pozor, velké tajemství! Z mnoha těchto malých kuliček poskládáme řetízek – to bychom mohli udělat například mnohonásobným zkopírováním a přesouváním kuličky do původního obrázku. Člověk je však tvor líný a proto vymyslel obtahování cesty stopou (stroking a path by a brush). Místo mnohonásobného kopírování raději kuličku uložíme jako stopu (brush), tvar řetízku nakreslíme jako cestu – beziérovu křivku a „kuličkovou stopu“ použijeme k obtažení (stroke) této cesty. Jak geniální! :-)

    Obrázek s kuličkou nejprve ořízneme tak, aby kolem ní nebylo zbytečné průhledné pozadí – tedy asi na 21×21 pixelů. Pak jej uložíme jako Stopa GIMPu (GIMP brush) s příponou .gbr do složky:

    ~/gimp-<verze>/brushes

    GIMP se nás před uložením zeptá na Rozestup (Spacing) a Popis (Description). Hodnota rozestupu má jen marginální význam, protože může být při použití změněna.

    Po uložení můžeme obrázek s kuličkou zavřít a vrátit se k původnímu. V panelu se stopami stiskneme tlačítko Aktualizovat stopy (Refresh brushes) a naše nová kovová kulička se objeví mezi ostatními stopami.

    Tvar řetízku, umístění plíšků

    Tvar řetízku nakreslíme nástrojem Cesty (Paths), se kterým jsme se seznámili v desátém dílu seriálu. V režimu Návrh (Design) určíme hrubé tvary řetízku, za stisku Ctrl a kliknutí na počáteční bod křivku uzavřeme. Poté se přepneme do režimu Úpravy (Edit) a vhodnou manipulací s kontrolními body tvar zakulatíme.

    Jakmile je stanovený tvar řetízku, musíme obě vrstvy Plíšek přesunout a pootočit tak, aby na něm byly plíšky zavěšeny. Nástroj Přesun (Move) už je nám dobře známý, ale musíme se seznámit s novým kouskem – Rotovat (Rotate) se zkratkou Shift+R.

    Tento nástroj umožňuje přímo (tažením myši) rotovat s vrstvami, výběrem nebo cestami. Jakmile ovlivňovaný objekt vybereme kliknutím myši, zobrazí se nám:

    1. kontrolní body v rozích objektu, pomocí kterých jím můžeme otáčet
    2. bod určující pozici středu rotace; lze jej přesouvat myší
    3. dialog, ve kterém lze úhel rotace i pozici středu rotace zadávat přesně

    Nástroj samozřejmě nabízí více možností:

    • Ovlivnit (Affect): Volba ovlivněného objektu – vrstva, výběr, cesta
    • Směr transformace (Transform direction): Možnost Dopředu (Forward) představuje klasickou rotaci, volba Zpět (Backward) je podle nápovědy GIMPu určena hlavně k opravě nakřivo naskenovaných obrázků a rotace je při ní prováděna v opačném směru
    • Interpolace (Interpolation): Čím lepší je interpolace, tím kvalitnější je vyhlazování ostřejších přechodů mezi barvami (známých „zubatých čar“)
    • Převzorkování (Supersampling): Pokud je tato volba aktivní, při interpolaci je prováděn přesnější, avšak časově náročnější výpočet
    • Oříznout výsledek (Clip result): Pokud je tato volba aktivní, vrstva bude po rotaci oříznuta na svoji původní velikost
    • Náhled (Preview): Při rotaci může GIMP ukazovat různé druhy náhledů: mřížku, skutečný objekt, obrys objektu nebo kombinaci skutečného objektu a mřížky. Mřížku lze ještě podrobněji konfigurovat. Obvykle si vystačíme se zobrazením skutečného objektu (Obrázek/Image).
    • Omezení (Constraints): Chceme-li úhel rotace limitovat na násobky 15 stupňů, můžeme buď při rotování držet Ctrl, nebo zaškrtnout tuto volbu.

