abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    31.5. 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    31.5. 17:11 | Komunita

    Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    31.5. 12:55 | Nová verze

    Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 11:22 | Zajímavý článek

    David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    30.5. 22:44 | Nová verze

    Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 21:22 | Zajímavý článek

    Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:44 | Pozvánky

    V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:22 | Nová verze

    Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    29.5. 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Rozcestník

    Interview: Miguel de Icaza - II (Gnome)

    21. 6. 2005 | Filip Vrlík | Rozhovory | 8046×

    1. Filip Vrlík: Your project Gnome has new way; way called "just works". There are no expert options, just simple config and that way. But some users are angry with this style and they are complaining till these days. So you prefer to stay this way?

      Miguel de Icaza: It's longer replay. It's very longer replay. The goal of Gnome is to make computers accessible for normal people, right. Now, we are not a very big team. So, let me give you a few facts first. We want to make it usable for regular people, we want it to be robust, we want people to have robust desktop. We don't want to have bad reputation that Windows probably has. And it's propably good, but it doesn't matter, we don't want to have that reputation. Ehm. When people that are using Gnome feel that things are solid, right. That they just work, right.

      They have a good experience. Very much like the Mac OS, right. I think that Mac OS is very popular and is geting very popular in the United States and it's the solid operating system. And this is very much like Gnome. They don't have lot of features or options. Ehm. What is interesting in the Mac - they give the very basics and then if you want expert tools like for example: you can always download some extra addons from somewhere, that will add you power features, right. But you don't have to make this standard operating system, that everybody's gonna use, have everything. So there is very strong emphasis on usability, simplicity.

      And we spend, for example this last conference, we spend hours watching videos of people. We had people using Gnome on the camera looking at their hands and mouse, another looking at computer and another looking at the person talking. And we said: "Please, connect to the internet." And they were like: All right, what am I gonna do? These were Windows people. "Wow, what am I gonna do?" They found Firefox icon, clicked on that, they got Firefox. And then it was like they tried something like open up connecting. "How do I connect?" So they started exploring menus. So we take all of this to undestand what mistakes people make. So, we have right now, we have conducted about, I forgot that number, maybe fifteen of these interviews with people, maybe more. We send this team of usability people around, they actualy came to Europe to Sweden, Denmark, they have been all over US, to Germany I think. We have done these studies to understand how people use computers.

      And now we have data improving Gnome to remove these problems. And looking at these studies is realy interesting, because you can see how people are having problems. Things that we as programmers take for self-evident. It was like, of course things you avoid. When you have a little problem you know the way out. So, we try to make these things and this is realy really important. So, our object is first: to make the things solid and second: to add options.

      I will explain you the second part. Remember what I told a second ago, that we don't have enough people? Everytime you add an option like for doing two things, right. Everytime you make something confirmable. So you can do A or B. Like check box for example. That means that your program can take two paths, it can take one path or can take the other one. That means that, ehm, if you add features or you extend the program you need to test your code once and second time. You need to run your test twice. If things are perfect they go like this (Miguel shows it with hand gestures). There is only one path, now. Let's look at another option: in the worst possible case. In the best case they go like this you test this code path and this code path. Right, you test these paths. But what if they were compounded so now you have to test this path and this ones and then you have to test these two. So you can imagine it with hundred options. Testing macro becomes more complex and there is possibility that thing would not work, that they might just be weird. Right, that they even crash the application and people are gonna be complaining.

      I think Linux desktop doesn't have so many developers as it should. We deciced, let's go for getting the basics right. And once we get basics right and rock solid, let's consider what the future has for us, right. So, I think there is a lot that can be done without adding thousands of options, because if you want thousands of options you can always say why don't you go download this from Sourceforge or from Freshmeat. But we will give people a working standard desktop, right. But if you want more stuff, we will tell you where you can get it. At the same time we have been working on insert things, an little candy. So this is like your main course, main meal, right. We have also been working on the dessert, on little things that will enhance your experience. So for example the new version of GTK uses Cairo for drawing, right. So its all vector based, you can actually zoom in buttons, zoom them out, you can rotate things, you can do a lot of crazy things. We have been working on hardware acceleratein Cairo, so that if you have an OpenGL hardware it will go like crazy. We have been working on nice effects for example in new version of desktop switching. When you move from one virtual desktop to the next, instead of clicking on a thumbnail you drag your desktop an it rotates like a cube. Really nice.

    2. So as I understand it, Gnome focuses at this time on normal users, not on experts, but on normal people who want only use computers.

      And this is the reason.

      miguel

      Everytime you graph somehing in population.

      Bell curve, bell curve!

      Perfect, you know exactly what I am talking about.

      Problem is that experts are these guys and the idiots are these guys, they are very few. So we wanna focus our efforts on these people? No. Why don't we focus on these people? Right, cause it's much larger community, 89 %. Because these people are so good that they can go to Sourceforge and get something better or they can hack the software. These people are like - if their option is missing they edit the file or run Gentoo, they edit the file and rebuild something with their feature. That's why I don't care about these people, ehm, I care, but I'm not gonna do things only for them, I'm gonna do things for everyone. Does it make sense?

      Yes

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry
    Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci
    Květnový výprodej na Goodoffer24 nabízí Windows 11 Pro za €20 a mnoho dalších slev

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty
    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
    Jaderné noviny – přehled za duben 2024
      všechny statistiky »

    Seriál Rozhovor: Miguel de Icaza (dílů: 5)

    Rozhovor: Miguel de Icaza - I (Mono) (první díl)
    <—« Rozhovor: Miguel de Icaza - I (Mono)
    »—> Rozhovor: Miguel de Icaza - III (Gnome a KDE)
    Rozhovor: Miguel de Icaza - V (Osobní) (poslední díl)

    Související články

    Rozhovor: Miguel de Icaza - I (Mono)
    Rozhovor: Miguel de Icaza - III (Gnome a KDE)
    Rozhovor: Miguel de Icaza - IV (GConf)
    Rozhovor: Miguel de Icaza - V (Osobní)
    Rozhovor: Richard Stallman
    Rozhovor s Vladimírem Mlynářem, ministrem informatiky
    Živý rozhovor s ministrem informatiky
    Rozhovor s Pavlem Cvrčkem z týmu CZilla
    Czilla: živý rozhovor
    Rozhovor: Petr "Pasky" Baudiš
    Rozhovor: Dan Ohnesorg o CZLUG
    Rozhovor: Proč je NAVRCHOLU.cz v Javě? Michal Krause
    Rozhovor s představiteli neziskových organizací prosazujících otevřený software OSS Alliance, Liberix

    Odkazy a zdroje

    Miguee Portal

    Další články z této rubriky

    Michal Švec ze SUSE na téma Virtualizace a SLES
    Rozhovor s Radkem Špimrem, IBM na téma nových serverů IBM Power Systems LC
    Zpověď startupu na vlně IBM
    ČVUT jako MIT? Lendl, Navrátilová, Jágr, Sáblíková, nebo absolvent FELu?
    Práce vývojáře je dobrodružství
           

    Hodnocení: 87 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.6.2005 07:57 --.----...--.-. | skóre: 6 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Musi tu byt ten titulok?
    "A je velmi podobný Gnome." no, neviem, ja som si vzdy myslel, ze Gnome je podobne ako Mac OS.

    K tomu nastavovaniu: Kde je problem pri skryti nastavovacich nastrojov (klikacich), tak aby obycajny uzivatel (typ sekretarka) o nich ani netusil, aby s tym nemal problemy, ale zaroven, aby boli dostupne pre niekoho, kto si naozaj potrebuje nieco nastavit? Nedavat tam ziadne, alebo minimalne taketo klikatka je podla mna blbost, zvlast ked su konfiguraky, ze vraj (osobne GNOME nepouzivam), zahrabane niekde v utrobach GNOME.
    brk avatar 21.6.2005 07:59 brk | skóre: 29 | blog: broukoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Amen :o(
    Pevné základy jsou samozřejmě zapotřebí, ale Gnome se čím dál víc oprošťuje od toho dobrého, co tu léta fungovalo a začíná si je stavět na vlastním písečku :o(
    USE="-qt -kde"
    21.6.2005 09:09 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Amen :o(
    Napriklad ?
    brk avatar 21.6.2005 15:23 brk | skóre: 29 | blog: broukoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Amen :o(
    Velmi pěkným příkladem je ta síťovina uváděna níže.
    USE="-qt -kde"
    21.6.2005 10:40 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše prirozene reakce
    Byli to lidé používající Windows

    Kdyz se bude vychazet z navyku lidi pouzivajcich MS Windows, asi to nebude to nejprirozenejsi chovani. MS sice asi taky provadel nejake ergonomicke studie, ale co radeji testovat na "pannach a panicich", jakkoli bude asi problematictejsi takove sehnat?

    BTW. chapu, ze je to prepis zrejme z nahravky, ale je fakt nutne to "ehm"? prece jen zvukovy zaznam a psany text jsou ponekud jina media a kazde chce svoje. napr. je uplne korektni v psanem textu mluveny projev ponekud vyhlazovat, co se tyce stylistiky a gramatiky, tak aby byl pro ctenare srozumitelnejsi.