    Když budeme umisťovat plíšky na řetízek, přesuneme je tak, aby otvor ležel na křivce a před rotováním umístíme střed rotace doprostřed otvoru (viz obrázek):

    GIMP 15
Umístění středu rotace

    Plíšky máme připravené na správných místech, v příštím díle obrázek zakončíme vykreslením kuliček. Dnešní práce může vypadat například takto:

    GIMP 15 Přesunuté
a pootočené plíšky

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Událo se v týdnu 17/2024
    Jaderné noviny – přehled za duben 2024
    Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty
    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
    Týden na ScienceMag.cz: Upřesnili limity pro klidovou hmotnost neutrin
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
    »—> GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech - 5 (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 91 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.6.2006 00:17 balda | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    dobra prace...diky
    30.6.2006 12:38 Murděj Ukrutný | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    Ten kovový pléšek mi prijde spíš jako šedé dřevo, chtělo by to trochu kovového lesku. Udelal jsem to takto:

    1. přidal jsem 2 vrsvy Filtr -> Vykreslení -> Mraky -> pevný šum. (režim: násobení, krytí: 100) 2. uplně nahoru kopii pudní známky (režim: pouze zesvětlení, krytí: 50)

    známka trochu ztmavne, takže po sloučení je dobré si trochu pohrát z jasem a kontrastem.
    NbS avatar 30.6.2006 14:04 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    Udelal bych to takhle, vydrazil bych na ebay Photoshop (podobne jsem to udelal a mam origos 7 za necelych v prepoctu 600kc) a pouzil photoshop. Sice je Gimp kvalitni, ale bohuzel Photoshop je jenom jeden ... a navic jede pod wine bez chyb, tak co.
    Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
    30.6.2006 14:30 phax7 | skóre: 34 | blog: PhaX_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    Super, vydražte si Photoshop. Mě by jen zajímalo jak jinak a úžasně byste ve PS takovou známku stvořil? Je to tak hrůzný rozdíl?
    NbS avatar 1.7.2006 19:04 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    Docela je a markantni ... bohuzel nyni delam na rekneme identite jedne firmy takze nemam cas a napad, ale stopro neco vystavim pro "posouzeni a porovnani" :)
    Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
    4.7.2006 09:29 Peter Lehotsky | skóre: 26 | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    On se neptal na vase schopnosti a znalosti, ale na rozdil mezi obdelnikem z photoshopu vs. obdelnikem z gimpu ;-) a ten za predpokladu ze umite pouzivat oba programy, NENI!
    NbS avatar 4.7.2006 12:00 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    To bezesporu ne :) ale ja se bavil o necem trochu jinem ..)
    Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
    22.11.2007 20:59 asenkyr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    JO rozdil tam je a to dost velky. sem si zkousel delat znamky ve photoshopu a vypadaji o dost lepe. uz taky o necem svedci ze : photoshop ma 500 mb zatimco gimp cca 20 photoshop stoji docela prachy a gimp je zadara kdyby byl gimp lepsi tak proc by ho uz davno nepouzivaly graficky studia? ale abych jen nekritizoval tak gimp je jeden z nejlepsich programu na beznou domaci upravu fotografii.
    kyknos avatar 4.7.2006 13:27 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - (psí známky 2)
    No on GIMP je také jen jeden, podobně jako Photoshop :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    1.7.2006 14:46 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Námět: vodoznak
    Námět pro autora: Uvítal bych návod, jak co nejefektivněji umístit pomocí GIMPu do obrázku vodoznak (watermark).

    Chápu, že to lze udělat normálním překrytím dvou obrázků, ale existuje nějaká automatizovanější metoda, která by např. brala v úvahu velikost obrázku apod.?
    1.7.2006 15:03 12345 | skóre: 41 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Námět: vodoznak

    Možná by se Vám hodil plug-in Watermark.

    Uživatelská instalace:

    gimptool --install-script watermark.scm

    System-wide instalace:

    gimptool --install-admin-script watermark.scm

    Zkoušel jsem ho jen zběžně, ale vypadá použitelně. Umožňuje výběr fontu, umístění, velikosti a průhlednosti.

    10.11.2006 22:33 Sakul
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Námět: vodoznak
    A existuje neco co ten vodoznak prida do vice fotek zaroven a este to ty fotky zmensi??? Neco jako Infran View do Windows??? Dik
    6.7.2006 10:41 Roj | Praha / Dobruška / Jihlava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
    Jen bych pripodotkl, ze nejdriv by se mela delat rotace a pak teprv ten relief. Kvuli shodnemu smeru stinovani.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.