    PS. pokud se ozvou zastanci one "(pseudo)autenticnosti", tak tem bych rad pripomnel, ze se rozhovor evidentne stejne nekonal v cestine :P
    21.6.2005 12:48 Filip Vrlík | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prirozene reakce
    Ano mas pravdu, zivy rozhovor a jeho prepis v clanku jsou ponekud jine "media". A ano, mas take pravdu, rozhovor byl v anglictine. Je tedy nutne slovo upravit a mirne uhladit do stravitelne formy a samozrejme take prelozit, ze? :-) Ono "ehm" a podobne jsem tam nechal v pripadech, kdy Miguel odskocil od tematu nebo se nahle pokousel dany problem vysvetlit jinou cestou. To je prirozene a delaji to vsichni. Pouzivame v reci mimiku, gestikulace, pomlky, ruzne pazvuky atd. Kdybych ale vse proste jen vynechal, tak se v tom muze ctenar ztratit. Zvlast kdyz dve vety po sobe na sebe vubec nenavazuji a najednou se mluvi o necem jinem. V takovych pripadech tam "ehm" je a predstavuje onen preskok. Taky potom cely rozhovor vypada prirozene, ze jsme se opravdu bavili mezi sebou, vysvetlovali neco, smali se a podobne, nepusobi tak kostrbate. O to mi slo - prehlednost, srozumitelnost a prirozenost.

    Nikdo z nas asi neni anticky recnik, kupodivu ani sam Miguel. Ver mi, ze onech "mmm" je tam o hodne hodne vice. Ja taky nejsem anticky webzine autor, ale snazim se :-) Kazdopadne ale diky za konstruktivni kritiku a nazor
    21.6.2005 10:59 petr_p
    Rozbalit Rozbalit vše Mac OS X
    Když se přesunete z jedné virtuální plochy na druhou, namísto klikání na náhled potáhnete vaši plochu a ona zarotuje jako krychle.
    Kde ja jsem to jenom videl? A, ze by Mac OS X?

    To, ze chteji delat desktop pro normalni lidi, je jejich vec. Nechapu ale, proc by se konfigurace desktopu mela zabyvat takovymi systemovymi vecmi, jako je nastavovani sitoveho rozhrani. Myslim, ze toto je uloha distributora – udelat pekne nastavovatko, ktere bude rozumet svym konfiguracnim souborum kdesi v /etc/sysconfig (pripadne jinde).

    Pokud pujdou touto cestou, tak vznikne jeden velky propletenec, v kterem se nikdo nevyzna. Uz vidim ty dotazy: „Kde si nastavim pripojeni k internetu?“ – „A pouzivas Gnome nebo KDE nebo XYZ?“
    21.6.2005 14:32 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Pokud pujdou touto cestou, tak vznikne jeden velky propletenec, v kterem se nikdo nevyzna. Uz vidim ty dotazy: „Kde si nastavim pripojeni k internetu?“ – „A pouzivas Gnome nebo KDE nebo XYZ?“
    :-) Nedávno se mě někdo ptal, jestli se vyznám v Gnome a jestli jo, tak jak se připojí CDčko.
    21.6.2005 16:31 peter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    V Gnome nemusím mountovať CD. Robí to samé a robí to dobre a komu sa to nepáči, môže to vypnúť.
    21.6.2005 17:41 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    gnome-volume-manager je poměrně nová věc, "nedávno" znamená "někdy vloni" :-) ale o to nejde. Jde o to, že na to abych si připojil CDčko se nemusím nutně "vyznat v Gnome", když stačí jeden příkaz v shellu.
    21.6.2005 19:03 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Člověku dalo takovou práci uniknout z posice ,toho, který rozumí počítačům`, když si pod tím každý představuje MS Windows -- a teď bude mít totéž v bleděmodrém s Linuxem, protože rozumět Linuxu bude znamenat umět něco naklikat v KDE či Gnome...
    21.6.2005 22:55 Matouš Jan Fialka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Nestraš! Ba ne, ty nestrašíš... ono se to bohužel už děje. :-(
    22.6.2005 09:35 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Takze kdyz si treba v Solarisu nebo NetBSD neco "naklikam v KDE", budu okamzite "expert na Linux", jo? ;-)
    22.6.2005 12:44 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Z implikace neplyne obrácená implikace.
    22.6.2005 14:06 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Tvůj původní výrok, Yeti, je až moc reálný, také se toho dost bojím :(, většinou používám GUI jako správce více xtermů, ale tohle mě fakt už štve, stejně jako přitahování win lam na linux:(
    23.6.2005 18:11 ubuhi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    I tys byl kdysi lama - nebo jsi byl "expert" už když jsi dělal do plínek ?
    PS. Nesmáčím nafoukance a rádobygeniální vůdce lidstva...
    23.6.2005 18:13 ubuhi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Nesnáším
    23.6.2005 18:26 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    A má mít člověk radost z hejna uživatelů, které chce jenom lepší Windows zadarmo a myslí si, že tady to najdou? Jak by se tvářil spolek tankistů, kdyby se k nim najednou přihrnulo sto nových členů, kterým jde jenom o to aby to jelo co nejrychleji a chtějí tomu podřídit úplně všechno?
    Copak toho není dost?
    Majlo avatar 23.6.2005 22:42 Majlo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Určite nemá ale vyvyšovať sa a nazývať niekoho lamou za to že prišiel z windowsu tiež nie je tá správna cesta.Holt každý sme nejaký
    mario@notebook:~$ dpkg -l |grep kde |wc -l 0
    24.6.2005 08:51 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Lama není aktualní stav vědomostí. Lama je přístup.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    Majlo avatar 24.6.2005 11:08 Majlo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    No neviem, neviem v slovníku som to nenašiel :-) .Ale ak má niekto taký prístup ako má je to len na jeho škodu.Nie na škodu iných
    mario@notebook:~$ dpkg -l |grep kde |wc -l 0
    24.6.2005 15:51 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Kéž by to byla pravda.
    Petr (DotaZ) Jakubec avatar 22.6.2005 08:18 Petr (DotaZ) Jakubec | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Celkem souhlasim, ale neni to prave to o cem Miguel de Icaza mluvi, mam na mysli tu malou skupinku lidi (at uz zleva ci zprava :-)? me take celkem staci mit misto jakehokoli dektopu/wm jen plochu s nejakym hezkym obrazkem a pak uz volam jen terminaly...

    Delat vsak testy na windowsacich je imho spatne. hodne spatne. nejhorsi pocitacove navyky jsem si prinesl prave z tohoto systemu. ono je take dulezite si uvedomit, ze uzivatelske rozhrani windows je velmi zastarale a mam za to, ze jeho(win) uzivatelske rozhrani dnes spise deformuje, nez rozviji ci pomaha v praci.

    - Ze by se nabizel (jako obvykle) kompromis? neco mezi xtermem a windowsUI? spraaavne... :-D
    22.6.2005 14:56 morgan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    Jenomze dnes zel WIN = PC, jako Xerox = kopirka
    23.6.2005 10:50 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mac OS X
    To je něco úplně jiného. Sice se často říká xerox místo kopírka, ale ve většině případů, to není kopírka od Xeroxu, ale nějaká Minolta, Canon, Agfa apod. To je něco podobného jako specificky české lux pro vysavač (přestože prakticky nikdo nemá vysavač značky Electrolux).
    22.6.2005 12:48 seventhatom
    Rozbalit Rozbalit vše Gnome vs. MAC OS X
    Souhlasim s clankem. Je skupina lidi, kteri pouziji terminal na vse (i co jde jednoduseji klikem), ale pro normalni (pro mne) pouziti pocitace proste GUI potrebuji. Zacal jsem s linuxem pred asi 1/2 rokem a musim rict, ze me Gnome prekvapilo svou intuitivnosti (FC3). Mam (nebo nevim, jestli mel) jsem v planu prejit z Win na MAC, ale nejsem si jist, jestli to nyni potrebuji.....Mejme na pameti, ze OS neni cil, ale cesta k cili.
    23.6.2005 10:25 aubi | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše jeste jednou licence
    Tohle me pobavilo a pripada mi to jako potvrzeni meho podezreni z diskuze k prvni casti. Muze to okomentovat nektery ze zastancu mono?

    http://www.penguin.cz/novinky-view.php3?id=1057
    24.6.2005 09:05 Petr Slansky | skóre: 30 | blog: slansky
    Rozbalit Rozbalit vše IceWM
    Myslim si, ze zamereni Gnome na bezne uzivatele je spravne. Neni to jediny desktop pro Linux a expert si pripadne muze zvolit desktop specialni. Ac si mohu vybrat z Gnome, KDE a jinych, tak pouzivam IceWM, protoze je dostatecne funkcni, stabilni i rychly a nedela mi potize prechazet mezi IceWM a Windows (podobne ovladani a horke klavesy). Pokud pracuji v KDE anebo Gnome, tak prepinace temer vubec nepouzivam, necham nastaveni jak je, pokud je funkcni. Na svete je mnohem vic zajimavejsich veci, nez stale ladit nastaveni desktopu... ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.